رقابت خبرنگاران در تولید خبر منفی امنیت روانی مردم را تهدید می کند
به گزارش قائم، رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه اظهار داشت: رقابت خبرنگاران در تولید اخبار منفی و طرح مشکل بدون کوشش برای عرضه چاره، امنیت ملی و روحی و روانی مردم را تهدید می کند.
به گزارش قائم به نقل از مهر، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه درمیان خبرنگاران در سیرجان اظهار داشت: تنوع، توجه به نیازهای مردم، تولید محتوای اختصاصی و پرداخت متفاوت، راز موفقیت رسانه ها در جلب افکار عمومی و اثرگذاری است.
نصراللهی، با تأکید بر ضرورت اتخاذ راهبردهای «امیدزایی» و «راه حل محوری» در تولید و پوشش اخبار، هشدار داد: رقابت خبرنگاران در تولید اخبار منفی و طرح مشکل بدون کوشش برای ارائه راهکار و همین طور رواج پدیده «باج نیوزها» و «دروغ راست»، امنیت ملی و روحی و روانی مردم را تهدید می کند.
وی همین طور با اشاره به پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و تحولات گسترده رسانه ای اضافه کرد: سوژه یابی دیگر فقط در انحصار رسانه های رسمی نیست. همه می توانند سوژه خلق و منتشر کنند؛ رسانه هایی که به نیازها و ذائقه مخاطبان توجه نکنند، مخاطب خودرا از دست می دهند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای اشاره کرد: اصولا تعدد و تکثر رسانه ها، مثل گذشته فقط رسانه های رسمی «دربان» خبر نیستند بلکه مردم هم «دربان خبر» هستند و از بین موضوعات مختلف برخی موضوعات را انتخاب می کنند؛ هر چقدر بین انتخاب مردم و دروازه بانی خبرنگاران از مسایل جامعه فاصله کمتری باشد، آن رسانه اثرگذارتر و در جذب مخاطبان موفق تر است.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه اشاره کرد: خبرنگاری که به مشکلات مردم توجه نداشته باشد، گزارشگر نیست اما باید طرح هر مشکلی در رسانه ها، بهمراه راهکار باشد اگر این اتفاق بیفتد روایت خبر، «روایت امیدزا»، خواهد بود.
او با اشاره به ظرفیتهای سیرجان اظهار داشت: سیرجان فقط معدن سنگ آهن ندارد؛ معادن فرهنگی و انسانی این شهر در زندگی مردم نهفته است. خبرنگاران باید این موضوع های ناب را کشف و روایت کنند.
نصراللهی تاکید کرد: سوژه یابی، مهم ترین گام کار رسانه ای است. رسانه ای که سوژه های جامعه را بموقع شناسایی و جذاب و جامع روایت کند، در جنگ داستانها پیروز است. غفلت از نیازهای مردم، رسانه را بازنده می کند.
وی با اشاره به تبعات رقابت رو به افزایش در پوشش موضوعات منفی اظهار داشت: رسانه حرفه ای و مسئول فقط مشکلات را مطرح نمی کند؛ راهکار ها را هم ارائه می کند. این نشانه مسئولیت پذیری است.
نصراللهی درباره ی روش های سوژه یابی اظهار داشت: همه جا محل کار و همه چیز سوژه است. نگاه رسانه باید از زاویه نیازهای مردم باشد.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با تشریح روش های سوژه یابی همچون تشابه، تعمیم و تضاد اظهار داشت: سوژه یابی ابتکاری بهترین روش است و اگر فقط ۱۵ درصد موضوعات و نوع پوشش از خود رسانه باشد، مردم دیگر شاهد موضوعات مشابه و تکراری و کسل کننده در رسانه های مختلف نخواهند بود بلکه از انبوهی از رسانه های جدید و متنوع بهره مند خواهند شد.
او در تشریح مدل «۷۰-۱۵-۱۵» اظهار داشت: به طور معمول به دلیلهای مختلف، نوع و پرداخت «۱۵ درصد سوژه ها تکراریست و ۷۰ درصد موضوعات هم، عمومی و در دسترس همه رسانه ها است در مورد ۱۵ درصد موضوع و پرداخت تکراری، قدرت مانور خبرنگاران و رسانه ها محدود است اما درباب ۷۰ درصد سوژه های در دسترس همه رسانه ها می توان با بسته بندی، تنظیم و عرضه متفاوت آنها را اختصاصی و موضوعات را رو مال خود کرد.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دو شاخص مهم ارزیابی خبرنگاران و رسانه ها را تولید و پرداخت اختصاصی دانست و اظهار داشت: هرچه قدرت خبرنگاران و رسانه ها در تولید و پرداخت اختصاصی و اختصاصی سازی بیشتر باشد، موفقیت آنها در جذب مخاطب و اثرگذاری و تنوع محتوای عرضه شده بیشتر خواهد بود.
نصراللهی با تشریح چگونگی اثرگذاری اعتقاد به هر کدام از نظریه های ارتباطی، راهبردها و رویکردها رسانه ای در سوژه یابی و سوژه پردازی اظهار داشت: اعتقاد و ایمان به تعدادی از نظریه ها مثل نظریه تزریقی، موجب می شود تعدادی از سوژه های مورد نیاز مردم «انکار» یا در موردش «سکوت» یا «کوچک نمایی» شود و اما اعتقاد و باور به نظریه هایی که مخاطبان رو فعال و «گیت کیپر» فرض می کنند، موجب «واقع نمایی سوژه ها» خواهد شد.
این استاد ارتباطات و رسانه با انتقاد از پوشش موضوعات راهبردی با رویکرد رویدادی و کمی و سنتی در رسانه ها اظهار داشت: رسانه ها باید برای موضوعات راهبردی و مورد نیاز مردم، رویکرد کیفی، روندی و تعاملی داشته باشند.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در آخر تاکید کرد: رسانه ها باید در پرداخت سوژه ها توازن را رعایت نمایند و به ارزش ها، اقشار، مناطق و موضوعات مختلف، متناسب با وزن و اعتبارشان، توجه داشته باشند. خلاصه اینکه وی در تشریح مدل «۷۰-۱۵-۱۵» عنوان کرد: بطور معمول به دلیلهای مختلف، نوع و پرداخت «۱۵ درصد سوژه ها تکراریست و ۷۰ درصد موضوعات هم، عمومی و در دسترس همه رسانه ها است در مورد ۱۵ درصد موضوع و پرداخت تکراری، قدرت مانور خبرنگاران و رسانه ها محدود است اما درخصوص ۷۰ درصد سوژه های در دسترس همه رسانه ها می توان با بسته بندی، تنظیم و عرضه متفاوت آنها را اختصاصی و موضوعات را رو مال خود کرد. نصراللهی با تشریح چگونگی اثرگذاری اعتقاد به هر کدام از نظریه های ارتباطی، راهبردها و رویکردها رسانه ای در سوژه یابی و سوژه پردازی عنوان کرد: اعتقاد و ایمان به برخی از نظریه ها مثل نظریه تزریقی، سبب می شود برخی از سوژه های مورد نیاز مردم «انکار» یا در موردش «سکوت» یا «کوچک نمایی» شود و اما اعتقاد و باور به نظریه هایی که مخاطبان رو فعال و «گیت کیپر» فرض می کنند، سبب «واقع نمایی سوژه ها» خواهد شد. این استاد ارتباطات و رسانه با انتقاد از پوشش موضوعات راهبردی با رویکرد رویدادی و کمی و سنتی در رسانه ها عنوان کرد: رسانه ها باید برای موضوعات راهبردی و مورد نیاز مردم، رویکرد کیفی، روندی و تعاملی داشته باشند.
منبع: قائم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قائم در مورد این مطلب