قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

نیمه اردیبهشت 1401 آخرین مهلت ارسال مقالات کنگره میرزای نائینی

نیمه اردیبهشت 1401 آخرین مهلت ارسال مقالات کنگره میرزای نائینی

به گزارش قائم دبیر شورای اجرائی کنگره بین المللی میرزای نائینی با اعلان اینکه تا حالا مقاله های خوبی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است اظهار داشت: مهلت ارسال چکیده مقاله ها تا نیمه اسفندماه سال جاری و اصل مقاله ها نیز نیمه اردیبهشت ماه 1401 می باشد.


حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی روز سه شنبه در اولین نشست خبری کنگره بین المللی میرزای نائینی در سالن جلسه های بنیاد فرهنگی امامت قم گفت: اولین ایده برگزاری این کنگره در سال ۹۶ بصورت خودجوش از طرف طلبه ها و فضلای نائینی عنوان شد.
همچنین اضافه کرد: این کنگره به تدریج منظم و منقح شد و در قالب فعلی قرار گرفت و جلسه شورای سیاست گذاری و شورای اجرائی آن نیز ترتیب یافت.
رفیعی در ادامه بیان داشت: کنگره دارای مجوز رسمی از حوزه علمیه، جامعه المصطفی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام موسوم به آی. اِس.. سی است و بصورت بین المللی و به زبان های فارسی و عربی در شهرهای مختلف قم، تهران، مشهد، اصفهان و نجف و کربلا و همین طور کوفه که مرکز اصلی فعالیت علمی آن فقیه عالیقدر بوده، انجام می شود.
رفیعی برگزاری ۱۰ نشست علمی پیش از این کنگره در داخل و خارج کشور را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: تا حالا پنج جلسه شورای اجرائی راجع این کنگره انجام شده، و مراکزی مختلف مانند مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم و نجف، حوزه علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، آستان قدس رضوی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، موسسه کتاب شناسی شیعه و موسسه آل بیت نیز در برگزاری مشارکت دارند.
وی با اعلان اینکه مقاله های خوبی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است تصریح کرد: مهلت ارسال چکیده مقاله ها تا نیمه اسفندماه سال جاری و اصل مقاله ها نیز تا نیمه اردیبهشت ماه می باشد.
وی اولین رکن این کنگره را شورای سیاست گذاری دانست و اظهار داشت: اعضای این شورای ۱۷ نفره به ریاست آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه این کار را دنبال خواهند کرد.
رفیعی از شناسایی و تهیه آثار آیت الله میرزای نائینی در زمینه فقه و مباحث دیگر آگاهی داد و اظهار داشت: برای تولید نرم افزار آثار این فقیه نیز برنامه ریزی می شود، و ارتباط با نهادها، مراکز و شخصیت های علمی و همین طور ملاقات با رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و علما در دستور کار قرار دارد.
وی همین طور میرزای نائینی را یک شخصیت بین المللی و متعلق به همه دنیا توصیف کرد و اظهار داشت: هرچند این شخصیت تحصیل کرده حوزه علمیه اصفهان و سامرا و نجف است، ولی دیدگاه های علمی، سیاسی، فقهی و اصولی او فراگیرتر از این حوزه ها است.
دبیر کمیته های علمی این کنگره نیز طی سخنانی با اشاره به بخش های مختلف آن اشاره کرد: این کنگره شامل کمیته های فقه و اصول، قرآن و حدیث، اندیشه سیاسی و سیره و زندگینامه است.
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست اظهار داشت: مرحوم نائینی بر قله اصول ایستاده و نظریه پرداز، موسس و صاحب مکتب است.
در ادامه با اشاره به گردآوری آثار این فقیه در ۲۵ جلد تحت عنوان موسوعه میرزای نایینی اشاره کرد: این مجموعه شامل آثار چاپ شده و همین طور چاپ نشده است، چونکه میرزای نائینی آثاری دارد که تا حالا نزد ورثه های وی بوده است.
علیدوست با اشاره به چاپ بیش از پنج کتاب از آنچه که در کنگره و پیرا کنگره مطرح می شود اظهار داشت: این آثار مقرر است در ساحت های اصول، تفسیر، آیات الاحکام، فلسفه های مضاف حتی زندگینامه و اخلاق او که می تواند اسوه و الگو باشد، انتشار یابد.
همچنین افزود: علاوه بر این آثار، کتاب مجموعه مقاله های که در کنگره ارائه خواهد شد، نیز بعنوان خروجی کنگره مطرح می باشد.
دبیرکل کنگره میرزای نائینی نیز زمان برگزاری این کنگره را در نیمه دوم ۱۴۰۱ و همزمان با یکصدمین سالگرد مهاجرت این شخصیت به قم دانست و اظهار داشت: مکان این کنگره قدر مسلم در قم و نجف است ولی امکان دارد، در زمینه های علمیه دیگر ایران و عراق نیز باشد.
حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال اضافه کرد: علاوه بر نشست عمده در زمینه علمیه قم و نجف، نشست های مختلفی هم بعنوان پیش نشست در زمینه های مختلف درحال پیش بینی است که بمحض مسجل شدن، بوسیله دبیرخانه کنگره اطلاع رسانی خواهد شد.
محمد حسین غروی نائینی مشهور به میرزای نائینی از فقیهان و اصولیان شیعه قرن چهاردهم و از علمای طرفدار نهضت مشروطه و شاگردان میرزای شیرازی و آخوند خراسانی است و بعد از محمد تقی شیرازی عهده‎ دار مرجعیت شیعه شد، شهرت علمی او بیشتر به خاطر اصول فقه و نگارش کتاب مشهور تنبیه الامه و تنزیه المله در دفاع از مشروطه و نفی استبداد از منظر تفکر شیعی است./



منبع:

1400/10/09
13:36:58
5.0 / 5
629
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳