کتاب آرایی کتاب های شعر نوجوان مخاطب را پس می زند
قائم: به گزارش قائم، یک شاعر کودک و نوجوان می گوید سیاستگذاری ناشران کودک و نوجوان باید در رابطه با کتاب نوجوان تغییر کند چون این نحوه کتاب آرایی مناسب نوجوانان امروز نیست و آنرا پس می زنند.
مریم اسلامی شاعر کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با تغییرات دوره نوجوانی و تاثیر آن بر شعر نوجوان اظهار داشت: هم اکنون سن نوجوانی را از ۱۲ تا ۱۸ سال تعریف می نماییم ولی امروزه بر مبنای مسایل زیادی، تعاریف در ارتباط با نوجوانی تغییر یافته است.
وی اضافه کرد: پیچیدگی ها و تغییرات در زمانه ما سبب شده نگاه خیلی از روان شناسان به دوره نوجوانی تغییر کند. امروزه در بعضی کشورها دوره نوجوانی از ۱۰ سال آغاز می شود و تا ۲۸ سال ادامه پیدا می کند. بعضی کشورها تا ۲۴ سال و بعضی کشورها تا ۲۸ سال را دوره نوجوانی می دانند. به علت این که این نسل به اینترنت و شبکه های اجتماعی و اطلاعات فراوان دسترسی دارد و فیلم و سریال های زیادی دیده است، دوره نوجوانی اش از ۱۰ سالگی آغاز می شود.
دوره نوجوانی از سن ۱۰ سالگی تا ۲۴ سالگی
این شاعر در ادامه در رابطه با چرایی سن ۲۴ سالگی برای اتمام دوره نوجوانی اظهار داشت: این طور می گویند که افراد در همه دنیا تا سن ۲۴ سالگی شرایط مشابهی دارند؛ ازدواج نکرده اند، تجربه های کاری و شغلی و تحصیلی کسب نکرده اند، وارد یک بازار و کسب و کار جدی نشده اند، ازاین رو نمی توانیم به کسی که هنوز این تجربه ها را ندارد و این مرحله از زندگی را پشت سر نگذاشته، بزرگسال یا جوان بگوییم، چون جوانی هم معنای خاص خودش را دارد و تجربه های خودش را دارد.
اسلامی اظهار داشت: همه این تغییرات و اتفاقات کار در حوزه ادبیات نوجوان را سخت و پیچیده کرده است. از چه جهت؟ از این جهت که ما دوره نوجوانی را دو سال عقب تر می آوریم و از آن طرف شش هفت سال به آخر دوران نوجوانی اضافه می نماییم. اگر تعریف نوجوانی این باشد، طبیعتا باید کتاب ها و آثاری که برای نوجوانان تولید می نماییم تغییر کنند. حتی شاید لازم باشد کتاب های شعر نوجوان در چند بازه سنی نوجوان منتشر شود؛ مثلاً از بازه ۱۲ تا ۱۸ سال و از بازه ۱۸ تا ۲۴ سال. البته این کار احتیاج به تسهیل گر دارد. در کار تسهیل گری مربی می آید کتاب نوجوان را می آورد و بچه ها را صدا می کند و می گوید این کتاب مناسب سن شماست، بیایید با هم بخوانیم. وقتی تسهیل گر وجود داشته باشد، بچه ها بسیاری از آن استقبال می کنند.
آموزش و پرورش کلاس مطالعه را اضافه کند
وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که آموزش و پرورش باید به سرعت انجام دهد، اختصاص دادن یک کلاس به کلاس خواندن و مطالعه است. البته این کلاس هم چالش های زیادی دارد. بعنوان مثال معلمی که سر کلاس نشسته است، خودش چقدر شعر را می شناسد؟ اگر چنین کلاسی برپا شود، ابتدا باید تمام معلم ها را با کتاب و مطالعه و شعر و ادبیات آشنا نماییم و برایشان کلاس بگذریم. باید به او بگوییم اول خودت باید از شعر لذت ببری، بعد لذت بردن از شعر را به بچه ها یاد بدهی.
این شاعر یکی از صدمه ها در حوزه شعر نوجوان را کتاب سازی دانست و اظهار داشت: به نظر من هرچه سریعتر باید سیاستهای نشر و ناشران تغییر کند. خیلی از نشرها می گویند کتاب نوجوان با کتاب کودک فرقی ندارد. قطع اش همان است، صفحه بندی و طرح جلد همان است، تعداد صفحات و تعداد شعرها هم حدودا همان است. تصویرگری و قطع کتاب طوری است که کودک ها بیشتر آنرا دوست دارند، تا نوجوان ها. یکی از دلایلی که نوجوان ها به کتاب های شعر نوجوان نزدیک نمی شوند، اینست که می گویند این کتاب اصلا مناسب من نیست و آنرا پس می زند.
اسلامی در انتها اظهار داشت: نوجوان امروز کتاب نازکی را که ۱۰ صفحه دارد اصلا به دست نمی گیرد. نوجوانی سنی است که نه کودکی است و نه بزرگسال؛ نمی تواند به جمع کودکان برود چون بزرگ از آنهاست، بزرگ ترها هم اصلا او را راه نمی دهند، چون کوچک است. بنابراین نوجوان تمام تلاشش را می کند که بعنوان بزرگسال خودش را تثبیت کند. در همین حین، ما داریم کتاب هایی را به او می دهیم که کودکانه به نظر می آید.
منبع: قائم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب