قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
وزارت علوم اعلام كرد

گزارش وزیر علوم به رهبر انقلاب درباره دانشگاه ها

گزارش وزیر علوم به رهبر انقلاب درباره دانشگاه ها

مقام معظم رهبری بعد از مشاهده و مطالعه گزارش عملكرد دانشگاه ها در حوزه ارتباط با صنایع و جامعه تاكید نمودند كه آنچه انجام گرفته كارهای آغازین است و این اقدامات باید با قوت ادامه یابد.



به گزارش قائم به نقل از وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در گزارشی به رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد «عملکرد دانشگاه ها و موسسات پژوهش و فناوری در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت» در سال ۱۳۹۸ به همراه «نتایج رصد اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی» جزئیات اقدامات را به استحضار معظم له رساند.
مقام معظم رهبری بعد از مشاهده و مطالعه «گزارش عملکرد دانشگاه ها و مؤسسات پژوهش و فناوری در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۳۹۸» ارسال شده از جانب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یادداشت کوتاهی فرمودند: «از وزیر محترم تشکر شود. مساله ارتباط دانشگاه و صنعت بسیار مهم می باشد. آنچه انجام گرفته است کارهای آغازین این حرکت بزرگ است، اینها را با قوت ادامه بدهند. ان شاالله»
در گزارش وزیر علوم به موارد زیر اشاره شده بود؛
در این دوره طرح تحول همکاریهای دانشگاه و مؤسسات پژوهش و فناوری با جامعه و صنعت مشتمل بر ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ پروژه و اقدام اجرایی با هدف ارتقای فرایندهای مربوط به رفع نیاز جامعه از راه پژوهش های در رابطه با صنعت تهیه و ابلاغ گردید. همچون مختصات اصلی طرح مذکور این است که ۲۵ درصد از پروژه های تحصیلات تکمیلی تا سال ۱۴۰۴ بگونه ای مستقیم و به سفارش صنعت و جامعه، با افزایش متوسط سالانه ۵ درصد، تنظیم و اجرا شوند. همچنین، طرح ایجاد ترتیبات مناسب و مقتضی به منظور تدوین و انعقاد قراردادهای بزرگ با سازمان ها و وزارتخانه های کشور همچون دفاع، نفت، صنعت، سازمان حفاظت محیط زیست… به منظور پشتیبانی از نیازهای فناوران صنایع مذکور با پشتیبانی از رساله های تحصیلات تکمیلی در رابطه با نیاز صنعت و جامعه تعریف و مواردی اقدام شده است.
۲. تعداد قراردادها با وزارت صنعت از ۴۷۲۳ مورد در سال ۹۷ به ۸۰۰۲ مورد در سال ۹۸ افزایش یافته است. همچنین، مبلغ قراردادها از ۹۹۲ میلیارد تومان به ۱۹۵۳ میلیارد تومان، تعداد مجریان از ۳۱۰۴ به ۴۵۹۳ مورد، تعداد کارفرمایان از ۲۷۰۶ به ۳۹۴۱ مورد، و درآمد حاصل از طرح ها از ۲۳۰ میلیارد تومان به ۲۷۳ میلیارد تومان (۱۹ درصد) افزایش یافته است. این روند نشانه رشدی قابل قبول و حاکی از جهت گیری اعضای هیئت علمی و فعالان دیگر در دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری به سمت پاسخگویی به نیازهای کشور است.
۳. در چارچوب طرح تحول ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت آئین نامه «فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت» تدوین و در سال ۹۸ ابلاغ گردید. بر طبق این آئین نامه تمامی اعضای هیئت علمی که از سال ۹۸ به بعد استخدام می شوند می بایستی به منظور آشنایی با صنعت در رابطه با تخصص خود در دوره پیمانی، دست کم ۶ ماه فرصت مطالعاتی را با استفاده از تسهیلات مالی دانشگاه محل خدمت (پرداخت حقوق و مزایا) در صنعت متقاضی (پرداخت هزینه های گرنت پژوهش) بگذرانند و خویش را برای پشتیبانی از صنعت متقاضی در مراحل بعدی کار در دانشگاه آماده کنند. در چارچوب این طرح در سال ۹۸ بیشتر از ۵۰ نفر از اعضای هیئت علمی نسبت به انتخاب صنایع مورد نظر اقدام و فرصت مطالعاتی خویش را شروع کرده اند.
۴. به منظور گسترش روحیه مشارکت و همیاری بین متخصصان دانشگاهی و فعالان صنعتی، یکی از راهبردهای اصلی این وزارت در دوره جدید افزایش برنامه های مهارت افزایی در مقطع تحصیلی کارشناسی است. این امر نقشی بارز در تعیین آینده شغلی دانش آموختگان و تصدی مسئولیت های مبتنی بر صلاحیت های حرفه ای خواهد داشت. شایان ذکر است که میانگین تعداد دوره های برگزارشده در هر دانشگاه معادل ۴۵ دوره در سال ۹۷ بود، در حالیکه این عدد در سال ۹۸ معادل ۷۷ دوره (با ۷۱ درصد افزایش) محاسبه و گزارش شده است. همچنین، میانگین شرکت کنندگان در دوره های مهارت افزایی ۱۲۹۵ نفر در سال ۹۷، و ۲۲۴۵ نفر در سال ۹۸ (با ۷۳ درصد افزایش) بوده است.
۵. از دیگر شاخصهای مورد توجه در چارچوب طرح پیش گفته، ارزیابی و رصد دائمی و پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان است. این امر در بیشتر از ۸۰ دانشگاه کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و نتایج از آن حکایت می کند که مجموع اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی وابسته به این وزارت در سال ۹۷ معادل ۶۱ درصد بوده است. در حالیکه، این میزان در سال ۹۸ با ۳ درصد ارتقا به ۶۴ درصد رسیده است. طبق این بررسی، متوسط اشتغال دانش آموختگان کارشناسی ارشد که در سال ۹۷ معادل ۵۲ درصد محاسبه شده بود، در سال ۹۸ با ۱۲ درصد رشد به ۶۴ درصد رسید. همچنین، متوسط رشد اشتغال دانش آموختگان مقطع کارشناسی که در سال ۹۷ معادل ۴۹ درصد ارزیابی شده بود، در سال ۹۸ معادل ۵۳ درصد (۴ درصد بیشتر از سال ۹۷) محاسبه شد. بنابراین، هرچند در مجموع، اشتغال متوسط ۶۴ درصدی دانش آموختگان به هیچ وجه راضی کننده نیست اما واضح است که با ادامه تمهیدات پیش گفته همچون راه اندازی «مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی» در تمامی دانشگاه ها می توان نسبت به افزایش اشتغال مدنظر برای دانش آموختگان تلاشی مضاعف به عمل آورد.
۶. به منظور شناسایی، مستندسازی و تقدیر از طرح های برگزیده مقرر شد هرساله، همزمان با برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری که تحت هدایت این وزارت برگزار می شود، طرح های برگزیده مورد شناسایی، معرفی، تقدیر و حمایت قرار گیرند.
در بخش پایانی این گزارش، پیشنهادهای ذیل عرضه شده است:
۱. ترتیبی اتخاذ شود تا وزارتخانه ها و سازمان های دولتی بیش ازپیش نسبت به واگذاری طرح های پژوهشی و فناوری مورد نیاز واحدهای متبوع خود به دانشگاه ها، مؤسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری اقدام نمایند.
۲. عرصه های صنعتی مستعد کشور با همکاری دانشگاه ها و با ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه ضمن گسترش دوره های مهارت افزایی برای دانشجویان و ارتقای محصولات، زمینه فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه ها را برای رفع نیازهای نوآورانه بنگاه ها فراهم آورند.


منبع:

1399/05/13
22:31:59
5.0 / 5
542
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , دكتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
لینک دوستان قائم