قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
جزئیات طرح تحول همكاری با صنعت؛

جهت گیری جدید دانشگاه ها برای ارتباط با صنعت

جهت گیری جدید دانشگاه ها برای ارتباط با صنعت

قائم: با ابلاغ طرح تحول همكاریهای دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، دانشگاه ها برای ارتباط با صنعت جهت گیری جدیدی را در دستور كار خود قرار دادند.



به گزارش قائم به نقل از مهر، وزیر علوم چندی قبل در نامه ای به روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كشور، طرح «تحول همكاریهای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت» را ابلاغ نمود.
نامه وزیر علوم به دانشگاهها: برای رابطه بیشتر با جامعه و صنعت برنامه ریزی كنید
وزیر علوم در این نامه خطاب به دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی آورده است كه با عنایت به اهداف و راهبردهای تعیین شده در این طرح، برنامه ریزی و اقدامات متناسب صورت پذیرد. وی همینطور اطلاع رسانی و برنامه ریزی برای جلب مشاركت وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی ذی نفع را ضروری دانسته است.
این طرح با هدف تجمیع و یكپارچه سازی راهبردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه های اجرایی در جهت ارتقای ارتباط دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت تهیه شده است.
جلسه ای با رنگ و بوی صنعت در وزارت علوم
همچنین چهارشنبه هفته گذشته ۱۰ مهرماه، به منظور هماهنگی بیشتر مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های كشور نشستی در وزارت علوم انجام شد كه در این نشست نیز طرح تحول در همكاریهای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی با جامعه و صنعت مورد بررسی قرار گرفت و گزارش وضعیت اجرای دوره های فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی و همین طور طرح های برگزیده در رونق تولید استان های مختلف ارائه شد.
در این نشست وزیر علوم از دانشگاه ها خواست حضور پررنگ تری در صنعت داشته باشند و اعلام نمود كه این وزارتخانه از فعالیت دانشگاه ها و پژوهشگاه های شهرستان ها حمایت می كند.
محمد سعید سیف مدیر كل ارتباط با صنعت وزارت علوم نیز در این نشست از ایجاد مراكز هدایت شغلی و كاریابی های تخصصی در دانشگاه ها، برگزاری رویدادهای خلاقانه با محوریت ارتباط دانشگاه و صنعت امسال و همین طور رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها به صورت مستمر آگاهی داد.
اقدام وزارتخانه های نفت و نیرو برای ارتباط با دانشگاهیان
همچنین مدیر كل پژوهشی وزیر نفت از باز شدن درهای این وزارتخانه به روی دانشجویان برای آشنایی با صنعت نفت آگاهی داد و معاون پژوهش و فناوری وزیر نیرو به اجرای طرح دكتری مشترك و حمایت مالی از پایان نامه های در رابطه با صنعت آب و برق امسال اشاره نمود. معاون وزیر ارتباطات نیز از دانشگاهیان خواست در حوزه سیستم عامل بومی تلفن همراه پای كار بیایند.
جزئیات طرح تحول دانشگاهها با جامعه و صنعت
طرح تحول همكاریهای دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت دارای ۶ هدف كلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی می باشد كه به جزئیاتی از این طرح اشاره می شود.
با توجه به اینكه اقدامات در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت، در چارچوب یك برنامه منسجم و شفاف نبوده، بنا بر این اثرگذاری كافی را نداشته است. علاوه بر این، در سطح ستادی وزارت عتف، رویكرد یكپارچه در برای استفاده حداكثری از ظرفیت ها وجود نداشته است.
به همین منظور برای بهبود و رفع این مسئله، طرح تحول همكاری دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت با هدف تجمیع و یكپارچه سازی راهبردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه های اجرایی در جهت ارتقای این ارتباط تهیه شده است.
مهمترین راهبردهای این طرح كه برای چشم انداز ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده عبارتند از بهبود و اصلاح ساختار، فرآیندها و بخشنامه های اجرایی، هدفمند كردن برنامه های آموزشی و پژوهشی و توسعه همكاری ها و مشاركت با وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی كشور. همین طور مشوق ها و پشتیبانهایی برای حمایت در دستور كار قرار گرفته است.
راه اندازی سامانه برای اعلام نیاز سازمان ها و وزارتخانه ها
در این طرح ۴۴ اقدام اجرایی پیش بینی شده كه تدوین ماموریت های ملی، منطقه ای و استانی برای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و ایجاد سامانه اطلاعاتی در امتداد تسهیل ارتباط نیازهای سازمانها و وزارتخانه ها همچون آنها محسوب می شود.
بازنگری در بخشنامه های موجود/پایش دوره های مهارت افزایی دانشجویان
از طرفی مقرر است بخشنامه های موجود در امتداد تسهیل ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت مورد بازبینی قرار بگیرند و مشوق هایی برای اعضای هیئت علمی فعال در حل چالش های ملی، منطقه ای و استانی اختصاص پیدا كند.
از دیگر اقدامات اجرایی می توان به تقدیر و حمایت مستمر از طرحهای برگزیده كاربردی و در رابطه با نیازهای ملی، منطقه ای و استانی و تقاضا محور كردن پایان نامه های تحصیلات تكمیلی و توسعه، ساماندهی و پایش مستمر دوره های مهارت افزایی دانشجویان و دانش آموختگان بر طبق نیازهای بازار كار اشاره نمود.
همچنین در این طرح برنامه ریزی در ستاد وزارت عتف برای همكاری و هماهنگی، برنامه ریزی و اقدام متناسب در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری كشور، پایش مستمر فعالیت ها و رفع موانع و مشكلات به منظور تحقق اهداف طرح و اطلاع رسانی و برنامه ریزی برای جلب مشاركت وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی مورد تاكید قرار گرفته است.


منبع:

1398/07/16
15:08:15
5.0 / 5
4573
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , دكتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳