قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
استاد حوزه:

عزاداری سیدالشهدا(ع) رمز اتحاد دینی و ملی ماست

عزاداری سیدالشهدا(ع) رمز اتحاد دینی و ملی ماست

استاد حوزه علمیه قم ضمن برشمردن آثار و ظرفیت های عزاداری حسینی اظهار داشت: عزاداری سیدالشهدا (ع) رمز اتحاد دینی و ملی و وحدت ماست و هرگاه عزاداری ها باشکوهتر بوده، وحدت ملی ما نیز شکل منسجم تری داشته است.


آیت الله ابوالقاسم علیدوست به مناسبت ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) ضمن بیان برخی ظرفیت ها و همین طور لطمه هایی که عزاداری ها وجود دارد، در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: همین عزاداری ها رمز وحدت و اتحاد دینی و ملی ماست. بوسیله مجالس امام حسین (ع) است که ملت با سلیقه های مختلف کنار هم می نشینند و حتی مذهب نیز ملغی می شود، به شکلی که نه فقط شیعه بلکه اهل سنت، مسیحی و یهودی نیز در این مجالس شرکت می کند.
وی اضافه کرد: هر وقت عزاداری های ما با شکوهتر بوده وحدت ملی و دینی ما نیز پررنگ تر و منسجم تر بوده است. در دوران صفویه که البته دوران بدون عیبی نبوده، به موازاتی که عزاداری رواج پیدا می کرده، کشور به وحدت می رسید و کمتر دورانی داریم که مانند صفویه وحدت دینی و ملی خودش را نشان داده باشد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: احیای تشیع و آثار شیعه یکی دیگر از آثار عزاداری است و نمی توان انکار کرد یکی از اسباب زنده بودن شیعه همین عزاداری هاست به شکلی که نام شیعه روز به روز در جهان بلندتر و بیشتر شنیده می شود و یکی از دلیلهای آن این است که ذات تشیع یک ذات منطقی و عقلانی است. بطور قطع در ده ها کشور عزاداری انجام می شود و فقط در شهر لندن گاهی صد مجلس برای عزای حسینی راه اندازی که اینها سبب احیای تشیع و آثار شیعه است.


عزاداری برای امام حسین (ع) تعظیم شعائر است
وی از عزاداری بعنوان تعظیم شعائر یاد کرد و اظهار داشت: عزاداری برای سیدالشهدا بزرگداشت یک حادثه بزرگ است که جزو تعظیم شعائر شمرده می شود. تعظیم شعائر یا مستحب است و عبادت شمرده می شود و یا بالاتر از آن واجب است و گاهی گفته ام اگر امروز کسی بگوید اصل عزاداری بر سیدالشهدا و بزرگداشت این حادثه واجب است، فتوای غیرفنی نداده است.
علیدوست زنده کردن اهداف امام حسین (ع) را یکی از ظرفیت های عزاداری بر شمرد و اظهار داشت: اگر عزاداری صورت گیرد، اهداف امام حسین نیز زنده می شود و هدف آن حضرت احیای دین و ارزش ها و رسیدن به حق الله و حق الناس است. مبارزه با ظلم نیز یکی از اهداف امام حسین و همه اینها با عزاداری احیا می شود.
وی افزود: بیان شریعت و بیان دین خدا نیز یکی دیگر از آثار عزاداری است. اگر مجالس ما و عزاداری های ما به دست مبلغان دین و عالمان باشد، از این طریق خیلی از احکام خدا، اخلاق و مسائل دینی مانند توحید، نبوت و امامت گفته می شود.
رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم یکی دیگر از آثار عزاداری را کمک به مستمندان دانست و اظهار داشت: در ماه محرم و مجالس حسینی خیلی از عزاداران به فقرا و نیازمندان کمک می کنند، به شکلی که علاوه بر غذای گرم به سایر نیازهای آنان نیز رسیدگی می کنند.
وی اضافه کرد: گاهی در همین هیات ها چند جوان به دور هم جمع می شوند و پولی روی هم می گذارند تا سفره ای را برای عزاداران برپا کنند. در بعضی از همین جلسات صدها میلیون تومان پول جمع می شود و به نیازمندان اختصاص می یابد.
این استاد حوزه افزود: گاهی برخی افراد می گویند پول روضه خوانی را خرج فلان فقیر و یا جهیزیه دختران نیازمند کنید در صورتیکه وقتی همین هیات های عزاداری برگزار می شود، امکانات بسیاری جمع می شود. بنابر این کمک به فقرا از این طریق انجام می شود.


مواظب لطمه های عزاداری باشیم
وی ضمن برشمردن آثار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عزاداری به برخی لطمه ها نیز اشاره نمود و اظهار داشت: به موازاتی که عزاداری سیدالشهدا کاری پسندیده و مبارک است و آثار فراوانی دارد ولی اگر گرفتار برخی لطمه ها شود، اولا آن آثار از بین می رود و ثانیا بر ضدش تبدیل می شود.
علیدوست اضافه کرد: متاسفانه گاهی در کنار عزاداری های شرع پسند و عقل پسند و مطابق شرع حرکاتی انجام می شود که وهن مذهب و دین و حتی وهن ملت است که یکی از آنها خرافه و دیگری بدعت است. بدعت یعنی چیزی که جزو دین نیست ولی وارد دین شود. بطورمثال من هیچوقت با قمه زدن کنار نیامدم و هیچوقت نتوانستم از زنجیر زدن هایی که موجب می شود تا خون جاری شود، دفاع کنم.
وی با بیان برخی دیگر از مصداق های خرافه و بدعت در عزاداری ها اظهار داشت: هیچوقت دوده چنین چیزهایی را به ما یاد نداده اند. آیا در مجالس امام صادق (ع) هنگام عزاداری چنین کارهایی صورت می گرفت و آیا در حضور عالمان بزرگ در طول تاریخ چنین حرکاتی وجود داشته است؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکیدکرد: گاهی بعضی مطالب هرچند ممکن و درست باشد ولی آیا حق داریم هر چیزی را بگوییم و اگر سبب تمسخر و استهزا می شود، نباید بر زبان آوریم و انجام دهیم. بعضی می گویند ما آنچه را که معتقدیم درست است، بیان می نماییم و هر کسی آزاد است هرگونه که می خواهد برداشت کند و ما مسئول برداشت دیگران نیستیم درحالی که این بیان بر خلاف قرآن است.
وی با استناد به آیه ۱۰۴ سوره بقره اظهار داشت: قرآن به مومنان می گوید که از واژه «راعنا» استفاده نکنید و بجای آن بگویید «انظرنا». گفتن کلمه راعنا موجب ملعبه و مضحکه مسلمانان می شد. من بعنوان سخنران یا مبلغ یا مداح مسئول برداشت طبیعی دیگران هستم. یعنی اگر مطلبی را بگویم که سبب تمسخر می شود، نباید بگویم.
علیدوست اضافه کرد: در آموزه های دینی به قدری کرامات معقول و مستند از زندگی ائمه داریم که می توان در جلسات عزاداری بیان کرد ولی مطرح کردن برخی مسائل که خرافه، بدعت و دروغ است گاهی به دست بیگانگان می افتد و عده ای را از دین خدا خارج می کند، صحیح نیست. نمی توان گفت حالا من حقیقتم را گفتم و اگر او خارج شد مهم نیست. اینطور نیست. اینها جزو خرافه و بدعت و حرف های ناصحیح است.
وی افزود: بعضی می گویند هدف وسیله را توجیه می کند و با همین استدلال سخنانی غیرواقعی را بیان می کنند. در شبکه قم طلبه ای را دیدم که چند مطلب خلاف واقع تاریخی یا حداقل غیرثابت را بیان نمود. چرا نباید صدا و سیما مواظبت کنند و آیا نباید شیوه نامه ای داشته باشند تا گویندگان از نقل غیر واقعی و بدون منبع مطالب منع شوند و اگر یک دفعه این کار را کردند، حداقل دیگر آنان را دعوت نکنند.
این استاد حوزه از اذیت کردن دیگران بعنوان صدمه ای دیگر یاد کرد و اظهار داشت: گاهی مجالس عزاداری تا پاسی از شب با پخش صدا از بلندگو به طول می انجامد. امام صادق (ع) به یکی از شیعیان فرمود «بد از همه بد است ولی از تو بدتر است و کار خوب از هر کسی صادر شود، خوب است و از تو بهتر است. چون وقتی بد را انجام می دهی، نسبت با شیعه و دوده داری و می گویند این اخلاق جعفر بن محمد است.» حالا در عزاداری اگر مزاحمت وجود داشته باشد، مصداق این سخن امام صادق خواهد بود.
عزاداری از سیاست جدا نیست
وی افزود: حرکت امام حسین (ع) یک حرکت مذهبی سیاسی است. یعنی حرکت امام فقط مذهبی به مفهوم مقابل سیاسی نبود؛ چنانکه فقط سیاسی هم نبود. عزاداری هم اگر در امتداد هدف سیدالشهدا باشد، هم سیاسی و هم مذهبی است. یعنی جنس عزاداری از جنس سیاسی جدا نیست اما چند سالی است عزاداری ها به باشگاه سیاسی برخی افراد خاص تبدیل گشته است.
علیدوست اضافه کرد: گاهی مردم را به نام عزاداری جمع می کنند ولی در حین عزاداری مجلس را به سمت یک جناح خاص سیاسی می برند و وقتی اعتراض می شود، می گویند سیاست ما عین دیانت ماست ولی نمی گویند که هیچ کسی نگفته است عاشورا عین سیاست جناح خاص ماست و ما نباید از این ظرفیت برای این یا آن جناح استفاده نمائیم. البته ممکنست آثار آن در کوتاه مدت به نفع یک جناح باشد ولی در طولانی مدت هیچکس سود نمی برد.
وی افزود: البته من اراده ای از صاحبان اراده نمی بینم که این مساله را مهار کند و از آن جلوگیری به عمل آورد. هیات باید سیاسی باشد و هست. یعنی جنس قضیه سیاسی است. وقتی از اهداف امام حسین (ع) می گوییم یعنی از مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر سخن می گوییم و این مسائل بحث های سیاسی است ولی وقتی به یک گروه کشیده می شود، خیانتی است که دوده نخواهند بخشید.

1400/05/23
21:44:48
5.0 / 5
186
تگهای خبر: ائمه , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲