قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
معاون آموزشی دانشگاه علامه خبر داد؛

اصلاح شیوه نامه های آموزشی

اصلاح شیوه نامه های آموزشی

به گزارش قائم معاون آموزشی دانشگاه علامه از تدوین و اصلاح آیین نامه ها و شیوه نامه های آموزشی اطلاع داد و اظهار داشت: این اقدام منجر به تدوین ضوابط حذف ترم برای چهار گروه اصلی كه در معرض صدمه كرونا بودند، شد.



به کزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، شجاع احمدوند ضمن بیان این مطلب به تشریح فعالیتهای آموزش مجازی دانشگاه علامه طباطبایی در دوران انتشار کرونا پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون در حال برنامه ریزی جهت راه اندازی کلاس های هایبریدی و تولید محتوا و آموزش آفلاین بعضی از دروس با جمعیت بالا نظیر دروس عمومی، آموزش های تعاملی جهت استفاده از همه ظرفیت های آموزش و یادگیری الکترونیکی توسط استادان و دانشجویان، تدارک نظام های جدید سنجش و ارزیابی برای سوق دادن امتحانات پایانی به ارزیابی عملکرد و سنجش مستمر فعایت های کلاسی و ارزشیابی جامع تر دانشجویان است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در دانشگاه علامه طباطبایی در جهت ارتقای سیستم آموزش الکترونیکی شامل اقداماتی در حوزه های اجرایی، حقوقی، فرهنگی و سنجشی می شود. در بخش اقدامات اجرایی، فعالیتهای این دانشگاه در دو حوزه تقویت زیرساخت های فنی و تکنولوژی و تقویت و تدارک زیرساخت های اجرایی (کلاس ها، رساله ها و جلسات) تقسیم می شود.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در بخش حقوقی، معاونت آموزشی دانشگاه به تدوین و اصلاح آیین نامه ها و شیوه نامه ها پرداخت که این اقدام منجر به تدوین ضوابط حذف ترم برای چهار گروه اصلی که در معرض صدمه از ویروس کرونا بودند، تمدید و طولانی تر کردن نیم سال و همین طور مهلت زمان حذف اضطراری برای کمک روحی و ایجاد آرامش خاطر، تدوین شرایط و مقررات لازم برای امکان تصویب طرح نامه، تعیین داور و بررسی درخواست های دانشجویی و انجام سایر امور آموزشی دانشجویان و تدوین سازوکار نظارت بر کلاس های برخط از راه کارشناس دانشکده و ارسال روزانه گزارش برگزاری کلاس ها شد.
احمدوند اضافه کرد: چهار گروه یاد شده درمورد صدمه از ویروس کرونا شامل کسانی که خود یا افراد درجه اول خانواده شأن مبتلا به کرونا شده بودند، دانشجویانی که به دلیل واقع شدن در مناطق کم برخوردار زیرساخت های اینترنتی از شرکت در کلاس های مجازی محروم بودند، دانشجویانی که دروس عملی داشتند و امکان عرضه آن درس به تشخیص استاد به شیوه الکترونیکی ممکن نبود و دانشجویان فعال در کمک رسانی به صدمه دیدگان از کرونا می شود.
به گفته وی، در بخش بعدی اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه علامه می توان به تعیین تکلیف دروس عملی، انجام هماهنگی های لازم با کتابخانه مرکزی دانشگاه برای تأمین منابع مورد نیاز پژوهش ها از راه سامانه مجازی، کتابخانه مرکزی و سامانه به پژوه، تعیین تکلیف مبالغ پرداخت شده بابت اسکان در خوابگاه از راه ذخیره سازی آن برای ترم های آینده و عودت آن به دانشجویان فارغ التحصیل و اعطای تخفیف های لازم از راه هیئت امنای دانشگاه به دانشجویان به علت برگزاری مجازی کلاس ها به رغم افزایش هزینه این گونه کلاس ها اشاره نمود.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد اقدامات فرهنگی و سنجشی دانشگاه هم اظهار داشت: در بخش اقدامات فرهنگی دانشگاه فعالیتهایی همچون برگزاری ۴۴ دوره آموزش مجازی برای استادان با هدف وارد کردن ایشان به فاز آموزش مجازی، تکنیک های تدریس در فضای مجازی، تهیه طرح درس، نحوه ارزیابی های مستمر و آزمون های آخر نیم سال به شیوه الکترونیکی، برگزاری دوره های مختلف آموزش مجازی برای دانشجویان و اطلاع رسانی مناسب در سایت های رسمی دانشگاه و فضای مجازی، تهیه کلیپ های ویدئویی آموزش کوتاه مدت (۳ تا ۵ دقیقه) برای دانشجویان و استادان با هدف ارتقای توانمندی های آنها در استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی، شرکت در برنامه های زنده با هدف پاسخگویی به دانشجویان، رفع ابهام ها و آماده سازی آنها برای ورود بگونه ای جدید از آموزش که قبل از آن تجربه آنرا نداشته اند همچون این برنامه ها بود.
احمدوند تصریح کرد: بررسی آمارها نشان از برگزاری مناسب بالغ بر ۹۶ درصدی کلاس ها و حضور بالغ بر ۹۹ درصدی استادان و شرکت بالغ بر ۹۸ درصدی دانشجویان در کلاس ها دارد. سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه از مزایای مناسبی برخوردار می باشد به صورتی که در طول هفته بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کلاس با حضور ۵۰ هزار کاربر (حضور همزمان بالغ بر ۳۵۰۰ دانشجو در یک روز و یک ساعت) تشکیل می شود. همینطور امکانات صوتی، تصویری، ضبط کلاس ها توسط دانشجویان و استادان، امکان رصد کلاس ها به لحاظ حضور استاد و دانشجو و استفاده از ابزار کمک آموزشی نظیر پاورپوینت، موشن گرافی، فیلم، اسلاید و گفت و گوی چندنفره در کلاس از دیگر مزایای سامانه آموزش مجازی دانشگاه است.
وی افزود: آنچه در بخش چشم انداز آینده این گزارش آمده، با عنایت به نیاز انطباق مقررات آموزشی با شرایط جدید، الان نظام آموزشی دانشگاه ها بر پایه آموزش حضوری استوار شده و هم اینک لازم است بازخوانی جدید آنها متناسب با شرایط جدید صورت گیرد و راهکارهای حقوقی و قانونی برای آن تدارک و تدوین شود.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: از الزامات مهم آموزش مجازی تولید محتوا چه به لحاظ آفلاین و چه عرضه مناسب محتواهای آموزش به شکل آنلاین است، بنابراین دانشگاه با پیگیری تأسیس کلاس های هایبریدی و تدارک ساختارهای حقوقی، آموزشی و فنی لازم، شرایط امکان تولید محتوای الکترونیکی را در دستور کار دارد.


منبع:

1399/08/08
14:53:34
5.0 / 5
355
تگهای خبر: آموزش , سایت , سیستم , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
لینک دوستان قائم