قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

دیزنی لند، رویایی که فرهنگ را زیر و رو کرد

دیزنی لند، رویایی که فرهنگ را زیر و رو کرد

به گزارش قائم، ۶۹ سال پیش در چنین روزهایی دیزنی لند شروع به کار کرد با فرهنگ، چرخ های اقتصاد را به گردش در بیاورد.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب _ زهرا قربانی:

تقریبا همه ما دخترها ته ته خاطره های یواشکی کودکی مان دلمان می خواسته چند دقیقه مانده به ۱۲ یک شب، پایمان گیر کند به پله دوتا مانده به آخری آن قصر درحالیکه شاهزاده همه چیز تمام قصه دنبالمان می دود، دامنمان گیر کند، کفش زرق و برق دارمان از پا دربیاید و تقدیر برای همیشه جور دیگری رقم بخورد. حتی حالا هم منتظر «شاهزاده سوار بر اسب سفیدیم». آرزوی عینی شدن رویاهای کارتونی، سفر به سرزمین عجایب همراه با آلیس، آرزوی جان بخشیدن به عروسک ها مثل پدر ژپتو و دستیابی به عدالت به سبک رابین هود، فقط خیال پردازی پیش از خواب کودکان نبود، بلکه برای بزرگترها هم دیدن دخترانی شبیه به سیندرلا و سفیدبرفی دوست داشتنی بود. رویایی که والت دیزنی ۱۷ ژوئیه سال ۱۹۵۵ به آن تحقق بخشید و این آرزو سال جاری ۶۹ ساله شد.

همه چیز از سفید برفی شروع شد!

آدمیزاد هیچوقت عامل زمین خوردنش را فراموش نمی کند و اگر یک روزی هم با هزار زحمت از جایش بلند شود احتمالا با روحیه کینه ای که دارد برمی گردد و پشت آن عامل را به خاک می مالد. برای دیزنی هم آخرین شکست بزرگ پیش از پیروزی ساخت انیمیشن اقتباسی «داستان های آلیس» بود که با استقبال مواجه نشد و او ورشکست شد تا دورخیزی باشد برای ساخت نخستین انیمیشن بلند وی در سال ۱۹۳۷ یعنی سفیدبرفی و هفت کوتوله. سفید برفی با درآمد جهانی بیشتر از ۸ میلیون دلاری اش و محبوبیت عجیبی که کسب کرده بود بارها در سینماهای دنیا اکران شد و سبب شد والت دیزنی نه تنها شرکت چندملیتی اش را رونق بدهد بلکه داستان های آلیس را اینبار با نام «آلیس در سرزمین عجایب» بسازد تا حسابش را با شکست کهنه اش صاف کند.

حرف های پررنگ بعد از جنگ

پس از جنگ یکی از بارزترین تحولات سیاسی را میتوان افزایش جایگاه دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی آمریکا دانست. در توسعه و پیشبرد یک استراتژی جامع برای دیپلماسی فرهنگی، نویسندگان مختلفی دو نیروی محرکه را نام برده اند. دیپلماسی فرهنگی به معنای تلاشی برای مبادله ایده ها، ارزش ها، اطلاعات، هنر، نحوه زندگی، نظام ارزشی، سنت ها و اعتقادات است که به منظور دستیابی به یک مفهوم مشترک و تقویت روابط میان ملت ها و دولت ها است. تبادل فرهنگی در سرتاسر مرزهای سیاسی، قدمتی به اندازه تاریخ تمدن بشریت دارد که در دوره های پی درپی گرفتار فرازوفرودهایی شده است. در این فرازوفرود، رشد این نوع از دیپلماسی بعد از جنگ های مختلف بخصوص جنگ سرد، در برنامه های متعدد دولت ها و ملت ها، به مقیاس و اهمیتی رسیده است که در پیش از آن تصور نمی شد. این عبور از مرزهای ملی از طریق پل های فرهنگی مختلف نه تنها بعنوان یک هدف بلکه بعنوان یک نیروی اصلی در روابط دولت ها خیلی مهم است. برای همین امثال والت دیزنی به خاطر صاحب نفوذ بودن شان بر محصولات فرهنگی به ویژه برای قشر سنی کودک و تغییر ذائقه و سبک زندگی او برای دولت آمریکا آدم های مهم و تأثیرگذاری شده بودند. به ویژه این که بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا بر سر زبان ها افتاده بود و با رونق اقتصادی خوبی روبرو شده بود. حالا این کشور باید در جنگ سرد امپراطوری خویش را جور دیگری پیاده سازی و تثبیت می کرد و چه چیزی بهتر از هژمونی فرهنگی بر دنیا. تسلط فرهنگ منحط والت دیزنی بر رسانه های جمعی جهان، مهم ترین حقیقت زندگی، نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر دنیا بود. تسلط این فرهنگ بر رسانه ها بشکل نامحسوسی تعیین کننده فرهنگ، سیاست، تربیت، اخلاق و… در دنیای کنونی بود. صاحبان این فرهنگ منحط، با در اختیار داشتن کنترل رسانه ها، در واقع کنترل روح و ذهن کودکان جهان، که سازنده آینده این کشور هستند، را هم در دست دارند. آنها همجنس بازی را روشی طبیعی و قابل قبول در زندگی و سبک غربی آمریکایی جلوه داده اند. حالا به نظر می آید چنگال امپراطوری کمپانی های بزرگی همچون والت دیزنی، تیزتر و قویتر از گذشته شده است. به صورتی که فیلمهای کارتونی آن امروزه سوغات خانه کودکان معصوم هر ملت و فرهنگی شده است. کارتون هایی که مرزهای بین طفولیت و بزرگسالی را درنوردیده و دوران کودکی را که در گذشته با حفظ حریم ها و مرزهایی معصومانه با دوران بزرگسالی، تحقق پیدا می کرد، به زوال کشانده است. چرا راه دور برویم همین شاهزاده سوار بر اسب سفیدی که مثالش را هم زدیم از همان ذهنیت هایی بود که والت دیزنی با پرنسس های خوش رنگ و لعابش برای جهان ساخت. داستان های پرکششی که کودک را از فضای واقعی در خیال نگه دارد، نو و به روز بودن فضای انیمیشن ها و پررنگ بودن جزئیات و جلوه های بصری آن، شخصیت های به یادماندنی و بی نقص، سبب الهام بخش بودن این تولیدات و قرار گرفتن شان در سبد محصولات خانواده ها و تاثیر درازمدت بر نسل و در نتیجه گسترش این کمپانی و تاثیر اقتصادی آن شد و حالا والت دیزنی باید قدم بعدی را برمی داشت. نخستین تم پارک دنیا سال ۱۹۵۵ والت دیزنی، در آناهیم کالیفرنیا ربان جرقه ای که به ذهنش رسیده بود را قیچی و افتتاح نمود. دیزنی لند نخستین «تم پارک» جهان بود که برخلاف تمام شهربازی ها و مکانهای تفریحی دنیا به جای داشتن وسایلی با سبک و سیاق همیشگی حال و هوای انیمیشن های دیزنی را داشت و نزدیک ترین مواجهه مخاطب انیمیشن های آن روزها با دنیای واقع بود. حالا به جای این که کودک و نوجوان آن زمان توی خیالاتش میکی موس و قصر زیبای دیو و دلبر را ببیند در حقیقت با آن روبه رو می شد و حاضر بود برای عکس گرفتن با پرنس و پرنسس های کارتونی اش و گرفتن هدیه ها و لباس ها و محصولاتی که می تواند در فضای حقیقی او را به این شخصیت های محبوب نزدیک کند هزینه کند. والت دیزنی حالا باید آلیس، سفیدبرفی، سیندرلا و انیمیشن های قدیمی و جدیدش را در چارچوب ها و محصولات دیگر بازآفرینی و با ترفند «مرچندرایز» در دنیای دیزنی لند و در چارچوب کیف، کفش، لباس و اکسسوری های مختلف چیدمان، جذاب سازی و مجدد به فروش می رساند تا چرخ اقتصادش باردیگر و باردیگر بچرخد. اتفاقی که بعدها در دانشگاه های مختلف با عنوان «اقتصادهنر» تدریس شد. او نه تنها در کالیفرنیا آمریکا بلکه دیزنی لند را هم مثل انیمیشن هایش به نقاط مختلف دنیا صادر کرد. اقتصادی که هنوز چرخش پس از قریب به ۷۰ سال دارد با قوت می چرخد.


منبع:

1404/04/27
13:28:05
5.0 / 5
20
تگهای خبر: بازی , برنامه , سفر , عدالت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قائم در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان قائم
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها