قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
رئیس دانشگاه آزاد:

دانشگاه آزاد به الگوی اصلاح نظام آموزش و پرورش تبدیل می شود

دانشگاه آزاد به الگوی اصلاح نظام آموزش و پرورش تبدیل می شود

به قول محمد مهدی طهرانچی، دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای سند تحول و تعالی، می تواند به الگویی برای اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور تبدیل گردد.



به گزارش خبر گزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه شورای رؤسا و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور علی سروری مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استانهای دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی علم الهدی مشاور رئیس دانشگاه در امور تقریب مذاهب در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار گردید.
طهرانچی در این جلسه با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: یک شرق شناس در کتاب خود گفته بود که اگر تمدن اسلامی نبود، هیچ وقت غرب به مدرنیته نمی رسید. در تمدن اسلامی سه نقطه محوری وجود دارد که این سه نقطه به صورت مشخص و مستقیم در ارتباط با دوره پیامبر اسلام(ص)، امام جعفرصادق(ع) و امام رضا(ع) می شود که نقش اساسی در ایجاد تمدن اسلامی داشتند.
وی اضافه کرد: در کتاب تاریخ علم اشاره شده که ظهور اسلام دارای خصوصیت های خاص خود بوده است، به صورتی که ۱۷ سال بعد از رسالت نبی مکرم اسلام(ص)، قرآن کریم مکتوب شد. خصوصیت دیگر این است که زبان قرآن بعد از دو سده تبدیل به زبان علمی دنیا شد، به صورتی که بعد از گذشت ۵۰۰ سال، مکتب علمی غیر از زبان عربی نبود و بعد از ۵۰۰ سال مکتب علمی غیر از به زبان عربی، به زبان دیگری نوشته نمی شد. نکته دیگر این بود که بعثت پیامبر اکرم(ص) در منطقه ای صورت گرفت که هیچ پیشینه تمدنی نداشت و اسلام منجر به ایجاد تمدن در این منطقه شد و آنچه برآمد، ماحصل فرهنگ اسلام بود.
طهرانچی با اشاره به اینکه توسعه و تربیت علمی که رهاورد قرآن کریم بود، توانست پارادایم ذهنی حاکم بر تمدن غرب را بشکند، اظهار داشت: مکتب جعفری اساساً مکتبی فکری بود و این مکتب و مدرسه ای که به وجود آمد، تمدن جدیدی را بنا نهاد که در آن قرآن کریم توانست بشر را که مفتون دست یافته های علمی خود شده بود، هدایت کند.
وی با اشاره به اینکه شبکه ولایت از دوران امامت امام جعفرصادق(ع) شکل گرفت، عنوان کرد: خلفا مکتب علمی امام صادق(ع) و ایجاد شبکه ولایت را برنتابیدند و بنابراین شاهد آن هستیم که بعد از دوران امام جعفرصادق(ع) فرزندان ایشان در زندان به سر می برند، چون که خلفا تلاش داشتند از این طریق سر شبکه را قطع کنند که موفق نشدند و بنابراین امامان ما را شهید کردند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به رونمایی از سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در هفدهمین جلسه شورای دانشگاه، اظهار داشت: این سند با نگاه به دانشگاه بعنوان یک نهاد تعلیم و تربیت تدوین شده و نگاه ما محدود به صرف دانشگاه نیست، چون که دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان یک شبکه دانشگاهی با دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی متفاوت می باشد. ازاین رو در تهیه برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله، دانشگاه آزاد اسلامی را بعنوان یک شبکه تعلیم و تربیت از مدرسه تا دکتری به صورت کامل دیده ایم و برای هر یک از اجزای این دانشگاه، برنامه ریزی کردیم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر فعالیت در حوزه آموزش عالی، با دارا بودن یکصد هزار دانش آموز، یک شبکه دانش آموزی به حساب می آید، خاطرنشان کرد: علم آموزی باید در نظام تعلیم و تربیت و در بستر فرهنگ جریان یابد. ازاین رو تمام تلاش ما در دانشگاه آزاد اسلامی این است که بتوانیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ این دانشگاه را در زمره بهترین و معتبرترین دانشگاه های جهان قرار دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تحول و تعالی این دانشگاه، از آغاز شهریورماه سال جاری آغاز و بعضی از اقدامات آن هم اجرایی شده است. برای تبیین این سند، پشتوانه فکری آن به جهت اینکه بگوییم نظام تعلیم و تربیت را چطور می بینیم، انتشار یافته است. اصل بحث ما این است که دانشگاه چیست. بنابراین در سند پشتیبان برنامه راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی نگاه غربی ها و ایرانی های طرفدار مدرنیته به دانشگاه و همینطور نظرات و بیانات امامین انقلاب درباره دانشگاه را بررسی کردیم تا با یک دانش و بینش، پشتوانه فکری دانشگاه آزاد اسلامی را تعیین نماییم.
طهرانچی با اشاره به اینکه سند دانشگاه اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اسناد بالادستی مورد توجه در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: در دوران انتشار کرونا دانش آموزان و دانشجویان از محیط حقیقی به فضای مجازی منتقل شدند و عملاً نهاد آموزش اجتماعی مجازی جایگزین نهاد آموزشی رسمی گشت و بدین ترتیب سبک زندگی هم تغییر نمود. حالا تلاش ما این است که بتوانیم جایگاه خویش را در سبک زندگی فضای دوساحتی فیزیکی-سایبری احیا و تثبیت نماییم.
وی تصریح کرد: برپایه مأموریت سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی؛ این دانشگاه شبکه علمی تربیتی و فرهنگی است که به صورت یکپارچه و دارای توزیع جغرافیایی گسترده منطقه ای و شهرپایه است که کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فناورانه دارد. در بیانیه چشم انداز هم مشخص کرده ایم که دانشگاه آزاد اسلامی برپایه برنامه پنج ساله خود به کجا خواهد رسید و در بیانیه ارزش ها هم مشخص کردیم که چگونه به این نقطه حرکت خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برپایه این سند، دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه توحیدی، پایبندی به اصول، مبانی و اخلاق اسلامی به دنبال تعالی مستمر است و این مسیر را با خودباوری و اعتقاد به توان تاریخی ملت بزرگ ایران ادامه خواهد داد.
طهرانچی با اشاره به اینکه اقدام در سطح برنامه باید به وسیله واحدهای دانشگاهی به اقدام در سطح پروژه تبدیل گردد، اظهار داشت: هر واحد دانشگاهی ۱۰ تا ۲۰ پروژه را باید برای این سند، به تصویب هیات امنای استانی برساند.
وی در انتها تصریح کرد: همانطور که دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد آموزش عالی کشور را در اختیار دارد، ظرفیت این را داریم که تعداد دانش آموزان را از صد هزار به یک میلیون دانش آموز افزایش دهیم، چون که با عنایت به جمعیت ۱۵ میلیونی دانش آموزان کشور، جمعیت دانش آموزان سما باید افزایش پیدا کند و درصد بالایی از این جمعیت ۱۵ میلیونی را شامل شود. برنامه ریزی و هدف گذاری دانشگاه آزاد اسلامی، جذب یک میلیون دانش آموز در مدارس سما است و برای تحقق این هدف، زیرساخت های کافی، فضای آموزشی، مربی و... را در اختیار داریم. معتقدیم دانشگاه آزاد اسلامی با اجرایی کردن سند تحول و تعالی، می تواند به الگویی برای اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور تبدیل گردد.


منبع:

1400/07/30
23:27:51
5.0 / 5
904
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱