آیا پادکست ها می توانند جایگزین کتاب صوتی باشند؟
به گزارش قائم، مدیرعامل فیدیبو اظهار داشت: در مقایسه با بازار جهانی، سهم بدی در کتاب های صوتی نداریم، اما باید توجه کرد که جایگزین های شنیداری دیگری مثل پادکست هم وجود دارند.
خبرگزاری مهر؛
گروه فرهنگ و ادب – زینب رازدشت:
در عصر شتابان دیجیتال، عادت های فرهنگی و روش های کسب دانش دستخوش تحولی شگرف شده اند. در این بین، کتاب صوتی به عنوان یکی از نوآوری های مؤثر و محبوب در عرصهٔ نشر و فرهنگ، جایگاه خودرا به سرعت تثبیت کرده است.
کتاب صوتی، با احیای سنت دیرینه قصه گویی و انتقال شفاهی دانش، آنرا با فناوری های مدرن پیوند زده و تجربه جدیدی از «خواندن» را برای مخاطبان به ارمغان آورده است. به همین بهانه گفتگویی با امیر بهدانی مدیرعامل فیدیبو انجام داده ایم.
چرا انتشار کتاب صوتی در ایران هنوز پرهزینه و زمان بر است، حتی وقتی پلت فرم ها به سرعت درحال رشد هستند؟
کتاب های صوتی از جنبه های مختلف یک سرمایه گذاری طولانی مدت محسوب می شوند. هرچند تولید آنها پیچیدگی ها و هزینه های اولیه قابل توجهی دارد، اما به سبب ماهیت محتوایی آنها، امکان ایجاد درآمد با گذشت زمان وجود دارد. این امر خصوصاً برای ناشرین صوتی می تواند کم کم بازده مالی مناسبی به وجود آورده و تولید این نوع محتوا را توجیه پذیر کند. علاوه بر این، گویی برای افزایش راندمان در مراحل ساخت کتاب های صوتی، باید استراتژی هایی برای کاهش هزینه یا انتخاب بهینه محتوا درنظر گرفته شود. چنین رویکردهایی می تواند به انتشار بیشتر کمک نماید و اطمینان حاصل شود که هیچ کتاب ارزشمندی از تولید نسخه صوتی بازنمانده است.
در مورد رشد پلت فرم های کتاب صوتی، با وجود سرعت نسبی گسترش این حوزه، شاید بتوان اظهار داشت که تعداد پلتفرمهای فعال به اندازه ای نیست که تحول شایان توجهی دراین خصوص مشاهده شود.
هنوز چند پلت فرم مشخص و اصلی درحال فعالیت هستند. دلیل آن هم می تواند هزینه های بالای تبدیل محتوا به نسخه دیجیتال یا صوتی و اجرای فرایندهای ارتباط داشته باشد که همچنان یکی از چالش های اصلی این صنعت باقیمانده است.
در انتخاب کتاب ها، معیار شما بیشتر پرفروش بودن اثر است یا ارزش محتوایی و فرهنگی آن؟
به طور کلی، ما به عنوان یک پلت فرم اصلی، همواره تلاش می نماییم رویکرد جامعی داشته باشیم. این یعنی بتوانیم همه کتابها را پوشش دهیم، اما به جهت اینکه کدام کتابها جایگاه ویژه تری در اپلیکیشن پیدا کنند و بیشتر در معرض دید کاربران باشند، معیار اصلی ما ارزش محتوایی آن هاست. به ویژه موضوعات در رابطه با برندی که برای ما اهمیت دارد.
بر همین اساس، کتاب هایی که دارای محتوای فرهنگی غنی هستند و با اصول برندینگ ما سازگارند، همیشه در صدر صفحه اول پلت فرم نمایش داده میشوند. این شیوه برندسازی ماست، اما در کنار آن، گروهی از کتاب های دیگر هم وجود دارند که به طور عمده در حوزه روانشناسی دسته بندی می شوند و مخاطبان خاص خودرا دارند.
این کتاب ها هم در اپلیکیشن قابل دسترسی هستند و دیده میشوند، اما ممکنست جایگاه اول را نداشته باشند.
گویندگی سلبریتی ها یا چهره های شناخته شده، چه تاثیری بر فروش و کیفیت اثر دارد؟
در مورد استفاده از سلبریتی ها در تبلیغات یا خوانش کتاب، برخی پلت فرم ها این شیوه را برگزیده اند و تصور میکنند که حضور افراد شناخته شده سلبریتی می تواند فروش و کیفیت آثار را تقویت کند. اما همان گونه که میدانیم، چنین تاثیری همیشه تضمین شده نیست. گاهی ممکنست یک سلبریتی در حوزه حرفه ای خودش شناخته شده باشد، اما خصوصیت های ضروری جهت حفظ کیفیت خوانش کتاب یا عرضه مناسب داستان را نداشته باشد.
ما هم در برنامه خود از سلبریتی هایی بهره برده ایم که توانایی خوانش کتاب را بصورت حرفه ای دارند. تعدادی از آنها باکیفیت بالا و مهارت های شگفت آور در صداسازی و انتقال احساسات توانسته اند محتوای فوق العاده ای عرضه کنند. مثل هوتن شکیبا که نه تنها توانایی بالایی در خوانش دارد، بلکه آثار پرمخاطب و پرفروشی را ساخته است.
نظارت کیفی بر محتوای تولیدشده امری لازمست، اما محدودیت های شدید یا صدور مجوزهای بیش از اندازه ممکنست راه مناسبی نباشد. بهتر است اجازه دهیم انتخاب نهائی برعهده مخاطب باشد و با بوجودآوردن رقابت سالم میان تولیدکنندگان محتوا، کیفیت آثار افزایش یابداما در مقابل، سلبریتی هایی هم هستند که به سبب کیفیت پایین خوانش نتوانسته اند موفقیت لازم را کسب کنند و حتی سبب کاهش فروش اثر شده اند.
در انتخاب افراد برای همکاری، اولویت اصلی ما همیشه کیفیت کار است. یعنی حتی اگر از سلبریتی ها استفاده نماییم، حتما اطمینان حاصل می نماییم که توانایی اجرای کار با استاندارد بالا را داشته باشند. همینطور همکاری با افراد متخصص در حوزه کتاب خوانی که توانایی برجسته ای دارند و برای مخاطبان شناخته شده هستند، بخش مهمی از استراتژی ما شمرده می شود. به عبارتی، ترکیب کیفیت و تخصص برای ما در اولویت قرار دارد تا بتوانیم بهترین تجربه ممکن را برای کاربران فراهم نماییم.
بازار کتاب صوتی ایران در مقایسه با جهان چه وضعیتی دارد؟ آیا رشد مخاطب حقیقی است یا بیشتر تبلیغاتی؟
قطعاً تبلیغات انجام شده از راه پلت فرم ها موثر بوده است. در مقایسه با بازار جهانی، سهم بدی در کتاب های صوتی نداریم، اما باید توجه کرد که جایگزین های شنیداری دیگری مثل پادکست هم وجود دارند. پادکست ها به سبب محبوبیت شان بخش جدی ای از بازار محتوای صوتی را به خود اختصاص داده اند، اما هر کدام خصوصیات و مخاطبان مخصوص به خودرا دارند. هم اکنون، کتاب های صوتی و پادکست ها رشد قابل توجهی در جامعه داشته اند.
واقعیت اینست که ما در فضای مجازی کوشیده ایم تبلیغات جدی ای انجام دهیم؛ نه فقط جهت معرفی کتاب های صوتی به عنوان یک محصول، بلکه حتی توضیح داده ایم که کتاب صوتی چیست. نتیجه این تلاش ها در یکی دو سال اخیر رشد خوبی برای این صنعت به دنبال داشته است.
ما خودمان را رهبران بازار کتاب های صوتی می دانیم و مسئولیت خود می دانیم که مردم با این محصول آشنا گردند و حداقل یک مرتبه آنرا امتحان کنند. هم اکنون قدم های مثبتی برداشته شده، اما همچنان فضای زیادی برای رشد و بهتر شدن وجود دارد.
مخاطبان بیشتر به نام پلت فرم وفادارند یا به گوینده و کیفیت اجرا؟
معمولاً کاربران یک پلت فرم وفادار به آن می مانند، خصوصاً وقتی آن پلت فرم بهترین صدا و بالاترین کیفیت را عرضه نماید. به همین دلیل، تغییر پلتفرمی که برای خواندن یا گوش دادن به کتاب برگزیده اند، برایشان دشوار است. حداقل این رفتار را در کاربران خودمان مشاهده کرده ایم. وقتی کاربران تصمیم بگیرند کتابی را گوش بدهند یا بخوانند، اغلب این کار را در همان پلت فرم انجام میدهند. این یک چرخه کامل ایجاد می کند: ما باید بالاترین کیفیت و بهترین صداها را فراهم نماییم تا کاربران ما را به عنوان یک پلت فرم با کیفیت بشناسند و نیازهای شان را از راه ما مرتفع کنند. این منجر به افزایش فروش خواهد شد و بنابراین دست ما برای جذب محتوا و عرضه کیفیت بهتر بازتر می شود. در نهایت این چرخه بصورت طبیعی ادامه پیدا می کند.
چه نوع کتاب هایی بیشتر شنیده می شوند: آثار داستانی، انگیزشی، تاریخی یا کودک و نوجوان؟
داستان و رمان در رتبه اول قرار دارند، یعنی ادبیات داستانی و رمان بیشتر مورد توجهاند. پس از آن، کتاب های توسعه فردی و سپس کتاب های تاریخی در اولویت هستند. بیشتر رشد کتابهای انگیزشی، به سبب صوتی بودنشان نیست؛ بلکه به خاطر محتوای متفاوت و جذاب آنهاست. در حقیقت، این رشد را باید به محبوبیت محتوای انگیزشی نسبت داد.
چقدر امید دارید کتاب صوتی بتواند بخشی از بحران مطالعه در کشور را جبران کند؟
کتاب های صوتی گزینه بسیار مناسبی برای مطالعه هستند، چونکه می توانید در مواقعی مثل زمان گیر افتادن در ترافیک، یا هنگام سفر با مترو به آنها گوش دهید. حتی شب ها، وقتی درحال انجام کارهای شخصی خود می باشید، فرصت دارید از کتاب های صوتی بهره ببرید. در حقیقت، این نوع کتاب ها برای مدیریت زمان و افزایش دسترسی به مطالعه گزینه ای فوق العاده هستند و از دید من تاثیر قابل توجهی در آینده خواهند داشت.
به نظر شما چه تغییرات یا حمایت های فرهنگی لازم است تا تولید کتاب صوتی در ایران پایدارتر شود؟
این مساله به سیاستهای دولت در دفاع از محصولات فرهنگی و بهره برداری درست از ابزارهای تبلیغاتی بازمی گردد. در این بین، باید فضایی فراهم گردد که تولیدکنندگان محتوا، مثل صداپیشه ها، با آزادی بیشتری بتوانند فعالیت کنند. مدیریت ارزشیابی و ممیزی هم باید بهتر کنترل شود و فرایند اعطای مجوزها تسهیل گردد. البته بخش عمده ای از کار را خود ناشران صوتی پیش می برند، اما حمایت های مشخص و هدفمند وزارت ارشاد می تواند نقش قابل توجهی در بهبود وضعیت موجود داشته باشد. نکته ای که باید به آن پرداخت، مبحث کیفیت کتاب های صوتی است. هم اکنون، شاهد افزایش تولید این نوع کتاب ها هستیم، اما خیلی از آنها کیفیت پایینی دارند. این مورد به سبب فقدان نظارت کافی بر تولید محتوای صوتی ایجاد شده است. این که هر فردی بتواند بدون رعایت معیارهای لازم مبادرت به تولید کتاب صوتی کند، منجر به نارضایتی مخاطبان شده است.
شاید لازم باشد فرآیندی برای ارزیابی و تأیید کیفیت کتاب های صوتی تعریف شود که اطمینان حاصل شود محتوای تولیدشده از نظر صدا، روایت و دیگر جنبه های فنی استاندارد لازم را دارا باشد.
کتاب هایی که دارای محتوای فرهنگی غنی هستند و با اصول برندینگ ما سازگارند، همیشه در صدر صفحه اول پلت فرم نمایش داده میشوند. این شیوه برندسازی ماست، اما در کنار آن، گروهی از کتاب های دیگر هم وجود دارند که به طور عمده در حوزه روانشناسی دسته بندی می شوند و مخاطبان خاص خودرا دارندهرچند نمی توان سلایق شنوندگان را نادیده گرفت، اما نظارت کیفی مناسب می تواند کمک نماید تا کتاب های صوتی باکیفیت بیشتری عرضه شوند.
به این ترتیب، وقتی مخاطب برای خرید یک کتاب هزینه می کند، اطمینان خواهد داشت که محتوای خوبی دریافت می کند. این امر نه تنها رضایت مصرف کننده را بالا می برد، بلکه تصویر کلی بازار کتاب های صوتی را هم بهبود می بخشد.
البته همچنان انتخاب و سلیقه مخاطب نهائی تعیین کننده است. بازار نشان داده که با وجود فراوانی محتوا، کتاب های صوتی باکیفیت همچنان سهم بیشتری از فروش را به خود اختصاص می دهند و بیشتر شنیده می شوند.
اعتماد مخاطبان به پلت فرم هایی با محتوای با کیفیت و عرضه تجربه شنیداری مناسب، نقش برجسته ی در این میان ایفا می کند. در نهایت باید گفت نظارت کیفی بر محتوای تولیدشده امری لازمست، اما محدودیت های شدید یا صدور مجوزهای بیش از اندازه ممکنست راه مناسبی نباشد. بهتر است اجازه دهیم انتخاب نهائی برعهده مخاطب باشد و با بوجودآوردن رقابت سالم میان تولیدکنندگان محتوا، کیفیت آثار افزایش یابد. همینطور پلت فرم ها باید با جلب اعتماد کاربران خود، نقش فعالی در ارزیابی و نمایش محتوای با کیفیت ایفا کنند.
برخی اعتقاد دارند کتاب صوتی سبب سطحی شدن مطالعه می شود؛ شما چه پاسخی به این انتقاد دارید؟
ما یک کالای مکمل هستیم، نه یک جایگزین. همیشه همراه شما خواهیم بود. شما نمی توانید همزمان پنجاه هزار کتاب فیزیکی با خود داشته باشید، اما پلت فرم های کتاب صوتی این امکان را فراهم نموده اند که بسادگی و در هر شرایطی مطالعه کنید. با داشتن فقط یک گوشی و یک هندزفری میتوانید در مسیرهای روزانه مثل اسنپ، مترو، تاکسی یا حتی محل کار، همچنان به خواندن ادامه دهید. به آسانی می توانید در زمان های آزاد خود حداقل ۲۰ تا ۳۰ صفحه از کتاب های مورد علاقه تان را مرور کنید؛ امکانی که بدون شک با کتاب های چاپی قابل دستیابی نیست.
* آیا برنامه ای برای توسعه محتوای صوتی اختصاصی، مانند سریال صوتی یا داستانهای چندصدایی، دارید؟
ما خیلی روی این کار وقت میگذاریم. فیدیبو سریال های صوتی منتشر می کند که بخشی از آنها تولیدات خودمان هستند.
به طور خلاصه داستان و رمان در رتبه اول قرار دارند، یعنی ادبیات داستانی و رمان بیشتر مورد توجهاند. این مسئله به سیاست های دولت در دفاع از محصولات فرهنگی و بهره برداری درست از ابزارهای تبلیغاتی بازمی گردد. مدیریت ارزشیابی و ممیزی هم باید بهتر کنترل شود و فرآیند اعطای مجوزها تسهیل گردد.
منبع: qawem.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قائم در مورد این مطلب