قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
با شش مقاله الكترونیكی؛

انتشار صدودوازدهمین فصلنامه علمی پژوهشی نهاد کتابخانه ها

انتشار صدودوازدهمین فصلنامه علمی پژوهشی نهاد کتابخانه ها

قائم: قائم: صدودوازدهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، شامل شش مقاله توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور بصورت الکترونیکی منتشر گردید.



به گزارش قائم به نقل از مهر، صدودوازدهمین شماره (اولین شماره از بیست و نهمین دوره) فصلنامه علمی پژوهشی «تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی»، شامل شش مقاله بتازگی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور بصورت الکترونیکی انتشار یافته است.
در این شماره، شش مقاله با عناوین «شناسایی نقش کتابخانه های عمومی در توسعه اقتصادی جامعه از دیدگاه متخصصان» از سارا بهرامی نیا، ثریا ضیایی و محمود مرادی؛ «بازاندیشی در معماری فضاهای کتابخانه های عمومی بمنظور بازتعریف الگویی تازه» از سحر علینژاد مجیدی و مرضیه قبادی؛ «جایگاه کتابخانه های عمومی در توانمندسازی زنان خانه دار با تکیه بر ظرفیتهای فضای مجازی» از سید مهدی نارمنجی؛ «بررسی وضعیت خدمات جنبی بخش کودکان کتابخانه های عمومی استان خوزستان و رابطه آن با وفاداری اعضای کودک ۷-۱۱ سال» از محمدحسن عظیمی، مریم خدری و شهناز خادمی زاده؛ «نقش سواد اطلاعاتی و فناوری های اطلاعاتی ارتباطی در تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانه های عمومی» از پروین نجف پور مقدم، علی بیرانوند و سمیه زارعی و «نقش اعتماد به رهبری، اشتراک دانش و کیفیت سیستم های اطلاعاتی بر نوآوری و انگیزه کارکنان کتابخانه های عمومی» از مسرت آیت، مریم سلیمانی و محمدتقی قندهاری ارائه و انتشار یافته است.
در مقاله «شناسایی نقش کتابخانه های عمومی در توسعه اقتصادی جامعه از دیدگاه متخصصان» با بهره گیری از رویکرد اکتشافی و مصاحبه از ۲۶ نفر از صاحبنظران و متخصصان حوزه کتابخانه های عمومی، نقش کتابخانه های عمومی در توسعه اقتصادی جامعه را شش مقوله کلی شامل ایجاد شغل، افزایش کیفیت زندگی، توسعه نیروی انسانی، افزایش قدرت خرید، کمک به توسعه پایدار و کمک به توسعه گردشگری شناسایی کرده اند. این شش مقوله کلی شامل ۳۶ مقوله فرعی باتوجه به ماهیت و ظرفیتهای موجود در کتابخانه های عمومی کشور است.
«بازاندیشی در معماری فضاهای کتابخانه های عمومی بمنظور بازتعریف الگویی تازه» مقاله ای است که با بهره بردن از روش نظریه داده بنیاد، بیان می کند که معماری کتابخانه ها، الگوهای عملکردی / رفتاری مشخصی را ممکن می کنند؛ یکی از این الگوها، الگوی «مجموعه محور» است که هدفش تاکید بر نقش سنتی کتابخانه به عنوان پایگاهی برای عرضه منابع است و دیگری الگویی «تعامل محور» است که بر نقش فرهنگی-اجتماعی کتابخانه عمومی به مثابه پایگاهی تعاملی پای می فشرد که از یک سو بر حفظ، نشر و توسعه دانش و اطلاعات و از طرف دیگر بر پیوند با جامعه و ارتقای سطح تعاملات فرهنگی و اجتماعی تاکید می کند.
در مقاله «جایگاه کتابخانه های عمومی در توانمندسازی زنان خانه دار با تکیه بر ظرفیتهای فضای مجازی» با بهره گیری از روش کیفیِ تحلیل مضمون، موضوعات مورد درخواست زنان خانه دار از کتابخانه های عمومی در دو مقوله عملی (سلامت، کشاورزی و هنری) و نظری (ادبی-دینی و تربیتی) دسته بندی می شود. این مقاله چگونگی نقش آفرینی کتابخانه های عمومی در توانمندسازی زنان خانه دار در عرصه های اجتماعی و اقتصادی را در دو مقوله برنامه های آموزشی (تربیتی-اجتماعی و فنی-اقتصادی) و برنامه های فرهنگی-ترویجی (اشتغال محور، تفننی، کتاب محور و مشاروه ای-ارجاعی) گروه بندی می کند که برنامه های فرهنگی-ترویجی دارای فراوانی بیشتری هستند. خدمات قابل ارائه به زنان خانه دار در فضای مجازی را نیز در دو مقوله اطلاعاتی (آموزشی و منبع یابی) و ترویجی (اطلاع رسانی و منبع گستری) قرار می دهد و گزارش می کند که سهم خدمات فرهنگی-ترویجی بیشتر است. مشوق های استفاده از فضای مجازی توسط کتابخانه های عمومی جهت توانمندسازی زنان خانه دار نیز در دو مقوله تبلیغی و کارکردی و موانع موجود در این زمینه در سه مقوله اجتماعی-اقتصادی، فردی و فناورانه دسته بندی می شود.
مقاله «بررسی وضعیت خدمات جنبی بخش کودکان کتابخانه های عمومی استان خوزستان و رابطه آن با وفاداری اعضای کودک ۷-۱۱ سال» با رویکرد ترکیبی در بخش کیفی ۲۷ خدمت جنبی برای کودکان در کتابخانه های عمومی شناسایی می کند. در بخش کمی مهم ترین خدمات اجرا شده در بخش کودک کتابخانه ها عبارت بودند از ارسال منابع بصورت غیرحضوری، نمایشگاه کتاب، ارائه بروشورهای آموزشی و فرهنگی، لیست تازه های کتاب نوجوان، معرفی کتاب و داستان گویی، برنامه های فرهنگی مشترک با مدارس، امانت بین کتابخانه ای، کلاس های کمک آموزشی، جلسات شعرخوانی و نقد شعر، و اختصاص فضا برای برگزاری کلاس های خصوصی. همین طور نتایج نشان میدهد میزان رضایت اعضای کودک ۷ تا ۱۱ سال کتابخانه های عمومی استان خوزستان از خدمات جنبی ارائه شده در این کتابخانه ها در وضعیتی مطلوب قرار دارد و بین رضایت این کودکان و همه ابعاد وفاداری بررسی شده در این پژوهش رابطه ای معنادار وجود دارد.
مقاله «نقش سواد اطلاعاتی و فناوری های اطلاعاتی ارتباطی در تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانه های عمومی» با بهره گیری از روش توصیفی پیمایشی و در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان چهارمحال و بختیاری نشان میدهد فاکتورهای تشخیص نیاز اطلاعاتی، پیدا کردن و ارزیابی کیفیت اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات، استفاده مؤثر و اخلاقی از اطلاعات، ایجاد و ارتباط دانش، بر تسهیم دانش تأثیری مثبت و معنادار دارند. همین طور شاخص سواد اطلاعاتی بواسطه فناوری های اطلاعاتی بر پروسه تسهیم دانش کارکنان کتابخانه های عمومی تأثیری مثبت و معنادار دارد.
آخرین مقاله این شماره با عنوان «نقش اعتماد به رهبری، اشتراک دانش و کیفیت سیستم های اطلاعاتی بر نوآوری و انگیزه کارکنان کتابخانه های عمومی»، با بهره گیری از روش کمّیِ توصیفی و در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان چهارمحال و بختیاری نشان میدهد اعتماد به رهبری بر نوآوری و انگیزه کارکنان تأثیری معنادار دارد. بعلاوه، کیفیت سیستم های اطلاعاتی بر نوآوری و انگیزه کارکنان تأثیرگذار است. از طرفی، اعتماد به رهبری و کیفیت سیستم های اطلاعاتی بر اشتراک دانش و همین طور اشتراک دانش بر نوآوری و انگیزه کارکنان مؤثر است.


منبع:

1402/06/19
11:49:59
5.0 / 5
272
تگهای خبر: آموزش , بازی , برنامه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
لینک دوستان قائم