قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
معاون وزیر علوم مطرح كرد:

مدیریت هزینه ها و تنوع منابع درآمدی چاره چالش دانشگاه ها

مدیریت هزینه ها و تنوع منابع درآمدی چاره چالش دانشگاه ها

قائم: معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، مدیریت آموزش عالی باید مبتنی بر مدیریت هزینه ها و صرفه جویی و تنوع منابع درآمدی تاكید نمود.



به گزارش قائم به نقل از مهر، محمدتقی نظرپور اظهار داشت: در وضعیت فعلی آموزش عالی کشور و محدودیت های منابع، گزینه های پیش روی ما کاهش کیفیت و پاسخگویی به کلیه توقع ها و مسئولیت ها نیست، بلکه حفظ کیفیت و عدم پاسخگویی به کل توقع ها است و چاره موجود نیز باید بر طبق مدیریت هزینه ها و صرفه جویی و متنوع سازی منابع درآمدی باشد.
وی در نشست مجازی معاونان اداری و مالی دانشگاه های بزرگ که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، درباب راهبردهای اجرایی برای تنوع بخشی منابع آموزش عالی گفت: مطالعات انجام شده نشان میدهد که در بیشتر دانشگاه های برتر (نسل سوم و چهارم) جهان، کماکان بخش عمده ای از هزینه های دانشگاه به طرق مختلف، از بودجه های دولتی تامین می شود؛ بدین سبب نباید انتظار داشت راهکارهای پیشنهادی با روندی که باید در بلندمدت طی شود به سمتی جهت گیری شود که دانشگاه ها را بطور کلی از بودجه های دولتی مستغنی سازد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلان اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در توسعه کشور، مسئولیتی همه جانبه است و تمامی ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را درب رمی گیرد، اضافه کرد: نباید توجه به درآمدزایی در آموزش عالی به شکلی باشد که از توجه به سایر وجوه غفلت شود.
وی با اشاره به درصد منابع درآمدی بعضی از دانشگاه های برتر دنیا در سال ۲۰۱۸، عنوان کرد: تامین اعتبار این دانشگاه ها از محل درآمد عمومی دولت ها از حدود ۳۰ درصد تا ۷۳ درصد متغیر است و پژوهش نقش مهمی در کسب درآمد اختصاصی برخی از دانشگاه ها (مثل کمبریج با درآمد حدود ۲۷ درصد از پژوهش) دارد.
وی درباب درصد منابع درآمدی دانشگاه های بزرگ کشور در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد: میانگین درصد منابع درآمدی این دانشگاه ها در حوزه کمک های دولتی و درآمدهای عمومی ۷۴.۱۵ درصد، در حوزه درآمد اختصاصی در بخش پژوهش ۸.۴۲ درصد، در بخش شهریه (آموزش) ۱۱.۰۵ درصد و سایر درآمدها نیز ۶.۳۸ است.
نظرپور اظهار داشت: اعتبارات هزینه ای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است؛ این اعتبارات در همه دانشگاه ها و مراکز آموزشی به یک نسبت مساوی نیست و معمولاً دانشگاه های بزرگ سهم بیشتری از این اعتبارات را دریافت می کنند.
وی به آموزش عالی و چالش های منابع مالی اشاره نمود و اضافه کرد: در وضعیت آموزش عالی کشور با محدودیت منابع مالی دولتی و افزایش توقع ها، تغییر کارکردها و مسئولیت های دانشگاه روبه رو هستیم و گزینه های پیش روی ما کاهش کیفیت و پاسخگویی به کل توقع ها و مسئولیت ها نیست بلکه حفظ کیفیت و عدم پاسخگویی به کل توقع ها و مسئولیت ها است و چاره نیز مدیریت هزینه ها و صرفه جویی و متنوع سازی منابع درآمدی است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، ردیف های بودجه ای مصوب دولت برای هر موسسه در قانون بودجه، ردیف های متمرکز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تبصره های بودجه سالیانه و استفاده از سایر دستگاه ها، درآمدهای اختصاصی مؤسسه و هزینه در چارچوب بودجه تفصیلی، کمک های خیرین و واقفین، مشارکت بخش خصوصی در ساخت وسازها و اجاره به شرط تملیک، درآمد ناشی از اجاره و واگذاری موقت اماکن و امکانات و تجهیزات و منابع بانک ها و در چارچوب تسهیلات با نرخ کم سود بانکی را نمونه هایی از محل های تامین منابع مالی دانشگاه ها برشمرد.


منبع:

1399/02/12
20:39:39
5.0 / 5
1272
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , دین , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
لینک دوستان قائم