معاون آموزشی وزارت بهداشت:
حق الزحمه دستیاران پزشکی به حقوق تغییر می کند
به گزارش قائم معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: بمنظور بهبود وضعیت معیشتی دستیاران پزشکی دو مسیر پرداخت کارانه ها از منابع دانشگاه های علوم پزشکی و تغییر حق الزحمه به حقوق در دستور کار وزارت بهداشت است.
به گزارش قائم به نقل از مهر، دکتر ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری وزارت بهداشت با تشریح کارهای وزارت بهداشت در حوزه بهبود وضعیت دستیاران پزشکی اظهار داشت: آموزش در زمان کرونا نه فقط در زمینه های بهداشت و درمان بلکه در کل دنیا گرفتار مخاطره شد و ما کوشیدیم در آموزش گروه پزشکی با بهره گیری از زیرساخت مجازی این لطمه به حداقل برسانیم. وی ادامه داد: در دوران کرونا هم سلامت و هم آموزش دستیاران پزشکی گرفتار مخاطره شد. به ویژه در رشته هایی مانند عفونی و داخلی دستیاران گرفتار مشکلات بیشتری شدند. برای حل این مسئله تغییراتی در برنامه های آموزشی و کوریلکولوم ها و همین طور ارائه آموزش های تکمیلی و رفع نواقصی که بوجود آمد، ایجاد می نماییم. مسیرهای بهبود وضعیت معیشتی دستیاران پزشکی معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره بهبود وضعیت معیشتی دستیاران پزشکی اظهار داشت: همه گروه ها دراین زمینه مطالبه گر هستند اما از زمان دولت جدید بطور ویژه به این مساله پرداخته این و برای بهبود وضعیت معیشتی باید به دو صورت کمک گردد. وی ادامه داد: یک مسیر پرداخت کارانه ها است که از منابع وزارت بهداشت در بیمارستان ها و دانشگاه ها باید صورت گیرد که وزارت بهداشت این مساله را ابلاغ می کند. مسیر دوم این است که حق الزحمه دستیاران پزشکی به حقوق باید تغییر کند. این افراد پزشک عمومی هستند اما این کار نیاز به همراهی مجلس و سازمان برنامه و بودجه دارد و در دستور کار وزارت بهداشت است. باقری فرد اشاره کرد: تغییرات ساختار آموزشی و سلسله مراتب در آموزش دستیاری هم دستورالعمل هایی دارد که باید اجرا شود. جزئیات درخواست وزیر بهداشت از معاون اقتصادی رییس جمهور وی درباره نامه وزیر بهداشت به محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور درباره حقوق اعضای هیأت علمی علوم پزشکی اظهار داشت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در بند الف تبصره ۱۲ آمده است که حقوق اعضای هیأت علمی از حداقل ۲۱ برابر به حداقل ۱۵ برابر کم شود که وزیر بهداشت خواسته است این مساله به همان حداقل ۲۱ برابر برگردد. در فضای مجازی و رسانه ها عنوان شده است که این به معنایی این است که مبلغ دریافتی از ۴۰ میلیون به ۸۰ میلیون می رسد که این مساله حقیقت ندارد. هیچ استادی بیشتر از ۴۰ میلیون تومان حقوق نمی گیرد معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: در مجموع ۲۰ هزار و ۵۰۰ عضو هیأت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی داریم که از این تعداد تنها ۲ هزار و ۸۰۰ نفر استاد تمام هستند که اگر این مبلغ هم اعمال شود بازهم هیچکس بالای ۴۰ میلیون تومان حقوق نمی گیرد ضمن این که این استادان شامل افرادی هستند که پایه ۲۰ دارند و در اواخر خدمت خود بسر می برند و این جنجال و هجمه ای که به وجود آمده است درست نیست. وی اظهار داشت: در مورد تمام وقتی و درصد پلکانی هم وزارت بهداشت درخواست دارد که این اتفاق نیافتد. نظر وزارت بهداشت درباره طرح اصلاح نظام آموزش پزشک مجلس شورای اسلامی باقری فرد درباره طرح مجلس شورای اسلامی برای افزایش ظرفیت پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی تصریح کرد: در این طرح آمده است که آموزش و پژوهش پزشکی از وزارت بهداشت منتزع شود و به وزارت علوم منتقل شود که این مساله در مغایرت صریح با سیاست های کلی سیستم سلامت ابلاغیه مقام معظم رهبری است و در این رابطه با مجلس مکاتباتی کردیم. دکتر مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی هم در نامه ای تاکید کرده ست که انتزاع آموزش پزشکی برمبنای قوانین امکان پذیر نیست و با آن مغایرت دارد. وی تصریح کرد: در مورد ضعف امکانات و کمبود پزشک گزارش هایی داده می شود که نشان میدهد ضعف اطلاعات وجود دارد. اگر معیار ما آمار سازمان بهداشت جهانی است بازهم وضعیت ایران مطلوب است. اکنون به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت عراق ۷ نفر، پاکستان ۱۲ نفر، سوریه ۱۳ نفر، ایران ۱۶ نفر و ترکیه ۱۸ نفر پزشک دارد. معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: نکته این است که این آمار برمبنای خوداظهاری کشورها است و خیلی از کشورها این ترن ها و رزیدنت ها را جز پزشکان محاسبه می کنند. کشور چین بهروزها را هم جز پزشکان می داند. افزایش ظرفیت با یک شیب لازم تا سال ۱۴۰۸ برمبنای سند آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت وی اظهار داشت: ما در وزارت بهداشت سندی داریم که برمبنای آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا سال ۱۴۰۸ با یک شیب لازم، افزایش ظرفیت خواهیم داشت. ظرفیت رشته در یک بسته باید دیده شود و همزمان با افزایش ظرفیت دانشجو باید تعداد استاد، دانشکد، بیمارستان و آزمایشگاه هم زیاد شود. برمبنای قانون برنامه ششم توسعه به ازای هر ۱۰ دانشجو باید یک استاد داشته باشیم که این مساله به تنهایی قابل احصاء نیست. افزایش ظرفیت ساده ترین بخش یک کار است. باقری فرد اظهار داشت: افزایش ظرفیت رشته پزشکی حتما باید با برنامه ریزی و هوشمندانه باشد و در غیر این صورت کیفیت درمان و آموزش شدیداً گرفتار مخاطره می شود. ما به کمبود دسترسی به پزشک اذعان داریم و دلیل آن هم نبود سیستم ارجاع بطور کامل، لزوم اصلاح پروسه پرداخت و اصلاح درآمد پزشکان است. وی ادامه داد: مسئله خروج نخبگان و دلیلهای و مشکلاتی که افراد تمایل پیدا نمی کنند تا بمانند باید حل شود. ما آموزش می دهیم و صادر می نماییم به کشورهای منطقه و این مسئله مهاجرت نخبگان را تشدید می کند. راهکار این مساله افزایش ظرفیت نیست. نمی توانیم تعدادی روپوش سفید بدون کیفیت بیرون دهیم معاون آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد: سال ۹۳ ورودی گروه پزشکی ۵ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. افزایش ظرفیت بصورت تدریجی داشته ایم و نمی توانیم ناگهانی بدون درست کردن زیرساخت ها و الزامات افزایش دهیم. طرح مجلس غیرکارشناسی است. ما معتقدیم افزایش ظرفیت باید کارشناسی شده باشد و رضایت وزارت بهداشت جلب شود. وی اظهار داشت: بعضی می گویند وزارت بهداشت به سبب تعارض منافع با افزایش ظرفیت مخالف است. این طور نیست. چرا در مواقعی مانند سلامت و دارو بحث تعارض منافع مطرح نیست اما در حوزه ظرفیت رشته پزشکی که باید در وزارت بهداشت آموزش صورت گیرد بحث تعارض منافع مطرح می شود. سیاست وزارت بهداشت عاقلانه و با بهره گیری از خرد جمعی است. نمی توانیم تعدادی روپوش سفید بدون کیفیت بیرون دهیم. اکنون ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی درحال آموزش هستند که به تدریج به سیستم اضافه می شوند. بررسی خودکشی در بین دستیاران پزشکی در وزارت بهداشت باقری فرد در حوزه بررسی خودکشی در بین دستیاران پزشکی اظهار داشت: موضوع خودکشی دستیاران در کل دنیا وجود دارد و مقالات مختلفی نیز دراین زمینه در دنیا به چاپ رسیده است که حتی بررسی شده که ریسک خودکشی در بعضی رشته ها به سبب نوع کار بیشتر است. ما هم در کشور این مساله را بررسی کردیم. خودکشی علل مختلفی دارد که کمرنگ ترین علت آن مسائل معیشتی است که هدف ما این است که این مساله به حداقل برسد.
منبع: قائم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب