قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

شروع ماه شادی پاسخ به سه مساله تكراری در جامعه مذهبی

شروع ماه شادی پاسخ به سه مساله تكراری در جامعه مذهبی

قائم: ماه قمری ربیع الاول، خصوصا به سبب میلاد پیامبرخاتم(ص)، ماه شادی و شكوفایی جشن ها در جامعه شیعه و اهل تسنن است.



ماه ربیع الاول سومین ماه از ماه های قمری و ماهی پر از وقایع مهم و شاد برای مسلمانان است. حادثه مهم و تاریخی لیله المبیت، هجرت حضرت محمد (ص) از مكه به مدینه، ولادت پیامبر اكرم و امام جعفر صادق، ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه همچون وقایع فرخنده این ماه است. در سنت های عبادی، ائمه شیعه خصوصا برای 5 روز از ماه ربیع، آداب عبادی و آئین دینی معین كرده اند: اعمال عبادی ماه ربیع الاول‏
«آمد ربیع، فصل شكـُفتن رها شدن
با رویش گـــل نبوی هم صدا شدن»*
بنابر مستندات تاریخی و روایی معتبر شیعه و سنی، شب اول ماه ربیع الاول به واسطه واقعه مهم خوابیدن حضرت علی(علیه السلام) در بستر پیامبر اكرم(صلی الله مقابل وآله) در سال سیزدهم بعثت ـ در همان شبی كه كفار مكه تصمیم به قتل دسته جمعی حضرت رسول(ص) در بستر خواب گرفته بودند و در همان شب ایشان به مدینه هجرت فرمودند ـ به «لیلة المبیت» معروف است.
«فصل برون نمودن هركینه ازدل است
هنگام آشنایی دل، با خــــــداشدن »*
اول: پاسخ به یك پرسش تقویمی
درباب مسائل تقویم قمری برخی این سوال را مطرح كرده اند كه چرا ماه ربیع، اول سال قمری نیست؟ برخی نیز با نگاه های فردی، تلاش كردند اول را ربیع را به سبب اینكه كلمه ربیع به معنای بهار است و آغاز ماه شادی شیعه است، شروع سال قمری بنامند. مرحوم علامه عاملی یكی از چهره های مطرحی است كه در این زمینه تحقیقات و پاسخ های مستدلی داده است. خبرآنلاین پیش تر در گزارش مشروحی به این پرسش، پاسخ داده است: محرم یا ربیع، كدام اول سال قمری هستند؟
دوم: پاسخ به یك حدیث ضعیف
یكی دیگر از موضوعات مطرح درباب ربیع، حدیث بشارت است. آیا حدیث پیامبر(صلی الله مقابل و آله و سلم) كه می فرماید: «هر كسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم». درست است؟ فلیسوف برجسته، علامه میرداماد در صفحه 287 كتاب الرواشح السماویة به بررسی این حدیث پرداخته و معتقد می باشد این حدیث، ضعیف است.
خبرآنلاین برای پاسخ به این پرسش كه «آیا این حدیث ضعیف است» یا « به متن كامل حدیث توجه نشده و این حدیث را پاره پاره و نادرست متوجه شده اند » دلائل مطرح در كتب حدیثی را در پنج گروه دسته بندی كرده است كه مشروح آنرا در گزارش « چرا حدیث بشارت ربیع الاول، صحیح نیست و سندیت ندارد؟ » بخوانید. گرچه مساله دیگری نیز درباره این حدیث مطرح است كه اساسا بسیاری این حدیث را به صورت پاره پاره و نادرست متوجه شده اند
سوم: پاسخ به یك عمل خرافی
همچون اعمالی كه در دهه های اخیر، همچون یك سنت خرافی رواج یافت این بود كه از حدود نیمه شب تا اذان بامداد شب اول ربیع، افرادی با در دست داشتن شمع پشت در مساجد بازگشت و با كوبیدن به در مساجد و خواندن اذكاری توسل جسته و حاجات خودرا طلب می‏ كنند و این عمل را تا هفت مسجد ادامه می دهند. نام این عمل را «دق الباب» نامیدند كه بعدها گسترش یافت.
عموم مراجع نظرات خودرا درباره خرافی بودن این اقدام اعلام نموده اند: نظر مراجع درباره كوبیدن در مساجد در شب اول ربیع الاول. آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب همچون مراجعی بود كه در اعلام خرافی بودن این عمل پیشگام بود و از علماء خواست در مقابل این خرافات بایستند: نظر آیت الله خامنه ای درباره اعمال خرافی ربیع و وظیفه علماء در بین همه این چون و چراها، حقیقت آن است كه برای دلبستگان به وادی عشق الهی، صدای اذان بامداد ربیع كه بلند می شود، مژده آغاز ماه ربیع را با خود می آورد. ماه ربیع الاول، ماه شادی اهل بیت(درود خدا برآنان) است.
« آری ربیع موسم باران رحـمت است
از ابر رحمتش گل تكبیر وا شدن

با بلبلان نغمه سرای بهشت گـــو:
وقت سرودن است و به گل مبتلا شدن همراه نور بوی بهشت خـداست با
ماه ربیع آمدن و، همــــــــنوا شدن»*

* اشعار داخل گیومه در متن، سروده مصطفی معارف است.
/6262


منبع:

1398/08/09
19:13:29
5.0 / 5
2095
تگهای خبر: ائمه , امام , پیامبر , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان قائم