قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

200 نکته کلیدی در نامه مالک اشتر وجود دارد

200 نکته کلیدی در نامه مالک اشتر وجود دارد

به گزارش قائم، یک پژوهشگر مذهبی اظهار داشت: ۲۰۰ نکته کلیدی در نامه امیر مومنان به مالک اشتر وجود دارد که برای مدیران و کارگزاران بسیار کارآمد است.


حجت الاسلام حمید محمدی امروز یکشنبه ۱۱ خرداد در اولین نشست هم اندیشی نهج البلاغه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امروز بیشتر از زمان حضرت علی(ع)، نیازمند نهج البلاغه هستیم. بعنوان نمونه ۲۰۰ نکته کلیدی در نامه ۵۴ نهج البلاغه معروف به نامه مالک اشتر وجود دارد که برای مدیران و کارگزاران بسیار کارآمد است.
وی خواهان یک برنامه ریزی ۱۰ ساله برای ترویج فرهنگ نهج البلاغه شد و اظهار داشت: سال جاری را مبدأ این برنامه قرار دهیم ولی باید از کارهای نمایشی خودداری کرد. باید تلاش نماییم تا نسل ما بخصوص گروههای مرجع و موثر با متن نهج البلاغه آشنا گردند.
محمدی نهادینه کردن فرهنگ ختم قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را در جامعه خواهان شد و اظهار داشت: البته باید با تدبر به مطالعه نهج البلاغه بپردازیم و همینطور نیازمند تولید بسته های آموزشی برای گروههای مختلف هستیم.
کمتر از دو درصد مردم با نهج البلاغه آشنایی دارند
محمدی با استناد به آماری اظهار داشت: متاسفانه کمتر از دو درصد مردم با نهج البلاغه آشنایی دارند و این آمار نشان میدهد که ارتباط ما با حضرت علی و نهج البلاغه چقدر کم است که شاید این مسئله ناشی از کوتاهی های ما در زمینه های مختلف باشد ولی اگر در استان ها به اندازه استان اصفهان به این کتاب اهتمام داشتیم، این حال و روز ما نبود.
گنجینه نهج البلاغه دست نخورده باقیمانده است
حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در رابطه با نهج البلاغه در سالهای قبل و بخصوص در آغاز سال جاری گفت: بعد از تأکید باردیگر معظم له در آغاز سالجاری یک نشست با حضور مسؤلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کردیم که در دهه امامت شاهد نتایج این نشست خواهیم بود.
وی از برگزاری نشستی با مسؤلان استانی وزارتخانه در هفته آتی اطلاع داد و با بیان این مطلب که به سراغ سایر دستگاه های فرهنگی هم خواهند رفت، اضافه کرد: این نشست تخصصی به منظور بررسی نحوه ترویج و توسعه فرهنگ نهج البلاغه در بین مردم است که این کار نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است ولی فاصله ما تا قله بسیار است و باآنکه کارهای بسیاری در زمینه نهج البلاغه انجام شده ولی هنوز این گنجینه بی نظیر دست نخورده مانده و باید سال ها تلاش نماییم تا این الگو را در جامعه ترویج دهیم.
ارباب سلیمانی اضافه کرد: باید با هم افزایی کارشناسان، اندیشمندان و فعالان مردمی، گفتمان نهج البلاغه را برای کودکان، نوجوانان و جوانان ترسیم نماییم. البته، خود نهج البلاغه، نقشه راه است ولی برای اجرا و عمل کردن به کلام حضرت امیر نیازمند نشست های دقیق تری است تا صاحب نظران سند استراتژیک نهج البلاغه را تدوین کنند.
وی همینطور از عمومی سازی و کاربردی سازی نهج البلاغه بعنوان یکی از اهداف برگزاری این نشست یاد کرد و اظهار داشت: خیلی از دوستان بر ضرورت تبیین نهج البلاغه برای عموم تاکید دارند و این کار نیازمند طراحی برنامه های آموزشی متنوع برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است. همچنین، باید از ظرفیتهای رسانه ها، همچون صداوسیما، خبرگزاری ها و مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه نهایت استفاده را داشته باشیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در گوشه و کنار کشور، گروههای مردمی برای ترویج فرهنگ نهج البلاغه تلاش می کنند اما کمتر دیده می شوند. بنابراین شناسایی و پشتیبانی از این ظرفیت ها ضرورت دارد. امروزه فضای مجازی و هوش مصنوعی ابزارهای قدرتمندی هستند و ما باید با داده های صحیح به تولید محتوای جذاب و اثرگذار دراین خصوص بپردازیم. به همین دلیل نیازمند حرکت جمعی در تولید آثار مکتوب و رسانه ای هستیم و برگزاری همایش ها و نشست ها باید خروجی عملی داشته باشند، نه این که صرفا به یک رویداد محدود ختم شود.
وی افزود: یکی از نقاط ضعف در این مورد، نداشتن مهارت های بیان معارف نهج البلاغه برای سطوح مختلف سنی است و باید دوره های تخصصی برای تربیت مبلغان و مدرسان نهج البلاغه طراحی شود. البته همکاری دستگاه های اجرایی هم مهم می باشد.
ضرورت فهم عمیق و فهم نیازهای مخاطب
ارباب سلیمانی از لزوم دو فهم ضروری در باب نهج البلاغه سخن گفت و گفت: برای ترویج نهج البلاغه به فهم عمیق از نهج البلاغه و فهم نیازهای مخاطب نیاز داریم و بدون در نظر گرفتن این دو لزوم، نمی توانیم این گنجینه را به درستی به جامعه منتقل نماییم.
دانشجویان رشته نهج البلاغه را تشویق کنید
مجید معارف استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه حدیث اظهار داشت: باتوجه به اینکه رشته نهج البلاغه در دانشگاه ها ایجاد شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند یک نگاه تشویقی برای دانشجویان این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشد.
روز ملی نهج البلاغه را تغییر دهید
این خادم قرآنی اضافه کرد: از دو سال پیش روز ملی نهج البلاغه به تقویم رسمی افزوده شد که هر سال مصادف با نوزدهم ماه مبارک رمضان است ولی این روز تحت تأثیر برنامه های شب احیا و سالروز ضربت خوردن امیر مومنان قرار می گیرد. شاید اگر ۱۳ رجب مصادف با سالروز ولادت آن حضرت انتخاب می شد، فضای بهتری برای ترویج فرهنگ نهج البلاغه بوجود می آمد. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند پیشنهاد تغییر این روز را مطرح کند.
بالاترین درس نهج البلاغه
معارف همینطور اظهار داشت: برگزاری دوره های کوتاه مدت با مبحث آموزه های نهج البلاغه می تواند منجر به تربیت آموزشیار نهج البلاغه شود ولی نکته مهم اینست که بتوان اشخاصی را تربیت کرد که به سفارش های حضرت عمل کنند. البته حضرت علی (ع) در خطبه ۴۵ نهج البلاغه، نکات مهمی را مطرح کرده اند که شاید بیشتر آنها در ارتباط با مسایل نظری باشد ولی بالاترین درس نهج البلاغه اینست که مردم باید کلام حضرت علی(ع) را در عمل ببینند نه فقط در سخنرانی و مسایل نظری.
کریم دولتی استاد دانشگاه و حافظ قرآن از لزوم استفاده از نهج البلاغه های موضوعی و کاربردی سخن گفت و اضافه کرد: ما باید سبک زندگی علوی را در چارچوب این مورد ها یادآوری نماییم.
حجت الاسلام سید یدالله شیرمردی هم از لزوم شرح نهج البلاغه توسط بزرگانی همچون آیت الله عبدالله جوادی آملی سخن گفت و به مسؤلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد تا از این مفسر بزرگ قرآن بخواهند، شرح نهج البلاغه را همچون تفسیر تسنیم به پایان برسانند.
این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: دراین خصوص ما نیازمند یک کار فاخر هستیم در صورتیکه اهل سنت ده ها شرح در رابطه با نهج البلاغه نوشته اند. همینطور در زمینه کارهای هنری همچون شعر، فیلم نامه و سناریو نیازمند کار هستیم؛ مثل نمایشی که در شیراز برگزار شد و به زیبایی خطبه سوم نهج البلاغه معروف به خطبه شقشقیه را در چارچوب تئاتر به تصویر کشید.
علوم انسانی را با نهج البلاغه تدوین کنیم
شیرمردی از نهج البلاغه بعنوان غنی ترین کتاب در دنیا یاد کرد و اظهار داشت: دانشگاه های جهان می توانند علوم انسانی را از نهج البلاغه بگیرند و ما می توانیم دروس دانشگاهی در حوزه علوم انسانی را با کمک حوزه های علمیه با آموزه های قرآن و نهج البلاغه اصلاح نماییم.
وی همینطور اظهار داشت: جای نهج البلاغه در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادها خالی است تا آموزه های این کتاب مورد توجه بیشتر قرار گیرد؛ بخصوص باتوجه به اصل چهارم قانون اساسی که مقرر می دارد تمامی قوانین و مقررات باید برپایه موازین اسلامی باشد و این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است.
نهج البلاغه؛ کتاب حکمرانی نظام سازی
محمدمهدی علیقلی مدیرعامل موسسه احیای فرهنگ نهج البلاغه اظهار داشت: سخنان رهبر معظم انقلاب بر مبنای لزوم بازگشت به نهج البلاغه و سفارش معظم له به انس و تدبر در این کتاب بعنوان کتاب حکمرانی نظام سازی برای رسیدن به جامعه علوی و تمدن علوی است که میتوان برنامه های کوتاه مدت یکساله و برنامه های بلند مدت ۱۰ ساله عرضه داد.
رهبر موسسه نهج البلاغه از ۱۲ سال پیش شروع به کار کرده. حوزه های علمیه و دانشگاه و ارشاد و مساجد و آموزش وپرورش شاخصهای کارگزاران. میثاق با غدیر. شرح زیارت علی در روز غدیر. صدا و سیما اهمال نموده و باید فعال باشند. اصفهان پیشتاز این حرکت است. ره توشه پرورشی را برای کودکان نوشتیم. اصفهان پایگاه نهج البلاغه و فرهنگ علوی شده است.
480 حکمت نهج البلاغه قابل استفاده همه رسانه هاست
محمدحسین محمدزاده فعال رسانه ای و پژوهشگر قرآنی به بیان دیدگاه خود بر مبنای فرهنگ سازی نهج البلاغه از دیدگاه رسانه پرداخت و اظهار داشت: نیاز و مصلحت و علاقه مخاطب در عمومی سازی نهج البلاغه مهم می باشد و کوتاه سازی مطالب این کتاب باتوجه به زندگی روزمره امروزی یک امر ضروری بنظر می رسد.
وی از لزوم تغییر در ورود به نهج البلاغه سخن گفت و اضافه کرد: ۴۸۰ حکمت نهج البلاغه قابل استفاده برای همه مخاطبان و رسانه هاست. همینطور میتوان محورهای کوتاه از نامه ها و خطبه های نهج البلاغه را استخراج و عرضه کرد.
77 شبهه در رابطه با نهج البلاغه
حجت الاسلام مسعود حکیمیان پژوهشگر قرآنی از خلاء مهارت آموزی در نهج البلاغه سخن گفت و گفت: سرفصل های آشنایی با نهج البلاغه، روش برداشت از نهج البلاغه، نقدآموزی ترجمه های این کتاب، قالب های عرضه نهج البلاغه و شبهه شناسی نهج البلاغه از نکات مهم دراین خصوص است و تابحال ۷۷ شبهه در ارتباط با کلام حضرت در نهج البلاغه پیدا کرده ام که در بعضی کتاب ها هم مطرح گردیده است.
وی همینطور به دسته بندی مباحث نهج البلاغه یا مبحث شناسی آن اشاره نمود و اظهار داشت: بیشتر از ۲۰ نوع علم در این کتاب وجود دارد و اگر بخواهیم نهج البلاغه از مهجوریت بیرون رود، باید طراحی زندگی با نهج البلاغه را با رویکرد اخلاقی اجتماعی تبیین نماییم. البته طلاب حوزه های علمیه از پایه ششم به شکل مطالعاتی در حوزه های علمیه با نهج البلاغه آشنا می شوند.
جایزه المرتضی
حجت الاسلام علی اصغر بیگی، مدیر موسسه نهج البلاغه اصفهان با اشاره به برنامه های اجرا شده با مبحث کلام حضرت امیر اظهار داشت: تابحال طی برگزاری سه کنگره به ابعاد مختلف نهج البلاغه پرداخته ایم و اینک آماده برگزاری چهارمین کنگره با همکاری ۱۵۰ پژوهشگر هستیم.
وی از نامه ۳۱ نهج البلاغه بعنوان منشور تربیتی و از نامه ۵4 بعنوان منشور حکمرانی یاد کرد و اظهار داشت: طرح جایزه المرتضی را در حوزه های ادبیات و هنرهای تجسمی، رسانه و سینما پیگیری می نماییم و همینطور طرح تعالی ادارات را با مفاهیم نهج البلاغه در دستور کار داریم تا کارگزاران با حکمرانی علوی آشنا گردند.
بیگی با اشاره به اجرای طرح بوستان جامع نهج البلاغه در اصفهان و طرح موج آفرینی آموزه های نهج البلاغه اظهار داشت: یکی از نکات مهم در ترویج فرهنگ نهج البلاغه، برگزاری دوره تربیت مدرس است و احتیاج به مربی داریم. در قم فقط ۱۵ مدرس نهج البلاغه پیدا کردیم و در طرح تربیت مدرس تابحال توانسته ایم ۱۵۰ نفر را آموزش بدهیم.



منبع:

1404/03/13
11:00:26
5.0 / 5
43
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
لینک دوستان قائم