قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

دروغ های رسانه ها مقابل امام زمان(عج)

دروغ های رسانه ها مقابل امام زمان(عج)

قائم: حدود سی سال پیش، اندیشمندی از كشور تونس به نام دكتر سید محمد تیجانی سماوی در كتابی تحت عنوان ˮثم اهتدیت1 ˮپیش بینی كرد كه بزودی گروه های عظیمی در سراسر جهان مذهب تشیع را بعنوان دین و آرمان خویش خواهند پذیرفت.


در سال های اولین انتشار این كتاب، كمتر پژوهشگری در مراكز دین شناسی دانشگاه های جهان به محتوای این كتاب توجه نمود و بعضی از كسانی هم كه آنرا مطالعه كردند آنرا نوعی مبالغه كه معمولاً پیروان هر آیین هرچندگاه یك مرتبه مطرح می سازند دانستند.
وقایعی كه چند سال بعد در جهان روی داد باعث شد كه كتاب "ثم اهتدیت" توجه پژوهشگران را در مراكز تحقیقی جهان به خود جلب نماید. این كتاب به سرعت به چندین زبان زنده ترجمه شد و مؤلف آن چند اثر دیگر در همان زمینه منتشر ساخت.
سید محمد تیجانی سماوی كه خود روزی از سلفیان متعصب و پركار كشور تونس بود با صراحت اعلام نموده بود كه بعد از پژوهش و تحقیق بسیار مذهب شیعه اثنی عشری را پذیرفته است. وی یكی از علل خویش را برای پذیرفتن مذهب شیعه، اعتقاد شیعیان به مهدویت بیان كرده است. چند سالی گذشت. ناگهان در سراسر جهان گرایشی غیر منتظره به دین و مذهب شروع شد. گرایشی كه جامعه شناسان و پژوهشگران ادیان را، در سراسر جهان، گرفتار حیرت ساخت و در این میان تحقیق دربارة مذهب تشیع علوی در رأس پژوهش مراكز تحقیقی قرار گرفت. برای اینكه این مذهب بیشتر از هر دین و آرمانی توجه جهانیان را به خود جلب كرده بود. در سالهای بعد افراد و گروههایی از مسلمانان اهل تسنن در آفریقا، اروپا و آمریكا اعلام نمودند كه تشیع را اسلام راستین می دانند و به آن گرویده اند. از پنج سال قبل تبلیغات وسیعی در جهان بر ضد مبانی اعتقادی تشیع و مخصوصاً اندیشه و اعتقاد به مهدویت از دو گروه «مسیحی ـ صهیونیستی» و «سلفیان» آغاز گردید. این دو گروه كه در ظاهر باهم دشمنی دارند با استفاده از چند حدیث شبهه ناك و مجعول در رسانه ها و سایت های تبلیغاتی خود این طور تبلیغ می كنند كه مهدی یا امام زمانی كه شیعیان منتظر او هستند عنصری خشونت طلب، نژاد پرست، خونریز، انتقامجو و ضد عرب است. پاسخ به این تبلیغات دروغین بسیار ضروریست و ما پیش از اینكه با ذكر مدارك دقیق و انكارناپذیر به این اتهامات پاسخ دهیم نگاهی می افكنیم به قول های پیامبر اسلام(ص) و امامان(ع) درباره حضرت مهدی(عج): حضرت محمد(ص) دربارة حضرت بقیةالله می فرماید: الف) حضرت بقیةالله به هنگام ظهور، بر فراز منبر نشسته، با مردم پیمان می بندد كه همانند سیره من با آنها رفتار كند.2 ب) او مردی از تبار من است. بر مبنای سنت من پیكار می كند، چنان كه من بر مبنای وحی پیكار نمودم.3 ج) او قدم جای پای من می گذارد و هیچ گاه از آن خطا نمی كند.4 د) مهدی(عج) از فرزندان من، همنام من و هم كنیة من است.5 وی در خلقت و سیرت شبیه ترین مردمان است به من. امامان شیعه نیز بارها از سیره حضرت مهدی (عج) سخن گفتند. امام باقر(ع) فرمود: او همانند سیره پیامبر رفتار می كند.6 و امام صادق(ع) فرمود: پیروی او از سنت پیامبر است. او برای هدایت مردم بر مبنای سیره پیامبر رفتار می كند.7 و سیره پیامبر بر مبنای محبت و مهرورزی بوده است. در سورة آل عمران دربارة او و خطاب به وی آمده است: «ای پیامبر به سبب رحمت و لطف الهی، تو نسبت به مردم مهربان بوده و اخلاق نرم و ملایمی داری و اگر درشتخویی سنگدل بودی همه از دورت پراكنده می شدند. پس با آنها همیشه با بردباری و حلم و حُسن خلق رفتار كن. برایشان آمرزش بخواه. در كارها با ایشان مشورت نما و آن گاه كه بر كاری تصمیم گرفتی توكل بر خدا كن. برای اینكه كه خداوند توكل كنندگان بر خود را دوست دارد.»8 تردیدی نیست كه حضرت مهدی(عج) مانند دیگر امامان شیعه در قلة رحمت و محبت جای دارد. او گنجینه پرارزش كرامت و مُبلّغ مكتبی است كه شعار جاودانی اش ستایش خداوندی است كه «رحمان» و «رحیم» است. حضرت مهدی (ع) پاكیزه ترین خلق خدا، معدن لطف و صفا و پرچمدار عدالتخواهی است. پس چگونه این پیام آور آزادی و رهایی انسان می تواند پرچمدار خشونت باشد؟! دشمنان آزادی و كرامت انسانی كه تلاش می كنند تشیع را عامل خشونت نشان دهند به چند روایت ضعیف توسل می كنند و آنرا در سایتهای اینترنتی به چند زبان به نمایش می گذارند. پیامبر اكرم ستایش خداوندی را تبلیغ می كرد كه «رحمان» و «رحیم» است و قرآنی كه پیامبر اسلام بعنوان وحی الهی به انسانها هدیه كرد ظهور حضرت مهدی(عج) را مژده داد و این پیام آور مهر از صالحان و پاكان خواهد بود (سورة انبیاء، آیه 5)، صالحانی كه اعمالشان نیك است (سورة نور، آیه 55). پیامبر(ص) بارها از خصوصیات حضرت مهدی(عج) سخن گفت و فرمود: «صورتش همانند صورت من و سیرتش همانند سیرت من است» و سیرت حضرت محمد(ص) هیچ گاه بر مبنای انتقامجویی و خشونت نبود. بعنوان مثال: در روز فتح مكه چون سپاهیان اسلام وارد مكه شدند، سعد بن عباده پرچمدار انصار با صدای بلند فریاد می كشید كه: الیوم یوم التلحمه، یعنی امروز روز جنگ و درگیری است. چون این شعار به گوش پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) رسید، فرمود: چنین نیست. الیوم یوم المرحمه، یعنی امروز روز عفو، رحمت و بخشایش است. پیش از فتح مكه، در جنگ احد نیز هنگامی كه نیروهای مسلمان تحت فشار قوای كفار قرار گرفتند، گروهی از نیروهای اسلام نزد پیامبر رفتند و گفتند: یا رسول الله(ص) بر نیروهای كفر نفرین كن. حضرت فرمود: چنین چیزی را از من نخواهید. من برای لعنت و نفرین مبعوث نشده ام، من برای هدایت آمده ام. آنچه كه اینان (كفار) انجام می دهند از روی جهالت و نادانی است. ما باید از خدا بخواهیم كه هرچه سریعتر هدایت شوند. امام حسن عسكری(ع) دربارة فرزندش بارها فرمود: «او شبیه ترین مردم است به رسول خدا؛ هم در صورت و هم در سیرت.» و همینطور فرمود: «او قائم خاندان و مهدی امت من است. وی در صورت و در رفتار و گفتار شبیه ترین مردمان است به من.»9 از روایات متواتر بین شیعه و سنی فهمیده می شود كه حضرت مهدی (عج) بعد از قیام، به كتاب خدا و سیرة پیامبر اكرم(ص) عمل می كند و در این دو نه تنها نژاد، جنس و قومیت، بلكه ملاك در آن ارزشهایی همچون ایمان ما عمل صالح، تقوا و علم است. قرآن كریم صریحاً می فرماید: إنّ أكرَمَكُمْ عِنداللهِ أتقیكیمْ10 (همانا گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است) جلال الدین السیوطی در تفسیر الدر المنثور فی التفسیر بالماثور نقل می كند كه حضرت محمد(ص) در خطبه وداع در روزهای تشویق فرمود: «ای مردم آگاه باشید كه خدای شما یكی است. آگاه باشید كه هیچ عربی بر عجم و هیچ عجمی بر عرب و نیز هیچ سیاه پوستی بر سرخ پوست... برتری و فضیلت ندارد مگر به تقوا...»11 در حالیكه احادیث بسیار بر این نكته تاكید می كنند كه حضرت مهدی (ع) برای احیای تعالیم اسلام و پیامبرش ظهور می كند و پا جای پای پیامبر می گذارد، دستگاههای تبلیغاتی صهیونی و سلفی (وهابی) بر چند حدیث شبهه ناك دروغپردازانی نظیر محمد بن علی كوفی، احمد بن ایادی و علی بن ابی حمزه بطائنی تاكید می ورزند تا پیام آور محبت را، به دروغ، گسترش دهندة خشونت معرفی كنند. درحالی كه پیامبر اسلام و امامان همه عرب هستند، بطائنی این روایت را جعل كرده است كه: «... قائم به سمت كوفه می رود و به خونریزی مشغول شده و هفتاد قبیله از قبایل عرب را می كشد.» و شخص دیگری به نام «رفید» در روایت دیگری از سخت گیری امام مهدی نقل می كند كه حتی كودكان را نیز به خنده وامی دارد: «... زمانی كه قائم خیمه ها را در مسجد كوفه برپا می دارد و سپس برای مردم برنامه ای نو بر مبنای امری جدید عرضه می دهد و بر اعراب سخت گیر می باشد...»12 این احادیث با صدها روایتی كه از مهرورزی و محبت امام مهدی(عج) به همة انسانها سخن می گویند تعارض دارد. در كتاب منتخب الاثر (ص 152) آمده است كه روزی امام علی(ع) از رسول اكرم(ص) پرسید: آیا مهدی(عج) از ما خاندان است؟ رسول اكرم(ص) پاسخ داد: «آری مهدی از ماست. خداوند همان گونه كه دین را به وسیله ما آغاز نمود، به وسیله او به اتمام می رساند. مردم به دست ما خاندان از شرك رهایی یافتند و بعد از اختتام گرفتن فتنه های دشمنان، میان مردم الفت و صمیمیت به وجود آمد. وظیفه ما از آغاز، برداشتن كینه ها و عداوتها بوده است» و آیا این مهدی (عج) كه رسول اكرم (ص) بدین گونه از او سخن می گوید و می آید تا كینه ها و عداوتها را از بین ببرد، همان كسی است كه می آید تا بر اعراب سخت گیری كند؟! رسول اكرم(ص) در جای دیگر فرمود: «[مهدی] عدالت را در پهنة گیتی می گستراند و صفا و صمیمیت صدر اسلام را به آنها بازمی گرداند.» (منتخب الاثر، ص 478) یكی دیگر از جاعلان حدیث دربارة حضرت مهدی(عج)، كه كوشیده است از پیام آور عشق و محبت و انسان دوستی یعنی حضرت مهدی (عج) چهره ای بسیار خشن نشان دهد، محمد بن علی كوفی است كه ما در اینجا به یك روایت مجعول از او اشاره می نماییم و اگر فرصتی دیگر به دست آمد چهره او را كه یك جمال بی شرم است كامل تر به خوانندگان نشان خواهیم داد. مرحوم نجاشی در كتاب رجال (ص 332)، محمد بن علی كوفی را شخصی «فاسد العقیده» معرفی می كند كه «به هیچ چیز او نمی گردد اعتماد كرد» و به دلیل غلو دربارة ائمه اطهار(ع) او را از قم بیرون كردند. احادیث جعلی او كه متأسفانه مورد استفاده دشمنان تشیع قرار گرفته بسیار هولناك است. او یك حدیث دروغین از زراره و از قول امام باقر(ع) نقل می كند كه با تمام احادیثی كه از آن امام همام نقل شده در تعارض كامل قرار دارد. و این متن آن حدیث شگفت است. زراره می گوید: «از امام باقر(ع) پرسیدم: آیا قائم از سیره پیامبر پیروی می كند؟ فرمود: خیر، او هیچ گاه به سیره آن حضرت رفتار نمی نماید. گفتم: چرا جانم به فدایت؟! فرمود: رسول خدا در بین امت با ایجاد الفت میان مردم رفتار نمود، امّا قائم ما با كشتار رفتار می كند. در نامه ای كه در دست است، به او امر شد كه كشتار را پیشه سازد و توبة احدی را نپذیرد. وای بر كسی كه با او به دشمنی برخیزد.»13 علی بن ابی حمزه بطائنی نیز از قول امام صادق(ع) روایتی درباره امام مهدی(عج) نقل می كند كه هر انسان آگاهی متوجه جعلی بودن آن می شود. او می نویسد امام صادق(ع) فرمود: «چون قائم(عج) خروج كند، در بین او، عرب و قریش، چیزی جز شمشیر نباشد. از آنها جز شمشیر دریافت نكند و به آنها جز شمشیر ارزانی ندارد... شیوه زندگی اش جز شمشیر و مرگ در زیر ضربات شمشیر نمی باشد.»
هولناك ترین خبر جعلی را احمد بن محمد ایادی نقل می كند كه می گوید: قائم به قدری آدم می كشد كه خون به ساق پای او می رسد. به راستی چه باید كرد؟
نویسندة مقاله «بررسی چند حدیث شبهه ناك دربارة عدالت آفتاب عالمتاب» بعد از ذكر چند حدیث جعلی و ردّ همة آنها از علم روایی و حدیث شناسی و تحقیق تاریخی می نویسد:
«اینها قطره ای از اقیانوس، مشتی از خروار و اندكی از بسیار احادیث غیر قابل اعتماد و استنادی است كه توسط شیادان، دروغپردازان، بدعت گذاران، دوستان نادان و دشمنان كاردان جعل و نقل شده است كه ما صرفاً برای آگاهی دوستان آگاه، شیعیان درد آشنا، منتظران درد هجران كشیده و چشم به راهان شیفته و شیدای یوسف زهرا، حجت خدا، محبوب دلها، معدن جود و سخا، مظهر رحمت و رأفت خدا، احیاگر سنت و شریعت رسول خدا(ص)، یكتا مصلح جهان از عترت طاها، حضرت ولی عصر، ناموس دهر، امام زمان(عج) همراه با نقد و بررسی تقدیم گردید تا عزیزان با دیدن یك یا چند حدیث در یك كتاب معتبر یا مشهور، تصور شیوه رفتاری خشونت آمیز در سیرة آن امام رئوف و مهربان نكنند.»14 و در این دوران كه سلفیان (وهابیان) پیكاری سخت بی رحمانه را بر ضد تشیع و شیعیان ادامه می دهند بر ادیبان و نویسندگان لازم است كه بدون آشنایی كافی با مبانی بنیادی مكتب اسلام و حدیث شناسی در آثار خود به نقل احادیث و اخبار راجع به حضرت مهدی (عج) نپردازند؛ برای اینكه كه در خیلی از مواقع ضرباتی كه دوستان نادان بر عقیده، مكتب و آرمانی وارد می آورند از ضربات دشمنان كاردان مصیبت بارتر است. پی نوشت ها:
1. كتاب ثم اهتدیت با عنوان آن گاه هدایت شدم توسط آقای سید جواد مهدی به فارسی ترجمه شد. اهل سنت واقعی، همراه با راستگویان، از آگاهان بپرسید از دیگر آثار مشهور سید محمد تیجانی است كه به فارسی ترجمه و انتشار یافته است.
2. الارشاد، تألیف شیخ مفید، ج 22، ص 382.
3. عقدالدرر فی اخبار المنتظر، تألیف مقدسی، ص 17.
4. فتوحات مكیه، ج 3، ص 333.
5. كمال الدین و تمام النعمه، تألیف شیخ صدوق، ج 1، ص 282.
6. تهذیب الاحكام، ج 6، ص 154.
7. كمال الدین، ج 2، ص 35.
8. سورة آل عمران، آیة 159.
9. كفایة الاثر، تألیف الخزاز القمی الرازی، ص 11.
10. سورة حجرات، آیة 13.
11. «یا ایها الناس، الان ان ربكم واحد، الا ان ابكم واحد. الا لافضل لعربی علی عجمی و لاعجمی علی عربی ولا لاسود علی احمر... الا بالتقوی» (تفسیر المیزان علامه طباطبایی، ج 18، ص 334، به نقل از تفسیر درالمنثور).
12. نویسندگان كتاب پرارزش موعود ادیان این احادیث را از قول بطائنی و رفید نقل كرده و به تفصیل پاسخ آنرا داده اند. (ص 161 ـ 162)
13. استاد علی اكبر مهدی پور در مقالة پرارزش «بررسی چند حیث شبهه ناك دربارة عدالت آفتاب عالمتاب»، فصلنامه علمی ـ تخصصی انتظار موعود، شماره 14 (زمستان 68) به تفصیل درباره محمد بن علی كوفی، جعّال بزرگ احادیث، بحث كرده است.


منبع:

1398/08/19
21:43:17
5.0 / 5
2926
تگهای خبر: ائمه , ادیان , اسلام , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
لینک دوستان قائم