قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
سخنگوی ستاد امربه معروف:

دوره آموزش ملی امر به معروف

دوره آموزش ملی امر به معروف

به گزارش قائم سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر از برگزاری دوره آموزش ملی امر به معروف آگاهی داد و اظهار داشت: علاقه مندان همچنان می توانند در این دوره ثبت نام کنند.


به گزارش قائم به نقل از ایرنا حجت الاسلام سید علی خان محمدی روز دوشنبه در نشست عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: تا کنون حدود دو هزار نفر در این دوره ثبت نام کرده اند و مقرر است آموزش های عمومی و اختصاصی طی آن در عرصه های مختلف اجرا شود.
وی اضافه کرد: این ستاد در هفت حوزه به تشکل های مردمی مجوز می دهد و در این دوره آموزش ملی نیز در زمینه های فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، محیط زیست، آموزش و علم و فناوری، بهداشت و سلامت، سیاست داخلی و خارجی و همین طور رسانه و فضای سایبری آموزش هایی ارائه می شود.
وی با ارائه گزارشی از عملکرد این ستاد در دوره جدید به موضوع گشت ارشاد مسئولان اشاره نمود و در پاسخ به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بسیاری منکرها شامل فساد اداری و اقتصادیست و مردم توقع دارند مسئولان دراین زمینه توجه لازم را داشته باشند. به همین دلیل گشت ارشاد مسئولان و امر به معروف مدیران تشکیل و اقدامات لازم انجام می شود.
خان محمدی با اشاره به اینکه بی تفاوتی موجب مرگ یک جامعه می شود، از ضرورت فرهنگ سازی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر سخن گفت و اضافه کرد: آموزش نحوه امر به معروف به صورتی کمک به احیای این فریضه می کند و طبق اصل هشتم قانون اساسی که امر به معروف را یک وظیفه همگانی می داند و برنامه های حمایتی از طرف این ستاد در نظر گرفته شده است.

تشکیل فراکسیون امر به معروف
وی با اشاره به رویکرد این ستاد در قوای مقننه و قضاییه اظهار داشت: با توجه با وجود خلاهای قانونی تلاش هایی با همکاری مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، برای نخستین بار فراکسیون امر به معروف در مجلس افتتاح شد و از جانب دیگر مجلس شورای اسلامی می تواند در زمینه مسائل نظارتی ورود پیدا کند.
سخنگوی ستاد امر به معروف با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان قوه قضائیه در خصوص احیای حقوق عامه گفت: امر به معروف و مطالبه گری یکی از راه های احقاق حقوق عامه است و این ستاد ساز و کارهای لازم را برای پشتیبانی از آمران به معروف و ناهیان از منکر به وجود آورده است.
وی با اشاره به همکاری ستاد با بنیاد شهید، نیروی انتظامی و ضابطان قضایی برای پشتیبانی از آمران به معروف و ناهیان از منکر اظهار داشت: پیگیری پرونده های حامیان امر به معروف کار سنگینی است. چون گاهی بیش از شش ماه طول می کشد تا موضوع را در کمیته احراز پیگیری نماییم.
خان محمدی اضافه کرد: دولت قبل در حوزه امر به معروف دغدغه نداشت و شورای امر به معروف در خیلی از سازمان ها در عمل تعطیل شده بود. تعدادی از سازمانها گزارش ستاد اقامه نماز را بعنوان عملکرد ستاد امر به معروف ارائه می کردند.
وی از تشکیل شوراهای پویا در زمینه امر به معروف در آینده نزدیک آگاهی داد و اظهار داشت: باتوجه به اینکه برخی شوراها عملکردی نداشتند، مبادرت به حذف آنها کردیم. همین طور باتوجه به اینکه شوراهای امر به معروف نیاز به اصلاحات دارد، مقرر است اصلاحات لازم صورت گیرد. البته اداره کل دستگاهها و سازمان های این ستاد درحال پیگیری این مساله است.
خان محمدی از اصل هشتم قانون اساسی بعنوان یک اصل مترقی یاد کرد و اظهار داشت: بااینکه در سازمان ها اطلاعیه ای درمورد مجازات توهین کنندگان به ماموران دولت نصب می شود ولی باید کاری نماییم اصل هشتم قانون اساسی برای احیای امر به معروف در نهادها و سازمان ها نصب شود و در آن صورت با فرهنگسازی امر به معروف، مردم به مطالبات خود خواهند رسید و فساد و رشوه از بین خواهد رفت.
وی با اشاره به برخی محدودیت ها و مشکلات در سازمان ها و نهادها اظهار داشت: یکی از اشکالات این است که در ادارات نمی توان امر به معروف کرد. چون تعدادی از مدیران مبادرت به عزل آمران به معروف می کنند و مشکلات دیگری نیز دراین زمینه وجود دارد.

پشتیبانی از خبرنگاران مطالبه گر
وی با بیان جایگاه خبرنگاران برای مطالبه گری در زمینه های مختلف اظهار داشت: خبرنگارانی که برای مطالبه گری فعالیت می نمایند چنانچه با برخوردهای ناشایست روبرو شوند مورد حمایت این ستاد خواهند بود. البته حمایت ستاد باتوجه به رعایت موازین شرعی و قانونی از طرف مطالبه گران است. به همین دلیل شعبه هایی در دادسراها تشکیل شده و پرونده های مربوطه به امر به معروف در آنجا مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که در پی پیشنهادهای رییس قوه قضائیه یک اداره کل برای حمایت و پیگیری های قضایی آمران به معروف ایجاد شود و ضابطان امر به معروف نیز فعالیت خودرا شروع کنند.
خان محمدی درباره رویکرد ستاد با قوه مجریه به راه اندازی گشت ارشاد مسئولان اشاره نمود و اظهار داشت: طبق قانون وظایفی بر عهده شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان هاست و در دوره جدید از این شوراها می خواهیم علاوه بر مسائل فرهنگی به مطالبات و دغدغه های مردمی نیز توجه نمایند.

ایجاد ۱۱۰ هزار تشکل تا خرداد آینده
وی اظهار نمود: تا حالا هزار و ۸۰۰ تشکل مردمی در سطح کشور به وجود آمده که ۱۵۰ تشکل در سطح ملی است و این تشکلها در هفت حوزه کلی فعالیت می نمایند که تعدادی از این حوزه ها به بخش های جزئی تری تقسیم شده است.
خان محمدی افزود: کسانی که می خواهند در یکی از این حوزه های هفت گانه فعالیت کنند، با مراجعه به سایت مطالبه http: //motalebh.ir/ مراحل دریافت مجوز را طی کنند.
وی در پاسخ به ایرنا درباره ساز و کار راه اندازی ۱۱۰ هزار تشکل مردمی تا سال آینده اظهار داشت: این چشم انداز برمبنای ظرفیت استانها درنظر گرفته شده است. بعنوان نمونه برمبنای موافقت صورت گرفته با دانشگاه آزاد اسلامی ۲۳ هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد به تشکل های مردمی ورود پیدا می کنند و این افراد برمبنای تخصص و رشته هایی که تدریس می کنند، و بصورت هدفمند و حکیمانه مبادرت به راه اندازی تشکل خواهند کرد.
خان محمدی همین طور از ایجاد شورای امر به معروف در سطح محلات و مساجد سخن گفت و اضافه کرد: باتوجه به اینکه در حدود سه میلیون صنف در کشور فعالیت می نمایند و بیشتر این صنوف پرچمدار امر به معروف هستند، شورای امر به معروف در سطح اصناف از گذشته تشکیل شده و مقرر است برنامه های جدیدی برای این شورا ارائه شود.
سخنگوی ستاد امر به معروف درباره وضعیت فرهنگی در سطح برخی رسانه ها و سینما اظهار داشت: هنجارهای جدی در نمایش های خانگی و فضای مجازی وجود دارد و امروز باتوجه به شیوع ویروس کرونا و برگزاری کلاس های دانش آموزان و دانشجویان در فضای مجازی، مشکلات فراوانی دراین زمینه وجود دارد که امیدواریم با همکاری دولت جدید بتوان خیلی از این مشکلات را حل کرد.
آشنایی با مقررات امر به معروف
قانون پشتیبانی از آمران به معروف و ناهیان از منکر در ۲۴ ماده و ۱۹ تبصره در جلسه علنی ۲۳ فروردین سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در دوم اردیبهشت به تایید شورای نگهبان رسید و رئیس مجلس نیز در نهم اردیبهشت سال ۹۵ گذشته این قانون را به دولت ابلاغ نمود.
طبق ماده یک این قانون، معروف و منکر عبارتند از هرگونه فعل، قول و یا ترک فعل و قولی که بعنوان احکام اولی و یا ثانوی در شرع مقدس و یا قوانین، مورد امر قرار گرفته و یا منع شده باشد.
ماده سوم این قانون تصریح می کند که امر به معروف و نهی از منکر در این قانون ناظر به رفتاری است که علنی بوده و بدون تجسس مشخص باشد و در ماده چهارم نیز آمده است: مراتب امر به معروف و نهی از منکر، قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت می باشد و مرتبه عملی آن در موارد و حدودی که قوانین مقرر کرده تنها وظیفه دولت می باشد.
طبق ماده پنجم کسی نمی تواند متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص شود، مگر در مواردی که قانون تجویز کند و اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند، مانند قسمت های مشترک آپارتمان ها، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.
ماده دهم این قانون نیز وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان های صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، بسیج مستضعفین و همین طور شهرداری ها و سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی را مکلف می کند تا شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر و بالابردن سطح آگاهی های عمومی در این خصوص را بوسیله آموزش و اطلاع رسانی فراهم آورند.
وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر دستـگاه های ذی ربط موظفند اتباع خارجی را قبل و حین ورود به کشور نسبت به قوانین و مقررات و رعایت شئون اسلامی آگاه کنند.
طبق ماده ۲۱ این قانون نیز دستگاه های اجرائی موضوع این قانون موظفند گزارش عملکرد خودرا در مورد چگونگی اجرای این قانون حداقل شش ماه یک دفعه به ستاد عرضه کنند.
این قانون پیش بینی تشکیل ستادی به نام امر به معروف و نهی از منکر را کرده که عهده دار وظایفی همچون تعیین سیاست ها و خط مشی های اساسی در حوزه ترویج و اجرای امر به معروف و نهی از منکر، لطمه شناسی و ریشه یابی علل ترک معروف و ارتکاب منکر، تعیین الگوهای رفتاری و زمینه سازی جهت مشارکت همه جانبه آحاد مردم و دستگاه های اداری و رسانه های عمومی در امور مربوط به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.
رصد اقدامات انجام شده در اجرای این قانون و انعکاس آن به مراجع ذیربط، تدوین راهبردهای آموزشی برای سطوح مختلف جامعه، آموزش و پژوهش و تحقیق در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج گسترش فرهنگ آن، شناسایی ظرفیت ها و کمک به تشکیل جمعیت ها و تشکل های مردمی فعال و حمایت همه جانبه از اقدامات قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر از دیگر وظایف این ستاد است.
این ستاد موظف است ضمن پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با تکالیف ستاد درباب راهکارهای اجرائی فرهنگ عفاف و حجاب هر سال گزارشی را برای مقام معظم رهبری، قوای سه گانه و مردم ارسال نماید.
اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر را وزرای کشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پروش، علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت و یکی از ائمه جمعه موقت تهران، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نماینده تام الاختیار رییس قوه قضائیه می سازند.
رییس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی، رییس سازمان بسیج، دبیر ستاد ائمه جمعه، دو نفر مجتهد به انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه، یک نفر مجتهده به انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه خواهران و دبیر ستاد به انتخاب رییس ستاد از دیگر اعضای این ستاد هستند و ستادهای استانی و شهرستانی نیز وظایف محوله را در قالب این قانون و زیرنظر ستاد انجام می دهند.
یک دستور العمل اجرائی نیز طبق ماده ۲۴ این قانون صادر شد و بر طبق این دستورالعمل روسای دستگاه های مسئول ترویج و اجرای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند تا ضمن تشکیل شوراهای امر به معروف، ساز و کار اجرائی مناسب را طراحی و به وجود آورده و نتایج اقدامات را در هر فصل به ستاد ارائه نمایند.



منبع:

1400/06/03
15:21:23
5.0 / 5
583
تگهای خبر: آموزش , ائمه , اسلام , اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳