قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
توسط یك استاد دانشگاه آزاد صورت گرفت؛

چاپ كتابی كه فیلم تصاویرش در موبایل نمایش داده می شود

چاپ كتابی كه فیلم تصاویرش در موبایل نمایش داده می شود

قائم: استاد دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار كتابی را به چاپ رساند كه با استفاده از قابلیت های چند رسانه ای(مولتی مدیا) خواننده می تواند فیلم تصاویر كتاب را در تلفن همراه خود مشاهده كند.



به گزارش قائم به نقل از جهاد دانشگاهی، انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران برای اولین بار كتابی را با عنوان «انگاره های معمارانه منظر: درآمدی بر آفرینش پارك های شهری» چاپ و منتشر نمود كه با استفاده از قابلیت های چند رسانه ای(مولتی مدیا) خواننده می تواند با اسكن كردن QRCODE های كنار تصاویر درون كتاب فیلم در رابطه با محتوای آن بخش از كتاب را در تلفن همراه خود مشاهده كند.
آزاده شاهچراغی، دانشیار و مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و مولف این كتاب اظهار داشت: هدف استفاده از این توانایی، علاوه بر گویاتر كردن محتوای تخصصی كتاب، صرفه جویی در مصرف كاغذ، كمك به حفاظت محیط زیست و ترویج فرهنگ كتابخوانی است.
وی در ادامه اشاره كرد: برای ایجاد این امكان برای خواننده از قبل فیلم های آن پروژه ها بر روی وب سایت های معتبر داخلی بارگذاری شده و QRCODE برای هر یك از تصاویر پروژه در كتاب آورده شده كه فرد حین مطالعه با استفاده از اپلیكیشن خوانش باركد(كه در دسترس همگان است) می تواند فیلم آن تصاویر و پروژه های معماری منظر را در گوشی تلفن همراه خود مشاهده كند.
مولف این كتاب با بیان این كه در چاپ كتاب های هنر و معماری به سبب وجود تصاویر و نقشه های فراوان میزان استفاده از كاغذ افزایش می یابد، اظهار داشت: بدین ترتیب و با استفاده از این توانایی می توان ضمن علاقمند كردن افراد به مطالعه تا حدود زیادی در مصرف كاغذ صرفه جویی كرد.
شاهچراغی با بیان این كه این كتاب سومین اثر من اما اولین تجربه ام در حوزه چند رسانه ای است، اشاره كرد: سوژه این كتاب درباره آفرینش معمارانه پارك های شهری است این كه در كلان شهرها، پارك ها آخرین پناهگاه سبز شهروندان درون شهرها هستند كه هنوز با ساختمان ها پر نشده است و امكان تعاملات اجتماعی و ارتباط با طبیعت در آن محیط وجود دارد.
وی با اشاره به وجود ایده های معمارانه در بعضی پارك ها و فضاهای سبز ایران و جهان اضافه كرد: بر طبق نتایج بررسی ها توانستم ۶۷ نمونه موفق پارك طراحی شده توسط معماران در ایران و جهان شناسایی كنم تا این كه دریابم ردپای موفقیت آنها كجاست؟ كه بتوان با ایده معمارانه فضا و پارك شهری مناسبی را برای سبك زندگی در شهرهای امروز طراحی كرد.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: بعنوان مثال در كتاب به طراحی بوستان فردوسی در تهران كه در واقع طرح گسترش پارك جمشیدیه بود اشاره شده است و این بوستان جوایزمعتبر بین المللی جهان را به لحاظ طراحی معمارانه دریافت كرده است و حدود ۳۰ هكتار مساحت دارد. اما برای تشریح چنین پروژه هایی در كتاب همراه با چاپ تصاویر گوناگون از آنها به صفحات زیادی نیاز بود بدین سبب با هدف صرفه جویی در مصرف كاغذ بالاخره ایده چاپ كتاب به صورت چند رسانه ای(مولتی مدیا) مطرح و تأیید شد.
دانشیار و مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تصریح كرد: در ابتدا در نظر داشتیم برای به نمایش گذاشتن این فیلم ها از CD(لوح فشرده) استفاده گردد اما به عللی همچون ضد محیط زیست بودن و داشتن مشكلات تكنیكی این راهكار مورد قبول واقع نشد بدین جهت بررسی های بیشتری شد تا این كه به این ایده نهایی رسیدیم.
«انگاره های معمارانه منظر» سومین اثر «آزاده شاهچراغی»، مولف این كتاب و دارنده مدرك دكترای معماری، دانشیار و مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات است.
پیش از این كتاب، وی اولین كتاب خودرا با عنوان «پارادایم های پردیس» به چاپ هفتم رسانده كه سه جایزه ملی و خصوصاً جایزه اثر شایسته تقدیر كتاب سال جمهوری اسلامی را دریافت كرده بود.
دومین كتاب از این مولف با عنوان «محاط در محیط» در همكاری با «علیرضا بندرآباد» نوشته شده و درباره تأثیر معماری و شهرسازی بر رفتار مردم است كه دو جایزه ملی را به خود اختصاص داده و بزودی برای چهارمین بار به چاپ می رسد.


منبع:

1398/08/13
18:31:33
5.0 / 5
4103
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , دكتر , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵