قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
برنامه های رمضانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشریح شد:

برگزاری ۲۴ برنامه فرهنگی با ۴۶۰ اجرا در روزهای ماه مبارک رمضان

برگزاری ۲۴ برنامه فرهنگی با ۴۶۰ اجرا در روزهای ماه مبارک رمضان

به گزارش قائم معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن اشاره به برگزاری ویژه برنامه های این سازمان به مناسبت ماه مبارک رمضان با عنوان «برآستان جانان» با همکاری رادیو قرآن، اظهار داشت: سال جاری ۲۴ عنوان برنامه فرهنگی هنری در ۴۶۰ اجرا تدارک دیده شده که اجرای پویش «با رهروان سحر» همچون آنهاست.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری تشریح برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ویژه ماه مبارک رمضان روز سه شنبه(۱۶ فروردین) با حضور سیدعلیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی، امیرحسین سمیعی معاون هنری این سازمان و منصور قصری زاده مدیر رادیو قرآن و تعدادی از مسؤلان در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این جلسه اظهارداشت: سال جاری مجموعه برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت ماه مبارک رمضان با عنوان برآستان جانان با شعار رمضان، جشن بندگی و صبر با مشارکت رادیو سراسری قرآن برگزار می گردد و امیدواریم به واسطه این مشارکت و همدلی برنامه ها از اثربخشی بیشتری برخوردار باشد.
فاطمیان پور، افزایش ارتباط با خدا در میان مردم شهر تهران، ترویج فضیلت اخلاقی صبر در میان مردم و ایجاد فضای جشن و شادی به مناسبت ماه رمضان در شهر را از نگاههای برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ماه مبارک رمضان عنوان نمود و اظهار داشت: سال جاری ۲۴ عنوان برنامه فرهنگی هنری در ۴۶۰ اجرا تدارک دیده شده است.
وی اضافه کرد: مراکز فرهنگی هنری مناطق ۲۲گانه در شرایط انتشار کرونا محصولات متنوع فرهنگی هنری را در فضای مجازی تولید کردند که در ماه رمضان هم برپایه نگاههای سازمان، ۳۶ فرهنگسرا بیشتر از یکصد اثر را در فضای مجازی تولید خواهند کرد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان نمود: اجرای پویش قرآن بخوانید، جایزه بگیرید ویژه کودکان و نوجوانان با مشارکت برنامه صد رادیو قرآن به صورت مجازی در سطح مناطق و به صورت حضوری در میدان امام حسین(ع)، بوستان خیام منطقه ۱۳، میدان ابن سینا منطقه ۱۹، بلوار شهدای گمنام منطقه ۱۷، میدان بریانک منطقه ۱۰، فرهنگسرای اشراق منطقه چهار و میدان چیذر منطقه یک، سحرخیزان کوچک برگزاری جشن ویژه دخترها و پسرهای روزه اولی در شب میلاد امام حسن(ع) همراه با اهدای هدیه یادبود و برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی هنری به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳، بازی محیطی راز ویژه نوجوانان و جوانان به همت فرهنگسرای خاوران همچون برنامه های این سازمان است.
فاطمیان پور، پویش هفت سالگی با هدف آموزش نماز به گروه سنی هفت تا ۱۰ سال به دبیری فرهنگسرای اخلاق، برگزاری مسابقه رازهای آسمانی به صورت مجازی با مبحث مفاهیم قرآن کریم از ۱۴ رمضان به مدت ۱۴ روز به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه چهار، ویژه برنامه شکیبا اجرای نمایش خیابانی با مبحث صبر در میدان امام حسین(ع)، دریاچه شهدای خلیج فارس، فرهنگسرای خاوران، متروی ایستگاه حضرت ولیعصر(عج) و باغ موزه قصر از افطار تا سحر همراه با توزیع محصول داستان های مصور شکیبا بین مخاطبان به همت فرهنگسرای فردوس را از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه رمضان عنوان نمود.
وی ضمن اشاره به پویش با رهروان سحر توسط فرهنگسرای امید اظهارداشت: در این پویش فرهنگسراهای سازمان از خانواده های علاقه مند دعوت می کنند تا در حیاط مجتمع های مسکونی و منازل سفره سحری برای نیروهای شب کار(نیروهای اورژانس، نیروی انتظامی و نیروهای خدماتی شهرداری) برپا کنند که سالهای گذشته این پویش با استقبال خیلی از سوی شهروندان مواجه گردید.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن اشاره به برگزاری شب شعر مادر امت و مرثیه خوانی به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س) در مسجد این حضرت در منطقه هفت اظهار داشت: مراسم آئینی ضیافت الحسین؛ مجلس قرائت قرآن و برگزاری سفره افطاری ساده با مشارکت گروههای جهادی و مردمی در میدان امام حسین(ع) برگزار می شود، همینطور به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س)، ولادت امام حسن(ع)، شبهای قدر و شهادت حضرت علی(ع) مراسم ویژه ای در این میدان پیشبینی شده است.
فاطمیان پور اضافه کرد: همایش عمری با قرآن تجلیل از پنج پیشکسوت قرآنی در روزهای ولادت امام حسن(ع) به همت فرهنگسرای قرآن، راه اندازی سامانه ندای قرآن؛ تلفن گویای ۱۴۴۰ برای عرضه خدمات قرآنی از قبیل ترتیل، ترجمه، قرائت، و تفسیر، برگزاری ششمین دوره مسابقات قرآنی سراج ویژه جلسات قرآنی محلات شهر تهران در رشته های قرائت و حفظ قرآن کریم، کارگاه آموزشی هنر تلاوت، دوره آموزشی تربیت دینی، تنفس بامداد برگزاری کرسی های تلاوت قرآن در مساجد شهر تهران از برنامه های فرهنگسرای قرآن در ماه رمضان است، همینطور کرسی تلاوت قرآن کریم و اقامه اذان توسط نوجوانان در ایستگاه های مترو امام خمینی(ره)، تئاتر شهر و دروازه دولت برگزار می گردد.
وی بیان نمود: تولید کلیپ فازمتر مدیا تولید ویدئوکلیپ فازمتر مدیا با مبحث صبر کردن و انتشار آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تولید محصول کتاب همراه با مبحث صبر و پادکست آبی عمیق با مبحث دعای هر روز ماه رمضان و مناسبت های ماه از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی شهرداری تهران در ماه رمضان است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهارداشت: وبینار فلسطین آزاد می شود به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه یک با مبحث آزادسازی قدس شریف، دستاوردهای محور مقاومت و... از روز جهانی قدس نهم اردیبهشت تا روز نکبت ۲۴ اردیبهشت به صورت مجازی و میدانی با حضور اندیشمندان و کارشناسان داخلی و بین المللی به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه یک، نمایشگاه فرهنگسرای قدس؛ برگزاری چهار ایستگاه در راه راهپیمایی روز قدس همراه با توزیع محصولات فرهنگی برای گروههای مختلف با شعار القدس هی المحور به همت مدیریت های فرهنگی ۱۰، ۱۱ و ۱۷ از برنامه های این سازمان به مناسبت روز قدس است.
فاطمیان پور اظهار داشت: محصول فرهنگی عیدانه به مناسبت عید فطر تولید و در محل اقامه نماز به همت مدیریت های فرهنگی ۶ و هفت بین کودکان و نوجوانان توزیع می شود.
تولید و انتشار موسیقی «پیشواز»
قطعه معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این جلسه با بیان برنامه های این معاونت در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: کارگاه کاتبان وحی بعد از شبهای قدر برگزار می شود، در این کارگاه یکی از استادان برجسته نقاشی خط به همراه هنرجویان یک آیه قرآنی را به تصویر می کشند، بعد این آثار در باغ موزه هنر ایرانی به معرض نمایش گذاشته می شود.
سمیعی اضافه کرد: در جهت زیست مومنانه و برای عرضه خدمات به روزه داران در ماه مبارک رمضان سه مرکز منتخب ؛ باغ موزه هنر ایرانی، باغ موزه قصر و موزه هنرهای دینی امام علی(ع) از ساعت ۱۸ تا یک نیمه شب باز است و علاقه مندان امکان بازدید دارند.



وی اظهارداشت: در حوزه آفرینش های ادبی، به مناسبت گرامیداشت روز قدس، دومین شب شعر بین المللی قدس با همکاری دفتر شعر مقاومت سازمان با مبحث مقاومت از فلسطین تا یمن با حضور شاعرانی از ۶ تا هشت کشور همچون ایران، یمن، فلسطین، عراق، پاکستان، افغانستان، سوریه، آذربایجان به زبان های فارسی، عربی، اردو، آذری برگزار می گردد و گروه سرود بین المللی از قم که اولین بار در سال ۱۳۹۷ در فرهنگسرای انقلاب به اجرایبرنامه پرداخت هم اجرا می شود، مسابقه ای با مبحث حضرت خدیجه(س) در چارچوب داستان کوتاه و تصویرگری در گروه سنی کودک برگزار می شود، فراخوان این مسابقه در سالروز وفات این حضرت منتشر و اختتامیه آن در سالروز ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) برگزار می گردد.
سمیعی اظهار داشت: تولید و انتشار قطعه های موسیقی پیشواز به مناسبت استقبال از ماه رمضان و القدس هی المحور به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی به مناسبت روز قدس و انتشار آنها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را از دیگر برنامه های معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه رمضان عنوان نمود.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: پردیس های سینمایی این سازمان در ماه رمضان از سانس ۱۶ تا ۲۳: ۵۰ فعالیت دارند و مجموعه باغ کتاب هم از ساعت ۹ تا ۲۱ میزبان علاقه مندان است.
برگزاری جشنواره صد در رادیو قرآن
مدیر رادیو قرآن هم در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه اظهارداشت: مهم ترین و شاید اصلی ترین مشکلی که در همه فعالیتهای کرداری، رفتاری و کنش های اجتماعی در جامعه احساس می نماییم ریشه در این دارد که ما نتوانستیم آنچنان که باید و شاید از فرهنگ قرآن استفاده نماییم، هدف ما این است که تلاش نماییم قرآن را آنچنان که هست، به صورت ناب معرفی نماییم و تلاش نماییم خودمان در حد وسعمان به آن عمل نماییم.
قصری زاده ضمن اشاره به همکاری رادیو قرآن با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اجرای برنامه های ماه مبارک رمضان اظهار داشت: رسالت رادیو قرآن، فرهنگسازی قرآن است و اگر قرار باشد در داخل استودیو برنامه هایی را به صورت یک سویه اجرا نماییم، بطور قطع تاثیرات ارزشمندی در جامعه نخواهد داشت و در صورتیکه ما در بین مردم باشیم یا مردم در بین ما باشند و این ارتباط دو سویه باشد، به اهداف خود دست خواهیم یافت که چنین شرایطی در همکاری با سازمان فرهنگی هنری مهیا شده است.
وی بیان نمود: برای فرهنگسازی قرآنی و آوردن آن در بطن جامعه، تصمیم گرفتیم که اکثریت مردم با قرآن انس بیشتری پیدا کنند، مقدمه انس با قرآن، قرائت آن است، در این راستا جشنواره صد را تدوین کردیم؛ فرکانس رادیو قرآن هم عدد صد است و در جهت افزایش توجهات، معیار و شاخصی برای برنامه های این شبکه قرار گرفت.
مدیر رادیو قرآن اظهارداشت: در جهت هم افزایی و مشارکت با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جشنواره صد در کنار برنامه برآستان جانان این سازمان برگزار می شود، سال قبل زمان برنامه صد حدود یک ساعت و نیم بود و برنامه های ویژه ماه رمضان هم یک ساعت و نیم بود که جمعا سه ساعت برنامه ماه رمضان داشتیم. این برنامه ها در داخل استودیو بود که سال جاری برنامه صد با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بین مردم در چارچوب ۲۷۵ دقیقه تا ۳۰۰ دقیقه اجرا می شود.
قصری زاده اظهار داشت: در این برنامه ۹ آیتم به صورت زنده اجرا خواهد شد، میهمان هنری، بازیگر، خواننده، خوشنویس، خانواده های موفق قرآنی و قاری نوجوان در برنامه حضور خواهند داشت، مناجات خوانی فارسی، تلاوت قرآن، اجرای تواشیح، برنامه ویژه کودکان صد دانه یاقوت با صداپیشگی مریم نشیبا، اجرای مسابقات همچون بخش های این برنامه است، همینطور بخش هایی همچون مکتب سردار سلیمانی؛ آیتم نمایشی از زندگی ایشان، طعم عسل؛ سخنان استاد عباس سلیمی درباره اهمیت قرآن در ماه رمضان، رمضانیه؛ خاطرات ماه رمضان، میهمان دل ما باشبا مبحث امام زمان(عج)، دعای روزانه ماه رمضان و دعای افتتاح هم از قبل ساخته شده که در فواصل برنامه پخش می شود.


منبع:

1401/01/17
21:34:09
5.0 / 5
518
تگهای خبر: آموزش , امام , برنامه , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴