قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

بی ریخت، مثل فوتبال ایران!

بی ریخت، مثل فوتبال ایران!

به گزارش قائم برگزاری رقابت های فوتبال ایران در شرایط كرونا نشان داد كه مسؤلان فوتبال ایران از هر فرصتی برای زشت تر كردن ورزشگاه ها با تبلیغاتشان استفاده می نمایند. همینطور در داربی 93 مشخص شد كه آنها توانایی اجرای پروتكل های بهداشتی بین 50 نفر را ندارند اما برنامه دارند كه مقدمات حضور چند هزار نفر در ورزشگاه ها برای فصل آینده لیگ برتر را فراهم نمایند.



به گزارش قائم به نقل از ایسنا، کرونا در کنار تمام بدی هایی که برایمان داشته اما درس هایی هم به ما داده است. برای مثال، همین کرونا به ما یادآوری کرد که هوادار برای فوتبال، حکم چراغ برای خانه را دارد. در دوره کرونا شاهد برگزاری رقابت های فوتبال، بدون حضور هواداران بودیم؛ موضوعی که هم برای بازیکنان و مربیان و هم خود هواداران سخت بوده است. این که قبل از کرونا می گفتند هوادار یار دوازدهم تیم ها هستند برایمان ملموس شد به صورتی که با آغاز بوندسلیگای بدون تماشاگر، تنها دورتموند میزبان توانست در داربی روهر، شالکه را شکست دهد و باقی میزبانان مقابل رقبایشان ناکام ماندند.
بعد از این اتفاق لیگ های معتبر اروپایی تلاش کردند که با پخش کردن صدای ضبط شده هوادارانشان در ورزشگاه و یا تزیین سکوهای تماشاگران با پرچم و یا نمادهای تیم هایشان تا حدودی از امتیازات میزبانی استفاده کنند اما به هر حال نتوانستند به صورت کامل جای خالی هواداران فوتبال را پر کنند. در این بین لیگ هایی مانند لیگ روسیه هم بودند که ریسک بازی با تماشاگر را پذیرفتند و بازی ها را با عنایت به زیرساخت هایی که برای بلیت فروشی داشتند، با حضور 30 درصدی هواداران در ورزشگاه ها برگزار کردند.
و اما فوتبال ایران هم در کرونا تلاش کرد هم گام با دنیا پیش برود ولی از همان ابتدای امر بسیاری از کارشناسان، حتی بعضی از مسؤلان فوتبال ایران معتقد بودند که باتوجه به عدم وجود کامل زیر ساخت ها و مشکلات مالی ای که باشگاه ها با آن دست به گریبانند، امکان برگزاری رقابت های فوتبال با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی امکان پذیر نیست. با این وجود لیگ برتر آغاز شد و هر از چند گاهی تست چند بازیکن لیگ برتری مثبت اعلام گردید به صورتی که بازی یک بازی استقلال و دو بازی فولاد به خاطر ابتلای اعضای تیم شان به کرونا لغو و به تعویق افتاد.
در این بین سکوهای بدون تماشاگر ورزشگاه ها هم توی ذوق می زد و تیم ها به خصوص استقلال و پرسپولیس تلاش کردند تا به تقلید از باشگاه های مطرح اروپایی با پهن کردن پرچم ها و طرح های هواداری به ورزشگاه هایشان شکل و شمایلی بدهند. با این وجود بعد از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر اتفاق عجیبی افتاد و ورزشگاه آزادی که پیش از این هم شبیه به در خانه های قدیمی که برچسب های مختلف تبلیغاتی روی آنها می خورد، شده بود، سکوهای طبقه اول ضلع شرقی ورزشگاه را هم برای تبلیغات به سازمان لیگ داد و عملا اگر کسی کمی با فوتبال غریبه بود، تصور می کرد که تیم لوله سازان میزبان بازی است!
نکته جالب اما واکنش صادق درودگر، مسئول سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال است که درباره شکل انجام تبلیغات محیطی در لیگ برتر، به ایسنا گفته است: "در حال حاضر خودم از شکل تبلیغات راضی نیستم و شکل شلخته ای دارد. از سال آینده به این شکل نخواهد بود. در هیات رییسه طرحی را مصوب کردیم که سال آینده به شدت با تبلیغات شلخته فاصله بگیریم و هارمونی استادیوم را به هم نزنیم و شکلی از تبلیغات را داشته باشیم که موثر و زیبا باشد."


آقای درودگر شما نزدیک سه سال است که مسئولیت تبلیغات محیطی لیگ برتر را در اختیار دارید، در این سال ها به شکل تبلیغات دقت نکرده بودید که سال جاری متوجه این قضیه شدید؟ حالا ما سال جاری به این مورد ورود نمی نماییم که چقدر از این تبلیغات فله ای به جیب باشگاه ها می رود چون که پیگیری های سال های قبل مان و حتی انتشار صدای اعتراض باشگاه ها درباره تبلیغات محیطی به ما نشان داد که کسی از سازمان لیگ به این مورد پاسخگو نیست.
در هر صورت از فصل 99-98 فوتبال ایران تنها فینال جام حذفی باقی مانده و خیلی ها امیدوارند که برای فصل آینده هواداران فوتبال حتی به صورت محدود بتوانند به ورزشگاه ها بیایند اما آیا این امکان وجود دارد؟ پاسخ این سوال از نظر ما منفی است چونکه که در همین فصل مشاهده کردیم که با وجود تمام شعارهایی که راجع به بلیت فروشی اینترنتی شد، باز هم نقصها زیادی در نحوه بلیت فروشی وجود داشت و همچنان هواداران نمی توانستند روی صندلی ای که بلیتش را خریده اند، بنشینند.
صادق درودگر راجع به این مساله معتقد است: "تنها مشکلی که داریم هنگام ورود و خروج تماشاگران به استادیوم هاست. ازدحامی که امکان دارد به وجود بیاورد شاید این پاندمی را تشدید کند وگرنه در مورد حضور تماشاگران در ورزشگاه هیچ مشکلی نداریم و هر تماشاگر در فاصله دو صندلی بشیند و اجبار نماییم همه ماسک داشته باشند. در کشور آلمان و روسیه هم چنین کاری را انجام دادند."
البته باید به این نکته اشاره نمود که تصویر انتشار یافته از CIP ورزشگاه آزادی در جریان نیمه نهایی جام حذفی بین استقلال و پرسپولیس نشان داده است که مشکل از ورود و خروج تماشاگران فرا تر است و مسؤلان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ حتی نتوانستند پروتکل های بهداشتی را بین 50 نفر اجرا کنند چه برسد به چند هزار نفر! ضمن این که باید به اطلاع مسؤلان فدراسیون فوتبال برسانیم که با تصمیم انجلا مرکل، صدراعظم آلمان، بوندسلیگا حداقل به مدت دو ماه (تا اکتبر) بدون حضور تماشاگر برگزار می گردد. مرکل در همین رابطه گفته است: شروع مسابقات قهرمانی فوتبال در ماه سپتامبر با تماشاگران در سکوها هیچ فایده ای ندارد. افزایش تعداد عفونت ها می تواند یک علامت بد باشد.


با این اوصاف بهتر است که مسؤلان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بیشتر از این که دنبال این قضیه باشند که همگام با تصمیمات لیگ های معتبر اروپایی برای فوتبال ایران تصمیم گیری کنند، به این فکر کنند که آیا ما امکانات آن کشورها برای انجام پروتکل های بهداشتی و انجام بلیت فروشی را داریم؟ آیا وضعیت ما از نظر انتشار کرونا بهتر از کشوری مانند آلمان است؟ و بعد از پاسخ منطقی به این پرسش ها راجع به فوتبال ایران تصمیم بگیرند.



1399/06/08
14:57:24
5.0 / 5
1978
تگهای خبر: بهداشت , تبلیغات , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳