قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
در دستورالعمل جدید اعلام شد؛

نحوه ارزیابی اختتام ترم دانشجویان علوم پزشكی

نحوه ارزیابی اختتام ترم دانشجویان علوم پزشكی

قائم: نحوه ارزیابی اختتام ترم دانشجویان علوم پزشكی برای ترم مهرماه سال 99 اعلام گردید. در این دستورالعمل تاكید گردیده است با تخلفات محرز شده دانشجویان در استفاده نابجا از ارزشیابی مجازی برخورد می شود.


به گزارش قائم به نقل از مهر، دستورالعمل ارزیابی اختتام ترم دانشجویان علوم پزشکی برای نیمسال اول ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردید. سنجش دانشجویان در طول ترم تحصیلی و بوسیله آزمون های میان دوره ای انجام شود بر طبق این دستورالعمل باتوجه به برگزاری درسهای نظریه به صورت مجازی، برنامه ریزی به شکلی صورت گیرد که با تقسیم نمره آزمون اختتام ترم، سنجش دانشجویان در طول ترم تحصیلی و بوسیله آزمون های میان دوره ای صورت گیرد و بر طبق مصوبه شورای آموزشی دانشگاه سهم هر کدام از آزمون های میان ترم و اختتام ترم در سهم نمره نهایی تعیین خواهد شد. برنامه ریزی درسی به شکلی باشد که دانشجویان ملزم به فعالیت غیرحضوری بوده و با تعیین وظایف و تکالیف درسی، پیشرفت دانشجویان در درسهای ارائه شده، ارزیابی شود. درباب ارزیابی نهایی دانشجویان برای روش های برگزاری آزمون توسوط معاونت آموزشی وزارت بهداشت شیوه نامه استانداردی تهیه می شود تا اعتراضات دانشجویی به سبب اختلاف روشهای ارزیابی به حداقل برسد. مواردی از قبیل روش ارزشیابی، نوع سوالات، زمان تخصیصی برای هر سوال، امکان برگشت به سوالات قبلی، تعامل با دانشجویانی که گرفتار اختلالات اینترنتی در حین آزمون می شوند و.... به طور کلی تحلیل آزمون های برگزار شده و اصلاح روشها بر طبق نتایج حاصله و بر طبق مصوبه شورای آموزشی دانشگاه صورت پذیرد. از شیوه های گوناگون ارزیابی دانشجویان استفاده شود به اعضای هیات علمی سفارش می شود در صورت امکان از شیوه های گوناگون ارزیابی دانشجویان مانند مصاحبه، امتحانات شفاهی حضوری و غیرحضوری، امتحانات تشریحی و آزمونهای گوناگون در کنار امتحانات رایج اختتام ترم استفاده کنند. در صورت فراهم بودن امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری تلاش شود فاصله بین کلاس های درس و امتحانات به حداقل برسد تا دانشجویان بتوانند با سرعت امتحانات خودرا به انجام برسانند و محیط دانشگاه را ترک کنند. در این صورت به سبب فشردگی امتحانات و در صورت صلاحدید شورای آموزشی دانشگاه، تلاش شود درجه دشواری امتحانات متناسب با شرایط تنظیم و در صورت نیاز، قسمتی از نمرات در چارچوب گزارشات و امتحانات تشریحی دیده شود بطوریکه دانشجویان بعد از ترک محیط دانشگاه بتوانند تکالیف مربوطه را انجام و پاسخهای خودرا بوسیله فضای مجازی به مدرس مربوطه ارسال نمایند. در برگزاری امتحانات غیر حضوری حداکثر تدابیر لازم اندیشیده شود که کیفیت ارزشیابی حفظ شود، به عبارتی امتحان غیر حضوری نباید به شکلی سهل طراحی شود که دانشجویان دغدغه لازم برای مطالعه موثر جهت آمادگی امتحان را از دست بدهند. شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام آزمون غیرحضوری محرز شود همین طور در صورتیکه شرایط و امکانات دانشگاه اجازه می دهد تدابیر لازم اندیشیده شود تا شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام آزمون غیرحضوری محرز شود و زمینه بروز تخلفات امتحانی به حداقل برسد. بر این اساس جهش شایان توجه نمرات دانشجویان در ترم جاری در مقایسه با سوابق گذشته می تواند علامتی از لطمه در شیوه برگزاری آزمون الکترونیک باشد. آزمون های مجازی فقط در چارچوب سئوالات بسته طراحی نشود باتوجه به تجربیات ذی قیمتی که در ترم جاری به سبب شرایط کرونا در حوزه آموزش مجازی کسب شده است، سفارش می شود آزمون های مجازی فقط در چارچوب سئوالات بسته بعنوان تنها گزینه ارزشیابی اختتام ترم طراحی نشود. درهرحال استاد درس حق دارد در صورت تردید جدی نسبت به نتایج آزمون یک یا چند نفر از دانشجویان، پیش از نهایی کردن نمره دانشجو نسبت به انجام ارزیابی های تکمیلی اقدام نماید. برخورد قانونی با هر گونه تخلف در استفاده نابجا از آموزش و ارزشیابی مجازی همین طور تخلفات محرز شده دانشجویان در استفاده نابجا از آموزش و ارزشیابی مجازی باید به صورت مستند به کمیته انضباطی دانشگاه منعکس شود تا با برخورد قانونی با هر گونه تخلف، زمینه و انگیزه رفتارهای غیرمتعارف به حداقل برسد. دراین زمینه لازم است اطلاع رسانی مناسب از طرف معاونت فرهنگی-دانشجویی و معاونت آموزشی صورت گیرد.


منبع:

1399/06/28
19:58:09
5.0 / 5
1696
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , پزشك , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳