قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
دبیركل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

میرزا کوچک جنگلی دارای روحیه جهادی بود

میرزا کوچک جنگلی دارای روحیه جهادی بود

به گزارش قائم قم ـ ایرنا ـ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: میرزا کوچک جنگلی دارای روحیه جهادی بود و تا انتهای عمر این روحیه را حفظ کرد و به مقاومت در مقابل بیگانگان پرداخت، در مقابل دوستان عطوفت داشت و به دنبال آرمان حکومت اسلامی بود.


حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی، روز پنجشنبه در نشست «بازخوانی استکبارستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی» در سالن همایش امین در مجتمع دارالولایه شهر قم عنوان کرد: درک و درد دینی همچون خصوصیت های میرزا کوچک جنگلی بود.
وی با اشاره به اینکه میرزا کوچک جنگلی بیشتر از ۲۰ سال به تحصیل علوم دینی مشغول بود، اظهار داشت: میرزا کوچک جنگلی اتحادیه اسلام را تشکیل داد که مجتهدان مسلمی در این اتحادیه حضور داشتند و زمانی در استان گیلان ۳۰ مجتهد مسلم داشتیم که هر کدام، نقش هایی را بر عهده داشتند.
وی ضمن اشاره به بصیرت سیاسی میرزا کوچک جنگلی تصریح کرد: او یک روحانی فاضل و عالم به زمانه خود بود که درک و درد دینی داشت و برای او اسلامیت بسیار اهمیت داشت.
وی با اشاره به اینکه بعضی از تعابیری که درباره میرزا کوچک جنگلی به کار برده می شود، جای تاسف دارد؛ اظهار داشت: یکی از پژوهشگران فرانسوی از این شخصیت بعنوان یک قهرمان بزرگ و الگو نام می برد که در زمانه خودش نقش آفرین مهمی بوده است.
رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به اهمیت فقه اسلامی اظهار داشت: فقه اسلامی نه تنها در مسایل فردی، بلکه به مسایل اجتماعی ورود کرده و به برخی از احکام اجتماعی، خیلی بیشتر از احکام فردی پرداخته است.
وی تصریح کرد: اگر اسلام می خواهد در جامعه تحقق پیدا کند؛ باید نگاه حداکثری به اسلام و نه نگاه حداقلی داشته باشیم و دین در عرصه های اجتماعی و سیاسی ظهور و حضور داشته باشد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: عالمان دینی بعنوان کسانی که می توانند برای جامعه بشری الگو باشند، باید در عرصه مقاومت حضور یابند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ آیه در قرآن کریم درباره جهاد و مقاومت است، اظهار داشت: آیات فراوانی در زمینه مقاومت و جهاد در قرآن وجود دارد؛ متاسفانه شاهد می باشیم، بعضی می گویند که این آیه ها باید کنار گذاشته شوند، در حالیکه اگر به فلسفه مقاومت از منظر دین دقت کنیم، می بینیم که در آن سلطه گری و کشورگشایی نیست، بلکه جبهه مقاومت برای تحقق کلمه الهی و تحقق نظام توحیدی و مقابله با خودکامگی و زر و زور و تزویر است.
رمضانی تصریح کرد: اگر مقاومت و نظریه مقاومت به درستی در جامعه تعریف می شد، مسلمان ها هیچ وقت مورد ستم قرار نمی گرفتند، با عزت زندگی می کردند و همواره در راس بودند.
وی افزود: در هر کشور اسلامی که مقاومت بود؛ عزت و سرافرازی برای مسلمانان بیشتر ظهور داشت، اما مسلمین با کنار گذاشتن مقاومت، گرفتار انحطاط در عرصه های متعدد شدند.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امام خمینی(ره) تاکید داشتند که اسلام برنامه حکومتداری دارد و کارآمدی این برنامه در عرصه مدرنیته، قابل تحقق است.
وی افزود: امام راحل(ره) از آغاز نهضت انقلاب اسلامی بر انقلاب تاکید داشتند و حوزه های علمیه باید از لحاظ فقهی، ابعاد مقاومت را مورد مطالعه قرار دهند.
وی در ادامه اظهار داشت: تلاش گیلانی ها همواره این بوده است که با ظلم مبارزه کنند، باید محورهای قیام میرزا کوچک جنگلی به لحاظ تاریخی برجسته شود؛ وی با کم ترین امکانات قیام خویش را شروع کرد و در مقابل ستمگران ایستاد.
وی اظهار داشت: میرزا کوچک جنگلی، مقاومت را در مقابل ظالمانی که به دنبال ذلیل، خوار و وابسته کردن ایران بودند، انجام داد؛ وی شخصیتی مردمی بود که نهضتی اسلامی داشت و به دنبال برپا کردن حکومت اسلامی بود و تجزیه طلب نبود.
رمضانی درباره علت های شکست نهضت جنگل اظهار داشت: فریب خوردن برخی از اصحاب میرزا، بی توجهی برخی خواص، ورود نفوذی ها به قیام جنگل همچون عامل های شکست نهضت جنگل بود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: میرزا کوچک جنگلی از الگوهای مقاومت است که باید مطالعه های بیشتری در مورد این شخصیت مبارز صورت بگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، همینطور از استان گیلان بعنوان یک استان فرهنگی نام برد و بیان نمود: متاسفانه این استان در طول چهار دهه اخیر، به زیرساخت های لازم دست پیدا نکرده است.
نشست «بازخوانی استکبارستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات کشور، برخی از فضلا و طلاب گیلانی، بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مسؤلان و نمایندگان گروههای مقاومت اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین «شیخ یونس استادسرایی رشتی» مشهور به «میرزا کوچک جنگلی» و ملقب به «سردار جنگل» در سال ۱۲۵۹ هجری خورشیدی در محله استادسرای شهر رشت (استان گیلان) متولد شد و علوم دینی را مدرسه های علمیه رشت و تهران فرا گرفت.
میرزا کوچک جنگلی، با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن، یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران را با هدف کسب استقلال، آزادی و سربلندی ایران ایجاد کرد.
وی بعد از چندین سال مبارزه و جنگ وگریز ضد نظام مستبد شاهنشاهی و ایادی بیگانه اش، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه های تالش در برف و بوران گرفتار شد و به شهادت رسید.
با شهادت میرزا کوچک جنگلی در ۱۱ آذر سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی سال ۱۳۴۰ هجری قمری) نهضت جنگل هم به نقطه آخر خود رسید./


منبع:

1400/09/28
12:06:20
5.0 / 5
660
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳