اغلب مدهای رایج از راه تبلیغات جهانی جریان ساز می شوند
به گزارش قائم، طراح لباس اظهار داشت: فضای تبلیغات جهانی تاثیر مستقیمی بر ترندها دارد و اغلب مدهای رایج از راه این تبلیغات به جریان افتاده و صادر می شوند.
آزاده آریایی طراح و تولیدکننده لباس، در گفت و گو با گزارشگر مهر، با اشاره به طرح های پاییزی اظهار داشت: ما دو بخش تولید داریم؛ یکی از بخش ها مربوط به تولید لباس های بیرونی و دیگری مربوط به تولید لباس های مجلسی و مهمانی اختصاص دارد. در رابطه با لباس های مجلسی و مهمانی، به سبب محدودیت های وارداتی که به شکلی می توان گفت به صورت قابل توجهی اعمال شده، تولید در این زمینه گسترش یافته است. این محدودیت ها یا ناشی از قیمت بالای دلاری یا به سبب کاهش تعاملات با کشورهایی مانند ترکیه، نسبت به قبل هستند. خدا را شکر این مورد سبب شده ارزش داخلی تولید بالا رفته و تولید لباس های مجلسی یکی از فعالیتهای اصلی ما باشد.
وی افزود: در قسمت لباس های بیرونی، تمرکز ما بیشتر روی کت ها و پالتوهای مد روز است. سال جاری مدل هایی مثل ترنچ کت های بلند، کت هایی تا قوزک پا و شلوارهای آزاد خیلی محبوب شده اند. این لباس ها اغلب به شکل ست کامل طراحی می شوند؛ مثلا کت و شلوار همراه با جلیقه یا کت و دامن بلند با جلیقه. از نظر جنس پارچه نیز فعلا از استفاده از پارچه های ضخیم مثل فوتر پرهیز کرده ایم، چون که مطمئن نیستیم سال جاری زمستان سردی همانند گذشته خواهیم داشت یا خیر. این تغییرات آب و هوایی و عدم پیش بینی دقیق فصل ها، چالشی برای ما بوجود آورده است.
محصولات مان را در همان قالب لباس های پاییزه تولید می کنیم
این طراح لباس با اشاره به طرح های زمستانی تاکید کرد: در تولیدات قبلی به طور معمول کارهای سنگین تر و گرم تر با پارچه هایی که آسترهای ضخیم داشتند رایج بودند، اما حالا با عنایت به زمستان های معتدل و گرم، تقاضا برای چنین لباس هایی کاسته شده است. بدین سبب اهتمام می نماییم محصولات مان را تا حد امکان در همان قالب لباس های پاییزه تولید نماییم تا پاسخگوی فصل زمستان نیز باشند.
وی اضافه کرد: از نظر رنگ بندی بیش از رنگ هایی که در رابطه با فصل هستند استفاده می نماییم، مانند بادمجانی، بنفش و زرشکی که رنگ های متداول پاییز هستند. در عین حال، رنگ های عمومی و پرکاربرد مثل طوسی، قهوه ای، سرمه ای و مشکی نیز همچنان تقاضای زیادی دارند. مخصوصاً سال جاری قهوه ای به سبب مد شدن بیشتر در طراحی های چرمی ما دیده می شود.
آریایی اظهار داشت: فصلی که حالا سپری می نماییم، فضای جهانی هم بسمت پوشاک های آزاد، بلند و پوشیده حرکت کرده است؛ لباس هایی که به طور معمول کل بدن را می پوشانند. بنابراین اکنون از این نظر مشکلی نداریم. البته گاهی اوقات مثل سال قبل یا حتی یک سال قبل تر، لباس ها بسمت مدلهای کوتاه مانند کراپ و خیلی تنگ گرایش پیدا می کردند. در آن مواقع ما نمی توانستیم فرم اصلی و پایه ای لباس را نادیده بگیریم. چونکه اگر این فرم ها را کنار بگذاریم، زیبایی و تناسب ظاهری لباس ها از بین می رود. بعنوان مثال، اگر در زمانی که لباس های آزاد مد هستند، کسی لباس خیلی تنگ بپوشد یا برعکس، تطابق با روند مد را از دست می دهد. این موجب می شود تناسب و هماهنگی در پوشش از بین برود و نوعی ناهماهنگی ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: اصول کلی طراحی پوشاک، به طور معمول بر مبنای فرم ثابت آنها استوار است. بعنوان مثال، وقتی مدلهای کوتاه و شلوارهای تنگ ترند می شوند ما اهتمام می نماییم با حفظ فرم عمومی لباس، طراحی ها را با مفاهیم فرهنگی خودمان هماهنگ نماییم. این یعنی می توان زیر قطعات کوتاه، یک بلوز بلند اضافه کرد یا به جای شلوار لگ، از شلوار معمولی تری بهره برد تا تعادل بیشتری به وجود آید. به این ترتیب، ضمن حفظ فرم زیبایی شناسی لباس، آنرا متناسب با فرهنگ داخلی تطبیق می دهیم.
در ایران نفوذ تبلیغات بین المللی خیلی پایین است
این طراح لباس با اشاره به مبحث تبلیغات گفت در ایران نفوذ تبلیغات بین المللی خیلی پائین است و این موضوع کار را برای تولیدکنندگان دشوارتر می کند. فضای تبلیغات جهانی تأثیر مستقیمی بر ترندها دارد و بیشتر مدهای رایج بوسیله این تبلیغات به جریان افتاده و صادر می شوند. گاهی اوقات حتی ترندهایی از شرق آسیا یا ژاپن به مدهای روز دنیا تبدیل می شوند؛ بدین سبب ما نمی توانیم این روندها را کاملا نادیده بگیریم. اگر بخواهیم از آنها کاملا دوری نماییم، اجرای تولید برای ما خیلی چالش برانگیز خواهد شد. به همین خاطر همواره نگاه ما باید به ترندهای جهانی باشد ولی تلاش نماییم آنها را با فرهنگ و شرایط جامعه خودمان تطبیق دهیم.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای طرح ها اظهار داشت: برای طراحی های ما که در شأن هویت ایرانی باشد، به طور معمول بین ۳ تا ۶ ماه زمان صرف می نماییم. برای اجرای طراحی نیاز است که ترندها را به خوبی بشناسیم و همزمان اتفاقاتی که در کشور رخ می دهد را نیز مورد توجه قرار دهیم. یکی از این موارد می تواند تغییرات فصلی یا حتی قوانین جاری باشد. مثلا همین حالا که قانون عفاف و حجاب تغییر کرده این مورد بدون شک روی انتخاب ها، طراحی ها و روند کاری ما تأثیر می گذارد.
آریایی اظهار داشت: شناخت دقیق مخاطب، انجام تحقیقات لازم در رابطه با نیازهای او و درک سطح اقتصادی خریدار خیلی اهمیت دارد. باید بدانیم که او چه طور می تواند خرید کند و ما چه طور می توانیم پارچه ای متناسب با نیاز او تهیه نماییم تا در نهایت محصولی عرضه شود که هم کیفیت مطلوب داشته باشد و هم از نظر قیمتی برای مخاطب قابل دسترس باشد.
منبع: قائم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قائم در مورد این مطلب