قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
در آستانه نوبل ادبیات اعلام شد؛

موراکامی می خواهد در ژانر ترسناک بنویسد

موراکامی می خواهد در ژانر ترسناک بنویسد

قائم: به گزارش قائم، خانه بین المللی ادبیات واسدا به میزبانی هاروکی موراکامی، رمان نویس ژاپنی یک برنامه داستان خوانی ارواح در توکیو برگزار کرد و در آن اعلام نمود می خواهد در ژانر ترسناک بنویسد.



به گزارش قائم به نقل از آسوشیتدپرس، موراکامی روز پنج شنبه در حالی بعنوان میزبان رویداد داستان خوانی در توکیو حضور پیدا کرد که چند روز قبل از اعلام برنده جایزه نوبل ۲۰۲۳ یکی از چهره های مطرح سال جاری برای کسب این جایزه است.
این نویسنده در رویداد یاد شده گفت از داستان های ترسناک لذت می برد و می خواهد بیشتر در این ژانر بنویسد. در این رویداد یکی از داستان های مجموعه «قصه های مهتاب و باران» از قرن هجدهم روخوانی شد که موراکامی را از دوران کودکی اش مجذوب خود کرده و تحت این عنوان شناخته شده که الهام بخش این نویسنده در خلق آثارش بوده است.
این مجموعه کلاسیک که توسط آکیناری اوئدا نوشته شده در مرز مبهم بین حقیقت و سورئال جای می گیرد و موراکامی در مصاحبه ای گفت است همین داستان او را به این فکر انداخت که در کدام سمت جای دارد.
حاشیه ها و دیوارها نقوش مهمی در نوشته های موراکامی هستند. قهرمانان داستان های وی اغلب از میان دیوارها یا بین دو جهان سفر می کنند و با شخصیت های مرموز و عجیب و غریب روبه رو می شوند. در حالیکه موراکامی گفته بیشتر با خواندن رمان های غربی بزرگ شده، اما کارشناسان از تاثیر داستان های اوئدا بر برخی آثار موراکامی غافل نبوده اند.
موراکامی بیشتر از یک دهه است که نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات است و در حالیکه برنده جایزه ۲۰۲۳ چند روز دیگر یعنی ۵ اکتبر اعلام می شود، در صورتیکه وی برنده جایزه باشد، نخستین نویسنده ژاپنی بعد از کنزابورو اوئه در سال ۱۹۹۴ خواهد بود که این جایزه را به ژاپن می برد.
رسانه های ژاپنی همینطور از یوکو اوگاوا و یوکو تاوادا دیگر رمان نویسان کشورشان بعنوان رقبای احتمالی موراکامی در سالهای اخیر یاد کرده اند و رسانه های بین المللی هم کان ژئو نویسنده چینی و توماس پینچون رمان نویس آمریکایی را هم در لیست برندگان احتمالی سال جاری جای داده اند.
در هر حال در رویداد داستان ارواح خوانی روز پنجشنبه چیزی در رابطه با نوبل مطرح نشد. در این رویداد کایوکو شیرایشی، هنرپیشه کهنه کاری که برای اجرای مونولوگ هایش از داستان های ارواح شهرت دارد، «دیگ کیبیتسو» اثر اوگتسو را اجرا کرد. موراکامی اظهار داشت که از اجرای ترسناک شیرایشی در نقش های گوناگونی که ایفا کرده لذت می برد و گفت دوست دارد ببیند که او داستان «آینه» را اجرا می کند. این داستان از داستان های ترسناک کوتاهی است که موراکامی سال ۱۹۸۳ نوشته است.
موراکامی نخستین رمان انتشار یافته خویش را سال ۱۹۷۹ با نام «به آواز باد گوش بسپار» نوشت که در حین تماشای بازی بیسبال در استادیوم میجی جینگو به فکر خلق آن افتاد. این مکان حالا بخشی از بازسازی بحث برانگیز منطقه پارک تاریخی جینگو گاین توکیو است، که عده زیادی همچون موراکامی مخالف آن هستند.
موراکامی که ماه پیش در برنامه رادیویی خود با این پروژه مخالفت کرد، نگرانی خویش را در رویداد داستان خوانی هم تکرار و تصریح کرد که این طرح شامل حذف حدود ۱۰۰۰ اصله درخت می شود. این نویسنده که یک دونده جدی است، همینطور گفت این منطقه بخشی از مسیری است که او اغلب در آنجا می دود و در عین حال این استادیوم متعلق به تیم مورد علاقه اوست.
وی اضافه کرد: جینگو گاین مکان بسیار مهمی برای من است. من همچنان صدای مخالفت خویش را با این طرح بلند خواهم کرد و اگر کسی از میان شما با من موافق است، لطفاً حمایت کنید. این سخنان وی با تشویق حاضران روبه رو شد.
جدیدترین رمان موراکامی با عنوان «شهر و دیوارهای نامطمئن آن» اواخر فروردین سال جاری از راه رسید.


منبع:

1402/07/08
15:17:33
5.0 / 5
263
تگهای خبر: بازی , برنامه , جشن , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲