قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

آغاز راهبرد ایران برای صنعت بازی در منطقه از بغداد

آغاز راهبرد ایران برای صنعت بازی در منطقه از بغداد

به گزارش قائم، مدیر تولید بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: حضور ایران در اکسپو بغداد تنها یک نمایش نبود، بلکه یک حرکت راهبردی برای تثبیت جایگاه کشور در صنعت بازی منطقه بود.



خبرگزاری مهر؛

گروه فرهنگ و ادب - زینب رازدشت:

بغداد میزبان اولین نمایشگاه بزرگ بازیهای کامپیوتری خود بود و ایران با یک پاویون اختصاصی در آن حاضر شد. این حضور پررنگ، فرصتی بود برای به رخ کشیدن قدرت بازی سازی ایران در منطقه، در حالیکه چالش های داخلی، سایه مهاجرت را بر سر این صنعت انداخته است. آن چه می خوانید شرح این رویداد تاریخی و دستیافته های آن با وحید اسلامی مسئول پاویون جمهوری اسلامی در نمایشگاه بین المللی اکسپو بغداد ۲۰۲۵ و مدیر تولید بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری است.

حضور ایران در اولین نمایشگاه بازیهای کامپیوتری عراق چه اهمیتی داشت و چرا بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری تصمیم گرفت در این رویداد شرکت کند؟


حضور ایران در اکسپو بغداد ۲۰۲۵ برای ما یک نقطه عطف بود. این اولین نمایشگاه تخصصی بازیهای ویدئویی در عراق بود و طبیعی است که ما به عنوان یکی از بازیگران جدی صنعت بازی در منطقه، باید در چنین رویدادی مشارکت فعال داشته باشیم. در حالی ایران به عنوان تنها کشور دارای پاویون اختصاصی در نمایشگاه «گیم اکسپو ۲۰۲۵ بغداد» حضور داشت که همچنان صنعت بازی در ایران به علت برخوردار نبودن از حمایت های ساختاری کافی و همینطور نداشتن ثبات لازم در سیاستگذاری ها، با انتقال فعالیت عده ای از بازی سازان ایرانی به کشورهای همسایه و پدیده مهاجرت نیروی انسانی متخصص این حوزه روبرو است.
برگزاری رویدادهایی نظیر «اکسپو ۲۰۲۵ بغداد» از جانب کشورهایی که تا حالا سابقه ای جدی و شناخته شده در صنعت بازیهای ویدیویی نداشته اند، نشان از عزم جدی آنها برای ورود هدفمند به این عرصه و استفاده از ظرفیتهای اقتصادی، فرهنگی و فناورانه این صنعت دارد. مسیری که کشور عربستان صعودی از چند سال قبل آغاز نموده است و با تأکید بر برنامه ریزی های منسجم و سرمایه گذاری های کلان در عرصه بازی، هم اکنون به یکی از بازیگران مهم صنعت بازی در منطقه تبدیل گشته است. این تحولات در عرصه بازی سازی در منطقه نشانگر این مورد است که چنانچه ایران نتواند متناسب با آن حرکت نماید، خطر جاماندگی از رقبای نه چندان باسابقه در منطقه بطورکامل محتمل خواهد بود.
از این رو، بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری با همکاری مؤسسه بین المللی هدهد سلیمان، پاویون جمهوری اسلامی ایران را برپا کرد تا ظرفیت ها و دستیافته های بازی سازان ایرانی را در معرض دید کنشگران منطقه ای و جهانی قرار دهد. ما اعتقاد داریم که صنعت بازی ایران نه فقط در داخل کشور بلکه در سطح منطقه مِنا و حتی فراتر از آن، ظرفیتهای بزرگی برای همکاری و توسعه دارد.

چه شرکتها و تیم هایی در پاویون ایران حضور داشتند و چه دستاوردهایی ارایه شد؟


در پاویون ایران ۹ تیم و شرکت معتبر حضور داشتند که هرکدام قسمتی از قابلیتهای صنعت بازی کشور را نمایندگی می کردند. همچون استودیو مدریک، سورنا گیمز با پلت فرم ریمیت، کارخانه صنایع سرگرمی دیجیتال مهوا با بازی روشنا، استودیو تاد، ادپلی، استودیو آنو، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، استودیو آنو و مکعب. این شرکتها جدیدترین محصولات و پروژه های خویش را ارایه کردند؛ از بازیهای موبایلی پرمخاطب گرفته تا پلت فرم های نشر و حتی بازی هایی با رویکرد فرهنگی و ارزشی. هدف ما این بود که نشان دهیم صنعت بازی ایران هم تنوع دارد و هم کیفیت، و می تواند در بازارهای منطقه ای رقابت کند.

تعاملات و نشست های هم فکری چه نقشی در موفقیت این حضور داشت؟


ما قبل از آغاز نمایشگاه و در طول برگزاری آن، چندین جلسه هم فکری با بازی سازان ایرانی برگزار کردیم. در این جلسه ها، بازی سازان باسابقه تجربیات خود از حضور در رویدادهای بین المللی را منتقل کردند. نکاتی در رابطه با نحوه مذاکره، فنون ارایه کوتاه و مؤثر، و اهمیت مدیریت انرژی در طول یک رویداد چندروزه عنوان شد. این جلسات سبب شد تیم ها با آمادگی بیشتری وارد تعاملات شوند و بتوانند ظرفیتهای خویش را به خوبی معرفی کنند. علاوه بر این، این نشست ها زمینه هم افزایی میان تیم ها را فراهم نمود و سبب شد ما به عنوان یک مجموعه منسجم در نمایشگاه ظاهر شویم.

بازدید مقامات عراقی و ایرانی چه دستاوردهایی به همراه داشت؟


بازدید مقامات بسیار باارزش بود. آقای احمد سیف، مدیر اداره تنظیم مقررات و فناوری اطلاعات عراق، با حاضر شدن در پاویون ایران علاقه مندی زیادی به آشنایی با نظام رگولاتوری و رده بندی سنی ایران نشان داد. او خواهان تبادل تجربیات در عرصه نظارت و تبلیغات درون بازی شدند و توافق شد جلسات تخصصی در تهران برگزار گردد. همینطور آقای سید احمد مبرقع، وزیر ورزش و جوانان عراق، بر ضرورت تسهیل روابط فرهنگی و اقتصادی در عرصه بازیهای دیجیتال تاکید کردند و پیشنهاد دادند همکاریهای مشترک در پروتکلهای کلان دو کشور درج شود. در آخرین روز نمایشگاه نیز جناب آقای محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق، با حاضر شدن در پاویون ایران اهمیت گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی در این زمینه را یادآور شدند. این بازدیدها نشان داد که صنعت بازی می تواند به عنوان یک پل فرهنگی و اقتصادی میان ایران و عراق عمل کند.

مهم ترین دستیافته های حضور ایران در این نمایشگاه چه بود؟


دستاوردهای ما مختلف و باارزش بودند که میتوان به معرفی ظرفیت ها و دستیافته های صنعت بازی ایران در سطح منطقه ای و بین المللی، معرفی ساختار و فعالیتهای بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری به مسئولان فرهنگی و کنشگران منطقه ای، ایجاد ارتباط مؤثر با ساختارهای حاکمیتی عراق (که مسئول تصمیم گیری های کلان در عرصه بازیها هستند)، دریافت اطلاعات کلیدی برای تسهیل تجارت، همچون لیست شرکتهای دارای مجوز پرداخت الکترونیک در عراق، ایجاد زمینه همکاریهای مشترک در عرصه نشر منطقه ای و تبادل تجربیات رگولاتوری، تقویت جایگاه ایران به عنوان یکی از بازیگران جدی صنعت بازی در منطقه مِنا، برگزاری جلسات مختلف B۲B میان ناشران، سرمایه گذاران و بازی سازان ایرانی با مخاطبان عراقی، انتقال تجربه ناشران و بازی سازان باسابقه به تیم های نوپا، ایجاد تجربه موفق در برگزاری رویداد بین المللی با مشارکت شرکتها و موسسات خصوصی اشاره نمود. این ها همه نشان داد که حضور ایران در اکسپو بغداد تنها یک نمایش نبود، بلکه یک حرکت راهبردی برای تثبیت جایگاه کشور در صنعت بازی منطقه بود.

چه پیشنهاداتی برای آینده دارید تا این حضورها مؤثرتر شود؟


ما چند پیشنهاد مشخص داریم که میتوان به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور مستمر بازی سازان ایرانی در رویدادهای منطقه ای و جهانی، تعریف یک برنامه ثابت و تخصیص بودجه مناسب جهت شرکت در نمایشگاه های بین المللی، فعال سازی ظرفیتهای دیپلماتیک و فرهنگی از راه همکاری کنسولگری ها و رایزنان فرهنگی، انتشار کاتالوگ معرفی بازیهای ایرانی به زبان های مختلف، ایجاد و فعال سازی «میز بازی» در هفته های فرهنگی کشورهای مختلف اشاره نمود. اگر این اقدامات بطور منظم پیگیری شود، می توانیم حضور ایران را در بازارهای منطقه ای تثبیت نماییم و سهم بیشتری از بازار جهانی بازیها به دست آوریم.

جمع بندی شما از حضور ایران در اکسپو بغداد ۲۰۲۵ چیست؟


این حضور برای ما یک تجربه موفق و باارزش بود. ما توانستیم ظرفیتهای خلاقانه و فناورانه بازی سازان ایرانی را معرفی نماییم، ارتباطات جدیدی با ناشران و سرمایه گذاران برقرار نماییم و جایگاه ایران را در صنعت بازی منطقه معرفی و دستیافته های بازی‎سازان مطرح و برجسته ایرانی را ارایه دهیم. اکسپو بغداد ۲۰۲۵ نه فقط یک نمایشگاه، بلکه نقطه آغازی برای همکاریهای گسترده تر فرهنگی، اقتصادی و فناورانه میان ایران، عراق و سایر کشورهای منطقه بود. ما امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند و صنعت بازی ایران بتواند سهم شایسته ای در بازارهای منطقه ای و جهانی داشته باشد. اگر مقرر است ایران جایگاه شایسته خویش را در این صنعت راهبردی برای دیگر بازیگران این عرصه در منطقه تثبیت کند، باید نگاه کلان تری به بازی سازی در برنامه ریزی های فرهنگی، اقتصادی و فناورانه کشور لحاظ شود. غفلت از این حوزه، به معنای از دست دادن فرصتی راهبردی در اقتصاد دیجیتال، رسانه های نوین و حکمرانی فرهنگی خواهد بود. تجربه سالهای گذشته بازی سازان ما و ظرفیت فراوان صنعت بازی ایران نشان می دهد، کشورمان می تواند در صورت حمایت های مالی و ساختاری کافی، نقش بازیگر اصلی را در تولید محتوای صنعت بازی در منطقه خاورمیانه، منا و حتی فراتر از آن با نام «ایران» ایفا کند.
1404/07/23
09:57:09
5.0 / 5
16
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , بازی , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قائم در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲