قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
در جلسه شورای تحول علوم انسانی؛

كلیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دكتری به تصویب رسید

كلیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دكتری به تصویب رسید

قائم: سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دكتری به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.



به گزارش قائم به نقل از مهر، جلسه ۱۷۵ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا اجرا شد.
در این جلسه كه به بررسی سرفصل های آموزشی و برنامه درسی رشته فلسفه دین در مقطع دكتری اختصاص داشت؛ محمد رضایی رئیس كارگروه فلسفه دین شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی توضیحاتی پیرامون این سرفصل آموزشی و برنامه ها ارائه نمود.
وی با اشاره به سوابق این رشته درسی در تاریخ اندیشه غرب اظهار داشت: غلبه تفكر فلسفی غرب كه نفی كننده عقاید مسیحیت بود سبب شد تا این علم ایجاد شود.
رضایی اضافه كرد: در غرب این علم ذیل عنوان گسترده فلسفه دسته بندی می شود.
عضو هیئت علمی پردیس فارابی افزود: جهت بررسی این سرفصل، جلسات مختلفی برگزار شده و جزئیات هر برنامه درسی به دقت مورد بحث قرار گرفته است.
پس از توضیحات دكتر محمدرضایی و با رای مثبت اعضا كلیات این رشته درسی به تصویب رسید و اعضا به بحث و بررسی پیرامون جزئیات این برنامه درسی پرداختند.
در این بخش تدوین كنندگان سرفصل آموزشی رشته فلسفه دین ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون مفاهیمی مانند علم دینی، عقلانیت، كلام جدید و... بر این نكته نیز تاكید نمودند كه منظور از علم دینی علمی است كه مبانی و روش خودرا از دین ستاندن كرده است.
پس از ارائه نظرات اعضا حدادعادل نیز اظهار داشت: تفاوت میان فلسفه دین و كلام جدید تفاوت در موضوع این دو علم است.
وی اضافه كرد: در هر دو علم ابزار كار عقل است ولی هدف این دو علم متفاوت می باشد.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به جایگاه عقل در تفكر اسلامی افزود: هر اندازه كه اسلام از عقلانیت دور شود به همان اندازه به سكولاریسم نزدیك شده است.
پس از سخنان دكتر حداد عادل، بررسی سرفصل و برنامه رشته درسی فلسفه دین پیرامون مفهوم زبان دین ادامه یافت و نظریات متفكران غربی و مسیحی نیز در این مورد تشریح شد.
در ادامه جلسه موضوع رابطه عقلانیت و دین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن تشریح نظریات مكاتب مختلف دراین زمینه، ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند نسبیت گرایی، انسان شناسی و ماهیت دین نیز یاد شده قرار گرفت.
به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعد از بحث و بررسی پیرامون جزئیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دكتری، سرفصل آموزشی و برنامه درسی این رشته به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.


منبع:

1398/10/22
19:33:00
5.0 / 5
4141
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , دكتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳