وقتی کالای چینی فرصت نفس کشیدن نمی دهد
به گزارش قائم، یک تولیدکننده نوشت افزار اظهار داشت: یکی از معضلات بزرگ، بازار رقابت با کالای چینی است. حتی با وجود افزایش نرخ دلار، همچنان تولیدکنندگان داخلی گرفتار مشکل هستند.
سعید شهلا تولیدکننده حوزه نوشت افزار در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به این که برگزاری نمایشگاه های نوشت افزار بر روند تولید و فروش تأثیر دارد، اظهار نمود: در رابطه با نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت باید بگویم که این رویداد به میزان کافی بازخورد قابل توجهی ندارد تا شرکت کردن در آن بسیار سودمند باشد. یکی از اشکالات این نوع نمایشگاه ها این است که چرخه فروش استاندارد را مختل می کنند. به عنوان نمونه، تصور کنید کل جابه جایی مالی در چنین نمایشگاهی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان باشد. این مساله موجب می شود چرخه فروش از مغازه ها خارج شود؛ درنتیجه، مغازه دارها باردیگر به ما مراجعه نمی کنند تا این محصولات را خریداری کنند و این تأثیر منفی به شرکت های تولیدکننده می رسد.
وی اضافه کرد: از طرفی، مشکلی دیگر هم وجود دارد که رقابت با محصولاتی مانند کالاهای چینی را دشوارتر می کند. مغازه داران بیشتر تمایل دارند کالاهای چینی وارد کنند، چون علاوه بر قیمت مناسب تر، کیفیت این محصولات هم بهتر است و آسان تر در بازار پذیرفته می شوند. در این حالت، رقابت با محصولات چینی به ضرر ما تمام می شود. هرچند که نمایشگاه ها مزیتی دارند، همچون عرضه کالاهای ایرانی، اما باز هم چرخه استاندارد تجارت را به هم ریخته و جایگزین مناسبی برای روند معمول فروش نیستند. در عین حال، به علت تامین مقداری نقدینگی، نمایشگاه ها کمک موقتی به ما می کنند تا بتوانیم در طول سال حرکت نماییم، اما مشکلات بنیادین بازهم پابرجا است.
این تولیدکننده نوشت افزار اظهار داشت: حتی با وجود افزایش نرخ دلار، مشکلاتی وجود دارد که یکی از آنها رقابت با کالای چینی است که بازهم تولیدکنندگان داخلی گرفتار مشکل هستند. این مساله هم به استانداردهای تولید ما مربوط است و هم به کیفیت پایین تر محصولات ما نسبت به مدلهای چینی. تولیدکنندگان چینی توانسته اند به نحوی کالا تولید کنند که ما قادر نیستیم در سطح کیفیت و قیمت با آنها رقابت نماییم.
وی اضافه کرد: ما یک مجموعه کوچک و درحال رشد هستیم؛ بدین سبب نوسانات شدید بازار را کمتر حس می نماییم. اما برپایه شنیده ها، مجموعه های بزرگ تر امسال افت فروش قابل توجهی را تجربه کرده اند که میتوان به کاهش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی اشاره نمود. این افت فروش مستقیماً به کاهش نقدینگی مردم ارتباط دارد و تنها محدود به بازار نوشت افزار نیست؛ بلکه این مساله در سایر بازارها همچون پوشاک هم دیده می شود.
شهلا اظهار داشت: بعضی از محصولات نوشت افزار در اولویت خرید مردم قرار ندارد. برخی کالاهایی که قبلاً چند بار در سال خریداری می شدند، حالا تنها یک دفعه تهیه می شوند یا حتی از لیست خرید حذف شده اند. به عنوان نمونه، برخی اقلام تخصصی و فانتزی مثل چراغ مطالعه یا کره جغرافیا دیگر جزو اولویت های مردم نیستند. خرید مردم محدودتر شده و بیشتر متمرکز بر فهرست ضروری مدارس است، مثل کاغذ A۴ رنگی؛ باقی اقلام صرف نظر می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با قاچاق هم باید اشاره نمود که با وجود کوشش های چند سال اخیر برای مبارزه با قاچاق کالاها، متاسفانه در دو سال قبل حجم قاچاق افزایش پیدا کرده است. مغازه ها پر از جنس های قاچاق چینی است که بازار را اشباع کرده اند. البته در حوزه هایی مثل دفتر و جلد دفتر فرصت هایی وجود دارد. نمونه های چینی هنوز نتوانسته اند بطورکامل با سلیقه بازار بومی سازگار شوند؛ اگر تولیدکنندگان داخلی روی طراحی و کیفیت این محصولات سرمایه گذاری کنند، امکان موفقیت بیشتری خواهند داشت.
این تولیدکننده نوشت افزار اظهار داشت: در زمینه برخی کالاها مثل خودکارهای فانتزی، هنوز قدرت رقابتی بالایی نداریم، برای اینکه محصولات چینی سهم عمده ای از این بخش بازار را تصاحب کرده اند. گرچه تولیدکنندگان داخلی تلاش می کنند، ولی بازهم فاصله بسیاری تا رقابت جدی وجود دارد.
منبع: qawem.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قائم در مورد این مطلب