قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی انجام شد؛

چاپ کتابی درباره ی حوزه قم و امر سیاسی در مقاطع پیش و بعد از انقلاب

چاپ کتابی درباره ی حوزه قم و امر سیاسی در مقاطع پیش و بعد از انقلاب

قائم: کتاب حوزه علمیه قم و امر سیاسی نوشته سید محسن طباطبایی فر توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش قائم به نقل از مهر، کتاب «حوزه علمیه قم و امر سیاسی» نوشته سید محسن طباطبایی فر توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
سید محسن طباطبایی فر نویسنده این کتاب متولد سال ۱۳۵۳ و دانش آموخته حوزه علمیه قم و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی است. او قبل تر کتاب های «نظام سلطانی در اندیشه سیاسی شیعه»، «وجوه فقهی نقش مردم در حکومت»، «جریان های فکری در عرصه معاصر قم»، «گونه شناسی جریان های فکری حوزه قم و نسبت آنها با اندیشه انقلاب اسلامی» و «احیاگری دینی» را در محورهای موضوعی اندیشه و فقه سیاسی، تاریخ اندیشه سیاسی ایران، جریان شناسی حوزه علمیه قم و رفتارشناسی احیاگران در ایران معاصر را منتشر نموده است.
طباطبایی فر می گوید فراز و فرود کارهای حوزه علمیه در امر سیاسی، بعد از بازتاسیس این نهاد، در بزنگاه تاریخی خود با ظهور امام خمینی (ره) به فرازی ماندگار تبدیل شد و این ماندگاری بدین سبب بود که جریان فعال انقلابی، سپهر معنایی به کنش های نهاد حوزه در امر سیاسی جانی تازه داد و با اضافه کردن عناصر جدیدی به دو سوی معادله کارگزار_نهاد صورت بندی دیگرگونی را وارد بازار سیاسی جامعه ایران کرد. سازماندهی حرکت سیاسی روحانیت و تشکیل جامعه مدرسین در قم از شروع نهضت اسلامی، تاسیس جامعه روحانیت مبارز در خفا (سال ۱۳۵۱) به دست شهیدان مطهری و بهشتی و ساماندهی گسترده و تشکیلاتی آن در ۱۳۵۶ هم گوشه ای از این کنشگری است که با تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب و ارائه ایده های راهگشا تا تدوین قانون اساسی، مسیر بلوغ و بالندگی را طی کرد.
کتاب «حوزه علمیه قم و امر سیاسی» به بهانه صدمین سالگرد بازتاسیس حوزه قم نوشته شد و مولفش تلاش نموده نسبت حوزه با امر سیاسی را از بدو تاسیس این نهاد تا بعد از انقلاب مورد بررسی قرار دهد، کنشگران حوزه را با دیگران فعالان مقایسه کند، دین و سیاست و رابطه آنها را تحلیل و لطمه های این پدیده را از نظر اندیشمندان مختلف مشخص نماید. طباطبایی معتقد می باشد حوزه علمیه قم طی ۱۰۰ سال اخیر، در نسبت خود با امر سیاست از الگوهای متنوعی تبعیت کرده است؛ از نظارت، نقد، تحول و انقلاب گرفته تا حمایت و سازماندهی و تنها بخش کوچکی از حوزه به سمت سیاست گریزی حرکت کرد.
بخش عمده ای از مطالب این کتاب درباره ی گفتمان ها و کنش های صاحبان رویکردها است.
کتاب پیش رو ۶ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از:
«تمهیدات نظری»، «دیرینه شناسی رابطه حوزه و امر سیاسی»، «از ایجاد حوزه علمیه قم تا شروع کارهای انقلابی (۱۳۴۱)»، «حوزه قم و امر سیاسی، بعد از فوت آیت الله بروجردی تا بهمن ۱۳۵۷»، «حوزه علمیه قم و امر سیاسی؛ دوره جمهوری اسلامی ایران» و «روندها و مختصات مواجهه حوزه قم با امر سیاسی».
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
اگرچه در بحث سیدمرتضی بطور روشن مصداق سلطان عادل گزارش نشده است، ولی او کوشید با ارائه چنین مباحثی و از راه استدلال های عقلی، ضمن بهره گیری از رخدادهای تاریخی و روایات ائمه اطهار (ع) معضل کلامی قضاوت درباره ی ورود شیعیان به عرصه سیاست را در دوره خلفای جور حل کند. در نظر او ورود در حوزه سیاست در چنین شرایطی قبح ذاتی ندارد، بلکه بستگی به عوارض آن دارد.
شیخ الطایفه، شیخ طوسی (وفات ۴۶۰ ق) در ادامه بحث سلف خود با تأکید بر این که هیچ گاه جایز نیست، مردم بدون رییس باشند، و با استدلال بر ضرورت ریاست به این که «آنچه لطفش، بوسیله واجب عقلی ثابت شده است، واجب می گردد، مانند معرفت که ذمه مکلف از وجوب آن خالی نمی شود» بحث خودرا از «سلطان مشروع و عادل» شروع می کند. وی در تعریف «سلطان عادل» به حضور دو خاصیت در او توجه دارد: بجای آوردنِ امر به معروف و نهی از منکر، و تقسیم خمس و صدقه به مستحقان واقعی بر طبق شریعت امامیه. او با ذکر این دو خاصیت نشان داد که در زمان غیبت، هر حاکمی که بر طبق شریعت عمل کند و ولایت ائمه (ع) را بر حق بداند، سلطان عادل خواهد بود.
این کتاب با ۴۸۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۹۵ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1402/10/20
14:50:39
5.0 / 5
235
تگهای خبر: ائمه , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱