قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
جای خالی مسئولیت شهروندی درحاشیه جاده های مازندران

بازهم زباله مسافران نوروزی برای مازندرانی ها ماند

بازهم زباله مسافران نوروزی برای مازندرانی ها ماند

به گزارش قائم، مازندران رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای لاریجان از توابع شهرستان آمل اظهار داشت: رها کردن زباله های تولیدی مسافران نوروزی درحاشیه جاده هراز در چند روز سپری شده از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ سبب نازیبا شدن حاشیه این جاده و بی احترامی به راهداران شده است.



علی نوری پور، در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: کمتر از ۱۰ روز از شروع تعطیلات نوروزی وحجم بالای تردد خودرویی درجاده هراز می گذرد، اما متاسفانه وضعیتی که مسافران درچند روز گذشته با پرت و پخش شدن زباله درکنار وسطح جاده اصلی، چهره نازیبایی به این جاده پرتردد بخشیدند.

وی، این اقدام برخی مسافران در رهاکردن زباله به سطح جاده وحاشیه آنرا نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت اجتماعی و بی توجهی به خدمات راهداران جاده ها بیان کرد و اضافه کرد: راهداران جاده ها قبل از نوروز در طرح پاکسازی حریم جاده هراز و دیگر راه های ارتباطی مازندران با هدف زیبا سازی و ایمن سازی جاده ها برای مسافران، شبانه روزی تلاش و پای کار بودند، اما متاسفانه مسافران به بدترین شکل ممکن ازخجالت و زحمت راهداران درآمدند.

رئیس اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای هراز درعین حال از مسافران عبوری از این محور زیبا درخواست کرد؛ تحت هیچ شرایطی زباله تولیدی از مصرف خوراکی ها را از خودروی خود به بیرون پرت یا درحاشیه جاده رها نکنند، و در محل هایی که سطل های زباله تعبیه شده، منتقل کنند.



نوری پور، با تکیه بر اینکه وظیفه پاکسازی و پیشگیری از ریختن زباله و نخاله بر عهده بخشداری ها است، اظهار نمود: با عنایت به این که حاشیه جاده ها در حوزه راهداری به حساب می آید ما هم با بخشداری ها همکاری کردیم تا با کمک هم پیش از فرارسیدن نوروز و شروع شدن سفرهای نوروزی مسیرجاده پرتردد هراز از زباله ها و نخاله ها پاکسازی شود.

به گزارش قائم به نقل از ایسنا، خبر رها شدن زباله های مسافران نوروزی درحاشیه جاده هراز بعنوان یکی از جاده های پرتردد و نزدیک ترین مسیرارتباطی تهران به مازندران در حالی است که مازندران بعنوان استانی که همواره توریست پذیر بوده و هیچگ اه جز دوره کوتاهی از همه گیری ویروس کرونا صنعت گردشگری استان تعطیل نشده است.

پاکسازی مستمر زباله از حاشیه راه های استان یک لزوم انکار ناپذیر است که باید همه دستگاههای متولی حل این مشکل را تکلیف خود بدانند و به آن اهتمام ویژه داشته باشند.

زخم زباله بر پیکر سبز شمال

این روزها در حالی مازندران سرسبز و گردشگرپذیر به استقبال نوروز می رود که زخم زباله در جاده های بین شهری بر تن رنجور این استان سنگینی می کند؛ زباله هایی که با وجود دستور اکید مسؤلان و مدیران ارشد استان همچنان در حاشیه جاده های سبز استان جاخوش کرده اند.



استان مازندران با ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع مساحت و داشتن ۲۲ شهرستان و بیشتر از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت یکی از پرجمعیت ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است و رتبه یک توریست پذیری را در کشور دارد.

در کنار جاذبه های گردشگری متنوع و زیاد، جاده های استان با بیشتر از سه هزار کیلومتر طول به تنهایی از اصلی ترین جاذبه های توریست استان به حساب می آید که اولین مقصد تماشای مسافران هم به شمار می آیدو

جاده های مازندران که از دیرباز به طراوت، شادابی و سرسبزی شناخته می شد و همواره خود نوعی سیاحت در استان را برای گردشگران فراهم می ساخت، طی چندسال اخیر با انبوهی از زباله پوشیده شده است که به کلی چهره دلنشین آنرا به تصویری زشت و آزار دهنده تغییر داده است.



معضل زباله، شعار انتخاباتی

پاکسازی معابر و حاشیه راه های مازندران طی دهه های اخیر به یک چالش برای مدیریت این استان تبدیل گشته است که حتی در برهه های زمانی مختلف به شعار اصلی انتخاباتی نمایندگان مجلس تا وعده، دستور کار و اولویت مسؤلان اجرایی هم بدل شد؛ معضلی که چندین سال است گریبان گیر استان سرسبز مازندران شده و با وجود راهکار ها و پویش های مختلف در همه دوران مدیریتی راه به جایی نبرده است.

نکته حائز اهمیت در ریشه یابی این رویداد ناپسند اینست که بومی ها ریختن زباله را به گردن مسافران انداخته و مسافران هم مقصر را مردم بومی می دانند.



در کنار چرخه ناتمام و باطل مقصر یابی مسؤلان هم مردم را به وعده جمع آوری مستمر دلخوش می کنند که البته در عمل فقط چند روز ادامه داشته و به سرعت به ورطه فراموشی سپرده می شود.

ضمن این که باید این مسئله یکبار برای همیشه به صورت ریشه ای حل شود و همراه با پاکسازی با فرهنگ سازی مناسب و یا جریمه افراد متخلف به صورت کامل برطرف شود.





منبع:

1402/01/06
14:17:24
5.0 / 5
334
تگهای خبر: خدمات , دستگاه , دین , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴