قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
آیت الله جوادی آملی:

دانشگاه با دانش اسلامی اسلامی می شود

دانشگاه با دانش اسلامی اسلامی می شود

به گزارش قائم یكی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به اینكه آنچه امروزه در دانشگاه وجود دارد علم دینی نیست بلكه لاشه علم است، اظهار داشت: دانشگاه را دانش اسلامی، اسلامی می كند.


به گزارش قائم به نقل از مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار تعدادی از اعضای هیئت علمی، اساتید و پژوهشگران پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق مقابل السلام كه در بنیاد علوم وحیانی اسرا برگزار شد، علم را فصل مشترك حوزه و دانشگاه دانست و بیان داشت: ما یك علم دینی داریم كه برای همه حوزویان و دانشگاهیان اصل است. وی در تبیین علم دینی اظهار داشت: در توضیح علم دینی باید گفت طبق سخن تحقیقی و اثبات شده اندیشمندان، تمایز علوم به تمایز موضوعات است، اگر علمی موضوعش قول و فعل انسان باشد باید با شریعت تطبیق داده شود تا دینی یا غیر دینی بودن آن مشخص شود، اما اگر علمی موضوعش علم خدا، وصف خدا یا فعل خدا بود، بطور قطع و بی گمان علم دینی است و دانشگاه وقتی اسلامی می شود كه به این اصل اساسی توجه كند. استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اینكه سوژه بخش اعظمی از علوم دانشگاهی خداست، یعنی خلقت، اظهار داشت: اما آنچه امروزه در دانشگاه وجود دارد نه علم دینی بلكه لاشه علم است چونكه فاقد هوالاول؛ یعنی توحید و مبدأ یا به عبارت دیگر، «كه آفرید؟» است و نیز فاقد هوالآخر؛ یعنی معاد و مقصد و به عبارت دیگر، «چرا آفرید؟» است و لاشه علم، كسی را الهی نمی نماید. وی افزود: دانشگاه را دانش اسلامی، اسلامی می كند و دانش اسلامی دانشی است كه این سه ضلعی را كه مورد تاكید قرآن كریم است شامل باشد؛ یعنی كه آفرید؟، چه آفرید؟ و چرا آفرید؟ وگرنه وجود نمازخانه، نماز جماعت و مراسم دعا در دانشگاه ها گرچه مسلمان تربیت می كند اما دانش را اسلامی نمی كند!
آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینكه چیزی در عالم نیست كه آیت خدا نباشد، اضافه كرد: حضرت امیر مقابل السلام از خلقت خداوند به آئینه تعبیر می كنند، آئینه از خود چیزی ندارد، آئینه های معمولی هر كسی را در مقابلش قرار بگیرد نشان می دهد، اما خلقت الهی، آیینه ای است كه تنها و تنها خالق را نشان میدهد و این مسئله آنقدر روشن است كه خداوند از كسانی كه در آئینه خلقت جمال الهی را نمی بینند تعبیر به كور می كند، این تعبیر تحقیر نیست، بلكه تحقیق است. وی تاكید كرد: ما با داشتن این سرمایه ها و قرار داشتن در كنار سفره شهدا، حقیقتاً مسئولیم كه از این سرزمینی كه به بركت خون آنها طیب و طاهر شده است میوه طیب و طاهر كسب نماییم و میوه طیب و طاهر همین است كه این لاشه علم را حیات ببخشیم و الهی نماییم، این مساله باید در دستور كار حوزه و دانشگاه باشد، آنگاه حوزه و دانشگاه رسالت اصلی خودرا پیدا خواهدنمود. این مفسر قرآن كریم بیان داشت: اگر حوزه و دانشگاه به بركت قرآن و عترت این مسیر را پیش بگیرد، فضای علمی كشور الهی خواهد شد و وقتی این مهم صورت گرفت و این دو قشر عظیم رشد كنند و الهی شوند، جامعه ما نیز به طبع آنها الهی خواهد شد. در ابتدای این دیدار حجت الاسلام نگارش رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق مقابل السلام گزارشی از كارهای علمی و پژوهشی این مركز در عرصه های مختلف ارائه نمود.


منبع:

1398/10/02
23:50:14
5.0 / 5
4291
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵