قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

درس گفتارهای شمس تبریزی گنج گوهربار یا مبالغه مستعار

درس گفتارهای شمس تبریزی گنج گوهربار یا مبالغه مستعار

به گزارش قائم درباره ی میزان قدرت اندیشه وری و ایجاد دبستان های مستقل معرفتی بزرگان سنتی ما ـ بخصوص صوفی مشربان ـ نكته ها و گفته های فراوان از گذشته تا امروز، موافق و مخالف، مطرح شده و ناگزیر گروه های اجتماعی مختلفی را به دنبال خود كشانده است.


مخالفان اساساً منكر خیلی از ارجمندی ها و تأثیرگذاری های مثبت و ممتد و عمیق اینان شده اند و در مقابل، بعضی از موافقان تا بدان جا پیش رفته اند كه برای مثال مولانا جلال الدین را بزرگ ترین متفكر تاریخ فرهنگ ایرانی اسلامی و حتی بشری قلمداد كرده اند و گروهی دیگر با تاكید بر همین نوع گزاره ها، شمس تبریز را از این مرتبه هم والاتر دانسته و بالاتر برده و بر آن شده اند كه وقتی شمس، فردی چون مولانا را شیفته و شیدای خود نموده است پس باید ژرفا و بلندای فكری و شخصیتی بس بیشتر از او داشته باشد و مشهوراتی همانند این.
البته در بی همتایی و تأثیرگذاری این نخبه های بی بدیل فرهنگ ما -موافق باشیم یا مخالف- هیچ شك و تردیدی نیست و این قولی است كه غالباً جملگی برآن اند؛ هرچند تا به امروز كمتر گفتمانی به صورت مستدل و مستند و دور از غوغاها و غلبه های مد شده و عمدتاً مدرن، به این مدعیات بخصوص در باب شمس درخشان تبریز پرداخته است. در این گفت وگوها می كوشیم به یكی از این ساحت ها بپردازیم و عیار گفته های شمس را درباره مسئله ی بغرنج بدعت و متابعت - به دور از هیاهو و غوغا- نقد و تحلیل نماییم و در حد عقل و نگاه خود دریابیم كه نكته ها و مقالات او واقعاً چون گنجی است گوهربار یا مثل خیلی از حرف های دیگر و دیگران مبالغاتی است مستعار. نوزدهمین و بیستمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره ی شمس تبریزی در روز چهارشنبه سی بهمن و هفتم اسفند، ساعت ۱۶: ۳۰ به «تحلیل انتقادی گفتمان شمس تبریزی در باب بدعت و متابعت» اختصاص دارد كه با سخنرانی دكتر مهدی محبتی، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، در مركز فرهنگی شهر كتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش كوچه ی سوم برگزار می گردد. /6262

1398/12/01
22:28:26
5.0 / 5
3794
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , دكتر , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳