قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
برای دوران كرونا و پساكرونا؛

شرایط جدید نحوه برگزاری آموزش مجازی

شرایط جدید نحوه برگزاری آموزش مجازی

رئیس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم اظهار داشت: همه دانشگاه ها سالانه ارزیابی می شوند در صورتیکه فاکتورهای لازم را کسب کنند، می توانند 30 تا 50 درصد برنامه خودرا الکترونیکی برگزار کنند.



علی اکبر صفوی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه برگزاری آموزش مجازی با شرایط جدید اظهار داشت: دانشگاه های آموزش حضوری می توانند ۳۰ تا ۵۰ درصد برنامه های خودرا برمبنای فاکتورهای تعیین شده بصورت الکترونیکی برگزار کنند.
وی افزود: همه دانشگاه ها سالانه ارزیابی می شوند در صورتیکه ملاک و فاکتورهای لازم را کسب کرده باشند می توانند ۳۰ تا ۵۰ درصد برنامه خودرا الکترونیکی برگزار کنند.
رئیس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم اضافه کرد: البته مؤسسه های مجری باید امکانات لازم را داشته باشند سپس می توانند پس از تصویب شورای مؤسسه نسبت به اجرای آموزش الکترونیکی مطابق شرایط زیر اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: اجرای دوره های ترکیبی (آموزش های حضوری و الکترونیکی) برای همه مؤسسه ها و در تمامی رشته ها با تأیید شورای دانشگاه مجاز است. سهم و نسبت مجاز این آموزش ها به این شرح است، اجرای آموزش الکترونیکی تا ۵۰ درصد از کل دروس در همه رشته های دارای مجوز مؤسسه های دولتی دسته اول، با تشخیص و تصویب شورای مؤسسه بلامانع است یعنی این دانشگاه ها اختیار دارند در همه رشته های دارای مجوز با تشخیص شورای مؤسسه و دانشگاه تا ۵۰ درصد آموزش الکترونیکی برگزار کنند.
صفوی اضافه کرد: مؤسسه های دولتی دسته دوم و مؤسسات غیر دولتی دسته یک می توانند نسبت به آموزش های الکترونیکی تا ۳۰ درصد اقدام نمایند. سایر مؤسسات هر چه که هست تا ۲۰ درصد می توانند برای آموزش الکترونیکی اقدام نمایند.
وی افزود: افزایش و فراگیری آموزش های الکترونیکی تا ۱۰۰ درصد برای دانشجویانی که در دوره آموزش حضوری پذیرفته شده اند، تنها در دروس مستثنی شده در بخشنامه های آموزشی مربوط یا بروز شرایط اضطراری به تشخیص وزارت علوم مجاز است، یعنی اگر یک دفعه دیگر شرایطی مانند کرونا ایجاد شود که دانشجویان نتوانند در آموزش حضوری شرکت نمایند وزارت علوم می تواند این اجازه را بدهد که آموزش های الکترونیکی تا ۱۰۰ درصد برای دانشجویانی که در دوره آموزش حضوری پذیرفته شده اند اجرا شود ولی خود دانشگاه ها نمی توانند چنین کاری انجام دهند.
رئیس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم اضافه کرد: اجرای آموزش های تمام الکترونیک برای مقاطع تحصیلی کاردانی و دکتری برای هیچ یک از زیرنظام های آموزشی و در هیچ یک از مؤسسه ها مجاز نیست و اجرای آموزش های تمام الکترونیک در مقطع کارشناسی فقط برای دانشگاه های دولتی دسته اول با ارائه طرح توجیهی و تصویب شورا مجاز است.
وی افزود: این آموزش ها در مقطع کارشناسی ارشد برای مؤسسه های دولتی دسته اول و دوم و مؤسسه های غیردولتی سطح یک مجاز است.
صفوی تصریح کرد: آموزش های تمام الکترونیکی برای یادگیرندگان خارجی در مؤسسه هایی که برای پذیرش یادگیرنده خارجی دارای ضوابط و شرایط لازم هستند و دست کم از تجربه سه سال آموزش الکترونیکی برخوردار می باشند با ستاندن نظر موافق مرکز همکاریهای بین المللی وزارت و تصویب شورا در همه مقاطع تحصیلی مجاز است. یادگیرندگان خارجی باید قسمتی از مدت تحصیل خودرا در داخل کشور بگذرانند که زمان این مدت با پیشنهاد مؤسسه و تصویب معاونت آموزشی وزارت تعیین می شود.
وی اشاره کرد: زیرنظام های آموزش مهارتی (فنی و حرفه ای و علمی-کاربردی) فقط مجاز به استفاده از شیوه آموزش ترکیبی هستند و آموزش تمام الکترونیکی نخواهند داشت. حق ندارند بصورت تمام غیر حضوری شوند و آموزش در دانشگاه پیام نور نیز به شکل غیرحضوری و تمام الکترونیکی است.

1400/02/25
20:19:33
5.0 / 5
987
تگهای خبر: آموزش , برنامه , دكتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳