قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
عابدینی مطرح كرد؛

رسانه های غربی در جنگ هایشان طرف مقابل را انسانیت زدایی می کنند

رسانه های غربی در جنگ هایشان طرف مقابل را انسانیت زدایی می کنند

به گزارش قائم، الهام عابدینی اظهار داشت: رسانه های غربی در اتفاقاتی مثل طوفان الاقصی و تجاوز اسراییل به غزه، طرف مقابل را غیر انسان تصور می کنند و با این کار به هر اقدام و روشی مشروعیت می دهند.



به گزارش قائم به نقل از مهر، الهام عابدینی فعال رسانه ای و پژوهشگر حوزه فلسطین در نشست «نقش زبان در انسانیت زدایی بعد از طوفان الاقصی» از سری نشست های همایش شناخت و تحلیل طوفان الاقصی، که در سالن ۴۰۲ حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی و رسانه های حمایت کننده اش از تکنیک «انسانیت زدایی» در ارتباط با واقعه طوفان الاقصی و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه اظهار داشت: در این تکنیک، طرف مقابل را به مثابه غیر انسان تصور می کنند و در این صورت، به هر اقدامی و هر روشی مشروعیت می دهند. همین که از عنوان «هیولا» و «وحشی» برای طرف مقابل استفاده کنید، به کار خود مشروعیت داده ای و اقدامات تو، کمااینکه از روش های غیر اخلاقی هم استفاده کنی، جایز است.
وی افزود: با گذشت بیش از صد روز از طوفان الاقصی، هنوز پرسش ها و شبهه هایی در اینباره مطرح است؛ این که این عملیات چرا اتفاق افتاده و این نشان دهنده آنست که ما آنرا تبیین نکرده ایم و این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی و رسانه های وابسته به او، دارند از واژه سازی استفاده می نماید. روز ۷ اکتبر اتفاقی، به رغم ادعای اشراف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، صورت گرفت و دوهزار نفر از لایه های امنیتی این رژیم عبور کردند.
این فعال رسانه ای در ادامه به بیان کارهای زبانی رسانه ای که اسراییل در ارتباط با این واقعه انجام می دهد، پرداخت و اظهار داشت: آن قسمتی که ما کار نکردیم و طرف مقابل دارد کار می کند اینست که هنوز هر حرفی درباره ی این عملیات می زند، جملاتش را با پس از حمله تروریستی حماس شروع می کند ولی ما در ازای آن چه داریم و آیا توانستیم تبیین نماییم که این عملیات چه پیشینه ای داشته است. در واقع، صهیونیست ها به این طریق دارند اقدامات حماس را به چالش می گیرند. ولی آیا ما توانستیم تبیین نماییم که این عملیات واکنشی به ۷۵ سال جنایت این رژیم مقابل فلسطینیان است.
عابدینی ضمن اشاره به حضور مردم غزه در منطقه اظهار داشت: این حضور به منزله مقاومت است در صورتیکه در افغانستان بعد از به قدرت رسیدن طالبان، خیلی از مردم برای خروج از کشور در فرودگاه کابل صف کشیدند. با این که غزه محاصره است اما می توانند به سمت مرزها بروند ولی تمایلی ندارند. در نشستی حضور داشتم که یک ایرانی به شکلی منتقد از یک خانم فلسطینی پرسید که چرا شما در چنین شرایطی چند بچه دارید؟ وی در پاسخ اظهار داشت: فرزندآوری برای ما به مثابه مقاومت است و اسرائیل انسان فلسطینی را هدف قرار داده و اگر قرار بود بچه دار نشویم، در این ۷۵ سال، دیگر از ما اثری نمانده بود. بنابراین، با این دیدگاه ما کل مردم غزه را به منزله رزمنده تصور می نماییم و مقاومت قبل از تولد شروع شده و اگر کودکان غزه را شهید می پنداریم اینجا معنا پیدا می کند.
وی به استفاده معنادار صهیونبیست ها و حامیان و رسانه های وابسته به آنان پرداخت و اظهار داشت: وزارت خارجه آمریکا در مقطعی بعد از واقعه طوفان الاقصی اظهار داشت: اسرائیلی ها نتوانستنند به اندازه کافی از کشتار غیر نظامیان جلوگیری نمایند که به معنی و مفهوم این بود که ما متوجهیم دارید از خود دفاع می کنید ولی لازم نبود که ۲۵ هزار نفر بکشید و می بایستی با میزان کمتر کشته به قضیه پایان دهید.
این پژوهشگر اظهار داشت: این واژه ها با دقت انتخاب شده و بدین روش به دفاع از خود مشروعیت داده اند. بی بی سی هم در ۹ اکتبر تیتر زد که ۷۰۰ نفر از اسراییلی ها کشته شدند و ۴۰۰ نفر هم در غزه مردند و از فعل مجهول استفاده نمود. یعنی این که وقتی کسی کشته شده به دنبال قاتل هستی و در مقابل برعکس و قضیه مجهول است و جالب است که برخی دوستان از روی کم اطلاعی دقیقاً عین آنها ترجمه می کنند. روزنامه گاردین هم در ۱۸ اکتبر به مرگ فلسطینی ها بواسطه بی آبی سخن به میان می آورد و اشاره نمی کند که این بحران آب به این خاطر است که اسرائیل سیستم آب و فاضلاب را آنها را از بین برده است. این رسانه ها در نحوه پوشش اخبار، همه مردم غزه را به مثابه نیروهای حماس معرفی می کنند. واشنگتن پست ۲۷ نوامبر در قضیه ترک مخاصمه و تبادل اسرا به کودکان فلسطینی از عنوان جوان و یا افراد زیر ۱۸ سال داد ولی برای اسراییلی ها از واژه کودک بهره برد که این دفعه معنایی را تغییر می دهد و مخاطب فکر می کند که اسرائیل جوان ها را اسیر کرده ولی حماس کودکان را؟! سال ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۹ اسراییل جزوه ای منتشر نمود که به نظر می آید هنوز انتشار آن ادامه دارد ولی عمومی نیست. این جزوه درباره ی اینست که اخبار چگونه کار شوند و حتی مقامات چه طور صحبت کنند. اگر در باره حماس سخن می گویی باید از چه واژگانی استفاده کنی یا اگر جنگی اتفاق بیفتد از چه واژگانی باید استفاده نمود.
عابدینی در بخش دیگری از این نشست، به اقامه دعوای آفریقای جنوبی مقابل اسراییل پرداخت و اظهار داشت: در آن سند به مواردی که نسل کشی اسراییلی ها محسوب شده اشاره کرده و علاوه بر حمله ها، به نیت مقامات صهیونیستی در استفاده از واژگانی مبتنی بر نسل کشی پرداخته است. بعنوان مثال نتانیاهو گفته که عملیات را تا حذف غزه ادامه می دهیم. آفریقای جنوبی در این سند دارد از این گفته نتانیاهو بعنوان سند حقوقی در خصوص نسل کشی استفاده می نماید. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ۱۵ اکتبر هم گفته تا آن لحظه که سربازان ما متوجه بزرگی این مأموریت هستند آماده اند. نتانیاهو از مبارزان حماس نیز بعنوان هیولاهای تشنه به خون بهره برده است. نتانیاهو در ۷ اکتبر و پیش از شروع عملیات در غزه هم گفته که با تمام قوا در تمام غزه به انجام عملیات می پردازیم و مکانی را استثنا نکرده و یا تفاوتی بین نظامیان و غیرنظامیان قائل نشده است. وی در ۹ اکتبر که بحث قطع آب مطرح شده گفته که ما با حیوانات انسان نما مواجه می باشیم. عابدینی از استفاده آفریقای جنوبی از تصاویر سلفی و ویدیوهای سربازان اسرائیلی که در فضای مجازی گذاشته اند بعنوان سند در خصوص نسل کشی در این سند حقوقی بهره برده است.
وی در انتها باردیگر به استفاده همیشگی طرف غربی از تکنیک انسانیت زدایی در جنگ ‎ اشاره نمود و اظهار داشت: استفاده آنها از این تکنیک را به منزله هشداری در خصوص راه انداختن یک جنگ یا بروز یک فاجعه تلقی می کنند. بعنوان مثال آمریکا پیش از حمله به افغانستان نسبت به حضور القاعده در آنجا هشدار داد تا افکار عمومی را در این خصوص با خود همراه کند. در این حوزه از واژگان معمول برای حیوانات استفاده می نماید. بعنوان مثال بجای مقر تروریست ها از کُنام تروریست ها استفاده می نماید و یا از تله انداختن آنها استفاده می نماید یا آخور و شکار تروریست ها و یا از واژه شبکه که شبکه عنکبوت را تداعی کند. وی به استفاده از این قبیل روشهای فنی زبانی در توجیه تحریم ها پرداخت و اظهار داشت: دراین میان شهروندان را از مسئولین جدا می کنند و عنوان می کنند که این تحریم ها مقابل مردم نیست بلکه مقابل حاکمیت است. از واژهایی مثل هیولا و یا شبکه های ناامن سازی برای حاکمیت های موردنظر استفاده می نمایند. یکی از نکاتی که زبان شناسان در این مسئله می توانند از آن استفاده نمایند اینست که آنها در زبان و کلام شان از واژه نسل کشی بهره برده اند.
در ادامه مهدی صالحی، دبیر نشست هم ضمن اشاره به این که آفریقای جنوبی در این سند دارد با استفاده از ابزار زبان شناسی حقوقی این کار را می کند، اظهار داشت: یعنی حتی اگر نخواهی چنین کاری را انجام دهی ولی کلامت این را نشان داده است.
وی به مرزبندی که حتی از دوران فلاسفه یونان در نگاه غربی وجود داشته اشاره نمود و اضافه کرد: نگاه نژادپرستانه ای در خصوص انسان و غیر انسان دارند که در دوران استعماری خیلی واضح جدی گرفته شد و بحث انسان و حیوان را طرح کردند و بعنوان مثال از آفریقا بچه آوردند و داخل قفس گذاشتند و یا سرخپوست ها را انسان ندانسته اند. هنوز این نگاه تمام نشده و جاهایی به شکل متفاوت تری ابراز می شود. در زمینه عمومی با مهاجرین بد رفتاری می شود و برای مثال در انگلستان به هندی ها کله قهوه ای می گویند. صالحی در انتها به چگونگی این نگاه در ماجرای غزه پرداخت و اظهار داشت: در ماجرای غزه، این جریان در زمینه حکمرانی دارد دیده می شود و افراد حماس را هیولا می پندارند و جامعه جهانی هم نمی آید این نگاه را اصلاح کند!؟


منبع:

1402/11/03
15:45:20
5.0 / 5
272
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امنیت , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵