قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم در جشنواره فیلم اشراق

صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم در جشنواره فیلم اشراق

رئیس اداره کل هنرهای تصویری دفتر تبلیغات اسلامی قم از اختصاص بخشی ویژه به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم در جشنواره فیلم حوزه (اشراق) اطلاع داد.


به گزارش قائم به نقل از ایرنا حنظله تاج الدینی روز چهارشنبه در نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) اظهار داشت: با عنایت به یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم توسط آیت الله عبدالکریم حائری یزدی بخش ویژه یکصدمین سال را در نظر گرفته ایم و یک روز کامل مستندهایی در این حوزه پخش خواهد شد. مستند راه و رسم منزل ها با مبحث وحدت حوزه و دانشگاه هم در همین راستا پخش خواهد شد.
وی اضافه کرد: در پنجمین جشنواره اشراق برنامه هایی به بزرگداشت فیلمسازان حوزوی اختصاص دارد و برای نخستین بار سعی کردیم تا نمایندگان مراجع تقلید را پای کار بیاوریم که تابحال یک نفر اعلام آمادگی کرده است.
کارگردان مستند سینمایی دستمال سرخ ها اظهار داشت: جشنواره فیلم اشراق به علت شیوع کرونا از سال ۹۸ تابحال برگزار نشده و این جشنواره تنها جشنواره رسمی حوزه علمیه است که برگزار کننده آن دفتر تبلیغات اسلامی قم است. این جشنواره رویکرد جدیدی در سال آینده خواهد داشت. البته تاریخچه دفتر تبلیغات اسلامی یکی از موضوع هایی است که در این جشنواره به آن می پردازیم و این دفتر نخستین و رسمی ترین نهاد پس از انقلاب است. چون در ۱۹ اردیبهشت ۵۸ به دستور حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد و از همان زمان روحانیت و طلاب تولیداتی در زمینه هنر بخصوص فیلم داشتند.
تاج الدینی افزود: پس از استقرار دولت سیزدهم هیاهوهای رسانه ای به اوج رسیده و جشنواره اشراق می تواند یک پایگاهی برای گردآمدن فیلمسازان باشد و تولیدات الگویی را به علاقه مندان معرفی نماید و در واقع یک وفاق ملی را برای نیروهای متعهد و حتی کسانی که انگیزه ملی دارند، ایجاد نماید.
این مستندساز با بیان اینکه مبحث جشنواره آزاد است، عنوان کرد: البته محورهای جشنواره اشراق در خرداد سال آینده طی فراخوانی اعلام خواهد شد و یکی از خصوصیت های این جشنواره برگزاری آن در پنج استان است. البته دبیرخانه رسمی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی تهران خواهد بود.


جشنواره ای برای نهادینه کردن ارزش های دینی
تقی جلالی مسئول فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی تهران اظهار داشت: جشنواره با هدف ارتقاء نهادینه کردن ارزش های دینی و دانش افزایی از راه زبان پویای هنر و ایجاد بستر برای جریان سازی گفتمان تبلیغ دینی در عرصه رسانه و در سال آینده با نگاهی جدید در استانهای خراسان رضوی (مشهد)، اصفهان (شهر اصفهان)، خوزستان (اهواز)، سیستان و بلوچستان (ایرانشهر)، قم و تهران با محوریت شعب دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار می شود.
وی اضافه کرد: مهلت ارسال آثار حدودا آبان سال آینده خواهد بود و طی یک ماه داوری صورت می گیرد و مراسم اختتامیه در آذر ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می شود و تمام علاقه مندان به هنر هفتم می توانند در این جشنواره شرکت نمایند.
جلالی درباره نتایج جشنواره های قبلی اشراق اظهار داشت: در دهه های ۷۰ و ۸۰ مقداری فضای سینما و فیلمسازی در ایران کمرنگ شد و جشنواره اشراق از سال ۹۲ افتتاح شد و طلبه هایی را در این حوزه فعال شدند و شاهد فیلمهای آنان هستیم بگونه ای که نقد و تحلیل هایی که امروز در بین طلبه ها می بینیم، بسیار فعال تر از گذشته است.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد یک بستر برای رقابت دانست و اظهار داشت: جشنواره اشراق با هدف تبلیغ مفاهیم اسلامی برگزار می گردد و ما باید زبان گویا در حوزه علوم اسلامی باشیم. بنابر این وقتی چنین جشنواره ای از سوی حوزه علمیه برگزار می شود، بستری برای طلبه ها ایجاد خواهد شد.
جلالی از جشنواره عمار بعنوان یک جشنواره مردمی یاد کرد که با ایجاد بستر برای کشف استعدادهایی صورت گرفته که از ظرفیت ها و امکانات قدرت و ثروت به دور هستند و جشنواره اشراق هم در همین راستاست. البته یکی از علل اینکه در جشنواره های قبلی اشراق آثار کمتری دیده می شد، تمرکز آن در یک شهر بود و در استان ها برگزار نمی شد در حالیکه جشنواره عمار فیلم هایی را در تمام استان ها و حتی مساجد روستاها پخش می کند و ما هم بنا داریم در بعضی استان ها این فیلمها را پخش نماییم. همینطور تلاش می نماییم تا جشنواره اشراق به جای دوسالانه در هر سال برگزار گردد.


منبع:

1400/12/18
23:20:05
5.0 / 5
480
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴