قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
وزیر علوم عنوان كرد:

نظام های آموزشی در شرایط كرونا مسیر 100 ساله را یك شبه طی كردند

نظام های آموزشی در شرایط كرونا مسیر 100 ساله را یك شبه طی كردند

به گزارش قائم وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: نهادهای در رابطه با آموزش و یادگیری با عنایت به کرونا، شرایط خاصی را تجربه کردند، به صورتی که در یک حرکت غیر قابل باور، یک مسیر صدساله را یک شبه طی کردیم.



به گزارش قائم به نقل از مهر، منصور غلامی بامداد امروز در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی در عصر کرونا که به صورت مجازی برگزار شد اظهار داشت: یک سال از شیوع کرونا گذشته است. ویروسی که با تمام کوچکی اندازه، بزرگ ترین نظام های سیاسی، اقتصادی و درمانی را در دنیا به چالش کشیده است.
غلامی اضافه کرد: در این میان نهادهای در رابطه با آموزش و یادگیری شرایط خاصی را تجربه کردند، به صورتی که در بعضی از کشورها همچون ایران با وجود کاستی هایی که وجود داشت و زیرساخت ها و شرایط فنی و مدیریتی که آمادگی چندانی نداشتند در یک حرکت غیر قابل باوری، یک مسیر صدساله را یک شبه طی کردیم.
وزیر علوم افزود: کمبودهای فراوانی در جهت تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در دوران ویروس کرونا وجود دارد، همینطور طراحی های آموزشی متناسب با شرایط فعلی بیماری راه طولانی را در پیش دارد.
غلامی افزود: چنین ورودی به این دنیای جدید نداشتیم، آموزش های لازم را هم از قبل ندیده بودیم، و نقص های فنی ناشی از زیرساخت های اینترنتی و پهنای باند مورد نیاز، هم مزید بر این کاستی ها و علت ها بود اما با این وجود جریان آموزش و توسعه تعطیل نشد و تا حد زیادی توانست خویش را با اتفاقات موجود هماهنگ کند.
وزیر علوم افزود: اگر جریان های خلاقیت و نوآوری و کار جهادی و مسئولانه در جای جای نظام های در رابطه با آموزش و توسعه در سطح کشور در حرکت نبود، توسعه آموزش عالی اتفاق نمی افتاد.
غلامی تصریح کرد: امروز جای بسیار خرسندی دارد که یکی از مبتکران جریان ساز این شرایط، که سکاندار آموزش و توسعه سرمایه انسانی است در چارچوب انجمن علمی آموزش و توسعه تلاشهای در رابطه با تقویت و ارتقای جایگاه آموزش را بکار بسته است.
وی افزود: همه موجودات زنده و به صورت خاص انسان، تنها با یادگیری می توانند زیستن و چگونه زیستن را بیاموزند. انسان می تواند از مباحث مختلف فکری و فلسفی تا روابط فردی، مدیریت بر خویشتن و همه نیازمندی های خویش را از راه یادگیری تأمین کند.
غلامی اضافه کرد: در این میان آنچه بیشتر از پیش ملموس و قابل توجه است شایستگی های انسان است، رکن اصلی برای تولید ثروت، توفیق در کسب و کار و همراهی در حرکت چرخه های اقتصادی کشور آموزش است. لازم است که وقتی از سرمایه های انسانی سخن به میان می آید مقصود چکیده دانش، تجربیات و خصوصیت های منحصر به فرد جامعه باشد.
وی افزود: روشن است که اصطلاح سرمایه های انسانی بیشتر از بودن با شدن قرابت دارد و این یعنی انسان ها بدون آموزش و به خودی خود سرمایه نیستند، بلکه باید یک جریان هدفمند، درست و به هنگام به سرمایه شدن انسان ها کمک نماید.
غلامی ضمن اشاره به اینکه سرمایه شدن انسان ها یک کار کلیدی است، تصریح کرد: آموزش افراد برای تبدیل شدن به سرمایه انسانی یک کار کلیدی و پیوسته خواهد بود و لازم است در کنار توسعه یادگیری ها در جهت شکوفایی سرمایه های انسانی و دیگر انواع سرمایه های مشهود همچون سرمایه روان شناختی به سرمایه های اجتماعی هم بیشتر از پیش دقت کنیم، به صورت مثال بحث سرمایه روانی که دربرگیرنده مؤلفه های چهارگانه امید، خوشبینی، خوش کار آمدی و تاب آوری است به تقویت زیر ساخت های سرمایه انسانی کمک می نماید.
وی یاد آورشد: انتظار می رود یک فرد متخصص یا ماهر در رشته خاصی داشته باشیم که ضمن تسلط به کار فنی و تخصصی خود امیدوار هم باشد و در راه حرکت خود کارآمدی و امید را از دست ندهد که این مورد قابل یاد دادن و یادگیری است.
غلامی اضافه کرد: به نظر می آید در جهانی با چالش های فراوان مثل شیوع کرونا باید آموزش تمام ابعاد زندگی انسان مانند بعد فنی، روانی، اجتماعی و معنوی در دستور کار باشد تا ضمن پیشبرد اهداف و برنامه های عادی اقتصادی، افراد جامعه از سلامت روانی برخوردار باشند و با رضایت مندی از زندگی، سرمایه توانایی درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن را به دست آورند.
وزیر علوم افزود: افراد باید با تاکید بر سِلاح تخصص، مهارت، اخلاق حرفه ای و سلامت معنوی نقش خویش را در جریان های متغیر و پرچالش بیابند و آموختن را همواره نخستین وظیفه خود بدانند، چونکه تنها در این صورت است که جریان شدن در توسعه سرمایه انسانی محقق می شود.


منبع:

1399/11/28
14:25:47
0.0 / 5
82
تگهای خبر: آموزش , بیماری , مدیریت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵