قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

نحوه اعمال افزایش حقوق اعضای غیر هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای

نحوه اعمال افزایش حقوق اعضای غیر هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای

قائم: معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه فنی و حرفه ای نحوه پرداخت افزایش حقوق اعضای غیر هیأت علمی این دانشگاه را تشریح نمود.



به گزارش قائم به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، غلامرضا زمانی درباب پرداخت با تأخیر و یا عدم پرداخت رفاهیات مصوب دانشگاه (مناسبت ها) اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ دانشگاه طبق زمان بندی و برنامه ریزی منسجم، باتوجه به شرایط اقتصادی موجود و در برای کمک به معیشت همکاران، پرداخت منظم رفاهیات را در دستور کار داشت و بحمدالله این مبالغ در موعد مشخص شده به حساب همکاران واریز می شد.
وی اضافه کرد: اتفاقی که امسال افتاده این است که نحوه پرداخت ها، مطابق آنچه خزانه داری کل کشور اعلام نموده متفاوت با برنامه ای است که قبلاً پرداخت می کردیم به این شکل که از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ هر پرداخت پرسنلی باید از کانال خزانه پرداخت گردد به صورتی که اگر بخواهیم هرگونه پرداختی شامل رفاهی، اضافه کار، کمک هزینه ایاب و ذهاب و مهد کودک، تشویقی، حق التدریس و… و. پرداخت نماییم بایستی فهرست آن به خزانه ارسال شده و هر ماه پرداختی از طرف خزانه صورت پذیرد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: بخشنامه این کار صادر و به دانشگاه ابلاغ گردیده ولی تا کنون سازوکارهای اجرائی آن، عملیاتی نشده و با توجه به این که این ضوابط لازم الاجرا است خزانه غیر از آن چیزی که حقوق و مزایای پرسنلی (حقوق فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) بوده، هیچ وجه دیگری را برای سایر هزینه ها در اختیار دانشگاه قرار نداده است بدین سبب نه فقط در بحث رفاهیات بلکه در سایر هزینه های پشتیبانی شامل پرداخت هزینه آب و برق و … با مشکل مواجه هستیم.
وی با اذعان این که مبلغ قابل توجهی را از خزانه طلبکار هستیم ولی تا کنون مبلغی به دانشگاه واصل نشده اشاره کرد: دانشگاه تصمیم به پرداخت رفاهیات مصوب دارد اما هم اکنون با در نظر گرفتن تعداد ۷۰۰۰ پرسنل شاغل و مبلغ قابل توجه این امر امکان پرداخت با مشکلات مختلفی روبه رو است.
زمانی ابراز امیدواری کرد: این پرداخت ها بااینکه دیرتر ولی حتما صورت خواهد گرفت اشاره کرد: درحال حاضر با توجه به عدم تخصیص بودجه، امکان پرداخت میسر نبوده ولی اطمینان خاطر داشته باشید بنده و همکارانم تمام اهتمام خودرا برای تسریع در پرداخت ها به کار خواهیم بست.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه افزود: درباب تغییر تاریخ افزایش حقوق کارکنان یا اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه، در مورخ ۱۹ اردیبهشت سال جاری جلسه مشترک هیأت های امنا با حضور مقام عالی وزارت، علوم، تحقیقات و فناوری برای تصویب چند دستورالعمل و در غالب چند دستور کار تشکیل شد که همچون مطالب مطروحه بحث تغییر تاریخ اعمال افزایش حقوق کارکنان از ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ به ۱۳۹۸/۱۲/۰۱ بود این در جلسه عنوان شد و علی رقم مشکلات زیادی که دانشگاه ها برای تامین بودجه مورد نیاز داشتند نظر بر این بود که این امر صورت پذیرد.
زمانی با اشاره بر این که در حقیقت این تغییر تاریخ برای دانشگاه فنی و حرفه ای مبلغی در حدود ۱۱۵ میلیارد تومان بار مالی دارد و این یعنی مبلغی برابر ۱۰ درصد بودجه یکساله دانشگاه، اضافه کرد: در عین حال دانشگاه برنامه داشت تا احکام را برای آن تاریخ صادر کرده و بعد به تدریج با تامین بودجه طی معوقات در بازه زمانی سه ماه تا یکسال پرداخت کند. اما مجوزی که سازمان برنامه و بودجه کشور برای تعیین محل پرداخت این ما به تفاوت صادر کرده بود؛ مانده های بودجه های سنواتی یا به زبان ساده مبالغی که از سالهای قبل در بودجه دانشگاه اضافی مانده و در بودجه امسال تزریق شود که باتوجه به هزینه های کلان و بودجه محدود دانشگاه مبلغ قابل توجهی ذخیره نشده است.
وی افزود: دومین محل جهت تخصیص پرداخت معوقات از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه در سال ۱۴۰۰ است و درآمدهای اختصاصی سال ۹۹ در محل خود هزینه شده و هم اکنون در ابتدای این سال هستیم و قاعدتاً درآمدهای سال جاری محقق نشده است.
زمانی با عنوان این که موضوعات مطرح شده به مسؤولین سازمان برنامه و بودجه منعکس شد اظهار داشت: با توجه به بار مالی ذکر شده فقط تنها گزینه و راه حل باقی مانده فروش سرمایه ها و دارایی های دانشگاه با ستاندن مجوز از هیأت امنا است تا بتوانیم از این محل تامین اعتبار نماییم.
وی اظهار داشت: درآمدهای اختصاصی پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۰ دانشگاه ۹۵ میلیارد تومان است که جوابگوی پرداخت معوقات همکاران نخواهد بود چونکه در سال قبل فقط ۷۰٪ این امور محقق شد.
این مقام مسئول اشاره کرد: تمامی موارد مطرح شده وقتی صورت می گیرد که مصوبه هیأت امنا، به دانشگاه ابلاغ گردیده باشد و نکته اساسی این است چنین مصوبه ای صادر نشده و کماکان منتظر آن هستیم.
معاون اداری، مالی دانشگاه افزود: ظاهراً ایرادات قانونی توسط دستگاه های نظارتی مشخصاً از طرف دیوان محاسبات کشور بر این مصوبه وارد شده و درحال حاضر درحال مذاکره هستیم تا مستندات بررسی شود که این کار عملی منطبق با قانون یا مغایر با قانون است. این مهم تا امروز که پنجم خرداد است درحال حاضر مرتفع نگشته ولی امیدواریم در صورت رفع اشکال مصوبه پرداخت از محل ذکر شده از طرف مرکز هیأت های امنای وزارت علوم برای اجرا به دانشگاه ابلاغ شود.
زمانی درباب همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه با حقوق اعضای هیأت علمی غیر بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد: این امر نیز یکی از دستور کارگروه مشترک هیأت های امنا در مورخ ۱۹ اردیبهشت ماه بود که طی دستور العملی قرار شد بعد از تامین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، این طرح در دو فاز اجرا شود.
این مقام مسؤول توضیح داد: فاز اول این تغییرات ضریب فوق العاده ویژه است که میانگین ۳۰ درصد حقوق این عزیزان را در مرتبه های مختلف می افزاید و در فاز دوم تعدادی از همکاران با نظر به تمایل خودشان به طرح تمام وقت ویژه الحاق خواهند شد که تعهدات خاصی دارد و در همین راستا برخی هم در اینجا محل، افزایش خواهند داشت و همه این افزایش ها منوط به این است که افزایش اعتبار صورت بگیرد.
وی اشاره کرد: به عبارت دیگر آنچه که بعنوان اعتبارات به دانشگاه ابلاغ گردیده در دل افزایش همسان سازی اعضای هیأت علمی وجود ندارد و جداگانه بایستی تخصیص صورت بگیرد. بدین سبب برابر تبصره ماده ۲ بودجه سال ۱۴۰۰، دولت می بایست از محل فروش دارایی شامل سهام و… و. این منابع را تامین کند.
زمان اظهار داشت: این مطالب چون در سقف ۲ بودجه می باشد معمولاً در نیمه دوم سال پرداخت می شود. اما ممکنست سازمان برنامه، سازوکاری برای این مهم داشته باشد که قسمتی از مطالبات را زودتر بتواند تامین اعتبار کند اما با اهمیت تر از تامین اعتبار دستورالعملی است که تهیه شده و بایستی در جلسات مشترک بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه مطرح شده و به تأیید نهایی برسد و احیاناً در صورت نیاز اصلاحات لازم صورت گیرد و دانشگاه متعهد است بمحض دریافت ابلاغ از طرف مرکز هیأت امنا باتوجه به منابعی که سازمان برنامه در اختیار قرار می دهد پرداخت ها را انجام دهد.
معاون اداری، مالی و منابع دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره بر این که در وضعیت فعلی به خصوص وضعیت اقتصادی حاکم بر دولت، اعتبارات دانشگاه به نحوی است که هم و غم مدیران دانشگاه در جهت پرداخت حقوق و مزایای پرسنلی است و باتوجه به اعتبارات دانشگاه مشاهده می شود بیش از ۸۳ درصد از مبلغی که مصوب و به دانشگاه ابلاغ کرده اند صرف پرداخت این هزینه ها شامل حقوق و … را در بر می گیرد و چنان که تخصیص متعاقب آنچه که در دو ماه اول امسال رخ داده ادامه پیدا کند دانشگاه فقط امکان پرداخت حقوق و برخی مزایای پرسنلی را خواهد داشت چونکه در تنگناهای جدی قرار دارد. علی رقم این که اعتبارات دانشگاه نسبت به سال قبل ۴۹ درصد افزایش داشته ولی در کنار آن افزایش های پرسنلی هم به قدری است که در حقیقت دست مدیران را در این امر بسته نگه می دارد.
زمانی از همکاران و مسؤولین دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور درخواست نمود برنامه جامع و مدونی برای کسب درآمدهای اختصاصی داشته باشند و اشاره کرد: حتما بایستی کارگروه هایی تخصصی برای اجرائی شدن درآمدهای اختصاصی تشکیل گردد و امر صرفه جویی را در دستور کار خود قرار دهیم.
زمانی با عنوان این که افزایش ضریب حقوقی امسال اعمال شد و در اردیبهشت ماه به همکاران پرداخت گردید اشاره کرد: یادآوری می کنم افزایش ضریب ۲۵ درصد است و مطلبی که حائز اهمیت می باشد این که حکم افراد نسبت به آنچه در آخر سال ۱۳۹۹ دریافت کرده اند نباید بیشتر از ۲/۵ میلیون تومان باشد و سقف آن این مبلغ خواهد بود و تا به امروز تمام آیتم های درون حکم شامل این امر می شود و نظر دستگاه های حاکمیتی بر این است که سقف تمامی آیتم ها نباید بیش از ۲/۵ میلیون تومان باشد.
وی اشاره کرد: سقف حقوق اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه، نهایتاً هفت برابر حداقل کل حقوق است اما یک سقف دیگری در قانون (تبصره ۱۲) وجود دارد که مشخص می کند سقف دریافتی ماهیانه نباید از ۱۵ برابر حداقل حقوق (۳۳ میلیون تومان) دریافتی شامل حقوق، مزایا، اضافه کار، ماموریت، رفاهیات و …بیشتر باشد. بدین سبب یکی از دلیلهای برنامه ریزی برای کنترل پرداخت ها از خزانه، همین مورد قلمداد می شود.


منبع:

1400/03/09
21:19:38
5.0 / 5
878
تگهای خبر: آموزش , برنامه , بهداشت , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴