قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

مواجهه ما ایرانیان با علم جدید، مواجهه ای نامتوازن بوده است

مواجهه ما ایرانیان با علم جدید، مواجهه ای نامتوازن بوده است

به گزارش قائم زلفی گل در پیامی که برای ششمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی صادر کرد نوشت: مواجهه ما ایرانیان با علم جدید، حداقل از برخی جهات، مواجهه ای نامتوازن بوده است.


به گزارش قائم به نقل از مهر، ششمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ آبان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران راه اندازی شد. محمدعلی زلفی گل در پیامی به طرح ملی گفتمان علوم انسانی با تاکید بر اهمیت علوم انسانی، اظهار داشت: برای تحول در علوم انسانی، باید اهمیت این علوم را در فرهنگ عمومی تثبیت نماییم. بی گمان زمانی خواهیم توانست بر چالش ها و مسائل گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و سیاسی خود فائق آییم که اندیشمندانی در علوم انسانی داشته باشیم که فهمی عمیق و دقیق از این چالش ها و مسائل داشته باشند. متن کامل پیام وزیر علوم به این شرح است؛ بسم الله الرحمن الرحیم مسئله علوم انسانی در کشور ما، مسئله ای نیست که بتوانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم. برای فهم اهمیت این مسئله، باید مروری بر وضع فعلی خود داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ارزش ها و آرمان هایی همانند استقلال و عزت، آزادی و آزادگی، عدالت و حفظ کرامت و ارزش الهی انسان پا به عرصه نهاد. پس شکل دادن به حکومتی که بتواند در ضمن تدبیر امور عادی زندگی مردم، چنین ارزش هایی را نیز محقق کند، یک ضرورت و نیاز اساسی است. مواجهه ی ما ایرانیان با علم جدید، حداقل از برخی جهات، مواجهه ای نامتوازن بوده است. از جهان جدید و علم جدید، آن چه برای ما بیشتر اهمیت داشته، علوم فنی و مهندسی و پزشکی و مانند آنست. البته بی شک این علوم نیز برای پیشرفت کشور ضروری هستند، ولی مسئله، عدم توجه متوازن و دست کم گرفتن جایگاه علوم انسانی در اداره ی امور جامعه و بطور ویژه، تمدن سازی در تراز جهانی است. لطمه فرهنگی دیگر دراین زمینه، کم توجهی به علوم انسانی در بین افراد دارای استعداد برتر است. در طول سالهای قبل، متأسفانه فرهنگ غالب مدارس، دانشگاه ها و حتی خانواده ها این بوده است که نخبگان و افراد واجد استعداد برتر، بیشتر به تحصیل در رشته هایی غیر از رشته های انسانی تشویق و ترغیب شده اند. این مسئله سبب شده ما در بعضی از عرصه های بسیار مهم اداره ی کشور (که نیازمند دانش تخصصی در زمینه های علوم انسانی است) افراد برجسته ی اندکی داشته باشیم. سومین چالش دراین زمینه نیز، تقلیدی بودن خیلی از مباحث علمی ما در زمینه ی علوم انسانی است. متأسفانه ما بیشتر خودرا مصرف کننده و مقلّد دیده ایم. البته همان گونه که مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده اند، ما با شاگردی کردن هیچ مشکلی نداریم و حاضریم از هر کس علم بیاموزیم، ولی شاگردی کردن با تقلید کردن متفاوت می باشد. با در نظر داشتن این ضعف ها از یک سو و نیازهای کشور از طرف دیگر، آشکار می شود که چرا امروزه تحول در علوم انسانی در کشور، ضرورتی برخاسته از متن نیازهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی ماست. برمبنای سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، تحول و ارتقای علوم انسانی از مسیر اقداماتی همچون «تقویت جایگاه و منزلت این علوم»، «جذب افراد مستعد و با انگیزه»، «اصلاح و بازبینی در متون، برنامه ها و روش های آموزشی» و «ارتقاء کمی و کیفی مراکز و کارهای پژوهشی مربوط» دست یافتنی دانسته شده است. تعدادی از این سیاست ها کاملاً متناسب با همان ضعف ها و چالش هایی هستند که موجب وضع فعلی علوم انسانی شده اند. برای تحول در علوم انسانی، باید اهمیت این علوم را در فرهنگ عمومی تثبیت نماییم و به دانشجویان علوم انسانی بها بدهیم، باید زمینه جذب افراد مستعد و با انگیزه را به این رشته ها فراهم نماییم و طرحی نو در برنامه ها، روش ها و ساختارها و شیوه ها و متون آموزشی در این عرصه ها دراندازیم. در چنین شرایطی، مشاهده ی تعدادی از نخبگان علوم انسانی کشور که به نوبه ی خود، اهتمام کرده اند با طرحی ابتکاری و با تمرکز بر همین نکات، مسیری نو به سمت امر دشوار تحول در علوم انسانی در کشور بگشایند، مایه ی امیدواری و خوشی است. نوع طراحی برنامه های «طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی» که بصورت موازی و مکمل برنامه های رسمی دانشگاهی است، به دانشجویان کمک خواهدنمود که در عین ارتباط جدی با فضای دانشگاه، به مطالعات خود عمق بیشتری بدهند و بتوانند خلأهای برنامه ی آموزش دانشگاهی را پر کنند. با در نظر داشتن سیاست های کلی علم و فناوری کشور، وزارت علوم نیز همیشه خودرا موظف به پشتیبانی از چنین طرح هایی می داند و امیدواریم که به برکت خون شهدا، به زودی شاهد نسل جدیدی از اندیشمندان جوان، ساعی و پرانگیزه در قلمرو علوم انسانی باشیم که در راه اعتلای ارزش های انقلاب اسلامی و سرافرازی کشور عزیزمان می کوشند. طرح ملی نخبگان علوم انسانی از سال ۱۳۹۴ آغاز به فعالیت نموده است و هر ساله پذیرای نخبگان علوم انسانی در این طرح است. بعد از وقفه ای دو ساله، ششمین دوره‌ی این طرح با حضور بیش از ۶۰۰ نفر ورودی جدید از نخبگان برگزیده‌ی کنکور علوم انسانی و همین طور داوطلبین سالهای قبل در وضعیت خاصی که به واسطه‌ی شیوع ویروس کرونا در کشور وجود دارد، فعالیت آموزشی خودرا بصورت مجازی ادامه خواهد داد.


منبع:

1400/08/12
23:20:51
5.0 / 5
460
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳