قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
در گزارش قائم مطرح شد؛

وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حركت همسوی دین و علم

وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حركت همسوی دین و علم

استاد حوزه علمیه وحدت را به مفهوم نگاه مثبت بین دو نهاد دانست و اظهار داشت: فعالیت حوزه، تولید مبانی و فعالیت دانشگاه، تولیدات جدید و به روز با استفاده از مبانی دین است.



حجت الاسلام حسین رفیعی در قسمت چهارم گفتگو با خبرنگار مهر درباره «دانشگاهیزه شدن حوزه» و وحدت حوزه و دانشگاه، ضمن اشاره به این که در مطالعات دقیق و ریشه یابی ابعاد علمی ایران اسلامی، جدایی علوم به معنای امروزی وجود نداشت. ایجاد دانشگاه در مقابل حوزه علمیه از اثرات عالَم غرب است. در تفکر غربی بخصوص در دوره حاکمیت کلیسا، عالِم دینی جوابگوی مسائل جدید نیست و دین باعث پیشرفت نیست بلکه مانع رشد صنعت و نوآوری ها بوده است. بنابراین تقابل علم و دین در غرب بوجود آمد که از اثرات آن در جوامع شرقی این شد که دانشگاهی که خشت اول آن از حوزه علمیه و دین بود از حوزه جدا شد.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: دانشگاه در دست دیگرانی افتاد که از اسلام و اخلاق و دین بهره ای نبرده بودند. امور تحصیلی کشور به دست روشنفکران بیمار غرب زده ای افتاد که دین را جوابگو نمی دانستند و معتقد بودند که عالم و حاکم دین نمی توانست جوابگوی جامعه و نیازهای آن باشد. نخستین اثرات آن این شد که جامعه علمی هم مانند غرب رفتیم کند و جدایی دانشگاه از حوزه رخ داد و این انحراف از علم بود که به وجود آمد.
حرکت همسوی دین و علم
وی ضمن اشاره به این که ما معتقدیم علم و دین پا به پای هم حرکت می کنند، اضافه کرد: وحدت به مفهوم پیگیری تخصصی های حوزه در دانشگاه و یا بالعکس نمی باشد. بلکه نگاه مثبت و خوش بین این دو نهاد علمی به یکدیگر می تواند هم یک آغوشی سازنده ایجاد نماید. حوزه در تولید مبانی، معارف و محتوا کمک نماید و تولیدات خویش را در اختیار دانشگاه قرار می دهد تا آنها از مبانی دین بهره برده و به تولیدات جدید و به روز برسند.
مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی قم افزود: باید گفته شود ما یک مؤسسه علم و دین داریم که یک بخش آن حوزه و بخش دیگر دانشگاه است یعنی مرکزی که دو بال دارد که از یکجا نشأت گرفته اند که با هم تعامل داشته باشند و از یکدیگر استفاده کنند. همانگونه که ارتباط علم با صنعت، علم و هنر و… گفته می شود حالا باید ارتباط دین و صنعت، دین و هنر، دین و مدیریت و در کل ارتباط دین با سایر ساخت های منطقی بشر مورد گفتگو و نظریه پردازی عالمانه واقع شود.
فلسفه وجود نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه
وی ضمن اشاره به فلسفه وجود نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه و کاربرد آنها در ایجاد ارتباط بعنوان نماینده حوزه دین در دانشگاه اظهار داشت: اگر در دانشگاه می خواهند نظریه پردازی کنند آن عالم دینی در دانشگاه حضور دارد و نظریه پردازی درباره سیاست، علم اقتصاد، هنر، اجتماعی و سایر شئونات علمی دانشگاه همه مبتنی بر دین اسلام است.
حجت الاسلام رفیعی ضمن اشاره به این که عالمان دین در دانشگاه حضور دارند و نظریه دین را می گویند توضیح داد: مبانی دین با نیازها و اقتضائات و شبهات و… درگیر شده و وقتی حل صورت گرفت به یک تولید می رسد که همان تولید یک نظریه دینی است. مانند اقتصاد اسلامی سیاست اسلامی و....
وی افزود: دقت داشته باشیم که دوگانگی نداریم بلکه دو ظرف وجود دارد؛ یعنی دین و فقه جواهری را در جامعه امتداد بدهیم و آثار دین در صنعت، اقتصاد، سیاست، هنر و… را نشان دهیم. این گونه است که دین در جامعه و در همه جا گسترش خواهد یافت باآنکه دشمن تلاش می کند این اتفاق نیفتد اما با هم آغوشی حوزه و دانشگاه توسط انقلابی ها این اتفاق خواهد افتاد. و افرادی مانند شهید مطهری و شهید مفتح الگوهای این راه نورانی هستند که اگر به خوبی اجرایی شود وقتی جوان متدین وارد دانشگاه می شود بی اعتقاد به اصول و احکام دین از آن خارج نخواهد شد. ضعف های دانشگاه در زمینه انقلابی بودن و معنویت و اخلاق باید برطرف گردد.
تربیت طلبه جامع عصر انقلاب
استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به پژوهش صورت گرفته درباره مطالبه امامین از طلاب حوزه علمیه اضافه کرد: طرحی به نام «وارثین» که در آن منشور طلبگی با نگاه روز و مطالبه امامین انقلاب تدوین گردیده است. از خصوصیت های این طرح این است که با حفظ سنت ها و نظام آموزشی موجود، طلبه بتواند با صرف ۱۵ سال از عمرش در حوزه علمیه به درجه اجتهاد برسد و حتی برای امور اجرایی و مدیریتی هم آماده خواهد شد.
وی افزود: در چهار دوره مختلف، مسائل در ارتباط با بصیرت افزایی و جریان شناسی را به طلبه ها آموزش می دهد همانطور که در دوره خاص خود فرق و ادیان مِلل و نِحَل را عرفان های نوظهور را معرفی می کند. سپس به تقویت مبانی فکری اندیشه های فلاسفه و متکلمان بزرگ می پردازند و مدیریت و مهارت های مختلف را در زمینه های کاربردی جامعه به طلاب حوزه علمیه می آموزد. در واقع به نحوی تربیت تولید و توزیع، طبق آنچه مد نظر مقام معظم رهبری است در مورد طلبه ها برنامه ریزی و آماده شده است و در حال اجرا می باشد. ان شاء الله بتواند آنچه لایق جامعه و حوزه های علمیه پاسخگوی مد نظر رهبر معظم انقلاب باشد را پرورش دهد.

1400/03/05
11:16:54
5.0 / 5
216
تگهای خبر: آموزش , ادیان , اسلام , اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱