قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
بهبودی :

دستورالعمل پشتیبانی از پایگاه های قرآنی مساجد تدوین می شود

دستورالعمل پشتیبانی از پایگاه های قرآنی مساجد تدوین می شود

بهبهودی اظهار داشت: سازمان دارالقرآن به موازات ساماندهی مشارکت های مردمی در عرصه صدور مجوز برای تشکل های قرآنی، طرح پشتیبانی از پایگاه های قرآنی مساجد اجرا می کند.



به گزارش قائم به نقل از مهر، حسین بهبودی مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم ضمن اشاره به دیدار جامعه قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان نسبت به فعال شدن مساجد و تبدیل شدن هر مسجد به یک پایگاه قرآنی اظهار داشت: مقام معظم رهبری ضمن اشاره به موضوعات مختلف قرآنی، به موضوع تبدیل شدن "هر مسجد یک پایگاه قرآنی" اشاره داشتند که جای تأمل و دقت نظر دارد.
وی بیان نمود: از قدیم الایام مساجد محور فعالیتهای مختلف و اولین محل آموزش های معرفتی مسلمانان بوده اند و این مورد از صدر اسلام و از زمان حیات نبی اکرم (ص) مورد توجه بوده است.
وی اظهار داشت: پژوهش های تاریخی نیز نشان داده است که مساجد در طول تاریخ دارای کارکردهای مختلفی همچون عبادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی، تبلیغی، ادبی و در بعضی موارد اقتصادی و درمانی نیز بوده است.
آنگونه که از احادیث بر می آید مساجد در عصر ظهور نیز دارای چنین کارکردهایی خواهند بود. آموزش علوم اسلامی و قرآن در آن جریان خواهد داشت و برای قرآن آموزی، خیمه گاه مسلمانان شامل عرب و عجم خواهد بود و به عبارتی بهتر مساجد، دانشگاه علوم قرآنی در عصر ظهور خواهند بود.
بهبودی ضمن اشاره به واژه مسجد عنوان کرد: کلمه «مساجد» ۲۸ بار در قرآن کریم تکرار شده است. نوع عبارات و تاکید خداوند بر جایگاه الهی و معنوی مسجد و نفی شرک و نفاق و هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی از مسجد، اهمیت مساجد را بیان می دارد. بدین دلیل خداوند در قرآن کریم مالکیت مساجد را به خود نسبت داده و آنها را از آنِ خویش دانسته و اولین خانه واقعی بشر را مسجد (کعبه) بیان نموده است.
مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم ضمن اشاره به روایات خاندان (ع) تصریح کرد: روایات فراوانی در این حوزه از منابع خاصه و عامه به دست ما رسیده است و این مورد حاکی از اهمیت والا و قداست جایگاه مسجد است.
وی اظهار داشت: پیامبر خدا فرمودند: هر کس که اهل بیتم را دوست داشته باشد باید قرآن را نیز دوست بدارد و دوست دار قرآن باید دوست دار و محب مساجد هم باشد. برای اینکه مساجد محضر وخانه های خداوند است که خودش فرمان برگزاری و احترام آنها را داده و آنرا مبارک گردانیده است.
وی در ادامه اضافه کرد: با هجرت پیامبر به مدینه و تأسیس مسجد النّبی، نه فقط مکانی برای عبادت، بلکه دانشگاهی سراسر شور و نشاط در جهان اسلام تأسیس گردید. حضرت در این مسجد و دیگر مساجد به تعلیم و آموزش قرآن و گفت و گوها و مناظرات علمی می پرداختند و در پرتو این گفت وگوها، حقایق وحی و آیات الهی روشن می گردیدند و به شبهات پاسخ داده می شدند و پرده های جهل و تردید فرو می ریختند.
وی ضمن اشاره به نقش مهم اعضای مساجد اضافه کرد: سخنان پیامبر و خاندان علیهم السلام نشان دهنده خشنودی خداوند متعال از فراگیرندگان و آموزش دهندگان قرآن کریم در مساجد است، تا آنجایی که گاه وظیفه اعضای مسجد، قرآن و تعلیم آن شده است.
وی بیان نمود: رسول خدا می فرمایند: «انِّما نُصِبَتِ المساجدُ لِلقُرآن» همانا مسجدها برای (خواندن، آموختن و ترویج) قرآن برگزار شده اند. همینطور پیامبر صلی الله مقابل و آله و سلم می فرمودند: هیچ گروهی در مسجدی از مسجدهای خداوند گرد نیایند که به تلاوت کتاب خدا بپردازند و آنرا به درس و بحث فراگیرند، مگر آنکه آرامش الهی بر ایشان فرود آید و رحمت او آنان را در برگیرد و خداوند ایشان را در شمار کسانی که نزد اویند یاد کند.
وی در مورد نقش ویژه مساجد در ترویج برنامه های قرآنی اظهار داشت: در تاریخ، از مکان های دیگری همچون «دار القرّاء» نیز سخن به میان آمده است. ولی بدون شک حجم کارهای آموزشی و فرهنگی که در این مکان ها انجام می شد با آنچه در مساجد جامع صورت می گرفت قابل قیاس نیست. جلسات آموزشی دروس قرآن و معارف اسلامی در مسجد از صدر اسلام تا امروز، شاگردان بسیاری را تربیت و به جامعه اسلامی معرفی نموده است، شاگردانی که بار عظیم فکری و فرهنگی و دینی جامعه اسلامی را در طول قرون گذشته بر عهده داشته و هم اینک نیز بر دوش دارند. از این روست که بزرگ پرچمدار احیای معارف قرآنی در عصر حاضر، مقام معظم رهبری که خود متربی کمال یافته مکتب قرآن کریم و شاهد ثمرات فاخر آموزش های قرآنی مساجد هستند نسبت به ضرورت ایجاد پایگاه های قرآنی در مساجد تاکید داشته و می فرمایند: «مساجد یک محل، هر کدام یک پایگاه قرآنی باشند و با هم ارتباط داشته باشند. با هم مسابقه بدهند. این بهترین مشوق است به جهت اینکه جوانان و نوجوانان وارد وادی قرآن خوانی بشوند. ما به این احتیاج داریم. ما باید جوانانمان وارد عرصه قرآن خوانی بشوند و بخصوص حفظ قرآن که ما حافظ، زیاد لازم داریم».
وی ضمن اشاره به نقش سازمان دارالقرآن الکریم بعنوان مسئول راهبری مأموریت های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و بعنوان مرکز فرهنگی تحت نظارت مقام معظم رهبری مستند به بند ۱۶ و ۱۷ از ماده ۶ اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی و نیز بند ۶، ۹ و ۱۲ از ماده ۵ و بند ۱۲ از ماده ۶ و بند ۳ از ماده ۱۱ اساسنامه سازمان دارالقرآن الکریم، عنوان کرد: سازمان دارالقرآن الکریم به موازات ساماندهی مشارکت های مردمی در عرصه صدور مجوز برای تشکل های قرآنی، در لبیک به منویات معظم له، با همکاری برخی دستگاههای قرآنی، طرح ایجاد و پشتیبانی از پایگاه های قرآنی مساجد را تدوین و اجرا می نماید. اجرای این طرح می تواند موجبات جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و انس آنان با کلام وحی شده و بعنوان یک گام مؤثر در رسیدن اصحاب مسجد به مسجد طراز اسلامی در حوزه علوم قرآن و معارف اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. به امید این که مساجد ما در عصر ظهور غیبت، مقدمه مسجد طراز اسلامی را در عصر ظهور بپیماید.
دستور العمل پایگاه های قرآنی مساجد را از اینجا می توانید مشاهده کنید.

1401/01/23
21:41:35
5.0 / 5
524
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴