قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
وزیر علوم:

مشکل مهارت محور کردن فارغ التحصیلان دانشگاهی باید بررسی شود

مشکل مهارت محور کردن فارغ التحصیلان دانشگاهی باید بررسی شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: مشکل مهارت محور کردن فارغ التحصیلان دانشگاهی باید بررسی شود.



به گزارش قائم به نقل از مهر، محمدعلی زلفی گل ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه تبریز اظهار نمود: باید دانشگاهیان عملکرد متفاوتی با جاهای دیگر داشته باشند چون که علم به ما آموخته برای انجام اقدامات جدید، کارهای دیگران را مورد بررسی قرار دهیم و بعد از بررسی، کار جدید را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: در دانشگاه با تغییر مدیریت ها نوع نگاه به مدیران سابق تغییر می کند. مدیر خوب نباید کاستی ها را گردن قبلی ها بیندازد. دانش به ما آموخته است که ارث گذشتگان را حفظ نموده و با اضافه کردن داشته های جدید آنرا تحویل نسل بعدی بدهیم. جابه جایی مدیریت ها و مدیران روح و انرژی جدیدی را به دانشگاه ها می بخشد.
وزیر علوم تاکید کرد که راهی جز این نداریم که نگاهمان به آموزش عالی را تغییر دهیم، چون در دنیا نوع نگاه تغییر کرده است. نوع نگاه به دانش متفاوت شده است. دانش باید خالق ارزش باشد.
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم باید پرچمدار حکمرانی علم و حکمرانی علمی باشد، اظهار داشت: وزارت علوم تلاش می کند دانش آموختگانش در صنایع و سازمان های مختلف نگاه ویژه ای به حکمرانی علمی داشته باشند.
زلفی گل با تاکید بر این که دستاوردهای علمی حاصل زحمات دانشگاهیان است، اظهار داشت: یک حاکمیت دانا بهترین عمل برای سرمایه گذاری را علم، فناوری و نوآوری می داند. در این دوره همه همت در این است تا این نگاه را بین مسؤلان تبیین نماییم.
وزیر علوم تصریح کرد: در برنامه توسعه کشور چند درصد از درآمد ناخالص ملی باید صرف پژوهش می شد اما هم اکنون کمتر از نیم درصد از درآمد صرف پژوهش می شود. علل این اتفاق باید بررسی شود.
زلفی گل در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به انتخاب رشته داوطلبان کنکور اظهار داشت: رشته های علوم پایه و علوم ریاضی طی سالهای اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی در انتخاب رشته داوطلبان کنکور دارد رخ می دهد. باید مشکل مهارت محور کردن فارغ التحصیلان دانشگاهی بررسی شود. مهارت محور کردن فارغ التحصیلان احتیاج به حمایت فرابخشی دارد.
وی با طرح این سوال که طبقه واسط دانشگاه و صنعت کجاست، اظهار داشت: طبقه واسط بین دانشگاه و صنعت را سامانه «نان» درنظر گرفته ایم و امیدواریم که بخشی از مشکلات در رابطه با آن حل شود.
وزیر علوم ضمن اشاره به شناسایی ۲۲ چالش در وزارت علوم تصریح کرد: ۲۲ چالش وزارت علوم شناسایی شده و طرح های تحقیقاتی آن در دست بررسی می باشد و محققانی در این حوزه درحال تطبیق برای حل این مشکلات هستند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که توسعه با سفارش نمی گردد، اظهار داشت: توسعه نیازمند قانون است. هر جا مشکلی وجود دارد باید قوانین را بررسی نماییم. یا قانون وجود ندارد یا اگر قانون هست، درست اجرا نمی گردد.
عالی ترین مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همینطور به قانون جهش دانش بنیان ها اشاره نمود و اظهار داشت: این قانون اساسا می تواند اتفاقات خوبی را در دانشگاه ها رقم بزند. مدیریت جامعه نیازمند قوانین خوب است. وزارت علوم در دولت سیزدهم تلاش می کند که قوانینی که در رابطه با دانشگاه هاست و می تواند آنها را تغییر دهد را بروزرسانی کرده و تغییر دهد.

1401/03/10
21:05:05
5.0 / 5
495
تگهای خبر: آموزش , برنامه , سازمان , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲