قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی خبر داد

بهبود عملکرد مدارس در دستور کار آموزش وپرورش

بهبود عملکرد مدارس در دستور کار آموزش وپرورش

قائم: رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار داشت که بهبود عملکرد مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس در دستور کار وزارت آموزش وپرورش قرار دارد.


به گزارش قائم به نقل از ایسنا، از شوراهای برتر آموزش و پرورش با حضور رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و احمد وحیدی وزیر کشور، استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش سراسرکشور در سالن همایش های پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور تقدیر به عمل آمد.
احمد محمودزاده رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی در این گردهمایی، اظهار نمود: آموزش و پرورش گسترده ترین فصل مشترک مردم و حاکمیت و مهم ترین رکن تمدن سازی در گام دوم انقلاب به شمار می رود؛ همه مردم و بخش های حاکمیتی در اداره، پیشبرد و اعتلای جایگاه آن نقش و سهم اساسی دارند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب، آموزش و پرورش را خلق دنیای آینده و گذرگاه اصلی تمدن سازی نوین اسلامی دانسته اند و در دیدار اخیر خود با فرهنگیان، تاکید کرده اند که عبور از گردنه های دشوار پیشرفت همه جانبه کشور بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش، غیر ممکنست.
محمودزاده با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش هم مدرسه، مرکز ثقل برنامه ریزی و سیاستگذاری هاست، اضافه کرد: بهبود عملکرد مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
وی با تاکید بر این که مردم حق دارند به مدرسه باکیفیت، ایمن، سالم در محله خودشان دسترسی داشته باشند، افزود: مدرسه اصلی ترین واحد تحول و نوآوری است و تحول باید از کلاس درس و مدرسه شروع شود و همه چیز باید در خدمت هویت بخشی و تعالی کیفیت مدرسه قرار گیرد.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی افزود: باید تقویت رویکرد مردمی سازی و مشارکت پذیری آموزش و پرورش با تاکید بر کاهش تمرکز و همین طور افزایش مدرسه محوری و توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، تقویت تأثیرگذاری و نقش آفرینی شوراهای آموزش و پرورش شهر و استانها و مسؤولیت پذیری ویژه فرمانداران و استانداران در سازماندهی دستگاهها و جلب مشارکت همگان برای اجرائی سازی سند تحول بنیادین، اهتمام جدی برای استقرار تعلیم و تربیت تمام ساحتی و رشد متوازن و متعادل شایستگی های پایه در آموزش و پرورش در دستور کار شوراهای آموزش و پرورش در سطح کشور قرار گیرد.
وی با تاکید بر این که شوراهای آموزش و پرورش برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید در چند حوزه تغییر اساسی پیدا کنند، اضافه کرد: در عرصه های تخصصی همچون مسائل مربوط به برنامه درسی، آموزشی، تقویم درسی و رویکرد های فرهنگی و تربیتی، ورود عالمانه باید داشته باشند. البته به خاطر خاصیت های ذاتی این نهاد مثل توان دخالت در عناصر بومی و منطقه ای باید به شورا وسعت اختیارات بیشتری داده شود و با الگوی بومی، زمینه ورود کنشگران مردمی عرصه تعلیم و تربیت به بدنه شورا فراهم گردد تا بتوان برای رشد و پرورش دانش آموزان، برنامه ریزی اساسی کرد.
محمودزاده افزود: بمنظور بازبینی در قانون شوراهای آموزش و پرورش و بازبینی در مدلهای مشترک و تدوین الگوی بومی با نگاهی به توان درون زا در آموزش و پرورش، تبیین نظام جامع مشارکت در دستور کار قرار گرفته است.
وی به فاکتورهای انتخاب شوراهای برتر اشاره نمود و اضافه کرد: اولویت قرار گرفتن مصوبات آموزشی، پرورشی و رویکرد های فرهنگی و حوزه های پژوهشی، میزان شمول مصوبه در کل استان، میزان صرفه جویی در منابع و امکانات آموزش و پرورش، عدم اتکای مصوبه و اجرای آن به اعتبارات آموزش و پرورش، تعامل و همکاریهای لازم بین دستگاه ها، نهادها و ارگان هایی ذی ربط و تلاش در جذب مشارکت آنها، توجه به مناطق محروم استانها و جنبه های عملیاتی و کاربردی بودن مصوبات، همچون فاکتورهای انتخاب شوراهای برتر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۲ شورای آموزش و پرورش استان با ۴۸۴ نفر عضو فعالیت می کند، افزود: ۶۵۲ شورای آموزش و پرورش شهر و مناطق داریم که ۸۹۲۲ نفر در این شوراها حضور دارند و در مجموع در کشور نزدیک به ۱۰ هزار نفر در شوراهای آموزش و پرورش عضو هستند.
وی با اشاره به اینکه ۵۰۱۸ جلسه شورای آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری تشکیل شده است، اظهار داشت: میانگین حضور استانداران در جلسات ۸۹ درصد، میانگین حضور اعضای اصلی در جلسات استانها ۸۳ درصد و میانگین حضور اعضای اصلی در جلسات، شهر و مناطق ۸۸درصد است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمودزاده اضافه کرد: جلسات شوراهای آموزش و پرورش ۲۵ هزار و ۲۶ مصوبه داشته است که ۸۷ درصد اجرائی شده است و بیشتر آنها هم هم مربوط به موضوعات آموزشی و پرورشی و تربیت بدنی، نوسازی و پژوهی است.




منبع:

1402/02/26
15:16:41
5.0 / 5
248
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱