قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
در همایش انقلاب اسلامی افق آینده مطرح شد:

ایجاد اندیشه تمدن نوین اسلامی وظیفه نخبگان و عالمان جامعه است

ایجاد اندیشه تمدن نوین اسلامی وظیفه نخبگان و عالمان جامعه است

دبیر علمی همایش «ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» پیامبران الهی را تمدن سازان بشر عنوان نمود و اظهار داشت: تمدن مسلمانان با انقلاب اسلامی تجدید حیات پیدا کرد و الان وظیفه نخبگان و عالمان جامعه است تا اندیشه تمدن نوین اسلامی را پیگیری و اجرایی کنند.


به گزارش قائم به نقل از خبرگزاری ایرنا، برپایه اعلام مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین رجبی دوانی، دبیر علمی این همایش روز چهارشنبه در سخنانی اظهار داشت: تمدن باآنکه از منظر دانشمندانی که در این خصوص اظهارنظر کرده اند با یک نگاه مادی نگریسته می شود و دستاورد ذوق و شعور بشر است اما اساساً پیامبران الهی تمدن سازان بشر بودند.
وی ضمن اشاره به این که تمدن، رابطه مستقیمی با قدرت و حاکمیت دارد اضافه کرد: هرچند تمدن سازی وظیفه انبیا نبوده و وظیفه اصلی ایشان هدایت بشر برای رسیدن به کمال بوده است اما انبیایی که قدرت و حکومت داشتند مانند حضرت موسی (ع) در عرصه تمدن سازی موفق تر بوده اند.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) هم در جامعه عربی که از فرهنگ و تمدن به دور بود، توانست تمدن نوینی بر پا کند، افزود: برای شکل گیری تمدن، وجود امنیت لازم است و معمولاً تمدن های قدیمی و کهن جهان در مناطق خوش آب و هوا و حاصلخیز ایجاد می شدند اما اسلام در منطقه ای ظهور پیدا کرد که به لحاظ امنیتی و شرایط آب و هوایی وضعیت مناسبی نداشت.
دبیر علمی همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده خاطرنشان کرد: مؤلفه های اسلام برای ایجاد و توسعه تمدن با نظریات عرضه شده از جانب اندیشمندان غربی متفاوت می باشد. اسلام تحول بزرگی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، سبک زندگی و... بوجود آورده و در تمامی این حوزه ها حرف برای گفتن دارد.
وی رحلت پیامبر(ص) و انحرافی که در اسلام رخ داد را عامل وارد شدن ضربه های جبران ناپذیر به اسلام و تمدن نوپای اسلامی دانست و اظهار داشت: بعد از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) با وجود این که قدرت به دست نااهلان افتاد، به علت وجود بن مایه های عمیق از زمان پیامبر(ص)، تمدن عظیم اسلامی در سده های بعدی بوجود آمده و تمدن مسلمانان تا قرن ها بزرگ ترین تمدن عالم بود.
رجبی دوانی بیان نمود: در دوران کوتاه حکومت حضرت امیر (ع) هم با وجود این که فتنه های فراوانی در عالم اسلام و در مقابل حکومت ایشان رخ داد، اما آن حضرت از تمامی فرصت های به دست آمده استفاده و کوشش کرد تا راه پیامبر (ص) را در حوزه تمدنی اسلام ادامه دهد.
وی تاکیدکرد: آن تمدنی که در عالم اسلام شکل گرفت، در واقع تمدن مسلمانان بود نه تمدن اسلام؛ چون که گاها حوزه های مختلف این تمدن در دوران حکومت هایی همچون عباسی و... با تفکرات دیگر تمدن ها مخلوط شد. البته در نهایت تمدن بزرگ مسلمانان در جهان شکل گرفت و تا قرن ها در جهان حرف اول را می زد.
رجبی دوانی ضمن اشاره به این که بعد از دوران رنسانس که جهان غرب سیطره عجیبی بر جهان پیدا کرد، تمدن مسلمانان هم تا زمان وقوع انقلاب اسلامی رو به افول نهاد خاطرنشان کرد: تمدن مسلمانان با انقلاب اسلامی تجدید حیات پیدا کرده و به قدرت رسید.
وی با اشاره به اینکه دشمنی هایی که با انقلاب اسلامی می شود همگی از روی حساب و کتاب است و غربی ها می دانند درصورتیکه انقلاب اسلامی را به حال خود بگذارند، تمدن خیره کننده ای خواهد ساخت تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب که خود از اندیشمندان و فرهیختگان و عالمان هستند، اندیشه تمدن نوین اسلامی را مطرح نمودند و امروز این وظیفه نخبگان و عالمان جامعه است تا این تفکر را پیگیری و اجرایی کنند.
رجبی دوانی اضافه کرد: رسیدن به تمدن نوین اسلامی نه تنها دور از دسترس نیست بلکه می تواند با حرکت جهشی محقق شود. بر این اساس دانشگاه جامع امام حسین(ع) بعنوان مرکز علمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این افتخار را دارد که با وجود اساتید و دانشمندان عالم خود گام در راه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی نهاده و برنامه های فراوانی اجرایی کرده که یکی از این برنامه ها، برگزاری همایش ملی انقلاب اسلامی در افق تمدنی آینده است.
وی خاطرنشان کرد: برای این همایش، ۹ کارگروه تخصصی و ۳۸ پیش نشست برگزار گردید. امروز هم مراسم اختتامیه این همایش درحال برگزاری است که امیدواریم با توفیق الهی به اهداف مدنظر خود در این حوزه رسیده باشیم.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد، اظهار نمود: ۴۷ مقاله از کل این مقالات بعنوان مقالات پذیرفته شده در همایش مد نظر قرار گرفت که چکیده این مقالات در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
​در ادامه این همایش سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را نقطه عطفی در تاریخ ایران و جهان عنوان نمود که برای مقابله با آن همه نظام های دنیا هم نظر بوده و هستند خاطرنشان کرد: امام راحل نظریه انقلاب های دنیا را بر هم زدند.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی علیرغم تحریم ها و تهدیدها توانست جبهه مقاومت را شکل دهد و مبتنی بر آن هیمنه استکبار جهانی را بشکند، اظهار داشت: استمرار این حرکت متعالی نیازمند کشف استعدادهای انقلاب اسلامی است و مقام معظم رهبری با عنایت به تمامی این شرایط به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پرداختند که یکی از مهم ترین اسناد پس از انقلاب اسلامی است.
به گفته حسنی آهنگر، میتوان نداشتن نقشه جامع تمدنی مبتنی بر نقشه امامین جمهوری اسلامی، عوامل بیرونی در تهاجم فرهنگی و کم کاری های بعضی از مسؤلان را منشأ حقیقت های تلخ جامعه امروز دانست.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) ضمن اشاره به آیه ۷ سوره مبارکه محمد تصریح کرد: طرفداران حق بر طبق وعده الهی پیروز نهایی هستند.
حسنی آهنگر، ریشه تمام مشکلات کشور را فرهنگی دانست و اظهار نمود: متأسفانه نظام فرهنگی کشور وارداتی است بنابراین در همین ارتباط بود که در ابتدای انقلاب اسلامی حضرت امام به پرورش انسان های تراز تمدنی تاکید داشتند.
وی همینطور به عرضه راهکاری برای حل مشکلات امروز کشور پرداخت و اظهار داشت: باید شبکه پاسخ دهی به مسائل و مشکلات امروز را شکل داد بنابراین در فضا و شرایط امروز نیازمند حرکت های جهادی و انقلابی هستیم.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در انتها ضمن تشکر از تمامی افرادی که برای برگزاری این همایش تلاش کردند، اظهار نمود: دانشگاه جامع امام حسین(ع) با هویتی اسلامی و ولایی در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این همایش را با کمک پژوهشگاه شهید صدر در جهت گفتمان سازی برگزار کرد.
در ادامه این آیین گفت وگوی علمی با سخنرانی سجاد صفار هرندی، مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، میلاد دخانچی، نویسنده، منتقد سینما، برنامه ساز و مجری صدا وسیما و عطاءالله بیگدلی، دانش آموخته دکتری حقوق از دانشگاه امام صادق (ع) برپا شد که هر کدام از ایشان به بیان دیدگاه های خود در ارتباط با لزوم تغییر نگاه ها برای برقراری تمدن اسلامی ایرانی پرداختند.
ظهور انقلاب اسلامی و ایجاد چالش تمدنی با آمریکا
در ادامه این مراسم، اصغر طاهرزاده، مدرس دانشگاه هم طی سخنانی در ارتباط با انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده اظهار نمود: با ظهور انقلاب اسلامی یک چالش تمدنی با آمریکا به وجود آمد. امام راحل به ما سفارش کردند که مسلمانان باید به یکی از قدرت های جریان امروز تبدیل شوند.
وی اظهار داشت: جهان کنونی اراده معطوف به قدرت دارد که بنابر سفارش حضرت امام(ره) ما باید با حضور قدسی این اراده معطوف به قدرت را به اراده معطوف به خداوند تبدیل نماییم.
طاهرزاده اضافه کرد: فرهنگ مدرنیته تلاش دارد تمامی عناصر انسانی را با نگاهی خود، مفهوم نکند ولی در دل توسعه یافتگی و حضور روح ایمان، به حاشیه رفت، ما در مواجه با این نحوه تمدن چه جایگاهی باید داشته باشیم؟
این مدرس دانشگاه افرود: انقلاب اسلامی یک نوع حضور تاریخی در مقابله با غربی است که فرهنگی غیر خویش را بر نمی تابد. حضرت امام در صحیفه خود نوشتند: «مسلمانان جهان و محرومین سراسر گیتی از این برزخ بی انتهایی که انقلاب اسلامی ما برای همه جهانخواران آفریده است، احساس غرور و آزادی کنند و آوای آزادی و آزادگی را در حیات و سرنوشت خویش سر دهند و بر زخمهای خود مرهم گذارند که دوران بن بست و ناامیدی و تنفس در منطقه کفر به سر آمده است و گلستان ملتها رخ نموده است».
وی تصریح کرد: تقابل انقلاب اسلامی با جهان غرب، مانند تقابلی که کشورهای چین و روسیه با غرب دارند نیست، بلکه این تقابل در سطح فرهنگ و حقیقت است که با جرأت معنا پیدا می کند.
طاهرزاده با طرح این پرسش که "آیا این فرهنگ و تمدن، پشتوانه عمیق و دقیق ندارد؟" اظهار داشت: برای پاسخ به این سؤال باید به سخنان امام در جواب به سوال محمد حسنین هیکل، درباره علل شکل گیری انقلاب اسلامی رجوع کرد. امام در مقابل سوال هیکل که پرسیده بود چه شخصیت یا شخصیت هایی در تاریخ اسلامی یا‏‎ ‎‏غیر اسلامی غیر از رسول اکرم (ص) و امام علی (ع) شما را تحت تاثیر قرار داده و روی شما مؤثر‏‎ ‎‏بوده است؟ و چه کتاب هایی به جز قرآن در شما اثر گذاشته است؟ فرمودند: «کتاب های زیادی‏‎ ‎‏داریم؛ شاید بتوان گفت در فلسفه: ملاصدرا، از کتب اخبار: کافی، از فقه: جواهر. علوم‏‎ ‎‏اسلامی ما خیلی غنی هستند».
وی اضافه کرد: فلسفه صدرایی همه آن چیزی که بشر می خواهد، در خود به غایت دارد. بهترین دلیلی که برای ایجاد تمدن وجود دارد، این است که عده ای متوجه می شوند جان دادن در راه این تمدن ارزش دارد. ما با انقلاب اسلامی در تاریخ دیگری وارد می شویم، چون هدف انقلاب اسلامی این است که می خواهد انسان دیگری را به صحنه بیاورد.
این استاد دانشگاه افزود: به قول فیلسوفان پست مدرن، تمدن غربی هرچه می خواهد جهان مدرن را حفظ کند نمی تواند، چون با پوچ گرایی مواجه خواهد شد. باید به تاریخ دیگری فکر کرد که این تاریخ می تواند چشم انداز دیگری برای بشر به ارمغان آورد که انقلاب اسلامی این چشم انداز را به وجود آورد.
طاهرزاده ضمن اشاره به اینکه: استراتژیست های جهان مدرن می گویند ما نمی توانیم هیچ آینده ای برای خود متصور شویم، اما صدرا می گوید انسانی که می خواهد آینده را رقم بزند، انسانی است که متوجه هویت عین الربطی خود شود اظهار داشت: دکارت، هست انسانی را دنبال کرده و صدرا، هست انسانی را در توجه به معبود مفهوم می کند.
​وی اضافه کرد: بحث این است که خداوند، حقیقت هر مخلوقی است. وقتی متوجه می شود که معنای زندگی انسان، فراتر از رسیدن به معنای زندگی کردن است، خطرهای بسیاری کرده و از خطراتی که در بستر توحید به وجود می آید، نمی هراسد.
طاهرزاده با اشاره به اینکه "انقلاب اسلامی، تاریخی را در پیش روی ما می گذارد که متوجه می شویم انسان جدیدی هستیم" تصریح کرد: اساسا حضور در افق تمدنی انقلاب اسلامی، ارزش خطر کردن دارد. تمدن نوین انقلاب اسلامی، عهدی است که انسان با خود بسته و ما در انقلاب اسلامی به عهد تاریخی که با آن بسته ایم، وفادار می مانیم.
وی افزود: حال این سؤال مطرح می شود که آیا میتوان با تمدن غربی به عهدی که انسان با خدا بسته است، وفادار ماند؟ پاسخ منفی است؛ چونکه مسلما اگر عهدی نسبت به امری نداشته باشیم، نمی توانیم انتظار ماندگاری داشته باشیم. ما در بعضی از مراحل انقلاب اسلامی با گسست مواجه شدیم ولی رشته ارتباطات انقلاب با گذشته قطع نشده و از آینده هم منفصل نخواهد شد.
بنابر این گزارش، همینطور حسین کچوئیان، محقق و مدرس دانشگاه در اختتامیه همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده در ارتباط با مبحث «نسبت انقلاب اسلامی با افق تمدنی آینده» اظهار داشت: مدتی است که مفهوم تمدن نوین اسلامی در گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شده و به یک معنا، جانشین مفهوم صدور انقلاب شده است. این مساله به خودی خود تحول مهمی است و مشخص خواهد نمود اگر به آن اعتقاد داشته و ملزم به آن هستیم، بطور قطع نحوه رفتار و عمل ما به یک شکل نخواهد بود.
وی اضافه کرد: البته در این حوزه سؤالات زیادی مطرح می شود که برای مثال میتوان این گونه بیان کرد انقلاب اسلامی چه ارتباطی با تمدن دارد و یا این که اگر ارتباطی وجود دارد، آیا انقلاب اسلامی ظرفیت ها و الزامات تمدن سازی را دارد یا خیر؟
کچوئیان در ارتباط با مفهوم انقلاب خاطرنشان کرد: هر رویدادی را نمی توان انقلاب نامید که بتواند در نهایت منجر به ایجاد تمدن شود. در عمیق ترین معنا از انقلاب، این گونه مطرح می شود که انقلاب به معنای تغییرات ساختاری در جامعه مانند جابجایی طبقات و... است که البته این معنا در ارتباط با مفهوم تمدن سازی انقلاب اسلامی مد نظر ما نیست.
این محقق و مدرس دانشگاه با این توضیح که "هر نظام اجتماعی به لحاظ ساختاری دارای لایه های مختلفی از مفاهیم است که این نظام اجتماعی را شکل می دهد و هر نظم اجتماعی هم در پایین ترین سطح از روابط اجتماعی، ارزش های بنیادینی دارد که موجبات دوام و قوام این نظم را فراهم می کند" اضافه کرد: در نظام های اجتماعی ارزش های غایی مطلقی هستند که از آنها سؤال نمی گردد و تمام سیستم های اجتماعی اساسی که دارند، اگر نداشته باشند، هیچ نظمی استقرار پیدا نمی کند.
کچوئیان افزود: اگر سیستم اجتماعی ارزش غایی نداشته باشد، هیچ بنیان و نظمی به پا نخواهد شد. انقلابات در معنای عمیق خود تحولاتی هستند که در آنها ارزش های غایی سیستم های اجتماعی جابه جا می شوند که در این معنا تمامی دعوت های انبیا(ع) به معنای واقعی نوعی انقلاب هستند.
وی با اشاره به اینکه عمیق ترین انقلاب، انقلابی است که ارزش های بنیادین یک جامعه را تغییر می دهند، خاطرنشان کرد: تعاریف زیادی در ارتباط با مفهوم تمدن وجود دارد ولی آن چیزی که مهم می باشد، این است که تمدن، نوعی شکل بندی اجتماعی است که گستردگی نهایت را در حیات اجتماعی انسان دارد. عمده مساله هم این است که تمدن ها اساس شکل گیری زندگی تازه در یک گستره وسیع هستند.
این محقق و مدرس دانشگاه در انتها با اشاره به اینکه "تمدن منطق مستقلی دارد که جمع کثیری از انسان ها را بر مبنای ارزش های اجتماعی نظم داده و به پیش می برد" خاطرنشان کرد: هدف تمدن های مختلف از منظر بعضی از اندیشمندان، تحقق کردن نیاز انسان ها است.
​آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه هم در بخش پایانی این مراسم به تبیین جامعه آرمانی پرداخت و اظهار داشت: انبیای الهی، آینده مطلوب را که بر مبنای الوهیت بنا می شود، ترسیم کردند که این آینده مبتنی بر ولایت و محبت و سرپرستی و اخوت و ایثار شکل گرفته است.
وب ضمن اشاره به جامعه آرمانی مدنظر قرآن کریم اضافه کرد: حزب الله تعبیری قرآنی در اشاره به پیروان دین حق و گروه متشکل منسوب به خدا، در مقابل حزب الشیطان است که خداوند متعال در آیه ۵۶ سوره مبارکه مائده از این حزب به لشکر، اولیا، شیعه و یاران خدا تعبیر کرده است. بنابراین افرادی که به این مقام بزرگ الهی دست پیدا می کنند، دائماً درحال برگزاری نماز و دادن زکات هستند.
آیت الله میرباقری خاطرنشان کرد: ما هم برای رسیدن به تمدن اسلامی مدنظر مقام معظم رهبری باید به مقام حزب الله و امت خداوند شدن گام برداریم و برای نیل به این هدف باید تلاش نماییم که روابط اجتماعی ما بر مدار محبت و ایثار شکل بگیرد و ایمان به خدا را تبدیل به یک رابطه اجتماعی تمدن ساز نماییم.
بر اساس این گزارش در انتها آیین اختتامیه همایش انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده از مقالات برگزیده تجلیل شد.
همایش انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده به همت دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با همکاری مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و سایر ارگانها و دستگاه ها برگزار شد.

1400/12/06
13:03:37
5.0 / 5
505
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , امنیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴