در گزارش قائم مطرح شد؛
برابری فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با زیارت امام حسین(ع)
پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به جایگاه رفیع حضرت عبدالعظیم حسنی مقابل السلام اظهار داشت: فضیلت زیارت ایشان برابر با زیارت امام حسین مقابل السلام است.
حجت الاسلام علوی زنجانی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)، با اشاره به روایت امام هادی (علیه السلام) درباب فضیلت زیارت ایشان اظهار داشت: مطابق آنچه در روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) بر آن تاکید گردیده است، زیارت امام حسین (علیه السلام) برکات و آثار فراوانی همچون آمرزیده شدن گناهان، دعای فرشتگان، دعای دوده (علیهم السلام)، طولانی شدن عمر، افزوده شدن روزی، زدوده شدن اندوه، برخورداری از حق شفاعت و بسیاری آثار و برکات دیگر دارد که نشان دهنده اهمیت بسیار بالای زیارت آن وجود نورانی است، اما برمبنای روایت امام هادی (علیه السلام)، برابری زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) با زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، به مفهوم مبالغه در فضیلت حضرت عبدالعظیم (ع) و یا کاستن از فضائل زیارت ابا عبدالله حسین (علیه السلام) نیست.
دلیل برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم (ع) با زیارت سیدالشهدا (ع)
استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان وضعیت خاص سیاسی دوران حیات حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)، اشاره کرد: فضای سیاسی خاص، در آن مقطع تاریخی و در زمانی که اختناق بسیار شدیدی کل جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه شیعه، در دوران زمامداری افرادی مانند متوکل، معتز و معتمد عباسی، سخت ترین دوران های خودرا سپری می کردند، در چنین شرایطی، امام هادی (علیه السلام) بمنظور پیش گیری از خطرهایی که از جانب حکومت وقت، شیعیان را تهدید می کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم را با زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) برابر دانسته اند.
پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این که زیارت حضرت عبدالعظیم برای کسانی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) را داشته باشند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت را دارد، اضافه کرد: حرم حضرت عبدالعظیم شعبه ای از حرم سیدالشهدا (علیه السلام) است و این خود فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند عبدالعظیم (ع) در نزد دوده (علیهم السلام) و عظمت معنوی ایشان است.
حجت الاسلام علوی زنجانی با بیان آنکه برابری فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) با زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) بدون تردید بی حکمت نیست، اشاره کرد: شاید نتوان با حکمت این برابری فضیلت زیارت پی برد ولی راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمی و عملی و جهادی عبدالعظیم جستجو کرد. در میان امامزادگان جلیل القدر، شخصیت های بزرگی وجود دارد، اما درباره هیچیک از آنان نقل نشده یا حداقل به ما نرسیده که زیارتشان با زیارت امام حسین (علیه السلام) برابری کند. بدین سبب حضرت عبدالعظیم باید از خصوصیات و مقامی برخوردار باشد که از مرقد مطهرش نور و شمیم حرم مطهر سیدالشهدا (علیه السلام) ساطع و استشمام می شود.
هجرت سید الکریم (علیه السلام) به شهر ری
استاد حوزه علمیه قم با اعلان اینکه جزییات مسائل مربوط به سبب هجرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) به شهر ری معین نمی باشد، اظهار داشت: سابقه مبارزاتی خاندان آن بزرگوار از یک سو و از طرف دیگر شخصیت علمی و جهادی و ارتباط بسیار نزدیک ایشان با دوده (علیهم السلام)، باعث شده که ایشان در سالهای پایانی عمر شریفشان، تحت تعقیب حکومت وقت قرار بگیرند و بنا بر این و در امتداد ادامه فعالیت ها و مبارزات، و چه بسا با اشاره امام هادی (علیه السلام)، بصورت مسافری ناشناس و در لباس پیک، به شهرهای مختلف سفر می کردند تا این که در شهر ری رحل اقامت افکند.
پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این که زمان دقیق سکونت حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) در شهرری معین نمی باشد، اضافه کرد: آنچه مسلم است این که به قدری در این شهر بوده که بیشتر شیعیان ری به تدریج با ایشان آشنا شده بودند. با در نظر گرفتن این که عبدالعظیم به شدت تحت تعقیب بوده و ارتباط تک تک مردم با ایشان مدت ها طول می کشیده؛ ایشان چند سال پایانی عمر خودرا در ری بوده است و همین رفت و آمد حاکی از کارهای فرهنگی و سیاسی ایشان بوده است.
جایگاه والای علمی حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)
پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این که حضرت عبدالعظیم حسنی یکی از شخصیت های بزرگ علمی، فقهی و جهادی تاریخ اسلام است، اشاره کرد: مقام علمی ایشان تا حالا آنگونه که شایسته است شناخته نشده است. تبار حضرت عبدالعظیم (ع) با چهار واسطه به سبط اکبر پیامبر (ص) امام حسن مجتبی مقابل السلام می رسد. هر کدام از پدران حضرت عبدالعظیم دارای شخصیتی بزرگوار، با کرامت و سخاوت و مشهور به خدمت به محرومان بوده اند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به محدث بودن عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)، اشاره کرد: روایتی از ایشان نقل شده که برای آحاد جامعه به ویژه مسئولین مناصب حکومتی بسیار مناسب می باشد. ایشان از زبان امام هادی (علیه السلام) و ایشان از اجداد طاهرین خود و از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل می کنند که: «لمّا کلّم الله عزوجل موسی بن عمران (علیه السلام) قال: الهی فما جزاء من ترک الخیانة حیا منک؟ قال: له الامان یوم القیامه» هنگامی که خداوند با موسی بن عمران سخن می گفت، موسی سوال کرد: خداوندا پاداش کسی که برای شرم از تو خیانت را ترک کند چیست؟ خداوند فرمود: ای موسی وی در روز قیامت در امان است.
حجت الاسلام علوی زنجانی در ادامه اضافه کرد: آنچه از منابع تاریخی به دست می آید آنست که ایشان هنگام نقل روایت، کمتر از ۲۰ سال نداشته است بدین سبب تولد ایشان باید سال ۱۸۰ قمری یا قبل از آن باشد همین طور برمبنای روایت امام هادی (علیه السلام) که ثواب زیارت قبر حضرت عبدالعظیم الحسنی مانند زیارت مرقد سید الشهدا (علیه السلام) دانسته شده، باید بگوییم که ایشان در دوران امام هادی (علیه السلام) و قبل از شهادت آن حضرت از دنیا رفته است، بدین سبب وفات حضرت عبدالعظیم قبل از سال ۲۵۴ قمری اتفاق افتاده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به تاریخ شهرت یافته میلاد و وفات عبدالعظیم (ع) اظهار داشت: بهر دلیلی که چهارم ربیع الثانی بعنوان تاریخ تولد و پانزدهم شوال بعنوان تاریخ وفات ایشان شهرت یافته، بزرگداشت یاد آن حضرت و تجلیل از مقام معنوی آن بزرگوار در این روزهای یاد شده خوب و شایسته است.
وی اضافه کرد: طبق آنچه نقل شد، حضرت عبدالعظیم دوران حیات پنج امام معصوم از ائمه اطهار (علیهم السلام) یعنی از امام کاظم (علیه السلام) تا امام حسن عسکری (علیه السلام) را درک کرده اند اما این به آن معنا نیست که به محضر همه آنها رسیده یا از آنها سخنی را نقل کرده باشد. آنچه قطعی و مسلم است این است که حضرت عبدالعظیم محضر امام جواد و امام هادی (علیهماالسلام) را درک کردند و از آنان احادیث فراوانی را به شیعیان رساندند. شیخ مفید معتقد می باشد حضرت عبدالعظیم امام رضا (علیه السلام) را نیز درک کرده و از ایشان روایت نموده است.
پژوهشگر حوزوی با اشاره به عظمت علمی حضرت عبدالعظیم (ع) اظهار داشت: برای اثبات عظمت علمی ایشان همین مقدار کفایت می کند که بدانیم امام معصوم (ع) مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پاسخ پرسش های اعتقادی و عملی خود به ایشان ارجاع داده اند. امام هادی (علیه السلام) در سامرا به ابو حماد رازی فرمودند: ای ابو حماد، وقتی که چیزی از امور دینی در محل زندگی برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان.
وی در ادامه اضافه کرد: اینطور تعابیر نشان میدهد عبدالعظیم حسنی در زمان خود، مجتهد توانمندی بوده که برمبنای اصول و قواعدی که از دوده (علیهم السلام) در اختیار داشته می توانسته دیدگاه های اسلام ناب را در زمینه های اعتقادی و عملی استخراج کند و به پرسش های مردم پاسخ مناسب دهد. ایشان علاوه بر آنکه یک محدث و راوی احادیث دوده (علیهم السلام) بوده، از علمای بزرگ خاندان رسالت نیز بوده که بعد از معصوم (علیه السلام) توان پاسخگویی به مسائل علمی را آنچنان که مورد تأیید و تصدیق امام معصوم (علیه السلام) است دارا است.
عظمت معنوی حضرت عبدالعظیم (علیه السلام)
حجت الاسلام علوی با اعلان اینکه نجاشی در کتاب رجال خود که با موضوع مؤلفان شیعه تألیف کرده از حضرت عبدالعظیم حسنی نام می برد اظهار داشت: عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) صاحب تألیف نیز بوده است که کتاب «خطب امیرالمومنین (علیه السلام)» را به ایشان نسبت می دهد و چه بسا سید رضی در تدوین نهج البلاغه از این کتاب بهره برده باشد. کتاب دیگری نیز توسط این محدث بزرگ تألیف شده است که مجموع آنچه از تاریخ به دست می آید آنست که بطور قطع ایشان روایات زیادی از نقل نموده یا کتبی را تألیف کرده است که به دست ما نرسیده است.
وی افزود: با اهمیت ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم (ع) برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار با فضیلت زیارت سیدالشهدا مقابل السلام است. شیخ المحدثین صدوق (ره) نقل کرده است که امام هادی مقابل السلام به محمد بن یحیی عطار که اهل ری بود و از زیارت امام حسین (علیه السلام) می آمد فرمود: «بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنید مانند کسی هستی که سید علی مقابل السلام را زیارت کرده باشد».
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)
حجت الاسلام علوی زنجانی با اشاره به اقوال مختلفی در مورد علت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)، اشاره کرد: علل مختلفی همچون؛ بیماری و یا شهادت به وسیله زهر، مطرح شده و گزارش هایی نیز در خصوص رحلت طبیعی ایشان وجود دارد که معتبر هستند؛ اما احتمال این که ایشان در اثر مسموم شدن نیز بیمار شده و به شهادت رسیده باشند نیز وجود دارد. گزارش و تحلیلی در خصوص شهادت وجود دارد که با توجه به سابقه خانوادگی حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) و قیام علویان در طبرستان و این که حکام جور بنی العباس، از مخفیگاه ایشان در ری آگاه شده باشند نیز فرضیه شهادت ایشان را تقویت می نماید و چه بسا تشبیه زیارت عبدالعظیم به زیارت امام حسین می تواند قرینه ای بر آن باشد.
استاد حوزه علمیه قم در آخر اظهار داشت: هر چند دلیل قطعی بر شهادت حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) در دست نیست ولی دلیل محکمی نیز برای مرگ طبیعی ایشان وجود ندارد و باتوجه به نکاتی که ذکر شد، پذیرفتن اصل شهادت ایشان بعید نیست.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب