شاهین وعده صادق از دل جنگ ۱۲روزه متولد شد تولید بازی با یک میلیارد
به گزارش قائم، تولیدکننده بازی شاهین: وعده صادق اظهار داشت: ایده بازی شاهین وعده صادق از دل روزهای حساس جنگ ۱۲ روزه شکل گرفت؛ در آن دوران که اینترنت قطع بود و آینده اقتصادی و دیجیتال به شکلی مبهم بود.
به گزارش قائم به نقل از مهر، مراسم رونمایی از بازی «شاهین: وعده صادق» با حضور محمد حاجی میرزایی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری، محمدصادق افراسیابی معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری، جعفر بختیار دبیر اولین رویداد ملی ایران برنده بازی و احسان هوشیاگر مدیر ارتباطات و امور بین الملل بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار گردید.
در ابتدای مراسم محمد حاجی میرزایی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: بازیهای جنگی یکی از محبوب ترین ژانرهای جهانی در صنعت بازی سازی است و خیلی از کشورها با سرمایه گذاری گسترده در این عرصه تلاش می کنند تا نسل جدید را با ارزش ها و هویت ملی خود پیوند دهند. تجربه جنگ ۱۲ روزه و نتایج بعد از آن هم نشان داد که اتحاد و انسجام ملی، به عنوان یکی از گرانبهاترین دارایی های یک کشور، نیازمند تلاش مداوم برای حفظ و تقویت است.
وی اضافه کرد: یکی از طریق های مؤثر برای ارتباط با نسل Z و نوجوانان، استفاده از رسانه هایی است که مورد علاقه این گروه قرار دارند؛ مانند بازیهای ویدئویی. خوشبختانه، توجه بیشتری به تولید بازیهای در رابطه با این حوزه شده است و خیلی از نهادها و سازمان های فرهنگی به این نتیجه رسیده اند که استفاده از این مدیوم می تواند مسیری مناسب برای برقراری ارتباط با نسل جدید باشد. بازی هایی که نه فقط از نظر جذابیت گیم پلی قوی هستند، بلکه بازیکنان را با ارزش های ملی و مفاهیمی همچون مقاومت آشنا می کنند، اهمیت زیادی پیدا کرده اند.
اختصاص جایزه ویژه بازیهای مقاومت در جشنواره بازیهای کامپیوتر ای
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: ما در بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری تلاش می نماییم تا از این جریان حمایت نماییم و این رویکرد را میان بازی سازان ترویج دهیم. هدف ما این است که هر سال، آثار شایسته و برجسته ای در حوزه بازیهای در رابطه با مقاومت تولید شود.
وی اضافه کرد: امسال هم قسمتی از جشنواره بازیهای ویدئویی ویژه این نوع بازیها اختصاص داده شده است. در این بخش، مقرر است به بهترین بازی در حوزه مقاومت، جایزه ای ویژه اهدا شود تا از توسعه دهندگان چنین آثاری تقدیر و انگیزه بیشتری برای تولید این گونه محتواها ایجاد شود.
حاجی میرزایی اظهار داشت: هدف اصلی ما ایجاد همگرایی میان نهادها و سازمان هایی است که علاقمند به فعالیت در این مورد هستند. این تلاش قسمتی از برنامه های آینده ما بشمار می رود و خوشحالیم که امروز در مراسم رونمایی یکی از بازی هایی حضور داریم که اهمیت موضوع توسط تیم سازنده اش بسیار درک شده است.
وی اضافه کرد: این بازی نخستین تجربه سازندگان در این عرصه نیست، اما با بهره بردن از تجربیات بازیهای قبلی و انجام کارهای تخصصی در حوزه زیرساخت ها، موفق شده اند محصولی را طراحی نمایند که قابلیت پشتیبانی از تعداد بالای بازیکن به شکل آنلاین داشته باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: خوشحال هستیم که اهمیت این مورد بیشتر از پیش درک می شود و شاهد ارائه محصولات ارزشمندی هستیم. از همین امروز بازیکنان می توانند از این بازیها لذت ببرند. البته پروسه توسعه این بازیها با انتشار اولیه به انتها نمی رسد؛ بلکه کار اصلی تیم توسعه دهنده شروع می شود، شامل بروزرسانی های مداوم، افزودن مراحل جدید و بهینه سازی بازی که در نهایت طول عمر چندساله ای برای این محصولات فراهم می سازد.
وی افزود: بررسی آمار مصرف بازی نشان میدهد که متوسط زمان صرف شده برای بازیهای ویدئویی حدود ۸۳ دقیقه در روز است، که نسبت به استفاده از بسیاری دیگر از محصولات رسانه ای بالاتر شمرده می شود. اگر یک فیلم یا پویانمایی موفق در این عرصه تولید شود، در نهایت ۸۰ تا ۸۵ دقیقه مخاطب را درگیر می کند، اما یک بازی امکان دارد برای مدتی طولانی روی موبایل یا تبلت بازیکن باقی بماند و هر روز استفاده گردد. این ماندگاری، اثرگذاری زمان کلی صرف شده را به میزان قابل توجهی می افزاید.
حاجی میرزایی اظهار داشت: علاوه بر این تعامل مستقیم بازیکن با روند بازی و امکان تصمیم گیری و مشاهده نتایج انتخاب هایش، موجب می شود اثرگذاری عاطفی و تجربه ی فردی او نسبت به محتوا بیشتر شود. چنین تعاملی نه فقط توجه مخاطب را حفظ می نماید، بلکه به پروسه درونی سازی پیام ها و معناها هم کمک می نماید.
وی اضافه کرد: ما در بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری، یک ساختار حمایتی تحت عنوان «همگرا» را از حدود شش یا هفت سال پیش کلیدش را زدیم. این ساختار به مرور رشد کرد و در یکی دو سال ابتدایی خدمات مختلفی ارائه می داد، اما کم کم فعالیت آن کمرنگ تر شد و از جدیت اولیه فاصله گرفت. حال تلاش داریم این ساختار را باردیگر فعال کرده و حمایت های خودرا به شکل متمرکز در همین چهارچوب ارائه دهیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: حمایت ها در چارچوب های متنوعی طراحی شده اند؛ قسمتی از آن تسهیلات بانکی است، قسمتی دیگر شامل کمک های بلاعوض یا گرنت ها، و قسمتی هم خدمات غیرنقدی مانند دفاع از شرکت در رویدادهای بین المللی، کمک هزینه حقوق و دستمزد، تامین تجهیزات استودیو و موارد مشابه. همه این امکانات در ساختار «همگرا» فراهم خواهد شد و بزودی سایت جدید این برنامه هم با تغییرات مثبت رونمایی می شود تا دسترسی برای تمام بازی سازان امکانپذیر باشد.
افراسیابی: یکی از اقدامات مهم بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری در اینروزها برنامه ریزی برای رویداد سرمایه گذاری در تولید بازیهای مربوط به حوزه مقاومت است وی ادامه داد: بشکل خاص، تمرکز ویژه ای برای دفاع از بازیهای حوزه مقاومت داریم. هدف ما این است که بتوانیم بودجه های مختلف را در جهت همین رویدادها سرمایه گذاری کنیم؛ این سرمایه گذاری فقط محدود به تولید یک بازی از صفر نیست، بلکه می تواند شامل بهینه سازی بازی ها، کمک به انتشار نسخه دوم بازیهای موفق و موارد مشابه باشد.
حاجی میرزایی اظهار داشت: ما تلاش می نماییم رویداد اولیه در شهریورماه در اصفهان نقطه شروعی باشد تا تعداد چنین رویدادهایی در دیگر نقاط کشور افزایش پیدا کند. همینطور امیدواریم که بخش های مختلف کشور چه خصوصی و چه حاکمیتی، اعتماد بیشتری به این ساختار پیدا کنند.
وی اضافه کرد: آن چه اهمیت دارد شفافیت و حرفه ای بودن پروسه است؛ نه دخالتی در داوری داریم، نه در مرحله سرمایه گذاری. هیچ سهم یا مالکیتی از تیم های شرکت کننده مطالبه نمی شود؛ امید داریم همین مساله که اعتماد بیشتری را جلب نماید. هدف اصلی ما فراهم کردن بستری برای ارتقاء این صنعت است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: با عنایت به گردش مالی بالای صنعت بازی، بودجه کل این حوزه رقم قابل توجهی نیست، اما خوشبختانه در کشور بودجه هایی چشم گیر برای این بخش پیش بینی شده است. به نظر می آید قانون گذاران اهمیت بازیهای کامپیوتری را بیش از گذشته درک کرده اند؛ وظیفه ما این است که بتوانیم این بودجه ها را بشکل کامل همگرا و مؤثر هدایت نماییم.
در ادامه صادق جبلی تولیدکننده بازی «شاهین: وعده صادق» و مدیر عامل مجموعه طراحان سفید اظهار داشت: ما در حوزه تولید بازیهای کامپیوتری، انیمیشن ها و نرم افزارهای پیشرفته فعالیت می نماییم. یکی از پروژه های اخیر ما، بازی «شاهین؛ وعده صادق» است که در واقع نسخه ارتقایافته ای از بازی «شاهین» به شمار می آید؛ بازی که پیشتر توسط تیم ما ساخته شده بود. «شاهین» به عنوان یک پلت فرم دانش بنیان طراحی شده و فرصتی برای تولید بازیهای در رابطه با نبردهای هوایی فراهم می آورد. این پلت فرم شامل ابزارها و زیرساخت های فنی گسترده ای است، که همین مسئله امکان ثبت ماهیت دانش بنیان را برای این پروژه فراهم نموده است.
ایده بازی «شاهین وعده صادق» از دل روزهای حساس جنگ ۱۲ روزه شکل گرفت
وی افزود: اما ایده بازی «شاهین وعده صادق» از دل روزهای حساس جنگ ۱۲ روزه شکل گرفت. در آن دوران که اینترنت قطع بود و آینده اقتصادی و دیجیتال به شکلی مبهم و ناپایدار به نظر می رسید، ما با اعضاء تیم گرد هم آمدیم تا بررسی نماییم که چطور میتوان این موقعیت دشوار را به فرصتی مثبت تبدیل کرد. شرایط سخت بود، اما پس از بحث و تبادل نظر، به این نتیجه رسیدیم که این ایده می تواند به یک بازی جذاب تبدیل شود؛ اثری که علاوه بر سرگرمی، پیام هایی عمیق منتقل کند و در عین حال قدرت نظامی و توان دفاعی کشور را به خوبی به نمایش بگذارد.
تولیدکننده بازی «شاهین: وعده صادق» افزود: این پروژه طراحی شد تا محتوایی باارزش عرضه نماید، به شکلی که نسل جوان بتواند درباره ی ی جنگ ها و رویدادهای مرتبط اطلاعات مفیدی کسب کند؛ آن هم بدون این که جنبه سرگرمی و جذابیت بازی تحت تأثیر قرار گیرد. شروع کار با چالش های فراوان همراه بود، اما ما تصمیم گرفتیم قسمتی از برنامه های مان را متوقف نماییم و فضای کاری استودیو را به صورت کامل به این پروژه اختصاص دهیم. فکر می کنم حدوداً در روز پنجم یا ششم جنگ بود که این تصمیم اجرایی شد. نتیجه کوشش های مان موجب شد یک ماه بعد نخستین نسخه بازی منتشر شود. حال هم همچنان مشغول توسعه و بهبود آن هستیم.
وی اضافه کرد: به نظر می آید نسخه غائی این بازی تا نیمه دوم شهریور منتشر شود که در آن بخش های داستانی، آنلاین و محتواهای متنوع دیگری اضافه شده است. در همین بازه زمانی تابحال بازخوردهای بسیار خوبی از پروژه دریافت کرده ایم. نکته قابل توجه این است که با انتشار این بازی، نسخه های قبلی آن هم بشکل شایان توجهی مورد توجه قرار گرفته اند؛ موضوعی که برای ما جالب است، چونکه نشان دهنده تقاضای بالای کاربران برای محتوای مرتبط در این عرصه شمرده می شود.
جبلی اظهار داشت: در این عرصه تولید محتوا، نیاز به ارائه محصولاتی باکیفیت بالا داریم. هرچند تعدادی از بازیهای ایرانی که پیشتر ساخته شده اند، گاهی نتوانسته اند از کیفیت لازم برخوردار باشند و این مورد سبب شده برخی از مخاطبان نسبت به بازیهای ایرانی در حوزه مقاومت بدبین شوند. اما ما تمام تلاش خودرا به کار گرفته ایم تا یک محصول استاندارد و باکیفیت ارائه نماییم. همینطور این بازی قسمتی از یک پروژه بزرگ تر است که طی یک سال آینده می خواهیم آنرا ارتقا داده و به نسخه دوم با قابلیت های کاملا آنلاین تبدیل نماییم. هدف این است که تمامی بازیکنان بتوانند در محیطی آنلاین تعامل داشته باشند؛ برای مثال، ساخت فضای فرودگاه ها، افزودن پرواز از روی باندها، و اضافه کردن امکانات فنی و جذاب دیگر به این پروژه در برنامه قرار دارد.
وی اضافه کرد: از نظر محتوایی، سه بخش ویژه برای این بازی طراحی شده است. بخش اول مربوط به داستانی است که به جنگ ایران با آمریکا و اسرائیل اشاره دارد. در این بخش ما قصه هایی از پدافند هوایی، عملیات های موشکی و مأموریت های هوایی را از دید خلبانان ایرانی روایت می نماییم. جدا از داستان اصلی بازی، بخشی به نام دانشنامه طراحی شده است که به معرفی توانائیها و تجهیزات دفاعی و نظامی ایران می پردازد. در این بخش، برای هر محصول دفاعی مهم، پرونده ای بشکل روایت محور با تصاویر و کارهای گرافیکی بوجود آمده تا کاربران بتوانند با این تجهیزات و فضا آشنا گردند.
این بازی ساز اظهار داشت: بخش دیگری از بازی هم به شهدای کودک و نوجوان اختصاص یافته است که متاسفانه در دوران جنگ از دست رفته اند. هدف از این بخش، یادآوری فداکاری ها و اتحاد شکل گرفته در همان برهه ی زمانی است؛ موضوعی که برای هر کسی که وارد بازی شود، فارغ از سن و سال او، می تواند حسی خاص و آگاهی بخش ایجاد نماید. کل طراحی این بازی تلاشی برای ترکیب جذابیت سرگرمی با انتقال پیام هایی مهم در حوزه تاریخچه جنگ و مقاومت است.
وی اضافه کرد: بازی «شاهین؛ وعده صادق» به علت استفاده از یک پلت فرم آماده، روند تولید بازی را از حالت زمان بر بودن خارج کرد و عمده هزینه ها مربوط به نفر-ساعت نیروی انسانی بود که برای توسعه آن صرف شد. تیم شامل برنامه نویسان، طراحان گرافیکی، مدل سازها و گیم دیزاینرها بود که بخش های مختلف بازی را کار کردند. از نظر اقتصادی، ساخت این بازی برای شرکت امید چندانی به سودآوری مستقیم نداشت. درآمد اصلی بازی بر اساس کمک ها یا دونیشن های بازیکنان و حامیان قرار گرفته است.
این بازی ساز اظهار داشت: بازی مقاومت از چند جنبه قابل بررسی است. در محور داستانی، شاید می توان گفت مفهوم مقاومت در اینجا جای خودرا به حمله داده است. نگاه اصلی ما در این پروژه جنبه محتوایی بود، نه اقتصادی. مخاطبان این بازی تنها خردسالان نیستند؛ بلکه تمامی گروههای سنی همچون افراد بالای ۴۰ سال هم می توانند مخاطب آن باشند. چون این بازی اکشن است اما فاقد خون ریزی و صحنه های خشونت آمیز شدید، رده سنی آن مناسب برای افراد بالای ۷ سال طراحی شده است. موضوع اصلی جنگ ماشینی است، بنابراین خشونت بصری بالایی ندارد.
بازی شاهین: وعده صادق روی بستر اینترنت ملی
وی افزود: هدف اصلی ما تولید محتوا بود؛ محتواهایی که در اینترنت و گوشیهای همراه حضور داشته باشند و حسی از تعلق خاطر به کشورمان را در فضای بازی منتقل کنند. شاید این هدف برای یک شرکت خصوصی کمی شعاری به نظر برسد، اما این انگیزه واقعی ما در توسعه بود. اگر پلت فرم قبلاً ساخته نشده بود، امکان تولید در مدت زمان کم وجود نداشت؛ چون که تنها یک ماه بعد از جنگ موفق به انتشار بازی شدیم. ساخت آن از صفر حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان هزینه می برد، اما در وضعیت فعلی هزینه تولید تقریبا یک میلیارد تومان بوده است.
جبلی اظهار داشت: این بازی دارای لیگ آنلاین است و پلت فرم شاهین امکان بازی آنلاین همزمان گروهی را هم دارد که تا ۳۰ نفر می توانند وارد فضای مشترک شده و با هم رقابت کنند. در نسخه فعلی ما جدول رتبه بندی آنلاین و لیگ ها را داریم. یکی از نکات مثبت پروژه این است که تمامی سرورها در داخل ایران قرار دارند و بستر اینترنت ملی، یعنی شبکه ملی اطلاعات (قاصد)، برای ارائه خدمات استفاده شده است. این بستر طراحی شده تا بدون وابستگی به خدمات خارجی فعالیت کند و حتی قابلیت صادرات بازی را فراهم آورد.
وی اضافه کرد: برای نمونه اگر بتوانیم ۱۰۰ بازی خوب ایرانی را باکیفیت مناسب روی این بستر ارائه دهیم، در عمل یک بسته صادراتی ۱۰۰ تایی از بازیها خواهیم داشت. تنها کافی است سروری از پلت فرم را در کشورهای دیگر مثل روسیه یا عراق قرار دهیم تا دسترسی آنلاین به این مجموعه فراهم گردد. این مورد ظرفیتهای جدیدی به وجود می آورد که می تواند جریان جدیدی در صنعت بازی سازی ایران باشد. ما تنها قسمتی از این پتانسیل گسترده را برگزیده و دنبال کرده ایم تا امکان بهره برداری واقعی فراهم گردد.
در ادامه محمدصادق افراسیابی معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: برگزاری این جلسه در خبرگزاری مهر مبین توجه ویژه مهر به موضوع بازیهای مقاومت است. بازی که امروز رونمایی می شود، به عقیده من گواهی بر حضور فعالانه بازی سازان ایرانی در زمینه های مختلف است، نشان دهنده این که آنها در صحنه هستند و بشکل جدی فعالیت می نمایند.
مهم ترین اقدام بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری برنامه ریزی برای رویداد سرمایه گذاری در تولید بازیهای حوزه مقاومت است
وی افزود: این رونمایی همزمان با یاد جنگ ۱۲ روزه و دفاع مقدس کشور ما اتفاق افتاده است؛ رویدادهایی که فعالان حوزه فرهنگ و هنر، بخصوص بازی سازان ایرانی، در جریان آن تلاش کردند که با تولیدات خود در جنگ شناختی نقش ایفا کنند. این تولیدات توانستند مفاهیم دفاع مقدس و گسترش فرهنگ مقاومت را با بهره گیری از ظرفیت بازیهای کامپیوتری بیش از گذشته تقویت نمایند. بعد از پایان جنگ ۱۲ روزه، این تلاش فرهنگی ادامه پیدا کرده و جدی تر شده است. تولید بازی هایی با تمرکز بر مقاومت، بخصوص در رابطه با جنگ ۱۲ روزه، حال به شکل جدی محور توجه قرار دارد.
معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری در اینروزها برنامه ریزی برای رویداد سرمایه گذاری در تولید بازیهای مربوط به حوزه مقاومت است. تابحال مذاکراتی با نهادهای مختلف انجام شده تا آنها در یک رویداد مشترک مشارکت کنند. نهادهایی که بودجه ضروری جهت سرمایه گذاری در این حوزه دارند، آمادگی خودرا اعلام نموده اند تا بازی سازان بتوانند طرح ها و ایده های خودرا برای تولید بازیهای جدید یا توسعه آثار موجود عرضه کنند. برنامه ریزی شده تا این رویداد در هفته آخر شهریور ماه و همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار گردد.
وی اضافه کرد: برمبنای تفاهم نامه میان استانداری اصفهان و بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری، نهادهایی که آمادگی دارند وارد همکاری جدی با استودیوهای بازی سازی شوند تا قراردادهایی را برای تولید یا توسعه بازیهای در رابطه با مقاومت منعقد کنند. این اتفاق امیدبخش شروع فصل جدیدی در دفاع از کارهای بازی سازی در رابطه با ارزش های مقاومت خواهد بود.
حاجی میرزایی: با عنایت به گردش مالی بالای صنعت بازی، بودجه کل این حوزه رقم قابل توجهی نیست، اما خوشبختانه در کشور بودجه هایی چشم گیر برای این بخش پیش بینی شده است
افراسیابی اظهار داشت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش اعلام نموده که بمنظور مشارکت در یک رویداد تخصصی حوزه بازیهای مقاومت، ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد نمود. همینطور کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان آمادگی خودرا برای سرمایه گذاری یک و نیم میلیارد تومان در این رویداد اعلام نموده است. مرکز تولیدات کودک و نوجوان معاونت سیمای سازمان صدا و سیما هم مبلغ ۳ میلیارد تومان را برای سرمایه گذاری در این پروژه مختص کرده است. مجتمع مهوا هم اعلام نموده ۲ میلیارد تومان به این رویداد اختصاص خواهد داد. علاوه بر این، سازمان بسیج مستضعفین و حوزه هنری کودک و نوجوان هم اعلام آمادگی کرده اند برای سرمایه گذاری در این رویداد، بااینکه تابحال رقم غائی خودرا مشخص نکرده اند. بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس هم رقم ۳ میلیارد تومان را برای این طرح درنظر گرفته است.
وی اضافه کرد: به نظر می آید با توجه به این که هنوز چند سازمان دیگر قطعی ترین ارقام خودرا اعلام نکرده اند، مجموع سرمایه گذاری این رویداد امکان دارد از رقم ۴۰ میلیارد تومان عبور کند. این بودجه مقرر است به تولید بازی هایی در حوزه مقاومت تخصیص یابد. باید اشاره نمود که این حجم سرمایه گذاری تضمینی بر توزیع یا استفاده دقیق آن نیست؛ چونکه امکان دارد ایده یا طرحی به اندازه ای منحصر به فرد باشد که تمام بودجه فقط جهت تولید همان بازی صرف شود. همینطور احتمال دارد سرمایه گذاران تصمیم بگیرند بودجه خودرا در بین چندین پروژه یا استودیو تقسیم کنند. همه چیز بستگی به کیفیت و خلاقیت طرح ها دارد که توسط بازی سازان ارائه می شود.
معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: برپایه اطلاعات اعلام شده، فراخوان غائی این رویداد مقرر است تا روز شنبه ۸ شهریور توسط بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری منتشر شود. بعد از آن، بازی سازان فرصتی کوتاه خواهند داشت تا طرح ها و ایده های خودرا با تمرکز بر تولید بازی هایی در رابطه با حوزه مقاومت، بخصوص جنگ ۱۲ روزه، عرضه کنند. یک مرحله داوری اولیه برای انتخاب پروژه های برگزیده صورت خواهد گرفت و سرانجام، رویداد به شکل حضوری در استان اصفهان انجام خواهد شد. مطابق برنامه ریزی ها، این رویداد در تاریخ ۲۶ شهریور ماه با حمایت استانداری اصفهان و همکاری آقای دکتر جمالی نژاد انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: این رویداد می تواند فضایی تازه برای بازی سازان فعال در حوزه مقاومت ایجاد نماید. با وجود کوشش های زیادی که بازی سازان ایرانی در این مورد انجام داده اند، اگر مقایسه ای با بازیهای خارجی داشته باشیم، هنوز بازیهای ایرانی حوزه مقاومت در بین پربازدیدترین عناوین قرار نگرفته اند. هدف این رویداد آن است که با همراهی بازی سازان توانمند کشور و حمایت مالی نهادهای مرتبط، این وضعیت دستخوش تغییر شود و بازی هایی باکیفیت بالا و محتواهای قوی روانه بازار شوند.
افراسیابی اظهار داشت: پیمایش اخیر مصرف بازیهای کامپیوتری که نتایج آن بزودی منتشر می شود. نتایج این پیمایش نشان میدهد که هنوز در بین ۱۰ بازی برتر و پرطرفدار بازیکنان ایرانی، تعدادی از بازیهای حوزه مقاومت که ظرفیت جذب مخاطب بالایی دارند جایگاهی پیدا نکرده اند. به عنوان مثال، بازی شاهین حال حدود ۲۰۰ هزار مخاطب دارد. با این وجود، این بازیها با توسعه مناسب، ایجاد تغییرات لازم، و افزودن جذابیت های بیشتر، می توانند جایگاه خودرا در سبد بازیهای پرطرفدار بازیکنان ایرانی تثبیت کنند.
وی اضافه کرد: ما در تلاش هستیم تا زمینه ای را فراهم نماییم که تغییری مثبت و تحول آفرین در صنعت بازیهای کامپیوتری رخ دهد. هدف از برگزاری این رویداد هم همین است؛ این که جریان جدیدی شکل بگیرد. علاوه بر این، همزمان با جشنواره بازیهای کامپیوتری فجر سال جاری، یک بخش ویژه به محور مقاومت اختصاص داده شده است و بازیهای تولید فعلی هم مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت تا از بهترین محصول موجود تقدیر شود.
معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: بااینکه وضعیت فعلی مطلوب نمی باشد، اما امیدواریم با کوشش های روزانه بتوانیم پیشرفت های بیشتری را رقم بزنیم. ما در این عرصه تمرکز و سرمایه گذاری خودرا بر ایجاد تحولات اساسی قرار داده ایم. همچنین، تولیدات فعلی در این رویداد بررسی خواهند شد و شایسته ترین آثار مورد تقدیر قرار می گیرند. بخش ویژه جشنواره فجر هم به بازیهای محور مقاومت اختصاص خواهد داشت تا تأثیرگذاری این محور بیشتر دیده شود.
در ادامه جعفر بختیار دبیر اولین رویداد ملی ایران برنده بازی اظهار داشت: رویداد ملی ایران برنده، با تمرکز بر بازیهای مقاومت و رشادت، بمنظور تقویت حس دوستی، همبستگی و آشنایی بیشتر خردسالان و نوجوانان با مفاهیم استقامت و پایداری شروع به کار کرد.
رویداد ایران برنده بازی با ۱۶ بازی کلید خورد
وی افزود: این رویداد ابتدا با ۱۶ بازی شروع شد و الان تعداد بازیها به ۳۰ عنوان از ۲۵ شرکت مختلف رسیده است، که همگی بر روی سایت ایران برنده در دسترس علاقمندان قرار دارند. طبق بررسی های انجام شده، جامعه مخاطب فعال در حوزه بازیهای مقاومت حدود ۱۰ میلیون نفر تخمین زده می شود. تابحال حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر توانسته اند بوسیله سایت ایران برنده به این بازیها دسترسی پیدا کنند و آنها را تجربه کنند.
دبیر اولین رویداد ملی ایران برنده بازی اظهار داشت: نحوه شرکت در این رویداد به این شکل است که بعد از پایان هر بازی، یک چالش ساده برای کاربران تنظیم شده که آنرا بعد از انجام به دبیرخانه رویداد ارسال می کنند. دبیرخانه، بوسیله پیامرسان بله با کانالی به نام ایران برنده فعالیت می کند و همینطور سایت رسمی این رویداد هم به نام ایران برنده برای ارائه خدمات کامل در دسترس کاربران قرار دارد.
بختیار اظهار داشت: از امروز بازیها روی سایت ایران برنده قابل دسترسی هستند و امکانات جدیدی برای خدمات رسانی بهتر به کاربران بوجود آمده است. همینطور تخفیف هایی ویژه برای خردسالان در داخل محیط بازی درنظر گرفته شده تا تجربه ای جذاب تر برای آنها فراهم آید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قائم در مورد این مطلب