قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
بررسی دانشگاههای دنیا نشان داد؛

تقلب دانشجویی در دوره كرونا شدت گرفت

تقلب دانشجویی در دوره كرونا شدت گرفت

قائم: کارشناسان دانشگاه های مختلف دنیا می گویند تقلب دانشجویی در دوره کرونا اوج گرفته است و موسسات آموزش عالی تصمیم گرفته اند با روش های مختلف به این تقلب ها پاسخ دهند.


به گزارش قائم به نقل از مهر، دانشگاه های سراسر جهان از افزایش تقلب دانشجویان در هنگام شیوع ویروس کرونا و تغییر نحوه آموزش به آموزش آنلاین آگاهی داده اند و خواهان بازبینی اساسی در مورد آنچه باید آموزش داده شود و آنچه دقیقاً باید ارزیابی شود، شده اند. بگفته خیلی از متخصصان آموزش عالی، مشکل اساسی این است که تغییر ناگهانی محیط آموزش از حضوری به مجازی به سرعت سطح استرس دانشجویان را افزایش داده است برای اینکه فرصت آنها برای پاسخگویی سریع به سوالات آزمون در آموزش آنلاین تغییر کرده است. در دانشگاه واترلوی کانادا در سال تحصیلی گذشته ۱ هزار و ۳۴۰ تقلب آموزشی رخ داده است که این میزان ۱۴۶ درصد بیشتر از ۱۲ ماه گذشته بود. در همین زمینه در دانشگاه کلگری نیز موارد تقلب ۲۶۹ درصد افزایش یافته است که بیشتر موارد بعد از شروع شیوع ویروس کرونا رخ داده است. این مؤسسات آموزش عالی علت اصلی اینگونه تقلب ها را تلفیقی از «عدم شفافیت موارد مجاز ارزیابی های آنلاین دانشجویان، فرصت به اشتراک گذاری اطلاعات بوسیله سایت های اشتراک فایل و برنامه های چت گروهی» عنوان کرده اند. در دانشگاه فناوری کوئینزلند در استرالیا در ماه سپتامبر تقلب مربوط به آزمون ۴ برابر و این میزان در دانشگاه هوستون بعنوان یکی از مؤسسات آموزش عالی برتر در تگزاس ۲ برابر شده است. در انگلستان، آژانس تضمین کیفیت گزارش داده است که در زمان همه گیری کرونا (Covid-۱۹) تقلب در مقاله نویسی رشد پیدا کرده است و ۹۰۴ مؤسسه ای که در زمینه مقاله نویسی با دانشجویان همکاری می کنند اعلام نموده اند که تقلب در متون دانشگاهی در این دوران بیشتر شده است. سارا ایتون دانشیار مرکز بین المللی یکپارچگی علمی کلگری و سازمان دهنده برنامه آموزشی می گوید: سو رفتار علمی یک مشکل کوچک نیست، مسئله بزرگی است که هم اکنون در سراسر کره زمین موج می زند. با این وجود برای دکتر ایتون و سایر کارشناسان آموزش عالی، پاسخ های دانشگاه ها نگران کننده است. خیلی از دانشگاه ها از ابزار نظارت الکترونیکی برای مقابله با این روش بهره برده اند که به نوبه خود اعتراض دانشجویان، متخصصان خارج از دانشگاه و قانون گذاران را برانگیخته است. چندین سناتور آمریکایی در این ماه به سه شرکت برجسته فروش ابزار نظارت آنلاین به دانشگاه ها نامه نوشتند و یادآور شدند: راهکارهای نرم افزاری ممکنست جوامع را لطمه پذیر کند و تعصبات تبعیض آمیز را تداوم بخشد. یک گروه حقوقی مرکز اطلاعات الکترونیکی حریم خصوصی در همین زمینه یک شکایت حقوقی از مقامات در واشنگتن دی سی ثبت کرده و پنج شرکت نظارت بر آزمون های الکترونیکی را به جمع آوری غیرقانونی داده های شخصی دانشجویان و استفاده از تکنیک های مبهم و اثبات نشده برای گرفتن متهم به تقلب متهم کرده است. بگفته کارشناسان دانشگاهی آموزش و تدریس در دنیای مدرن بهم پیوسته و پر از اطلاعات امروز نیاز به بازبینی عمیق دارد، ضمن اینکه ارزیابی آنلاین دانشجویان و ارزیابی بهتر مهارت ها هم نیاز به بازبینی دارد. کامیلا رابرتز، مدیر سیستم ارزشیابی در دانشگاه ایالتی کانزاس هم می گوید منظور از پیشرفت در ارزیابی های آنلاین استفاده از امتحانات کمتر مخاطره آمیز و تکالیف منظم تر است. تعدادی از اساتید این چالش را قبول می کنند و همه گیری کرونا باعث شده که در این زمینه گفتگوهای زیادی صورت گیرد. ایتون دانشیار دانشگاه کلگری کانادا برای ارزیابی دانشجویان خود از روش ارزیابی شفاهی با کمک نرم افزار «زوم» استفاده می نماید. وی می گوید من آنها را وادار می کنم که به چشمانشان نگاه کنم و بدین سان می فهمم هر دانشجو دقیقاً چقدر تلاش می کند و چه کار می کند. من به این شیوه در ۵ تا ۱۰ دقیقه می فهمم که آنها چه می دانند و چه نمی دانند. از نظر من نیازی نیست به آنها یک آزمون چند گزینه ای بدهم تا برای پاسخش به گوگل مراجعه کنند چون در این صورت احتمالاً چیزی یاد نمی گیرند. بگفته کارشناسان، در خیلی از موارد دانشجویان حتی نمی فهمیدند که دارند تقلب می کنند برای اینکه آنها با این انتظار بزرگ شده اند که می توانند از اینترنت برای یافتن پاسخ استفاده کنند. موارد انتشار یافته یک تقلب دانشجویی در دانشگاه A&M تگزاس نشان میدهد که تعدادی از دانشجویان با فکر اینکه اجازه استفاده از منابع آنلاین را دارند از اینترنت بهره برده بودند و از همین رو خواهان بخشش شدند. دکتر ایتون می گوید: یکی از سوالاتی که من از همکارانم می پرسم این است چرا ما هنوز همان ارزیابی هایی قرن ششمی انجام می دهیم، ما از گذشتگان بهتر هستیم و با این وجود پروفسورها مرتباً همان کارهای لعنتی را بارها و بارها انجام می دهند. آماندا مک کنزی، مدیر تضمین کیفیت علمی در واترلو می گوید: به وضوح قسمتی از چرایی تقلب دانشجویان استرس های اضافه شده به سبب تغییر ناگهانی محیط آموزش از حضوری به آنلاین است. خیلی از دانشجویان از کلاس های آنلاین احساس ناراحتی می کنند، محیط امن و قابل اعتمادی برای تحصیل ندارند و با اساتیدی روبرو می شوند که حتی ممکنست نسبت به آموزش حضوری رفتار خصمانه تری داشته باشند. مک کنزی اضافه می کند: در صورتیکه تعدادی از مؤسسات به دنبال «یک چاره سریع برای حفظ یکپارچگی علمی» در قالب ابزارهای نظارت آنلاین هستند اما در مقابل باید با دلسوزی و تأمل در مورد رویکرد کلی خود به آموزش آنلاین پاسخگو باشند. این لحظه می تواند برای یادگیری عمیق یک فرصت رشد باشد.


منبع:

1399/10/25
20:09:54
0.0 / 5
1033
تگهای خبر: آموزش , دكتر , دین , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵