قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
حجت الاسلام رزاقی:

عدالتخواهی و حق خواهی منجر به قیام امام حسین(ع) شد

عدالتخواهی و حق خواهی منجر به قیام امام حسین(ع) شد

به گزارش قائم شفقنا نوشت: عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینكه پایداری در راه حق درسی است كه در سیره ائمه(ع) وجود دارد اظهار نمود: اصل حاكم بر رفتار ائمه(ع) در طول تاریخ می تواند مبارزه با ظلم و استكبار باشد و به صورت طبیعی اگر كسی بخواهد در این راه حركت نماید، مقاومت و صبوری ضروری می باشد.


حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم رزاقی موسوی اظهار نمود: عاشورا و قیام سید الشهدا را می توان از جهات مختلف مورد بررسی و پژوهش قرار داد به صورت مثال اهداف امام حسین(ع) از این قیام و انگیزه ها و عبرت هایی كه عاشورا می تواند داشته باشد، رازهای ماندگاری عاشورا و كلمات و خطبه های امام در منزلگاه های مختلف و اخلاق و عقاید در عاشورا كه ما از میان همه این دریای معارف، اخلاق مقاومت را مبحث گفتگو قرار داده ایم تا از جهات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. من در دو سه محور كلان به مبحث می پردازم. ۱: اصل استقامت و مقاومت و پایداری در قرآن و روایات و سیره امام حسین(ع)؛ ۲: اصول حاكم بر سیره مقاومتی ائمه در ظلم ستیزی و مقاومت خواهی؛ ۳: شیوه های مبارزاتی و مقاومت كه جای بحث دارد. عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد اصل مقاومت و پایداری از دیدگاه قرآن اظهار داشت: محور اول كه معنای آن مقاومت و استقامت است را می توان پایداری در راه هدف و دین در نظر گرفت؛ به این معنا كه در راه هدف متعالی كه احیاء دین و دینداری است، پایداری داشته باشیم و مقاومت نماییم و موانع، ما را از پای درنیاورد و در صدد از بین بردن موانع باشیم كه این معنا پیوند عجیبی با صبر دارد و زمانی كه روایات صبر را از بیان ائمه و امام حسین (ع) بررسی می نماییم می توانیم این مطلب را معنا نماییم. رزاقی در ادامه اضافه كرد: از رسول گرامی اسلام در صفحه ۳۹ از جلد ۸۲ بحار الانوار نقل شده است كه« الصبر خیر مركب ما رزق الله عبدا خیرا له و اوسع من الصبر» صبر بهترین مركب برای فرد معرفی می شود و خداوند رزق و روزی بالاتر از صبر به كسی نداده است. امیرالمومنین می فرمایند: آنچه كه انسان را به مقام های عالی می رساند صبر و مقاومت در راه دینداری است. وقتی می بینیم خداوند چگونه به امام حسین (ع) آبرو بخشیده و تربت او را عامل شفای بیماران قرار می دهد و ضریح او را محل استجابت دعا قرار داده است، همه این كمالات ریشه در صبر و استقامت و مقاومت سید الشهدا دارد. در تاریخ پیامبران و ائمه هم می توان به نمونه هایی از آن اشاره نمود. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده كه به حضرت موسی وحی می شود كه آیا می خواهی همنشین تو را در بهشت معرفی كنم ؟ و موسی گفت بله و زنی خلاده نام به او معرفی می شود. حضرت موسی او را پیدا می كند و مدتی او را دنبال می كند تا بداند سرّهمنشینی او با پیامبر(ص) چیست؟ پس از جستجو و پرسش می فهمد آن زن بسیار صبور است و در زمان گرفتاری و بیماری صبوری می كند و اهل اعتراض نیست كه درسی برای همه بشریت است تا بدانند صبوری و مقاومت در راه دین داری می تواند بركاتی به دنبال داشته باشد. او خاطرنشان كرد: در تاریخ، صبر اصحاب پیامبر(ص) در ابتدای دعوت به اسلام را بسیار می بینیم. شكنجه های زیادی بر بلال، یاسر و عمار و امثال آن شد و پیامبر(ص) برای تشویق اصحابش فرمودند « صبراً آل یاسر فإن موعدكم الجنه» این صبر در راه دینداری شما را به بهشت خواهد رساند. در نهایت مقاومت امام حسین(ع) و اصحاب و اهل بیت(ع) پیامبر در روز عاشورا و نمونه های این استقامت در صحرای كربلا فراوان است. حمید بن مسلم در توصیف این صبوری و مقاومت می گوید “ندیده ام كسی را كه در ظاهر شكست خورده باشد ولی در عین حال كه تمام اصحاب و یاران خویش را از دست داده باز شجاعترین است و به لشگر دشمن حمله ور بوده و از پای ننشسته است. وقتی او را تهدید به مرگ می كنند امام حسین (ع) همان شعر برادر اوس را در پشتیبانی از رسول خدا می خواند ” به سمت مبارزه می روم و مرگ ایراد نیست چونكه تا زمانی كه نیت حق باشد و در راه هدف متعالی می جنگد مرگ برای جوانمرد عیب نیست”. عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به سخنان پژوهشگران خارجی نسبت به امام حسین(ع) اشاره نمود و اظهار داشت: توصیف استقامت و پایداری نه فقط در بیان پیامبر(ع) ائمه بلكه به اعتراف غیر مسلمان هم درآمده است آنجایی كه فوكویامای ژاپنی الاصل كه تبعه آمریكا است در كنفرانس شیعه شناسی در فلسطین اشغالی اینچنین بیان می كند كه “شیعه دو بال پرواز دارد كه تیرهای ما به آنها نمی رسد یك بال سرخ شهادت طلبی است كه از امام حسین(ع) گرفته و بال سبز انتظار كه او را همواره امیدوار نگه می دارد كه جهان بالاخره منجی به خود خواهد دید كه عدل را در جهان حكمفرما می كند”. این پرنده، زرهی به نام ولایت پذیری دارد كه طبیعتا دشمنان با این شناختی كه دریافت كرده اند به دنبال این هستند كه اعتقاد شیعه را در مسئله ولایت و فرهنگ شهادت طلبی تحت تاثیر قرار دهند و متاسفانه در این قسمت صدمه هایی را در جامعه شاهد می باشیم. رزاقی در ارتباط با اصول حاكم بر سیره ائمه و امام حسین(ع) در فرهنگ مقاومت و ظلم ستیزی بیان كرد: اساس بعثت انبیاء و ظلم ستیزی ائمه(ع) در ادامه برقراری قسط و عدل است همانطور كه قرآن می فرماید «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» دلیل بعثت انبیاء این است كه در جامعه عدل و داد برقرار شود و ظلم وجود نداشته باشد. بنابراین اصل حاكم بر رفتار ائمه در طول تاریخ می تواند مبارزه با ظلم و استكبار باشد و به صورت طبیعی اگر بخواهید در این راه حركت كنید، مقاومت و صبوری ضروری می باشد. اصولی كه در سیره ائمه و امام حسین(ع) در این راه قابل بیان است مبانی نظری استقامت و اصول حاكم بر آن است كه در موارد زیر قابل مشاهده است: ۱: اصل قرآنی لاتَظلمون و لاتُظلمون؛ مومن كسی است كه نه به دیگران ظلم می كند و نه ظلمی را كه دیگران در حق او داشته باشند را می پذیرد. این مورد در هر دو جهت آن بیان می شود. دستور قرآنی این است كه باید در مقابل ظلم ایستاد و سكوت در مقابل ظلم همچون اصل ستمگری است. ۲: عدم مشروعیت حاكمیت ظالمان و مستكبران: « لن یجعل الله للكافرین علی المؤمنین سبیلا» خدا هیچ مجوزی به جهت اینكه غیر مسلمان و كافر بر مسلمانان سیطره داشته باشد را نداده است بنابراین وقتی كه امام حسین(ع) می بیند یزید می خواهد در رأس حكومت قرار بگیرد و او از هر گونه فساد ابایی ندارد طبیعی است كه این حكومت از نگاه وی مشروعیت ندارد؛ ازاین رو با صدای رسا اعلام می كند« إنّا لله و إنّا إلیه راجعون وعلی الإسلام السلام إذا بلیت الأُمّه براعٍ مثْل یزیدٍ» باید فاتحه اسلام را خواند چونكه همچون یزیدی در رأس حكومت قرار گرفته است. ۳: عدالتخواهی و حق خواهی: این یكی از اصولی است كه ائمه و امام حسین(ع) را در چنین مسیری قرار می دهد و منجر به قیام او می شود. امیرالمومنین علی(ع) در نامه ای به مالك اشتر می فرماید “نسبت به مردم عدالت برقرار كن و كرامت انسانی آنها را حفظ كن چونكه آنها یا برادر دینی تو هستند و یا انسان هایی همچون تو كه باید احكام اسلام را در مورد ایشان جاری كنی و ظلمی نسبت به آنها نباشد این عمارت كه برای حكومتگری به شما داده ام امانتی است كه باید در راه درست خود مورد استفاده قرار بدهی”. وقتی به خود حضرت پیشنهاد خلافت داده می شود از پذیرفتن آن ابا می كند و در نهایت می گوید مگر اینكه من به واسطه پذیرش این حكومت بتوانم حقی را جاری كنم. امام حسین(ع) هم باز به همین نكته اشاره دارد و می فرماید “نمی بینید كه حق در جامعه مورد عمل واقع نمی شود”؟! حق یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن و اساس ناحقی در جامعه یعنی مثل یزیدی در حكومت باشد در نتیجه احكام دین در جامعه اجرا نمی گردد و می بینیم در جامعه چگونه فساد رواج دارد و حكومت در صدد رفع آن بر نمی آید. ۴: سازش ناپذیری: سازش ناپذیری به شكل های مختلف در سیره ائمه دیده می شود. وقتی امیرالمومنین علی(ع) بر سر كار می آید درصدد اصلاحات مواضع مختلف اعتقادی، اقتصادی و اجتماعی بر می آید. شیوه نظامی با شمشیر توسط امام حسین (ع) انجام می شود، شیوه نرمش قهرمانانه امام حسن (ع) را داریم؛ انقلاب فرهنگی در دوره های پس از سوی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دیده می شود و همه آنها به این باز می گردد كه چگونه باید در مقابل حاكمان و ظالمان جامعه كه قدرت را در دست دارند به مبارزه بایستیم. گاهی باید با شمشیر به جنگ رفت و گاهی باید با شمشیر قلم جنگید. این اصل در كلام امام حسین (ع) اینگونه بیان می شود كه: این فرزند نابكار من را بر دو امر مخیر كرده است یا جنگ و شمشیر و یا ذلت بیعت با یزید كه « هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه» و امام حسین (ع) این بیان را با صدای رسایی برای همیشه تاریخ به جای گذاشته است. پیرو امام حسین (ع) هیچگاه ذلت را نمی پذیرد و با ظالم به سازش نمی رسد. این نكته در زندگی فردی و جمعی پیروان امام حسین(ع) و و در جمهوری اسلامی در طول این ۴۰ سال دیده می شود كه در همه سال های تحریم و به تعبیر رهبر انقلاب شبیخون فرهنگی، تا پای جان بر مواضع خود باقی خواهیم بود و سر سازش نداریم. رزاقی در ادامه به اعلام برائت از ستمگران اشاره نمود و اظهار داشت: در منزلگاه های مختلف وقتی از امام حسین(ع) سوال می شد، برائت خویش را از یزید و حكومت یزید اعلام می كرد و زمانی كه ابن عباس و یا محمد حنفیه می آیند تا او را از این كار باز دارند ولی امام بر انجام قیام مسّر بوده و برائت خویش را اعلام می كند. عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان كرد: یكی از دیگر شیوه ها، تربیت نیروها و جایگزین سازی نیروهای شجاع و مبارز است با اینكه دعوت امام از اصحاب خود توسط نامه های مختلف را داریم ولی این خواستن و طلبیدن افراد كه برای سعادت آنهاست به شكلی تربیت نیروهایی است كه باید برای همیشه در این راه قرار بگیرند و ما می توانیم این درس را از امام حسین (ع) بگیریم و پایداری در راه حق درسی است كه در سیره ائمه(ع) وجود داشته و می بینیم كه دلهای مومنین امروز چگونه در این راه قدم بر می دارند. رزاقی در ادامه اعتراض و افشاگری را از دیگر روش های مبارزه مومنان دانست و اظهار داشت: افشاگری هایی كه بعدها از جانب سفرای كربلا انجام می شود ماهیت حكومت را آشكار می كند. این مورد به سال ۶۱ هجری و حكومت بنی امیه اختصاص ندارد. هركجا و در همه دوره های تاریخی اگر حاكمیتی باشد كه بنای ناسازگاری با دین را بگذارد طبیعتا بر مومنان و مسلمانان فرض و واجب است كه در مقابل آن بایستند. نوشتن نامه ها و وصیت نامه ها از شیوه های دیگری است كه امامان انجام می دادند و اهداف قیام خویش را بیان می كردند. او افزود: ترویج مكتب جهاد و شهادت از دیگر شیوه هایی است كه ائمه و امام حسین (ع) اتخاذ كردند و در روز و شب عاشورا خطاب به اصحاب خود فرمودند كه مرگ برای آنها پلی به سمت سعادت و جاودانگی است و آنها را به رستگاری می رساند و اصحاب خویش را دعوت به صبر كردند. امام سجاد (ع) قطره خون شهید را محبوبترین چیز نزد خدا می داند و امام باقر (ع) هم همه ارزش ها را تا انتهای عمر جهان در سایه جهاد و شهادت طلبی می داند كه امروزه شاهد آن هستیم كه چگونه در جبهه مقاومت با الهام گرفتن از حضرت سید الشهدا، آمریكا و اسرائیل را در اهداف خود ناكام گذاشته اند. همینطور به قطع ارتباط با استكبار و دل نبستن به آن منجر می شود و ما هم باید از همین مبحث درس و سرمشق بگیریم. اگر بخواهیم در راه اهل بیت(ع) حركت نماییم نباید به نظام استكباری كه خوی آنها ستم بر مظلومان است دل ببندیم و فقط با استقامت در این راه می توانیم به اهداف خود نائل شویم. رزاقی با اشاره به اینكه ۸ سال اول انقلاب و در خلال جنگ تحمیلی فرهنگ مقاومت به بهترین شكل در جامعه اسلامی دیده شد اظهار نمود: این فرهنگ مقاومت در جامعه نهایتا به شهادت ختم شد و مردم به خوبی استقبال می كردند ولی در زندگی امروز این موارد كم رنگ شده است. امروز هم در جبهه مقاومت كسانی كه برای دفاع از حرم می روند نشان می دهند كه فرهنگ مقاومت همچنان فرهنگ علوی جاری است ولی طبیعی است كه دشمن برای كمرنگ كردن دو بال شهادت طلبی و انتظار، شیعیان را به دنیا و حب دنیا می كشد و وقتی مظاهر، تجملات، زیبایی ها و لذت های دنیا به كام آنها می رسد به صورت طبیعی معنویت رخت بر می بندد و كمرنگ تر می شود بنابراین باید توجه داشت جامعه به این موارد مبتلا نشود. در روایات ائمه(ع) آمده است كه آنچه شما را از آخرت باز می دارد همین حب دنیاست. هر جامعه ای گرفتار حب دنیا شود و تمام تلاش خویش را برای دنیا قرار دهد از آخرت، استقامت، مقاومت و شهادت طلبی دور خواهد شد. بنابراین از خدا می خواهیم جامعه ما را از این بلا دور نگهدارد. او در انتها تصریح كرد: جمله پایانی را با ثمره این استقامت كه بهشت جاویدان است ختم می كنم. قرآن می فرماید«كسانی كه اعتقاد خویش را بر خداوند و توحید بنا كرده اند، از زمانی كه بر این اصل استقامت ورزیدند و پایدار ماندند ملائكه بر آنها می گویند حزنی بر خود راه ندهید به واسطه این مقاومت و استقامت شما را به بهشتی وعده می دهیم كه نتیجه آن است». امام حسین (ع) هم می فرمایند: كسی كه به من ملحق شود به شهادت می رسد كه نتیجه آن رستگاری است و كسانی كه در طول تاریخ سیره رسول اكرم(ص) و ائمه(ع) را سرلوحه كار خود قرار ندهند به رستگاری و پیروزی مد نظر خداوند نمی رسند. ۲۴۱۲۴۱

1398/06/26
14:52:11
5.0 / 5
4302
تگهای خبر: ائمه , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳