قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
یادداشت؛

چرا دیپلماسی آموزشی آمریكا از فشار حداكثری پیروی نمی كند؟

چرا دیپلماسی آموزشی آمریكا از فشار حداكثری پیروی نمی كند؟

قائم: با وجود اینكه آمریكا در اوج اِعمال سیاست فشار حداكثری مقابل ایران قرار دارد اما اخیراً وزارت خزانه داری مجوز عمومی برای ارتباطات دانشگاهی مستقیم با دانشجویان ایرانی صادر كرده است.


به گزارش قائم به نقل از مهر، با وجود اینکه آمریکا در اوج اِعمال سیاست فشار حداکثری مقابل ایران قرار دارد اما اخیراً وزارت خزانه داری مجوز عمومی برای ارتباطات دانشگاهی مستقیم میان مراکز دانشگاهی آمریکا و دانشجویان ایرانی صادر کرده است. آمریکا از دیپلماسی آموزشی به دنبال اهداف خاصی همچون ارتباط مستقیم، جذب و نفوذ در جامعه نخبگانی ایران است. کسرا آصفی، کارشناس دیپلماسی اقتصادی در یادداشتی به تحلیل این مساله پرداخته است که متن کامل یادداشت از نظرتان می گذرد: بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری در دو سال و نیم گذشته، این کشور به دنبال تحریم کامل اولیه و ثانویه ایران است تا بتواند به اهداف خود یعنی کشاندن ایران به پای میز مذاکرات موشکی و منطقه ای برسد. در این منطق، کوچک ترین روزنه تنفسی برای ایران باید بسته شود، و نباید هیچگونه ارتباطی با خارج از کشور داشته باشد (که البته بطور قطع این سیاست شکست خورده و اساساً در دنیای کنونی اِعمال و اجرای چنین سیاستی امکان پذیر نیست) پس در طول این مدت مشاهده می نماییم که حتی تحریم هایی که قبلاً اعمال شده اند برای بار چندم تکرار می شوند. با وجود این، اما اخیراً دولت آمریکا یک مجوز عمومی برای ارتباطات دانشگاهی مستقیم میان آمریکا و ایران داده است. «دفتر پایش دارایی های خارجی» (اوفک) در وزارت خزانه داری آمریکا در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰ (۸ آبان ۱۳۹۹) «مجوز عمومی M» در ارتباط با تحریم های ایران را صادر کرد. طبق این مجوز عمومی، ارائه برخی خدمات آموزشی از طرف مؤسسات آموزشی داخل آمریکا برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد از شروع سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور ۱۴۰۰) مجاز اعلام شده است. این مجوز عمومی بطور مشخص دو دسته از خدمات آموزشی یعنی آموزش آنلاین برای دانشجویان ایرانی و صادرات نرم افزار به دانشجویان ایرانی را مجاز اعلام نموده است. این اقدام آمریکا نشان میدهد که این کشور به موازات فشار حداکثری، دیپلماسی آموزشی خودرا نیز پیگیری می کند. نکاتی دراین زمینه وجود دارد:
۱. باتوجه به سیاست فشار حداکثری آمریکا، صدور مجوز عمومی برای تعاملات به مفهوم کاهش فشار بر تعاملات دانشگاهی ایران نبوده و اهداف خاصی را از این اقدام دنبال می کند.
۲. آمریکا همزمان با فشار حداکثری، قصد ندارد ارتباط دو جانبه میان نخبگان را از دست بدهد، چونکه دسترسی به جامعه ایران، برای آمریکا اهمیت دارد. دسترسی مستقیم به جامعه ایران موجب اثرگذاری و گرفتن بازخورد «سیاست فشار حداکثری» از جامعه می گردد.
۳. بخش زیادی از نیاز آمریکا به نیروی انسانی باکیفیت و متخصص بوسیله کشورهای دیگر تامین می گردد. یکی از مهمترین روش ها برای تامین نیروی انسانی باکیفیت، ارتباطات دانشگاهی و جذب دانشجویان است. تلقی آمریکا این است که فشار حداکثری می تواند منجر به فشار بر نخبگان دانشگاهی و در نتیجه مهاجرت آنان شود. در چنین شرایطی آمریکا تور خودرا برای صید نیروی انسانی باکیفیت پهن کرده است.
۴. ارتباط با دانشجویان داخلی می تواند منجر به یارگیری شده و آنها را تبدیل به مهره آمریکا در داخل کند. پس دیپلماسی آموزشی می تواند ابزاری برای نفوذ باشد. البته منظور نگارنده این نیست که هر دانشجویی که در پلت فرم آمریکا شروع به تحصیل کند، تبدیل به نیروی نفوذی خواهد شد، بلکه این پلت فرم زمینه ی نفوذ را به وجود می آورد.
کسرا آصفی- کارشناس دیپلماسی اقتصادی



منبع:

1399/08/26
20:10:44
5.0 / 5
80
تگهای خبر: آموزش , خدمات , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
لینک دوستان قائم