قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
توسط انتشارات ققنوس؛

کتاب تفسیر فلسفه نظریه کوانتوم

به گزارش قائم، کتاب فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم نوشته تیم مادلین با ترجمه رعنا سلیمی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش قائم به نقل از مهر، کتاب «فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم» نوشته تیم مادلین اخیرا با ترجمه رعنا سلیمی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات دانشگاه پرینستون انتشار یافته است.
تیم مادلین نویسنده این کتاب متولد سال ۱۹۵۸ در آمریکاست و بعنوان فیلسوف علم شناخته می شود. او در رابطه با فلسفه علم و فلسفه متافیزیک تحقیق و پژوهش می کند.
به خلاف نظریه نسبیت که فقط کار آلبرت اینشتین است، نظریه کوانتوم با تحقیقات ماکس پلانک روی تابش جسم سیاه آغاز شد و سپس با تحقیقات دانشمندان دیگر ازجمله اینشتین، بور، هایزنبرگ، پاولی، دیراک، شرودینگر و... پیش رفت. مکانیک کوانتوم نظریه ای انقلابی است چون مفاهیم علمی بسیار بدیهی و کاملا تصدیق شده با تجربه را که جای تردیدی در آنها نبود، تغییر داد. این نظریه که توسط ماکس پلانک با کشف «ثابت کنش پلانک» در سال ۱۹۰۰ متولد شد، امروز بیشتر از یک قرن قدمت دارد.
نظریه مکانیک کوانتوم، دقیق ترین پیشبینی ها را در بین نظریه های علمی عرضه کرده اما هیچگاه توافقی در مورد توصیف آن از حقیقت فیزیکی وجود نداشته است. نویسنده کتاب پیش رو استدلال می کند خود اصطلاح «نظریه کوانتومی» یک نام گذاری غلط است. چون یک نظریه فیزیکی بنیادی باید شامل هستی شناسی فیزیکی باشد، یعنی آنچه نظریه وجودش را بعنوان حقیقت فیزیکی مسلم فرض می کند، و باید شامل دینامیک هم باشد، یعنی شامل قوانینی (قطعی یا احتمالی) که نحوه رفتار این موجودات واقعی فیزیکی را توصیف می کنند.
تیم مادلین در کتاب «فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم» سه نظریه مناسب را در حالت غیرنسبیتی با شرحی از هستی شناسی و دینامیکشان بررسی می کند: نظریه های رمبش تابع موج گیراردی، ریمینی و وبر، نظریه موج راهبر دوبروی و بوهم، و نظریه چالش برانگیز چندجهانی هیو اورت. هر سه نظریه یاد شده، پیشبینی های دستورالعمل کوانتوم را بازیابی می کنند اما در رابطه با حقیقت فیزیکی پاسخ های متفاوتی دارند.
کتاب پیش رو در رابطه با موضوع هایی چون نامساوی بل، کنش از دور و ناموضعیت کوانتومی، قضیه بل، قضیه PBR، مباحث دو شکاف، مباحث هستی شناختی و هستارهای موضعی، حالت کوانتومی جهانی، مسئله اندازه گیری، گربه شرودینگر، آزمایش GHZ، دنباله های گوسی و... بحث می کند.
«فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم» دربرگیرنده ۷ فصل است که عناوین شان به ترتیب از این قرار است: «هشت آزمایش»، «دستورالعمل کوانتوم»، «تابع موج و حالت کوانتومی»، «نظریه های رمبش و مسئله هستارهای موضعی»، «نظریه های موج راهبر»، «چندجهانی» و «نظریه میدان کوانتومی نسبیتی».
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
در آغاز بررسی هایمان، یادآوری کردیم که فیزیک علم ماده متحرک است و نظریه ساختار فضا_زمان عرصه حرکت را فراهم می آورد و نظریه کوانتوم باید ساختار دقیق ماده ساکن در فضا _زمان را عرضه نماید. تاکنون، در رابطه با آزمایش های زیادی بحث کرده ایم که نظریه کوانتوم باید آنها را توضیح دهد، که همگی (ضرورتا) در مقیاس ماکروسکوپی توصیف شده اند. اما اگر رفتار ماده در قیاس ماکروسکوپی چیزی جز رفتار تجمعی بخش های میکروسکوپی اش نباشد، پس یک فیزیک دقیق و کامل باید مشخص نماید آن عناصر موضعی میکروسکوپی چیستند و چگونه رفتار می کنند. نظریه فلش GRW، نخستین نمونه کامل ما از چگونگی بنای چنین فیزیکی است.
ممکن است خیلی از خوانندگان متحیر شوند که هستی شناسی فلش، علاوه بر اینکه تاحدی عجیب و مغایر با شهود است، هیچ شباهتی به آن چه تاکنون کسی در یک کتاب مرجع فیزیک با آن برخورد کرده باشد ندارد. فقط می توانم تکرار کنم: نه به این علت که یک کتاب فیزیک استاندارد روایت دیگری از رخدادهای میکروسکوپی عرضه می دهد، بلکه به این علت که اصلا توضیحی در اینباره نمی دهد. در روایت کتاب مرجع استاندارد، هیچ ساختار میکروسکوپی موضعی ای وجود ندارد که زیربنای اجسام ماکروسکوپی باشد. این جا، برعکس، نظریه ای داریم که در آن همه چیز در معادلات بنیادی و تصریح دقیق هستی شناسی است. فرض می شود معادلات همواره برقرارند و یک فیزیک اساسا تصادفی را توصیف می کنند. و هستی شناسی فلش رفتار حالت کوانتومی را به رویدادهای واقع در فضا_زمان مربوط می کند. در طرز بیان این نظریه هیچ اشاره ای به «اندازه گیری»، «مشاهده» یا امور «مشاهده پذیر» نمی گردد. تُنُکی غیرعادی هستارهای موضعی در مقیاس میکروسکوپی از این دستاوردها نمی کاهد.
این کتاب با ۳۱۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۰ هزار تومان انتشار یافته است.

منبع:

1402/08/03