قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

دیدار آیت الله سیستانی با پاپ چه معنایی دارد؟

دیدار آیت الله سیستانی با پاپ چه معنایی دارد؟

به گزارش قائم روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اعلام خبر سفر پاپ فرنسیس، رهبر کاتولیک های جهان، در نیمه اسفندماه به عراق و دیدار او با آیت الله سیستانی، رویداد قابل تأملی است که می تواند آغازگر نوعی تحول در روابط روحانیت شیعه با ارباب کلیسا باشد. این دیدار، از این جهت که مرجع بزرگ شیعه، برخلاف سیره معمول، پیشنهاد پاپ را پذیرفته، از اهمیت ویژه ای برخوردارست.


بخش قابل توجهی از روحانیت شیعه حتی حشر و نشر و تعامل با علمای اهل سنت را برنمی تابند کمااینکه برخی از علمای اهل سنت نیز حاضر به حشر و نشر و گفتگو و تعامل با علمای شیعه نیستند. در چنین شرایطی، استقبال یک مرجع بزرگ شیعه از پیشنهاد دیدار با رهبر عمده ترین بخش از مسیحیان جهان در کهن ترین حوزه علمیه و قدیمی ترین پایگاه روحانیت، واقعه ای تاریخی، بسیار قابل مطالعه و تاریخ ساز است.
آیت الله سیستانی، در عین حال که یک مرجع کاملاً سنتی است، از افکار عمیقی در نگاه آزاداندیشانه به مسائل جهانی برخوردارست. در نگاه این مرجع بزرگ، پیروان ادیان و مذاهب از حقوق شهروندی یکسان برخوردار می باشند و تحت هیچ عنوان نباید از این حقوق محروم شوند. رهنمودهای حکیمانه ایشان برای تامین حقوق پیروان مذاهب و ادیان در عراق در جریان تدوین قانون اساسی جدید این کشور، اقدامات عملی ایشان برای جلوگیری از تجاوز گروه های تروریستی تکفیری به مال و جان مسیحیان در دوران اشغال بخش های مهمی از عراق توسط گروه تروریستی داعش و تعامل حکیمانه ایشان با اقوام مختلف ساکن عراق در دوران های سخت حاکمیت جائرانه صدام و پس از سقوط حزب بعث و اشغال عراق توسط آمریکا و تا امروز، برگ های طلائی افتخارآمیزی از کارنامه درخشان این مرجع بزرگ را می سازند. همین روش است که عموم مردم عراق از هر قوم و دین و مذهب را مجذوب آیت الله سیستانی کرده است.
همین نگاه آزاداندیشانه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متجلی شده و این قانون که میثاق ملی است، حقوق کلیه اقوام و پیروان مذاهب و ادیان را تضمین کرده است. امام خمینی در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و در آغازین سالهای تأسیس نظام جمهوری اسلامی با پذیرفتن نمایندگان ادیان و مذاهب، بر ضرورت حقوق آنان تاکید کردند و با تکریم پاپ، رهبر کاتولیک های جهان، او را به پشتیبانی از حقوق ملت های مظلوم و مقابله با قدرت های جائر دعوت کردند.
این اندیشه ناب و این سیره جذاب باید برای روحانیت شیعه در تمام زمان ها و مکان ها الگو باشد. همواره در بین علمای شیعه بوده اند بزرگانی که گفتگو با رهبران مذاهب و ادیان را مناسب ترین راه برای همزیستی انسان ها با همدیگر دانسته و در عمل به آن پای بندی نشان داده اند. برگزاری مناظره ها، محاضره ها، نوشتن کتاب های استدلالی عاری از تهمت و تهاجم و تخاصم، در دوران های مختلف تاریخ اسلام، اسناد معتبری هستند که بر اصل وجود این سیره حسنه و کارکرد مفید و مؤثر آن گواهی می دهند. در جهت مقابل نیز همیشه بودند و هستند کسانی که تخاصم و تهاجم را ترجیح داده و راه را بر تفاهم پیروان مذاهب و ادیان سد کردند و زمینه را برای خون ریزی ها، ویرانی ها و تحمیل زیان های هنگفت بر ملت ها فراهم ساختند. تردیدی وجود ندارد که کارنامه گروه اول نزد خدا و خلق خدا درخشان و مقبول است و کارنامه گروه دوم سبب روسیاهی خودشان و افزودن برگ های سیاه بر پرونده انسان هاست.
در عرصه تعاملات سیاسی نیز همزیستی مسالمت آمیز باید همیشه حرف اول را بزند و تخاصم در نوبت آخر آنهم فقط در مقابل زورگویان، جائران، سلطه طلبان و اشغالگران باشد. زندگی انسان ها با چنین خط مشی واقع بینانه ایست که می تواند سعادتمندانه، با شرافت و منطبق بر معیارهای عبادالله الصالحین شکل بگیرد. این همان روشی است که پیامبر گرامی اسلام با پیروان ادیان در پیش گرفته بودند و پیمان نامه های آن حضرت با آنان، بهترین راهنمای عمل برای تمام ملت ها و دولت های مسلمان در عرصه تعاملات سیاسی بین المللی هستند.
علمای ما می توانند پرچمداران بزرگ همزیستی مسالمت آمیز انسان ها در عصر حاضر و راهنمایان راستین نسل های آینده برای تعاملات فکری، سیاسی و اجتماعی باشند. آنها با این روش خداپسندانه است که می توانند جهان معاصر را از جنگ، ظلم، خون ریزی و مخاصمات زیانبار پاک نمایند. 23302


منبع:

1399/11/27
14:18:37
0.0 / 5
1022
تگهای خبر: ادیان , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳