قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
رئیس دانشكده علوم اسلامی دانشگاه كربلا:

مبنای خبررسانی دشمنان اسلام بر پایه دروغ و نفاق است

مبنای خبررسانی دشمنان اسلام بر پایه دروغ و نفاق است

رئیس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کربلا اظهار داشت:  همیشه اصل در خبررسانی دشمنان، انتشار اخباری مبتنی بر دروغ،  اشتباه و نفاق است.


به گزارش قائم به نقل از ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سید بلاسم عزیز شبیب الزاملی در نشست وبیناری سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سخنانی با مبحث رسانه های گمراه کننده و تأثیر آن بر درگیری طایفه ای و نژادی، اظهار داشت: بدون تردید، رسانه ها اثر زیادی بر رساندن اطلاعات به مردم و هم تاثیری شگرف بر ذهنیت آنها و مواضع شخصی، اجتماعی، عقیدتی و سیاسی و حتی ملی آنان دارند.
وی اضافه کرد: رسانه سبب می شود که انسان میهن دوست، از یک طرف خواستار سرزمین و میهن خود باشد و از طرف دیگر به دشمنان ضد وطن خود گرایش نشان دهد. بنابراین، رسانه ها، تاثیری چشم گیر بر جوامع و ملت ها دارند و از مهم ترین ابزار جنگ نرم به شمار می روند که دشمنان آنرا بوجود آورده و استعمارگران از آن تبعیت و بدون احتیاج به تسهیلات مادی و نظامی در درون ملت ها رخنه کرده و سپس به خانه های مردم راه پیدا می کنند.
این استاد دانشگاه افزود: ازاین رو، بعضی از قدرت های مخالف اسلام بخصوص آمریکایی ها و اسرائیلی ها و برخی کشورهای غربی از این روش بهره برده و آنرا به مزدوران خود و خیانتکارانی از ملت های مسلمان بعنوان یکی از روش های جنگ ماهیتی یاد می دهند تا به واسطه آن اسلام و مسلمانان را ریشه کن کنند. آنها از رسانه بعنوان ابزاری برای دستیابی به خواسته های خود استفاده می نمایند و در صدد تجزیه منطقه و تقسیم بندی ملت های اسلامی و عربی بر مبنای مذهبی و طایفه ای ونژادی با هدف سیطره بر آنان هستند. بنابراین ما باید از این نفاق و دورویی و از این رسانه های دروغین و از این دروغ و از این جنگ نرم برحذر باشیم.
الزاملی تصریح کرد: دشمن ما نه با رسانه، نه با اقتصاد و نه با صادر کردن کالاهای تجاری یا سلاح مورد نیاز کشورهای ما، به هیچ وجه خیر و صلاح ما را نمی خواهد. آنها می خواهند که این کشورها را مصرف کننده کالاهایی بار بیاورند که خودشان تولید می کنند.


مبنای فسق رسانه های دشمن
وی با استناد به ششمین آیه از سوره حجرات که به آیه نبا مشهور است، گفت: خدا ما را از گرایش به آنها و هم از متفرق شدن برحذر داشته است. همچنانکه در کلام خدا آمده است
«ای کسانی که ایمان آورده‏ اید، اگر فاسقی برایتان خبری آورد، نیک وارسی کنید، مبادا گروهی را به نادانی صدمه برسانید و پس از آنچه کرده‏ اید پشیمان شوید.» ازاین رو باید بدانیم که همیشه اصل در خبررسانی دشمنان، انتشار اخباری مبتنی بر دروغ و اشتباه و نفاق است.
الزاملی اضافه کرد: ما باید همیشه این مهم را درنظر بگیریم که اخبار دشمنان ریشه در دروغ و اهداف دیگر دارد و بنا بر این خداوند ما را به اتحاد و چنگ زدن به ریسمان الهی امر کرده و فرموده است که به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید. درنتیجه، توسل و پناه بردن همان اتحاد است و خدا ما را به گوش دادن به دشمن و از تفرقه نهی فرموده است، چون که دشمن خیرخواه ما نیست. اگر بین ما اختلاف پیش آید، بین ما جدایی می افتد و توان خویش را از دست می دهیم و اگر توانمان را از دست بدهیم، به طعمه و شکاری در دست دشمن تبدیل خواهیم شد و او بر ما چیره می شود و این همان امری است که در سرزمین مسلمانان اتفاق افتاده است.


فرماندهان اصلی تروریسم را به جهان اسلام معرفی کنیم
حجت الاسلام سید عیسی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان از شیعیان و اهل سنت خواست تا برای مقابله با ضعف های درونی و افشا کردن چهره فرماندهان اصلی تروریسم یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی دست به دست هم بدهند و آنها را به جهان اسلام معرفی کنند.
وی اضافه کرد: وجود اخوت و برادری در بین جوامع اسلامی وحدت می آورد و وحدت هم باعث قدرت و عظمت می شود. وقتی مسلمانان با قدرت و عظمت ظهور و بروز پیدا کنند، طبعا می توانند با پدیده تروریسم مقابله کنند. البته در خود جوامع اسلامی نقطه ضعف هایی وجود دارد و دشمنان از این نقطه ضعف ها سوءاستفاده کرده و بحث تروریسم را ترویج می کنند. نخستین ضعف در جوامع اسلامی ضعف فرهنگی است. پایین بودن آگاهی های مردم زمینه سوءاستفاده دشمنان اسلام و بحث تروریسم را فراهم می آورد.
وی افزود: ناهنجاری های اجتماعی نقطه ضعف دیگری است که مشکلات فکری و اعتقادی زمینه های به وجود آمدن این ضعف هستند. ضعف های سیاسی در جوامع اسلامی و بخصوص ضعف های اقتصادی سبب می شود که مردم از نظر تأمین معیشت زندگی با مشکل روبرو شده و مجبور شوند با قیمت های اندک به گروههای تروریستی بپیوندند و با فرماندهی دشمنان در کشورهای اسلامی عملیات تروریستی انجام دهند.
این فعال رسانه ای اضافه کرد: طبیعتا وقتی جوامع اسلامی با وجود اخوت و برادری از وحدت مناسب برخوردار بوده و اقتدار و عظمت داشته باشند، پیشاپیش فرهنگ جامعه را بالا می برند، ناهنجاری های اجتماعی را رفع می کنند، در بحث اعتقادی و فکری به شکلی کار می کنند که کوچکترین شبهه یا حداقل کمترین شبهه و مشکلی وجود نداشته باشد تا مورد سوءاستفاده دشمنان قرار بگیرد.
رئیس خبرگزاری صدای افغان تصریح کرد: شیعیان و اهل سنت باید برای مقابله با ضعف های درونی و افشا کردن چهره فرماندهان اصلی تروریسم یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی دست به دست هم بدهند و آنها را به جهان اسلام معرفی کنند. در کشورهایی که چنین تعاملی بین شیعه و سنی وجود داشته، ما شاهد کاهش ترور و تروریسم بوده ایم اما در کشورهایی که اخوت و برادری مطرح نیست و شیعه و سنی در کنار یکدیگر قرار ندارند، بطور قطع این شکاف ها و ضعف ها بیشتر نمایان می شود و دشمنان ما از این نقطه ضعف ها سوءاستفاده کرده و ضد جوامع اسلامی عمل می کنند و تروریسم را به وجود می آورند.
معرفی الگویی برای برادری
مزاری اظهار نمود: امروز مشاهده می کنید که دشمنان اسلام همه در کنار یکدیگر قرار دارند و در دشمنی با اسلام و مسلمانان هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. مسلمانان هم باید مرزبندی ها را از میان خود بردارند و در کنار یکدیگر قرار گرفته، دست به دست هم بدهند و در مقابل تروریسم بایستند. امروز مهم ترین الگوی اخوت و برادری در جهان اسلام جمهوری اسلامی ایران است. مهم ترین رهنما و مهم ترین رهبر در جهان اسلام در این حوزه، جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب است. ما باید دنباله رو ایشان در ارتباط با اهمیت اخوت و لزوم وحدت باشیم.


اختلاف افکنی شیوه و شگرد شیطان است
حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه اظهار داشت: وقتی خدا، شیطان را معرفی می کند، می فرماید شگرد و شیوه شیطان اختلاف افکنی، تباغض و تخالف است. ازاین رو همانطور که در مسائل اعتقادی تردیدی در بحث توحید و رسالت و امامت وجود ندارد، در این مساله هم تردیدی نیست.
وی اضافه کرد: بعضی از اصول اصلی اسلام همواره باید مورد اصرار و تاکید امت اسلامی خصوصا متولیان و مسؤلان حوزه فکر و فرهنگ اسلام باشد. همچون عمده ترین آنها مساله وحدت اسلامی و اتحاد امت اسلامی است. وقتی رسول خدا از مکه به مدینه هجرت کردند، پیش از این که حتی دستور به ساخت مسجد بدهند، اخوت اسلامی را که فراتر از اتحاد اسلامی است، برای جامعه اسلامی در نظر گرفتند و جامعه ای که بر اساس وحدت و اخوت پایه ریزی شود، آن جامعه بطور قطع به هدف خواهد رسید و از اختلافات و منازعاتی که از انگیزه های شیاطین جن و انسان است، مصون خواهد ماند.
جوادی آملی گفت: زمانی که جامعه مبتنی بر وحدت و رفع اختلاف و منازعات و زمینه های آزاد اندیشی باشد، البته این امت وسط است و در نهایت به امت شاهد تبدیل شده است و اینکه انسان پیامبر اکرم (ص) را همواره شاهد و حاضر و ناظر ببیند و خویش را تحت لوای رسول خدا و در محضر پیامبر (ص) ببیند، این از مسائلی است که به صورت صریح در آیات آمده و پیامبر هم در سنت خود این معنا را محقق ساخته اند.
وی اضافه کرد: پیروزی و فتح الفتوحی که رسول گرامی اسلام در فتح مکه برای اسلام و جامعه اسلامی به ارمغان آورد و بزرگی و عظمت و شکوهی که برای امت اسلام ایجاد کرد و شرق و غرب عالم را بر مبنای فکر و فرهنگ هموار کرد و آنها را تحت سلطه فکری و فرهنگی وحی در آورد، اینها مبتنی بر اتحاد و وحدت جامعه اسلامی اتفاق افتاده است. جامعه اسلامی که متأسفانه تبدیل به جامعه صد پاره شده است، مبتنی بر منازعات، عداوت ها، خصومت ها است. این همه منابعی که خدای عالم در اختیار امت اسلامی قرارداده است، به یغما برده می شود و شرق و غرب از طریق دسیسه و مکر و نیرنگ، این منابع و ذخائر پرارزش را می برند و متاسفانه جامعه اسلامی به سمت بهترین امت شدن و جامعه نمونه حرکت نمی کنند.


بدون توجه به حقیقت های جوامع اسلامی، هیچ معجزه ای در عرصه تقریب رخ نمی دهد
حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: بدون توجه به حقیقت های حاکم در جوامع اسلامی و صرفا با اکتفا بر آرمان های دینی هیچ معجزه ای در عرصه تقریب مذاهب و مبارزه فکری با فرقه های ضاله ای که مانع تحقق گفتمان وحدت هستند اتفاق نخواهد افتاد. شایسته است که اندیشه ورزی اندیشمندان اسلامی در این راستا ناظر بر واقعیات خارجی حاکم بر جوامع اسلامی باشد تا شاهد بلوغ عقلی جامعه اسلامی برای رسیدن به زبان مشترک در راه تقریب مذاهب باشیم و زمینه حضور و ظهور فرقه های ضاله در جوامع اسلامی مسدود و کور شود.
وی درباره زمینه ها و عوامل درگیری های مذهبی و فرقه ای در کشورهای اسلامی و راهکارهای مقابله با آنها اظهار داشت: در یک نگاه کلان زمینه درگیری های مذهبی و فرقه ای در جوامع اسلامی خارج از دو حالت نیست؛ یا منشا این درگیری ها مقوله ای روان شناختی است و یا این که ریشه معرفت شناختی دارد. به هر حال پیش از عرضه راهکار برای مدیریت این درگیری ها لازم است نوع زمینه ای که سبب ظهور این درگیری ها شده، مشخص شود تا متناسب با منشا درگیری راه کارهای متناسب عرضه شود.
آل هاشم افزود: درگیرهایی که منشا معرفت شناختی ندارند و بر پایه علل روانشناختی ایجاد می شوند نوعاً یا به انگیزه های اقتصادی برمی گردد و یا انگیزه سیاسی محرک این درگیری ها است. در طول تاریخ انگیزه های فاسد اقتصادی و سیاسی زمینه ساز اختلافات خانمان سوزی بین مذاهب و فرقه های مختلف در جوامع اسلامی شده است؛ بطوریکه انسان های بیگناه بی شماری قربانی این درگیری ها شده اند و قطار توسعه جوامع اسلامی برای سالیان طولانی کُند یا متوقف شده است. عناصر بیگانه و یا عناصر منفعت طلب برای رسیدن به آرمانهای سیاسی و اقتصادی خود با خلاقیت های خاصی موجبات تفرقه و اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی را در جوامع اسلامی فراهم آوردند تا از این طریق بتوانند به مقاصد شوم و شیطانی خود برسند.
وی اضافه کرد: یکی از زمینه های درآمدزایی اقتصادی، بازار گرم اختلافات مذهبی در بین مذاهب اسلامی است و عناصری منفعت طلب با ایجاد آشوب و اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی سرمایه ها و فرصتهای اقتصادی جوامع اسلامی را به نفع خود مصادره می کنند و با گرم شدن بازار اختلافات زمینه ظهور جنگ های خانمان سوز ودنباله دار فراهم می شود و بازاری برای فروش تسلیحات نظامی عناصر منفعت طلب ایجاد می شود.
زبان مشترکی به نام گفتمان توحیدی
وی تاکید کرد: در مواردی زمینه ایجاد اختلاف و درگیری بین مذاهب مختلف اسلامی انگیزه های فاسد سیاسی از سوی عناصر بیگانه خارجی ویا گاها عناصر داخلی متحجر می باشد است. مذاهب اسلامی نباید این مسئله زیر بنایی را فراموش کنند که در کنار اختلافاتی که با هم دارند، زبان مشترکی هم به نام گفتمان توحید دارند که می توانند بعنوان پرچم همه مذاهب اسلامی را زیر سیطره خود برای تحقق گفتمان اتحاد جمع کنند و هیچ مذهبی حق ندارد به زور اسلحه، اندیشه های مذهب خویش را به مخاطبان مذاهب دیگر تحمیل کند.
آل هاشم خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی از ظرفیت قابل توجهی در منابع طبیعی برخوردار می باشند و در طول تاریخ مورد استثمار کشورهای بیگانه قرار گرفتند بطوریکه کشورهای خارجی با تسلط بر کشورهای اسلامی منابع طبیعی آنها را غارت کرده است ودر مقابل چیزی به غیر از جنگ های مذهبی واختلافات قومی در این کشورها به ارمغان نگذاشته است. یکی از طریق های تسلط سیاسی بر کشورهای اسلامی، استفاده از ظرفیت مذاهب و اقوام مختلف اسلامی در این کشورها است با تحریک مذاهب بر ضد یکدیگر فضایی را ایجاد می کنند که بتوانند با جلب نظر سازمان های بین المللی و بعضی از ساده لوحان داخلی بساط حضور خود در کشور های اسلامی را پهن کنند و به نام مبارزه با تروریسم منابع داخلی کشورهای اسلامی را غارت کنند.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه اشاره کرد: در مواردی که با مقاومت های داخلی روبرو می شوند برای تضعیف مقاومت گروههای سیاسی داخلی از ظرفیت معارف دینی استفاده می نمایند و فرقه ضاله و باب میل خویش را در کشور های اسلامی ایجاد می کنند تا پیاده نظام آنها در کشور های اسلامی باشند. و بعد برای مبارزه با فرقه ضاله ای که به نام اسلام تاسیس کرده اند برای دفاع از مردم آن کشور در مقابل این گروههای خود ساخته با دریافت مجوزهای بین المللی وارد عمل می شوند.
وی تاکید کرد: گفتمان توحید و سایر اشتراکات میان مذهبی می تواند در نقش زبان مشترک عاملی برای مقابله با درگیری ها و اختلاف درونی برای مقابله با اختلافات و درگیری هایی باشد که ریشه معرفت شناختی دارند بنابراین پیشنهاد می شود که مسئله گفت وگوی بین مذاهب اسلامی در یک فضای کاملا علمی و منطقی برای رسیدن به زبان مشترک جهت مبارزه با دشمنان مشترک جامعه اسلامی جدی گرفته شود.
آل هاشم افزود: مذاهب اسلامی می توانند از درگیری های میان مذهبی فرصتی برای تعالی فکری و مذهبی خود در نظر بگیرند و این تهدید را به فرصتی مبارک برای رسیدن به زبانی مشترک در جامعه اسلامی تبدیل کنند.
وی در ارتباط با درگیری هایی که ریشه معرفت شناختی ندارند و انگیزه های اقتصادی و سیاسی محرک این اختلافات هستند، اظهار داشت: از یک طرف باید نهادهای امنیتی به صورت جدی وارد شده و زمینه سازان چنین اختلافات را شناسایی کنند و از یک طرف باید بلوغ فکری وسیاسی افراد جامعه را نسبت به چنین اختلافاتی افزایش بدهیم تا به خاطر فقر فکری و یا فقر قدرت تحلیل سیاسی قربانی این برنامه های شیطانی نشویم.


همه نداها در جهت نجات فلسطین باشد
حجت الاسلام امان الله علیمرادی نماینده مجلس خبرگان رهبری با اخطار نسبت به طراحی نقشه خطرناک «جنگ نیابتی» از جانب دشمنان، خاطرنشان کرد: این به معنای زدن مسلمان به وسیله مسلمان و به کار گرفتن دین ضد دین است.
وی با تاکید بر پررنگ شدن نقش علما و نخبگان جهان اسلام در شرایط کنونی تاکیدکرد: حالا باید وارد این میدان بشویم و نگذاریم هر فرد، مذهب یا گروهی را به بهانه ای به جان مسلمان ها بیندازند. کسی که از این اختلاف، بهره کامل را می برد طراح تفرقه است که نه شیعه را می خواهد و نه سنی را بلکه آمده است اسلام را از بین ببرد. استکبار می داند اگر مسلمانان به قوت و قدرت واقعی برسند، هیچ قدرتی نمی تواند در مقابل آنها مقاومت کند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به مساله فلسطین اشاره نمود و آنرا جان جهان اسلام و مرکز تقابل جبهه کفر با جبهه اسلام خواند و اظهار داشت: امروز همه نداها باید در جهت نجات فلسطین و نابودی رژیم اشغالگری باشد که غاصبانه آمده است، و به مردم ظلم کرده و آنها را از خانه خود بیرون کرده است. ما با افتخار می گوییم هرکس با رژیم اشغالگر بجنگد، هر کس از فلسطین حمایت کند، حمایت انقلاب اسلامی را پشت سر خود دارد و ما برای این حمایت آماده هستیم.



اتحاد تنها گزینه برای حفظ اقتدار کشورهای اسلامی است
سید ابراهیم امین سید رئیس شورای سیاسی حزب الله لبنان اظهار داشت: این امت به قرآن عظیم پایبند و اعتقاد دارد که اساس قرآن برپایه وحدت میان مسلمانان و بلکه تمام انسان هاست.
وی شخصیت پیامبر (ص) را جامع همه پیامبران توصیف کرد و اضافه کرد: پیروان چنین پیامبر بزرگواری باید بایکدیگر وحدت داشته باشند. امتی که با وجود داشتن پیامبری چون رسول اکرم (ص) با هم متحد نشوند، هیچ چیزی نمی تواند آنها را متحد کند و همانطور که قرآن برای تحقق وحدت برای ما حجت است، وجود رسول (ص) هم در جهت رسیدن به وحدت برای ما حجت است.
ابراهیم امین سید وجود خاندان (ع) را عاملی دیگر برای ایجاد وحدت برشمرد و تاکیدکرد: تمام امت بر حب اهل بیت(ع) و بزرگداشت آنها اعتقاد دارند و عشق به خاندان را در ادامه عشق به پیامبر (ص) می دانند. احترام و عشق به خاندان برگرفته از اصول فکری، عقیدتی، معنوی و عاطفی است که می تواند پایه و اساس وحدت امت و وحدت بشریت باشد.
وی با بیان ضرورت اتحاد برای ایستادگی در مقابل دسیسه های دشمن، به موضوع هایی چون استعمار، اشغال جهان اسلام، سیطره بر کشورها و ثروت های مسلمانان و تحریف اسلام اشاره و تاکیدکرد: این موضوعات ما را ملزم به وحدت آگاهانه و مسئولانه می کند. تجربیات بدست آمده نشان می دهد، تنها گزینه برای بقا و اقتدار دولت های اسلامی و شکست دشمنان اسلام اتحاد بین آنها است.



مسلمانان به اهداف اسلام توجه ویژه ای داشته باشند
صدرالدین ایمیت اف رئیس دانشگاه رسول اکرم بیشکک اظهار داشت: ما باید به اصل خدا و کتاب توجه داشته باشیم؛ درروز قیامت اگر مسلمانی خونش به ناحق ریخته شود همه باید پاسخگو باشند بنا بر این وظیفه مسلمانان است که به اهداف اسلام و مقاصد شریعت توجه ویژه ای داشته باشند، نباید اجازه دهیم که به بهانه اسلام خون انسانهای بی گناه ریخته شود ازاین رو همه امت اسلامی باید در کنار یکدیگر باشند و به حل مسائل و مشکلات پیش رو بپردازند.
وی به آیاتی از سوره حشر اشاره نمود و اظهار داشت: پیامبر(ص) وقتی که مشاهده نمودند در مقابل قریشیان و کفار تعدادشان محدود است، نگرانی برای ایشان به وجود آمد، ازاین رو خدا در پاسخ نگرانی ایشان فرمود آنها جماعتی هستند که تعدادشان زیاد اما قلب های آنان از یکدیگر جداست و نسبت به همدیگر لطف و عطوفت ندارند. متاسفانه امروز ما مسلمانان هم به این مساله گرفتار شده ایم با وجود این که تعدادمان بسیار است اما در بعضی از موارد، آن وحدت و همدلی لازم را نداریم. بنابراین همه مسلمانان وظیفه دارند که در راه وحدت همواره از قدرت تفکر و تدبر استفاده کنند تا بتوانند به وحدت هرچه تمام تر در راه اسلام دست یابند.
ایمیت اف با اعلان اینکه مسلمانان باید زیر پرچم لا اله الا الله و قرآن کریم بر پایه وحدت و اتحاد زندگی کنند، گفت: همه ما زمانی که به یگانگی خدا، قرآن کریم و رسول الله(ص) ایمان آورده ایم باید در این راه اختلافات را کنار گذاشته و متحد شویم و به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم. آنچه که در میان مذاهب اسلامی بسیار اندک است، اختلافات میان مسلمانان است، ما باید بیشتر بر اشتراکاتمان تمرکز نماییم و به اختلافات توجهی نداشته باشیم و آنها را کنار بگذاریم باید گفت برای ما تکلیف نشده است که در این دنیا این اختلاف ها را حل نماییم چونکه هیچ عالمی وجود ندارد که در فتواها و نوشته ها خطایی نداشته باشد.




جهل و ناآگاهی سبب اغلب درگیری های مذهبی و قبیله ای است
قیصر اقبال معاون حوزه علمیه عسگریه گفت: اگر به قرآن رجوع نماییم، نخستین نکته ای که به آن بر می خوریم، جهل و نادانی است، امیر مومنان(ع) می فرماید "مردم چیزی را که نمی شناسند و نسبت به آن آگاه نیستند، دشمن خود می شمارند" ازاین رو میتوان دید که جهل و ناآگاهی سبب اغلب درگیری های مذهبی و قبیله ای بوده است.
امام جماعت مسجد جامعه فیض الله هنگو پاکستان اضافه کرد: وقتی پیامبر (ص) مبعوث به رسالت می شوند، ندای الهی می آید که " ان الدین عند الله الاسلام" ازاین رو در زمان پیامبر(ص) باید قرآن و احکام اسلامی در جوامع اسلامی برقرار می شد. بنا بر این زمانی که دشمنان اسلام پیشرفت اسلام را دیدند، در عرصه های مختلف و به بهانه های مختلف در میان مسلمانان تفرقه بوجود آورده اند.
وی اضافه کرد: اختلاف سلیقه هیچ اشکالی ندارد و جزء اختلافات طبیعی به حساب می آید، اما بعضی از اختلافات که از جانب دشمن برنامه ریزی می شود، توطئه است و منظور دار طرح ریزی می شود؛ ما در طول تاریخ از زمان پیامبر(ص) تابحال مشاهده کرده ایم که دشمنان همواره به دنبال نفوذ در بین مسلمانان و ایجاد اختلاف بین آنها بوده اند، این نوع اختلاف که سبب تفرقه بین مسلمانان می شود، خوب نیست.
اقبال افزود: علاج نادانی و جنگ، علم، عقل، تدبر و تفکر است. قرآن می فرماید "کسانی که جاهل و نادان هستند با کسانی که عالم هستند یکی نیستند". چون علم، نور است و جهل، تاریکی و باید گفت کسی که در تاریکی است، چیزی نمی بیند.
وی غفلت را از نکات دیگر ایجاد تفرقه دانست و اظهار داشت: ما نمی دانیم که در تفرقه، دست سومی وجود دارد ازاین رو باید آگاه باشیم؛ امروز وظیفه علما این است که در جوامع اسلامی آگاهی ایجاد کنند، همانگونه که حالا شاهد آن هستیم، بسیاری در تلاشند که بر انقلاب اسلامی ضربه وارد کنند، اما بصیرت رهبر معظم انقلاب اسلامی و علما به اندازه ای است که در خیلی از مواقع، این ضربه را ناکام می گذارند. ما مسلمانان باید بدانیم که با یکدیگر دشمنی و جنگ نداریم ما همه برادر هستیم و همه به کلمه لا اله الا الله، محمد رسول الله ایمان داریم اگر در رفتارمان با یکدیگر برخورد عاقلانه داشته باشیم، هیچ نزاع مذهبی رخ نمی دهد.




وحدت در جوامع اسلامی باعث عزت، قدرت و شوکت مسلمانان است
حجت الاسلام علی احمد حلیمی، رئیس حوزه علمیه مزار شریف افغانستان اظهار داشت: یکی از وظایف پیامبر (ص) دعوت به دین و ارزش های دینی و در رأس همه آنها توحید است و این وظیفه و رسالت مختص پیامبر نیست که با رحلت آن حضرت خاتمه پیدا کند بلکه باید تداوم پیدا کند. بنابراین علمای اسلامی که وارثان پیامبر بزرگوار اسلام هستند باید این وظیفه و این رسالت پیامبر را ادامه دهند.
وی با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره نحل و شرایط موعظه و جدال اظهار داشت: پیروان مذاهب اسلامی که همه آن­ها پیرو اسلام، قرآن و پیامبر هستند، مشترکات زیادی با همدیگر دارند. حال، بحث این­ها چگونه باید باشد؟ به طریق اولی اگر جدال و مناظره­ای بین این­ها رخ می ­دهد باید جدال احسن و در یک فضای پر از محبت و صمیمیت باشد، باید هدفشان فقط اثبات حق باشد و به طرف مقابل هیچ نوع بی حرمتی و بی تربیتی را روا ندارند و ادب و حرمت یکدیگر را حفظ کنند و با کمال محبت و رحمت و مهربانی با یکدیگر مناظره و بحث کنند.
وی ادامه داد: اما متأسفانه مناظره ­های خصمانه چه در بحث ­های شفاهی و چه در چارچوب مقاله­ ها یا سخنرانی ­ها و بی حرمتی نسبت به طرف مقابل و پیروان مذاهب دیگر سبب می ­شود که تفرقه و نفاق در جوامع اسلامی ایجاد و تشدید شود. این تفرقه و اختلاف گناهی نابخشودنی است چون خدا دستور به وحدت و اتحاد می ­دهد و به شدت از تفرقه ­افکنی، اختلاف و تنازع نهی می ­کند.
حلیمی تصریح کرد: اگر جامعه اسلامی و امت مسلمان به سمت امت واحده حرکت کرده و اگر دانشمندان اسلامی و علمای دینی و علمای اسلام، مسلمانان را به اتحاد و وحدت دعوت کنند، اخوت را تقویت کرده و رحمت و ادب را نسبت به یکدیگر حفظ و با اخلاقی دینی با همدیگر معاشرت کنند و اگر جدالشان جدال احسن باشد، اتحاد و وحدت در جامعه اسلامی پدید خواهد آمد. وقتی اتحاد و وحدت در جوامع اسلامی و بین امت مسلمان به وجود آمد آن زمان است که عزت، قدرت و شوکت ایجاد می­شود.
حلیمی در انتها ابراز امیدواری کرد که علمای دین به رسالت الهی خود عمل کنند و با تخلق به اخلاق اسلامی با یکدیگر رفتار کنند و مسلمانان عالم را در هر جایی که هستند به اتحاد و وحدت دعوت کنند و همه پیروان مذاهب اسلامی در کنار همدیگر با اتحاد و اخوت زندگی کنند. همینطور علمای اسلامی اتحادیه ای از همه کشورهای جهان اسلام تشکیل دهند که یک نیروی مشترک برای دفاع از ارزش های دینی و سرزمین اسلامی باشد؛ در آن زمان دولت اسلامی قدرت و شوکت پیدا می کند.


سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه
مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.
هدف از برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در میان مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه های علمی و فرهنگی آنان و هم بررسی و عرضه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و عرضه راه کارهای مناسب در این خصوص است.
در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می گردد که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ میهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش می شوند.
بسیاری از این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط شده که در کنفرانس پخش خواهد شد. ۲۴ نشست وبیناری هم برگزار می گردد که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام خواهد بود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی پخش می شود.
۱۷ نفر از شخصیت های برجسته هم به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام می شود. همینطور ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده، در این کنفرانس مطرح می شود.
کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی می باشد که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می نمایند.
برگزارکنندگان کنفرانس سال جاری تلاش کرده اند اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز را دعوت کنند و مقرر است این سخنرانی ها در فضای مجازی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود.
هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از جانب امام خمینی (ره) عنوان شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت شروع می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که سال جاری از ۲۷ مهرماه شروع شده و تا دوم آبان ماه ادامه خواهد یافت. در همین راستا کنفرانس بین المللی وحدت از جانب جمهوری اسلامی ایران برگزار می گردد.
مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سال ۶۹ به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل و تابحال ۳۴ دوره از کنفرانس وحدت برگزار شده است که نخستین تا چهارمین کنفرانس وحدت پیش از تشکیل مجمع تقریب مذاهب در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است.

1400/07/29
22:31:10
5.0 / 5
247
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , امنیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳